
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku (data wpływu do BKIP w Lesznie 1 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów otrzymanych przez pracownika naukowego z tytułu udziału w projekcie badawczym realizowanym w zagranicznym ośrodku naukowym jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów otrzymanych przez pracownika naukowego z tytułu udziału w projekcie badawczym realizowanym w zagranicznym ośrodku naukowym.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Decyzją z dnia 9 listopada 2007 roku Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego po rozpatrzeniu wniosku, złożonego w ramach programu Ministra Wsparcie (...) przyznał Akademii środki finansowe przeznaczone na finansowanie w latach 2008 i 2009 (18 miesięcy) uczestnictwa pracownika naukowego w wyżej wymienionym programie.
Warunki realizacji finansowania i rozliczania wykonania zadania zostały określone w umowie zawartej pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Akademią i uczestnikiem programu.
W powołanej umowie określone zostały w szczególności:
- przedmiot umowy, którym jest finansowanie udziału uczestnika programu w projekcie badawczym realizowanym w zagranicznym ośrodku naukowym,
- kwota przeznaczona na finansowanie programu w roku 2008 i 2009,
- przeznaczenie wymienionych kwot na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym,
- okres finansowania (od 1 lutego 2008 r. - 31 lipca 2009 r.),
- zobowiązanie Akademii do przekazania uczestnikowi programu całości środków finansowych w oparciu o odrębną umowę dotyczącą sposobu przekazywania przedmiotowych środków finansowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy, ww. środki finansowe należy zakwalifikować jako stypendium naukowe, które w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego.
W wyniku rozpatrzenia wniosku pracownika naukowego zatrudnionego w Akademii Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał środki finansowe przeznaczone na finansowanie w latach 2008 i 2009 uczestnictwa tegoż pracownika w programie Wsparcie (...) określonym przez Ministra. Podstawę prawną przekazywania przez Ministra środków finansowych stanowi art. 14 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 ze zm.).
Zgodnie z powyższym przepisem, finansowanie programów lub przedsięwzięć określanych przez Ministra obejmuje działania dotyczące dostosowywania kadr naukowych do warunków międzynarodowej współpracy naukowej i naukowo technicznej.
Akademia na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministrem, Akademią a uczestnikiem programu jako płatnik zobowiązana jest do przekazywania w całości otrzymanych środków uczestnikowi programu.
Zdaniem Zainteresowanego otrzymane przez Akademię i przekazane następnie mu środki finansowe stanowią w swej istocie stypendium dla uczestnika programu i w związku z tym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinny korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.
Podstawę powyższego stanowiska stanowi przeznaczenie tych środków na pokrycie utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kosztów podróży uczestnika programu. Ponadto zgodnie z postanowieniami umowy, jej przedmiotem jest finansowanie udziału uczestnika programu w projekcie badawczym realizowanym w zagranicznym ośrodku naukowym. Wymienione uczestnictwo nie jest w żaden sposób działaniem ekwiwalentnym w zamian za otrzymane środki, albowiem nie został określony jego cel, np. w postaci osiągnięcia efektu. Z tej przyczyny należy wnioskować, że przekazane środki stanowią stypendium naukowe określone w przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiącym podstawę niniejszego wniosku.
W polskim systemie prawnym nie ma definicji stypendium. Akty prawne obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej wielokrotnie określają rodzaje stypendiów, np. sportowe, doktoranckie, habilitacyjne, czy stypendium Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Nie ma jednakże definicji stypendium jako takiego. Dlatego należy się posługiwać określeniem stypendium w ujęciu encyklopedycznym. Zgodnie z powyższym stypendium jest to jednostronne świadczenie pieniężne osoby fizycznej, prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej przyznane w sferze nauki lub sztuki w celu umożliwienia kontynuowania nauki, prowadzenia badań naukowych lub prac w dziedzinie sztuki. Nie może się ono wiązać z ekwiwalentnym świadczeniem usług przez otrzymującego, ponieważ powstanie wtedy zobowiązanie wzajemne w postaci umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług. Dopuszczalne jest podpisanie umowy określającej dokładne zasady realizacji stypendium. Umowa ta nie może jednakże zawierać w swojej treści przesłanek do uznania, że jest to umowa o świadczenie usług (np. umowa o dzieło, czy umowa zlecenia).
W świetle powyższego środki finansowe przyznane Akademii Rolniczej w Poznaniu przez Ministra w celu sfinansowania udziału uczestnika programu Ministra w projekcie badawczym realizowanym w zagranicznym ośrodku naukowym, zakwalifikować należy jako stypendium naukowe, które w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego.
Powyższe stanowisko ma również uzasadnienie w sentencji wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 listopada 2000 r. (Sygn. akt. III SA 1939/99) przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są stypendia naukowe. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego od dawna panuje utrwalony pogląd, że w przepisie tym ustawodawca użył określenia stypendia naukowe w sensie stypendium związanego z pobieraniem nauki w sensie zdobywania wiedzy. Oznacza to, że o naukowym charakterze stypendium winien każdorazowo decydować cel i rodzaj działalności stypendysty, nie zaś formalna nazwa stypendium. Powyższą tezę potwierdzają też inne orzeczenia NSA w wyrokach z dnia 21 czerwca 1996 r. III SA 156/96 (OSP 1997/3 poz. 56) oraz z dnia 17 lutego 1995 r. SA/Bk 292/94 (Przegląd Orzecznictwa Podatkowego 1998/2 str. 192), Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż pojęcie stypendium naukowego w rozumieniu omawianego przepisu obejmuje wspieranie prac wykonywanych w ramach twórczej i badawczej działalności w dziedzinie nauki.
Zasadność powyższej argumentacji została już także przyjęta w co najmniej dwóch przypadkach rozpatrzonych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, które dotyczyły dwóch Panów biorących udział w tym samym programie Ministra nauki i Szkolnictwa Wyższego (ten sam stan faktyczny).
Podsumowując Wnioskodawca uważa za uzasadnione zajęte stanowisko, albowiem:
- przedmiotowe środki finansowe zostaną wykorzystane w celu realizacji czynności o charakterze naukowym, a więc będą w istocie stanowiły stypendium naukowe,
- zawarta umowa określa tylko ramy realizacji tych czynności, nie ma zaś charakteru wzajemnego zobowiązania w postaci umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług,
- zasady przyznawania środków finansowych zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Nauki.
Tym samym zostały spełnione przesłanki zwolnienia przedmiotowego wymienione w powoływanym przepisie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa
podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
