W odpowiedzi na wezwanie wnioskodawcy z dnia 18 lutego 2008r. (data wpływu do tut. BKIP - 21 lutego 2008r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmi... - Interpretacja - IBPB2/415W-20/08/JT/KAN-1831/10/07

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.03.2008, sygn. IBPB2/415W-20/08/JT/KAN-1831/10/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

W odpowiedzi na wezwanie wnioskodawcy z dnia 18 lutego 2008r. (data wpływu do tut. BKIP - 21 lutego 2008r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 31 stycznia 2008r. znak IBPB2/415-311/07/JT, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

UZASADNIENIE

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany w/w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

Wnioskodawca w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa zarzuca zaskarżonej interpretacji indywidualnej że:

  1. interpretacja została wydana z rażącym naruszeniem prawa ponieważ z ulgi meldunkowej można skorzystać nawet w sytuacji gdy ktoś nie był właścicielem mieszkania, ale był w nim zameldowany co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia,
  2. określony okres zameldowania odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości, a nie jej nabycia czy daty wejścia przepisu regulującego tę kwestię.

Na poparcie ww. zarzutów wnioskodawca przywołał wyroki: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 stycznia 2008r. sygn. akt III SA /Wa 2015/07 z dnia 14 listopada 2007r. sygn. akt III SA/Wa 1387/07, Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 18 lipca 2007r. sygn. akt I SA/Sz 330/07, które jednoznacznie określają iż dla celów ulgi meldunkowej okres zameldowania należy liczyć od momentu rzeczywistego zameldowania, a nie od dnia nabycia nieruchomości.

We wniosku z dnia 29 października 2007r. wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:

Od 2001r. posiada spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego w mieszkaniu tym jest zameldowany na pobyt stały od 2001r. W 2007r. miał zamiar wykupić to mieszkanie i od razu je sprzedać chcąc skorzystać z ulgi meldunkowej.

Zdaniem wnioskodawcy określony w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych okres zameldowania odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości a nie do daty jej nabycia czy daty wejścia w życie przepisu regulującego tę zasadę. Zatem nie jest konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości mieszkalnej przez ten okres, istotny jest natomiast fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu mieszkalnym. Z ulgi meldunkowej można skorzystać nawet w sytuacji gdy ktoś nie był właścicielem mieszkania, ale był w nim zameldowany przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia. Na uzasadnienie swojego stanowiska wnioskodawca powołał decyzję Izby Skarbowej w Szczecinie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe stwierdzając, że do okresu zameldowania warunkującego zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być uwzględniony okres zameldowania przed dniem 1 stycznia 2007r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 31 stycznia 2008r. znak IBPB2/415-311/07/JT i stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest m.in. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu stanowiącego odrębna nieruchomość),
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych po 1 stycznia 2007r.

W świetle art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2007r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej ( art. 19 ust. 1 ww. ustawy ).Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.(art. 22 ust. 6c. ww. ustawy).Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udział w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
    - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie do przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 ww. ustawy). Zwolnienie to ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków (art. 21 ust.22 ww. ustawy). Oznacza to , że w razie zbycia lokalu stanowiącego współwłasność małżonków, dla skorzystania z ww. ulgi przez oboje małżonków niezbędne jest aby każdy z nich był zameldowany w zbywanym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Należy zaznaczyć że w przypadku lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość zwolnieniem określonym w ww. przepisie objęty jest przychód ze sprzedaży wyłącznie lokalu mieszkalnego. przychód ze sprzedaży gruntu związanego z lokalem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych powyżej.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz jest istotny fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Nie jest więc konieczne by wnioskodawca był właścicielem lokalu przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.W sytuacji, kiedy podatnik nabył (lub nabędzie) budynek lub lokal po dniu 31 grudnia 2006r. i był w nim zameldowany na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy zbywając ten budynek lub lokal przed upływem pięcioletniego okresu od końca roku, w którym nabył prawo własności do tego lokalu, może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Wobec powyższego zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwarunkowane jest spełnieniem łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Jeśli zatem zostaną spełnione powyższe warunki, podatnikowi przysługuje prawo do zwolnienia w trybie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy (tzn. ulga meldunkowa).

Z opisanego stanu faktycznego wynika że od 2001r. wnioskodawca posiada lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego i od tego roku jest w lokalu tym zameldowany, co oznacza iż spełnia warunek dwunastomiesięcznego okresu zameldowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy. Wnioskodawca ma zamiar wykupić to mieszkanie i od razu je sprzedać.

Wobec tego, jeżeli wnioskodawca w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia mieszkania złoży we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia to wówczas przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów uznaje Pana stanowisko za prawidłowe, o ile spełniony został warunek wynikający z zastrzeżenia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 i ust 21 ww. przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W wypadku nie spełnienia tego warunku przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego, będzie podlegać opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, według zasad określonych w art. 30e ustawy podatkowej.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie dnia 31 stycznia 2008r. Znak IBPB2/415-311/07/JT, stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach