
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) podatek dochodowy zmniejsza się, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację-zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej,
utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Z treści powyższego przepisu wynika, iż podstawowym warunkiem do korzystania z odliczeń od podatku z tytułu poniesienia wydatków na remont i modernizację jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego lub modernizowanego lokalu (budynku) mieszkalnego.Za tytuł prawny, o którym mowa wyżej uważa się m.in.:
- 1. własność,
2. umowę użyczenia,
3. umowę najmu lub dzierżawy,
4. inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.
Z opisanego stanu faktycznego i załączonych dokumentów wynika, iż zawarta dnia 01.08.2002 r. umowa o remont pomiędzy Gminą Wrocław a Podatnikami jako przyszłymi Najemcami zawiera klauzulę, iż uzyskanie przez przyszłego Najemcę bezusterkowego protokołu odbioru robót stanowić będzie podstawę do zawarcia umowy najmu
na ten lokal. Umowę najmu zawarto dnia 11.06.2003 r.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem tut. organu podatkowego poniesione wydatki przed zawartą ostatecznie umową najmu można odliczyć z tytułu poniesionych na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, oczywiście z zachowaniem zasad dotyczących udokumentowania poniesionych wydatków i limitów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.
