Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka bezpośrednio realizuje projekt zlecony przez agencję rządową. Jednostka kontraktu... - Interpretacja - 1425/034/415/8/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.08.2006, sygn. 1425/034/415/8/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka bezpośrednio realizuje projekt zlecony przez agencję rządową. Jednostka kontraktująca, którą jest agencja rządowa sfinansuje 90% wartości całkowitych wydatków. Agencja rządowa finansuje te wydatki: w 75% ze środków PHARE i 25% ze środków przekazanych na ten cel z budżetu państwa.
Pracownicy Jednostki są bezpośrednimi wykonawcami projektów co zawarte jest w ich zakresach obowiązków/czynności. Są to osoby odpowiedzialne za zarządzanie projektem oraz osoby wykonujące zadania merytoryczne. Finansowanie wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację projektów odbywa się bezpośrednio z kont, na które zostały przelane środki programu PHARE.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jeśli jest bezpośrednim wykonawcą projektu, co wynika z umowy z jednostką kontraktującą, zaś wyznaczeni pracownicy zajmują się bezpośrednią realizacją projektu to od wypłaconych wynagrodzeń na podstawie umów o pracę, umów zlecenie, umów o dzieło, które zostały sfinansowane z powyższych środków, nie należy potrącać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż są one zwolnione na podstawie art. 21 pkt 46 i 47 c ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto Jednostka uważa, iz po otrzymaniu pozytywnej interpretacji należy skorygować zapłacony podatek dochodowy od osób fizycznych.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie złożenia wniosku, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z treścią art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upowaznionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezposrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów od osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Aby powyższe zwolnienie przedmiotowe mogło mieć zastosowanie - konieczne jest łączne spełnienie warunków zawartych pod lit. a) i b), tj. środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w tym od podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania; jednocześnie podatnik otrzymujący środki pomocowe musi być bezpośrednim wykonawcą prac finansowanych z programu pomocy bezzwrotnej.
Zatem bez potrącania podatku (zaliczki na podatek) otrzymywać będą wynagrodzenia pracownicy, a także zleceniobiorcy i osoby zaangażowane na podstawie umowy o dzieło, jeśli ich wynagrodzenia sa finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środków pomocowych, a oni sami bezpośrednio realizują program objęty pomocą. Zwolnienie nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym zleceniodawca bezposrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podmiotem upoważnionym do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej a także środków otrzymanych z budżetu panśtwa była w tym przypadku agencja rządowa, która zawarła kontrakt na wykonanie prac w ramach projektu finansowanego z tej pomocy z Jednostką jako bezpośrednim wykonawcą projektu (beneficjentem). Choć beneficjentem pomocy jest Jednostka, to wykonanie prac bezpośrednio związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej powierzyło pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę, umowę zlecenie i umowę o dzieło, co zawarte jest w ich zakresach obowiązków/czynności.
Reasumując - z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dochody uzyskiwane przez osoby zatrudnione na umowę o pracę, umowę zlecenie i umowę o dzieło były związanem z bezpośrednią realizacją celu programu finansowanego ze środków pomocowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DZ. U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 z późn.zm.) - zatem otrzymywane przez nich wynagrodzenia w części pochodzącej z tych środków będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia nie jest możliwe w sytaucji, gdy z pracownikami wykonującymi zadania finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie są zawierane osobne umowy o świadczenie pracy w zakresie tylko i wyłącznie realizacji zadań, na które przeznaczona została ta pomoc. W przeciwnym razie nie bedzie możliwe spełnienie kryteriów koniecznych do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, a w szczególności wykazanie, iż wynagrodzenie za wykonywanie na rzecz Jednostki pracy pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Odnosząc się do drugiego zapytania Jednostki - czy w przypadku wydania interpretacji korzystnej dla podatników Jednostki może ona skorygować zapłacony podatek dochodowy, Naczelnik tut. Urzędu nie podziela stanowiska Jednostki, iż winna ona jako Płatnik skorygować zapłacony podatek dochodowy od osób fizycznych.
Zgodnie boweim z art. 75§1 ustawy Ordynacja podatkowa to podatnik jeśli kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, iż załączona do wnisoku o udzielenie interpretacji kserokopia umowy o udzielenie dotacji, nie podlegała ocenie przez tut. organ podatkowy.
Zgodnie z art. 14b§1, §2 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu