Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB2/415-649/08-4/JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.07.2008, sygn. IPPB2/415-649/08-4/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 08.04.2008 r. (data wpływu 11.04.2008 r.) oraz w piśmie z dnia 07.07.2008 r. (data nadania 07.07.2008 r., data wpływu: 08.07.2008 r.) uzupełniające wezwanie z dnia 24.06.2008 r. Nr IPPB2/415-649/08-2/JK (data nadania 25.06.2008 r., data dostarczenia 01.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez pracowników Wnioskodawcy zadania Projektu, tj. organizowanie studiów europejskich dla międzynarodowej grupy studentów, realizowanego w ramach Programu Jean Monnet, który jest częścią nowego programu edukacyjnego Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie:

  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób realizujących bezpośrednio cel programu jest prawidłowe,

  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.04.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją przez pracowników Wnioskodawcy zadania Projektu, t. j. organizowanie studiów europejskich dla międzynarodowej grupy studentów, realizowanego w ramach Programu Jean Monnet, który jest częścią nowego programu edukacyjnego Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja (dalej Fundacja), w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2007 2013 korzysta i będzie korzystać corocznie ze środków pomocy finansowej z funduszy europejskich przewidzianych w kolejnych rocznych budżetach Unii Europejskiej. Zgodnie z decyzją Nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającą program działań w zakresie Uczenia się przez całe życie, środki otrzymane przez Fundację przeznaczane są na pokrycie kosztów operacyjnych i administracyjnych dla Kolegium Europejskiego organizującego studia europejskie dla międzynarodowej grupy studentów (dalej Projekt), w tym m.in. na wynagrodzenia osób bezpośrednio biorących udział w Projekcie, t. j. pracowników odpowiedzialnych za organizację pobytu studentów w kampusie .

Szczegóły dotyczące realizacji Projektu oraz zasady wydatkowania przyznanych środków finansowych doprecyzowane są w umowie zawieranej co roku pomiędzy Fundacją i Komisją Europejską.

Realizacja całości Projektu odbywa się z jednej strony poprzez organizację studiów europejskich, wyjazdów studyjnych do krajów objętych Europejską Polityką Sąsiedztwa, z drugiej poprzez kompleksową organizację pobytu studentów w kampusie (studenci pochodzą z ok. 30 krajów i mieszkają na terenie kampusu w N 24 godziny, 7 dni w tygodniu).

Środki pieniężne wpłacane są przez Komisję na wyodrębniony rachunek Fundacji, z którego wypłacane są m.in. wynagrodzenia osób biorących udział w realizacji Projektu. Z uwagi na fakt, że środki unijne trafiają na konto Fundacji z pewnym opóźnieniem, w sporadycznych przypadkach zdarza się, że wynagrodzenia osób realizujących Projekt pokrywane są ze środków własnych Fundacji na zasadzie prefinansowania. Pomoc finansowa otrzymana przez Fundację nie jest zwracana Komisji Europejskiej w jakiejkolwiek formie ani nie jest przeznaczona na spłatę kredytu (pożyczki) zaciągniętego (zaciągniętej) przez Fundację.

Pismem z dnia 24.06.2008 r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez przedstawienie wyczerpującego stanu faktycznego, t. j.:

  • sprecyzowanie w ramach jakiego programu jest realizowany Projekt,
  • dokładne wskazanie, na rzecz których pracowników dokonywana jest wypłata wynagrodzeń, t. j. pracowników pełniących czynności merytoryczne (prowadzących szkolenia), czy może pracowników wykonujących czynności pomocnicze, obsługa księgowości, sekretariatu).

Pismem z dnia 07.07.2008 r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek, precyzując, iż:

    1.Program, w ramach, którego realizowany jest Projekt

Projekt jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie (nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2007 2013), ustanowionego obowiązującą bezpośrednio w prawie polskim Decyzją nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. (Dz. U. UE Nr L 327 z dnia 24 listopada 2006 r.; dalej Decyzja). W ramach programu Uczenie się przez całe życie wyodrębnione zostały programy szczegółowe (art. 3 Decyzji). Jednym z nich jest program Jean Monnet, którym objęta została Fundacja, jako odrębny podmiot prawa polskiego.

Zgodnie z art. 3 Decyzji, program Jean Monnet wspiera instytucje i działania w dziedzinie integracji europejskiej i obejmuje trzy kluczowe działania:

  1. Akcja Jean Monnet,
  2. dotacje operacyjne w celu wsparcia określonych instytucji zajmujących się sprawami integracji europejskiej;
  3. dotacje operacyjne w celu wsparcia innych instytucji i stowarzyszeń europejskich działających w dziedzinie edukacji i szkoleń.


W ramach zadania kluczowego, o którym mowa w pkt b) powyżej, są udzielane, zgodnie z art. 36 ust. 2 Decyzji, dotacje operacyjne w celu wsparcia wydatków operacyjnych i administracyjnych ponoszonych przez instytucje działające w dziedzinie objętej programem Uczenie się przez całe życie i realizujące cele o znaczeniu europejskim.

Udzielanie dotacji dla Kolegium Europejskiego w N na ww. cele zostało przewidziane expressis verbiss w treści art. 36 ust. 2 pkt a. Decyzji. W oparciu o ten przepis, przez cały okres trwania programu, t. j. w latach 2008 2013, corocznie podpisywane będą umowy o dotacje pomiędzy Komisją Europejską a Fundacją. Umowy te mają charakter wykonawczy w stosunku do postanowień Decyzji. Środki finansowe zaś, przekazywane w ramach ww. dotacji przeznaczane są na pokrycie kosztów operacyjnych i administracyjnych Fundacji.

W konkluzji, należy podnieść, że Decyzja Nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r., ustanawiająca program działań w zakresie uczenia się przez całe życie wymienia Fundacją jako instytucję realizującą cele o znaczeniu europejskim, której przyznawane są w związku z tym środki budżetu Unii Europejskiej (art. 36 ust. 2).

Zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. b) w zw. z art. 36 ust. 2 dotacja dla Fundacji ma charakter podmiotowy, nie przedmiotowy należy do kategorii dotacji operacyjnych w celu wsparcia określonych instytucji zajmujących się sprawami integracji europejskiej.

Fundacja jest w konsekwencji unikalną polską instytucją wymienioną w tym akcie, a także w budżecie Unii Europejskiej.

    2.Wskazanie na rzecz, których pracowników dokonywana jest wypłata wynagrodzeń

Fundacja została powołana do realizacji celów w znaczeniu europejskim w wyniku umowy międzynarodowej zawartej pomiędzy Rządem RP, Komisją Europejską i w 1999 r. i poprzez samo swoje istnienia i wykonywanie zadań statutowych realizujących te cele.

Realizacja powyższych celów o znaczeniu europejskim odbywa się m.in. poprzez organizację w Kolegium Europejskim studiów europejskim oraz organizację pobytu międzynarodowej grupy studentów (Projekt).

Ze środków Unii Europejskiej wypłacane są wynagrodzenia pracowników odpowiedzialnych za organizację studiów, jak i kompleksową organizację codziennego pobytu studentów na kampusie Kolegium (studenci pochodzą z około 30 krajów i mieszkają na kampusie 24 godziny przez 7 dni w tygodniu). Oznacza to, że środki te przeznaczane są na wynagrodzenia wyłącznie tych osób, które w Zakresie obowiązków mają zadania związane z bezpośrednią realizacją celów Projektu, t. j. organizacją studiów europejskich oraz organizacją pobytu studentów. Realizacja Projektu, a tym samym realizacja przez Fundację celów o znaczeniu europejskim, nie polega, bowiem jedynie na prowadzeniu szkoleń, lecz także na zapewnieniu możliwości ich przeprowadzenia, czyli czynnościach organizacyjnych (operacyjnych) czy administracyjnych, które wykonywane są przez pracowników działów administracji, finansów i rozwoju, biblioteki, biura rektora.

Stąd, wynagrodzenia wspomnianych pracowników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, z uwagi na fakt, że bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jaką jest dotacja przyznana w ramach programu Jean Monnet.

    3.Inne

Ponadto, Fundacja pragnie podkreślić, że zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie został objęty rok 2007, mimo iż program wszedł w życie na początku roku 2007.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy

Fundacja stoi na stanowisku, że wynagrodzenia osób realizujących Projekt pokrywane są ze środków unijnych, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Oznacza to, że Fundacja nie jest zobowiązana do pobierana zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych na rzecz tych osób.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są z opodatkowania są bowiem dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że istotne z punktu widzenia wskazanego zwolnienia przedmiotowego jest zagraniczne źródło pochodzenia środków, ich bezzwrotny charakter, podstawa przyznania oraz fakt, że podatnik bezpośrednio realizuje cel programu na jaki zostały przyznane. Zdaniem Fundacji, przesłanki warunkujące skorzystanie ze zwolnienia na podstawie powołanego przepisu są, w jej przypadku, spełnione. Świadczą o tym następujące okoliczności:

  1. źródło pochodzenia środków: pomoc finansowa jaką otrzymuje Fundacja pochodzi ze środków unijnych, a zatem środki finansowe, a zatem środki finansowe, z których pokrywane są wynagrodzenia pochodzą z zagranicy;
  2. bezzwrotny charakter środków: pomoc finansowa trafia bezpośrednio na konto Fundacji i nie podlega zwrotowi na rzecz Komisji, ani nie zostaje przeznaczona na sfinansowanie kredytu (pożyczki) zaciągniętego (zaciągniętej) uprzednio przez Fundację na realizację określonego celu, a zatem środki finansowe otrzymane przez Fundację i przeznaczone na wynagrodzenia osób realizujących Projekt mają charakter bezzwrotny.

Podkreślenia wymaga fakt, że w przypadku Fundacji środki pieniężne trafiają na wyodrębniony rachunek bankowy, przeznaczony do wpłat środków pomocowych z Unii Europejskiej. Z rachunku tego wypłacane są wynagrodzenia na rzecz pracowników realizujących Projekt. W sporadycznych przypadkach zdarza się, że wynagrodzenia przesyłane są z opóźnieniem. Nie ma to jednak wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku WSA w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007 r., sygn. akt I SA/Kr 1555/06. Sąd uznał, że organy skarbowe niesłusznie odmówiły prawa do zwolnienia podatkowego, z uwagi na fakt, iż wynagrodzenie pracownika spółki zostało wypłacone z rachunku złotówkowego, a nie bezpośrednio z rachunku walutowego wyodrębnionego dla danego kontraktu. Wskazał, że rozwiązania finansowo księgowe, jakim jest sposób wypłaty wynagrodzenia, a konkretnie, z którego rachunku firmy to wynagrodzenie jest wypłacane nie może przesądzać o wyłączeniu zwolnienia. Jest to jedynie kwestia techniczna. Sąd wypowiedział się też na temat tego, jak rozumieć warunek pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy. Zdaniem Sądu: chodzi tu o pierwotne źródło, z którego pochodzi dochód. Bez znaczenia pozostaje okoliczność, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania. Bez znaczenia jest również to, czy środki wypłacane są bezpośrednio beneficjentom, czy też pośrednio jako refundacja wcześniej poniesionych wydatków.

  1. podstawa przyznania środków: źródłem przyznania dotacji dla Fundacji jest preliminarz budżetu Unii Europejskiej na dany rok, a zatem w opinii Fundacji uznać należy, że pomoc finansowa przyznana zostaje na podstawie jednostronnej deklaracji władz Unii Europejskiej;
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu: osoby, o których mowa w zapytaniu, t. j. pracownicy odpowiedzialni za organizację studiów i pobytu studentów w kampusie, bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Fundacja będąca osobą prawną z natury rzeczy nie może bezpośrednio realizować celu programu. W takim przypadku, t. j. gdy beneficjentem pomocy jest osoba prawna (jednostka), to prace przewidziane programem pomocowym zwykle realizowane są przez osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zawartej z tą osobą prawną. Jak wynika z pismo Ministerstwa Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. DD/PB5-066-120/06/IK-56: Omawiane zwolnienie adresowane jest zatem jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W związku z tym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osoba prawną (na przykład umowy zlecenia), która pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu. Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (przykładowo zleceniobiorca wykonujący umowę o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem ze zwolnienia skorzystają dochody osób, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy (w omawianym przypadku: z Fundacją), przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji programu pomocowego, a wypłata wynagrodzenia jest realizowana ze środków pomocowych. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, realizacja całości Projektu odbywa się, z jednej strony, w drodze organizacji studiów europejskich, z drugiej strony w drodze kompleksowej organizacji pobytu studentów w kampusie. Stąd, zdaniem Fundacji, wynagrodzenia pracowników odpowiedzialnych za organizację studiów europejskich a także za organizację pobytu studentów w kampusie Kolegium Europejskiego korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Fundacji znajduje potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie, z dnia 10.07.2007 r., sygn. akt III SA/Wa 741/2007, w którym Sąd stwierdził, że jeżeli beneficjentem pomocy, czyli bezpośrednim wykonawcą programu jest osoba prawna, to zwolnienie od podatku wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy dochodów jej pracowników, uzyskiwanych na podstawie umowy o pracę. Jednakże podmiot takiej umowy musi służyć bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że wynagrodzenia wypłacane na rzecz pracowników uczestniczących w realizacji Projektu odpowiedzialnych zarówno za organizację studiów europejskich, jak i pobytu studentów w kampusie Kolegium pokrywane ze środków pochodzących z pomocy unijnej, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie W katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywana za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, t. j.:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy

By możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania, powinny one być sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od: rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być; jednostronna deklaracja lub umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisu korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym. Zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie będzie miało zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej, Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Tak więc czynnościami merytorycznymi będzie np. prowadzenie szkoleń, koordynowanie programu, zaś czynnościami pomocniczymi będzie min. obsługa księgowości, sekretariatu. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczeg6łowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło).

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym Wnioskodawcą i bezpośrednim beneficjentem pomocy jest Fundacja , która realizuje Projekt: organizowane studiów europejskich dla międzynarodowej grupy studentów. Wnioskodawca zleca wykonanie zadań związanych z realizacją Projektu pracownikom Fundacji, którzy są odpowiedzialni za organizację studiów, jak i kompleksową organizację codziennego pobytu studentów na kampusie Kolegium . Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji Projektu są finansowane bezpośrednio ze środków unijnych.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy uznać, iż wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy, którym Wnioskodawca zleca wykonanie zadań związanych z realizacją Projektu (t. j. pracownikom, którzy wykonują czynności merytoryczne) jako osób realizujących cele Programu Uczenie się przez całe życie, bezpośrednio finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wynagrodzenia osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym związane z obsługą techniczną oraz finansową ww. Programu nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy. Czynności te niewątpliwie są niezbędne w procesie realizacji tego Programu, jednakże same w sobie nie stanowią jego celu, nie spełniony bowiem jest wymóg bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Wnioskodawca dodatkowo dodał, iż z uwagi na fakt, że środki unijne trafiają na konto Fundacji z pewnym opóźnieniem, w sporadycznych przypadkach wynagrodzenia te są pokrywane ze środków własnych Fundacji na zasadzie prefinansowania.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych przez płatnika uzależnione jest więc od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata. Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę uzależnione jest więc również od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Refundacji nie można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie dokonywania wypłaty wynagrodzeń, środki na ich zapłatę nie pochodziły ze środków pomocowych. Skoro wynagrodzenia za realizację przedmiotowych zadań nie były wypłacane za środków pomocowych lecz ze środków własnych Wnioskodawcy, to bez znaczenia w niniejszej sprawie jest charakter czynności (merytoryczny czy pomocniczy) wykonywany przez osoby zatrudnione przy realizacji tego projektu. Obie przesłanki określone wyżej powołanym przepisem muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji dochody uzyskane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie