
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku z Pani wnioskiem złożonym w dniu 25.01.2006r., uzupełnionym pismem w dniu 03.03.2006r., w części dotyczącej udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje stanowisko przedstawione przez Panią we wniosku za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W złożonym w dniu 25.01.2006r. piśmie uzupełnionym w dniu 03.03.2006r. składa Pani zapytanie, czy zakup urządzenia wielofunkcyjnego o nazwie TERMOMIX jest zakupem uzasadnionym i może stanowić koszt podatkowy w Pani Firmie.
Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telewizji kablowej.
W ramach prowadzonej działalności zatrudnia Pani pracowników.We wniosku zaznacza Pani, że zamierza nabyć urządzenie wielofunkcyjne o nazwie TERMOMIX, którego podstawowymi funkcjami są:
przygotowanie kawy, herbaty oraz posiłków na gorąco.
Urządzenie to kosztuje około 3.500,00zł brutto i znajdowałoby się w siedzibie firmy i służyło do przygotowywania kawy i herbaty dla pracowników i kontrahentów.
W przypadku oddelegowania pracowników do wykonywania instalacji telewizji kablowej w terenie ww urządzenie byłoby przez nich zabierane i zapewniało im gorące posiłki i napoje, np. w okresach zimowych (prace niejednokrotnie są wykonywane w ujemnych temperaturach powietrza) do czego zobowiązany jest pracodawca zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. z dnia 30 maja 1996r.).
Pani zdaniem zakup TERMOMIXu jest zakupem uzasadnionym i może stanowić koszt podatkowy Pani firmy, a uzyskana faktura VAT na ww. urządzenie upoważnia Panią do odliczenia podatku VAT-u od zakupu tego urządzenia.
Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia:
W myśl art. 22 ust.
1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Tak więc są dwa warunki kwalifikujące dany koszt do kosztów uzyskania przychodu:
- poniesienie kosztu w celu osiągnięcia przychodu,
- niezakwalifikowanie go do grupy kosztów nie uznawanych przez ustawodawcę za koszt uzyskania przychodów.
Łączne spełnienie tych dwóch warunków pozwala dany wydatek uznać za koszt uzyskania przychodów.
Nie oznacza to jednak, że każdy wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodu, ponieważ między wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesiony wydatek ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu lub
zakłada taki cel.
Podatnik musi zatem wykazać związek poniesionych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą i uzasadnić, że ich poniesienie ma lub będzie miało wpływ na wysokość osiąganych przychodów.
Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów (wyrok NSA z 13.03.1998r. sygn. akt SA/Lu 230/97 - niepubl.). Jak wynika z przedłożonego pisma zamierza Pani dokonać zakupu urządzenia wielofunkcyjnego o nazwie TERMOMIX za kwotę około 3.500zł, którego podstawowymi funkcjami są przygotowanie kawy i herbaty.Urządzenie THERMOMIX jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie internetowej firmy oferującej do sprzedaży tego typu urządzenie to wszechstronne urządzenie, które przygotowuje potrawy a jednocześnie gotuje na wodzie i parze.
Posiada funkcje mielenia i rozdrabniania(ziarna
zbóż, kawy, maku,mięsa...), przygotowuje różnego rodzaju napoje (soki, kompoty, koktajle mleczne, jogurty, napoje alkoholowe zimne i gorące, kawę cappucino), sałatki warzywne i owocowe, każdy rodzaj ciasta, lody, rozmaite zupy, dżemy i marmolady.Jest to więc wielofunkcyjny robot kuchenny, który zawiera wiele elementów i przy którym należy zachować odpowiednie środki ostrożności oraz odpowiednio go zainstalować.Zabieranie urządzenia przez pracowników w teren, jak Pani pisze, jest raczej mało prawdopodobne z wyżej opisanych względów.
Cytowane przez Panią rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. z 1996r. Nr 60, poz. 279), wydane na podstawie art. 232 Kodeksu pracy, nakłada wprawdzie na pracodawcę obowiązek zapewnienia zatrudnionym pracownikom nieodpłatnie gorące posiłki i napoje ale tylko pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, które określa powyższe rozporządzenie.
Kryteria
oceny stanowisk pracy (szczególnie uciążliwych) zawiera § 3 i 4 cytowanego rozporządzenia.Ponadto urządzenie THERMOMIX wśród wszystkich swoich czynności nie posiada funkcji parzenia herbaty i kawy a jedynie parzenie kawy cappucino. Wobec tego, zakup tego typu urządzenia za kwotę 3.500zł do parzenia kawy cappucino dla pracowników i kontrahentów w ocenie tutejszego Organu podatkowego, nie stanowi racjonalnie i gospodarczo uzasadnionego wydatku, który ma lub może mieć wpływ na wysokość uzyskiwanych przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, a więc nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.
Wobec powyższego stwierdza się, iż wyrażone w piśmie Pani stanowisko jest nieprawidłowe.
Jednocześnie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia zgodnie z Pani zapytaniem.
Stosownie
do treści art. 14 b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. Organu Podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 w/w ustawy powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające do żądanie.
