
Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art. 14a §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa /t.j. Dz.U. z 2005 Nr 8 poz. 60/ Naczelnik Urzędu skarbowego w Makowie Maz. w związku z wnioskiem z dnia 20-03-2005 /data wpływu 2005-03-29/ uzupełnionym w dniu 2005-04-18 w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie, w której nie toczy sie postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
postanawia
uznać stanowisko Pana w piśmie za prawidłowe, o ile stan faktyczny przedstawiony we wniosku zgodny jest ze stanem rzeczywistym
uzasadnienie
Podatnik w dniu 2005-03-29 zwrócił się z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w następujących sprawach:
1. potwierdzenia czy odsetki od kwoty zaciągnietego kredytu na zakup mieszkania będzie można odliczyć od dochodu w 2005 roku,
2. czy można skorzystać z ulgi remontowej w roku 2005 na modernizację i remont mieszkania nowo-zakupionego,
3. o możliwości skorzystania z obu ulg w 2005 roku,
4. zaliczeniu do prac remontowo-modernizacyjnych postawienie ścianek działowych, podłóg i posadzek, jak i trwale umiejscowionej armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych, oraz koszty przyłączenia instalacji gazowej.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w marcu 2005 roku podpisał Pan umowę z developerem na zakup mieszkania, którego budowa rozpoczęła sie w 2003 a w celu sfinansowania zakupu zaciągnął Pan kredyt w banku na cele budowalno mieszkaniowe. Umowa została podpisana 22-03-2005r. Odbiór techniczny odbył się 11-04-2005 roku udokumentowany protokołem odbioru. W dniu 19-04-2005 roku planowany jest odbiór kluczy oraz przekazanie przez inwestora zaświadczenia o przekazaniu tytułu własności do nabytego lokalu. W okresie 30 dni od przekazania tegoż zaświadczenia developer wedłu umowy przedwstępnej ma przystapić do aktu notarialnego przekazania własności lokalu.
Nadmienia Pan również, że mieszkanie nabyte jest w stanie surowym tj. bez drzwi, tynków itp. oraz że nie korzystał Pan z żadnych ulg budowlanych /duża ulga budowlana, kasa mieszkaniowa/.
Ad1.
Zasady i warunki dokonywania odliczeń wydatków na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego jakie przysługuje od 1 stycznia 2002 roku zawiera art. 26b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osó fizycznych /Dz. U. z 2000 roku Nr 14 poz. 176 z pozn. zm./ od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza się z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu /pożyczki/ udzielonego podatnikowi, o których mowa w art. 3 ust. 1, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanych z:
1. budową budynku mieszkalnego, albo
2. wniesieniem wkładu budowalnego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo z lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo
3. zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonaniu działalności gospodarczej, albo
4. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową /przystosowaniem/ budynku mieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.
Odliczenie, o którym mowa w ust.1 stosuje się, jeżeli:
- kredyt /lub pożyczka/ został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002r.
- kredyt /lub pożyczka/ był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych do udzielania kredytów /pożyczek/, a z umowy kredytu /pożyczki/ wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust.1,
- została zawarta umowa o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik,
- podatnik lub jego małżonek nie korzystał lub nie korzysta z odliczenia od dochodu lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe.
Zgodnie z treścią art. 26b ust. pkt 6 wyżej cytowanej ustawy - odliczenie stosuje się, jeżeli odsetki zostały zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot udzielający kredytu.
Zgodnie z art. 26b ust.2 pkt.5 updof do zeznania składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje odliczenia, podatnik dołączy oświadczenie, według określonego wzoru /PIT-2K/ o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z tą inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku. Zatem dokumentami potwierdzającymi wartośc inwestycji mogą być faktury VAT, rachunki i inne dowody, z których wynika poniesienie wydatków związanych z tą inwestycją.
Obowiązujący od 2002 roku limit odliczenia wydatków mieszkaniowych na spłatę odsetek od kredytu udzielonego na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej nie przekracza woty 189.000,00 zł.
Ad.2.
Podstawowym warunkiem uprawniającym do korzystania z odliczeń od podatku z tytułu poniesienia wydatków na remont i modernizację jest posiadanie tytułu prawnego do remontowego lub modernizowanego lokalu mieszkalnego. Za tytuł prawny do zajmowane o lokalu uważa się miedzy innymi:
- akt własności budynku lub lokalu mieszkalnego, - umowa użyczenia,- umowę najmu lub dzierżawy,- inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.
Z informacji zawartej w piśmie z dnia 2005-04-18 wynika, że protokół odbioru technicznego został spisany 2005-04-11 w celu wykonania prac wykończeniowych zatem od dnia podpisania protokołu będzie Pan faktycznie dysponował lokalem mieszkalnym.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku /Dz. U. Nr 202, poz. 1956/ o zmianie ust wy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku ochodowym od osób fizycznych /jednolity tekst D. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm. w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku poniesione w latach 2003-2005 podlegają odliczeniu od podatku w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt.1 ww ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.
Zgodnie z zapisem art. 27a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku/ podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27b zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie /ust. 2-15/, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów pod warunkiem, że wydatki te:
- zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej, a przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej dowodem tej wpłaty /art.27a ust.6 pkt. 1 ustawy/,
- nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwie formie, chyba że zwrócone zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu /art.27a ust.7 pkt. 1 ustawy,
- dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszczących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej /art. 27a ust.7 pkt.2 ustawy/.
Ad.3.
Organ podatkowy ponadto informuje, że skorzystanie z ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego nie pozbawia podatnika prawa do skorzystania z odliczenia z tytułu wydatków na spłatę odsetek od kredytu udzielonego na sfinansowanie zakupu lokalu mieszkalnego wyłącznie w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym od gminy, albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej.
Ad.4.
Wykaz materiałów, usług, urządzeń, robót zaliczonych do remontu i modernizacji budynku lub lokalu zawiera Rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. /Dz. U. Nr 156 poz. 788/.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w pracach remontowo - modernizacyjnych będzie Pan wykonywał postawienie ścianek działowych, podłóg i posadzek jak i trwale umiejscowionej armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych oraz koszty przyłączenia instalacji gazowej.
Mając na wzgledzie stan faktyczny we wniosku należy stwierdzić, że jezeli poniesie Pan wydatki na określony we wniosku zakres prac związanych z wykończeniem lokalu mieszkalnego, które mieszczą się w wykazie wymienionym w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Budownictwa cyt. wyżej oraz wydatki te zostaną udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej będzie mógł Pan skorzystać z ulgi podatkowej na remont i modernizację lokalu w ramach przysługującego limitu.
Limit odliczeń przysługujący podatnikowi na lata 2003-2005 wynosi: - z tytułu remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego - 4725,00 zł/wydatki na kwotę 24868,42zł,- z z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spłdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - 5670,00zł /co odpowiada wydatkom w wysokości 29842,11zł/,- dodatkowo, jeżeli jednocześnie remontuje się i modernizuje instalacje gazową, urządzenia eksplozymetryczne lub gazowe - 945,00 zł/wydatek w wyskości 4973,68 zł.
W załącznikach Nr 1, 2 i 3 do cytowanego Rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa zawarte są wymienione przez Pana jako elementy lokalu mieszkalnego podlegające remontowi jak również wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym /ścianek działowych, sufitów, tynków, podłóg i posadzek, wymiana lub wykonanie nowych instalacji budynku obejmujące rozprowadzanie po budynku instalacji ora z montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących: instalacji sanitarnych, wymiana lub remont części wspólnej instalacji gazowej /przyłącza, poziomy i piony/.
Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Makowie Maz. stwierdza, że stanowisko jakie zostało zajete przez Pana we wniosku należy uznac za prawidłowe.Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Makowie Maz. informuje, iż niniejsza interpretacja o zakaresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja Podatkowa.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do dyrektora Izby skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Viechanowie 06-400 Ciechanów, ul. Warszawska 58, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia - art. 236 §2 pkt. 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
