
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr.8 poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana zam. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie księgowania w koszty uzyskania przychodu opłaty recyklingowej
stwierdzam, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Wnioskiem złożonym w tut. organie podatkowym w dniu 20.06.2006r. (uzupełnionym w dniu 10.07.2006r. i 30.08.2006r.) zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa.
Z treści złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie importu samochodów ciężarowych i dostawczych, które następnie są sprzedawane głównie podmiotom gospodarczym stanowiąc dla nich środki trwałe. W ramach powadzonej działalności gospodarczej ponosi Pan koszt opłaty recyklingowej, zgodnie z ustawą z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. z 2005r. Nr 25 poz. 202 z późn. zm.).
Zwraca się Pan z zapytaniem:
- czy prawidłowo ewidencjonowane są koszty związane z opłatą recyklingową w kolumnie 11 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?
Pana zdaniem opłata recyklingowa stanowi koszt uzyskania przychodu i winna być zaksięgowana w kolumnie 11 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako koszt uboczny zakupu.
Z dniem 1 stycznia 2006r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 20 stycznia 2005r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. Nr 25, poz.202 z późn. zm.) w zakresie sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji, której celem jest skuteczna realizacja postanowień dyrektywy 2000/53/WE z dnia 18 września 2000r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.Urz. WE L 269, z 21.10.2000r. z późn. zm.). Podstawowym celem cytowanej ustawy jest zapewnienie zgodnego z zasadami ochrony środowiska postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Dla osiągnięcia tego celu ustawodawca przewidział następujący mechanizm, uwzględniający trzy różne podmioty wprowadzające pojazdy na obszar Rzeczpospolitej Polskiej, wskazując dla nich sposób wypełniania obowiązków w zakresie zapewnienia sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji.
- Po pierwsze, są to wprowadzający pojazdy w ilości powyżej 1000 sztuk w roku (art.11 ustawy), którzy są obowiązani zapewnić sieć zbierania pojazdów w taki sposób, aby obejmowała ona terytorium całego kraju, umożliwiając ostatniemu właścicielowi pojazdu oddanie go do punktu zbierania lub stacji demontażu, położonego w odległości nie większej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania albo siedziby ostatniego posiadacza. Wprowadzający pojazdy mogą utworzyć sieć we własnym zakresie lub poprzez umowy zawarte z prowadzącymi stacje demontażu, którzy z kolei mogą podpisać umowy z prowadzącymi punkty zbierania pojazdów.
- Po drugie, są to wprowadzający pojazdy w ilości do 1000 sztuk w roku, którzy praktycznie mogą utworzyć sieć w sposób, o którym mowa powyżej, lub skorzystać z możliwości dokonania opłaty za każdy wprowadzony pojazd w wysokości 500 zł i wnieść ją na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Po trzecie, są to podmioty niebędące przedsiębiorcami (np. osoby fizyczne), które nie mają możliwości zapewnienia sieci i dlatego wnoszą opłatę w wysokości 500 zł za każdy wprowadzony na obszar Rzeczpospolitej Polskiej pojazd.
Wypełnienie powyższego obowiązku konieczne jest w celu dokonania pierwszej rejestracji na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zarówno pojazdu nowego, jak i używanego, wprowadzonego od dnia 1 stycznia 2006r.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Pan jako podmiot wprowadzający pojazdy na obszar Rzeczpospolitej Polskiej nie tworzy sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji tylko od każdego sprowadzonego z zagranicy pojazdu uiszcza opłatę w wysokości 500 zł na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wątpliwości Pana budzi czy opłata ta stanowi koszt uboczny zakupu zwiększający wartość samochodu, czy też stanowi ona pozostały koszt związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Zgodnie z treścią art.22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23.
Wg generalnej klauzuli zawartej w tym przepisie wydatek poniesiony przez podatnika stanowi koszt uzyskania przychodu jeżeli:
- służy osiągnięciu przychodu tzn. pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym lub gospodarczym ze źródłem przychodu,
- nie został wymieniony przez ustawodawcę w art.23 cytowanej ustawy.
Ponoszone przez Pana opłaty tzw. recyklingowe nie zostały przez ustawodawcę zamieszczone w art.23 ustawy o podatku dochodowym jako wydatki nie uznawane za koszt uzyskania przychodu, związane są z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie importu samochodów i są obligatoryjne.
Zatem opłaty te są kosztem podatkowym i podlegają ewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Stosownie do § 2 ust.1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152 poz. 1475 z późn. zm.) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w art.24a ust.1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, są obowiązane prowadzić księgę, z zastrzeżeniem ust. 2, według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2.
Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakup materiałów oraz towarów handlowych należy księgować w kolumnie 10, koszty uboczne związane z zakupem (np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze) w kolumnie 11.
Natomiast kolumna 14 przeznaczona jest do wpisywania pozostałych kosztów z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art.23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.
Ponieważ opłaty recyklingowe ponoszone są za wprowadzenie każdego pojazdu na teren kraju przez wprowadzającego korzystającego ze zwolnienia od tworzenia sieci zbierania pojazdów to zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowią element ceny zakupu towaru i należy księgować je w kolumnie 11 podatkowej księgi.
Odnosząc się zatem do przedstawionego przez Pana we wniosku stanowiska w zakresie księgowania do kosztów uzyskania przychodu opłaty recyklingowej na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stwierdzić należy, iż jest ono prawidłowe.
