- Interpretacja - IUSIPD3/415/7/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.03.2005, sygn. IUSIPD3/415/7/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny wynikający z wniosku:Na fundusz remontowy swojej wspólnoty mieszkaniowej podatnik wpłacał wyższe kwoty, niż minimalne, ustalone uchwałą wspólnoty. Również w tym roku chce dokonywać większych wpłat na przedmiotowy fundusz, a po zakończeniu roku podatkowego odliczyć je od podatku w pełnej wysokości.

W piśmie tym wyraził stanowisko, iż jedynym ograniczeniem wynikającym z przepisów prawa jest wysokość trzyletniej ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego na lata 2003-2005, która wynosi 5670 zł. Wobec powyższego uważa, że może dokonywać większych wpłat na fundusz remontowy, a co za tym idzie odpisów podatkowych i nie może go w tym ograniczać uchwała wspólnoty, dotycząca ponoszenia kosztów remontu i modernizacji, obciążających współwłaścicieli nieruchomości.

Powyższe zagadnienie regulują przepisy art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r. oraz treść art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.).

Ww. art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. stanowił, iż podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Zatem ustawodawca odniósł korzystanie z ulgi z tytułu remontu i modernizacji w zakresie wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej do przepisów dotyczących wspólnot mieszkaniowych.

Wspólnoty mieszkaniowe działają na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) i celem ich jest sprawowanie zarządu wspólną nieruchomością. W myśl art. 6 tej ustawy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wśród obowiązków należących do członków wspólnoty mieszkaniowej należy wymienić ponoszenie wydatków związanych z utrzymaniem własnych lokali oraz uczestniczenie w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. W tym celu członkowie wspólnoty płacą zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania lokali i części wspólnych. Na koszty zarządu nieruchomością składają się m.in. wydatki na remonty i bieżącą konserwację, a rodzaje tych wydatków w zależności od zaistniałej potrzeby ustala wspólnota. Zgodnie z art. 22 ustawy o własności lokali ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu (w tym wpłaty na fundusz remontowy) jest czynnością, która musi nastąpić w uchwale wspólnoty.

Wymieniony art. 12 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw stanowi iż, wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Na podstawie powyższych przepisów wydatki na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej poniesione w 2004 r. i 2005 r. mogą być odliczone w zeznaniach składanych za te lata tylko do wysokości kwoty uchwalonej przez tę wspólnotę i w granicach limitu odliczeń obowiązującego w latach 2003-2005, nawet wówczas, gdy podatnik dysponował lub dysponuje dowodem wpłaty wskazującym na dokonanie wyższej wpłaty.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach