Czy kwoty otrzymane z tytułu realizacji wyżej opisanej umowy, zarówno wstępna cena za projekt jak i dodatkowa cena projektowa zaliczone powinny być do... - Interpretacja - ITPB1/415-1019/11/DP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.01.2012, sygn. ITPB1/415-1019/11/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy kwoty otrzymane z tytułu realizacji wyżej opisanej umowy, zarówno wstępna cena za projekt jak i dodatkowa cena projektowa zaliczone powinny być do przychodów z działalności gospodarczej, czy do przychodów ze sprzedaży praw majątkowych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej, która w ramach działalności gospodarczej chciała wybudować farmę wiatrową i produkować energię elektryczną. Inwestycja miała być sfinansowana ze środków własnych, dotacji i kredytów bankowych, jednakże ten sposób finansowania nie doszedł do skutku, zatem spółka znalazła chętnego, który odpłatnie przejął projekt. Zawarta umowa dotyczy sprzedaży i przeniesienia wszystkich praw do projektu. Pod pojęciem projektu rozumieć należy wszelkie prace (przygotowawcze, budowę, eksploatację i wycofanie z eksploatacji) farmy wiatrowej zlokalizowanej na konkretnym terenie.

Na dzień podpisania umowy spółka posiadała prawa do umów dzierżawy gruntów na potrzeby planowanej farmy, wstępną koncepcję farmy wiatrowej, rozeznanie dotyczące istniejącej sieci energetycznej w rejonie i przyszłych planach w tym zakresie.

Umowa obejmuje sprzedaż i przeniesienie wszystkich powyższych praw oraz zobowiązuje spółkę do zapewnienia kupującemu wszelkiej pomocy i wsparcia w kontaktach z władzami lokalnymi oraz z lokalną społecznością i właścicielami gruntów. Powyższe wsparcie będzie dla spółki obowiązkowe do dnia wydania zezwolenia na wytwarzanie energii elektrycznej dla farmy wiatrowej. Zawarta umowa nie przewiduje odrębnego wynagrodzenia za powyższą pomoc, wynagrodzenie za powyższe usługi zawarte jest w tzw. honorarium za powodzenie.

Z tytułu sprzedaży i przeniesienia posiadanych przez spółkę praw jak i dodatkowego wsparcia w okresie późniejszym spółce przysługuje wynagrodzenie (zwane ceną za projekt) składające się z dwóch części:

  1. wstępnej ceny za projekt - stanowiącej jednorazową kwotę jako wynagrodzenie za sprzedaż i przeniesienie praw do projektu,
  2. dodatkowej ceny projektowej, stanowiącej honorarium za powodzenie i obejmującej też zapłatę za pomoc i wsparcie opisane wyżej.

Honorarium za powodzenie jest zdecydowanie wyższe od wstępnej ceny za projekt, ale jego wypłata zależy od osiągnięcia określonych etapów i dzieli się na cztery części:

  • część pierwsza płatna po zatwierdzeniu prawomocnego miejscowego planu zagospodarowania terenu zezwalającego na realizację projektu farmy wiatrowej zgodnie z oczekiwaniami,
  • część druga płatna po wydaniu prawomocnych decyzji środowiskowych zezwalających na realizację projektu zgodnie z oczekiwaniami,
  • część trzecia płatna po uzyskaniu oczekiwanego pozwolenia na budowę,
  • część czwarta (największa) płatna po uzyskaniu zezwolenia na wytwarzanie energii elektrycznej.

Jednakże jedyną pewną do uzyskania przez spółkę jest wstępna cena za projekt, natomiast druga część wynagrodzenia w zależności od powodzenia projektu może nie być dostępna w ogóle lub tylko w części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwoty otrzymane z tytułu realizacji wyżej opisanej umowy, zarówno wstępna cena za projekt jak i dodatkowa cena projektowa zaliczone powinny być do przychodów z działalności gospodarczej, czy do przychodów ze sprzedaży praw majątkowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, całość przychodów z tytułu realizacji wyżej opisanej umowy należy zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej. Umowa powyższa została podpisana i jest realizowana przez spółkę jawną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i bez znaczenia jest, że dotyczy w dużej mierze sprzedaży praw majątkowych. Ponadto w części drugiej wynagrodzenia zawarte jest wynagrodzenie za pomoc i wsparcie dla kupującego w celu doprowadzenie projektu budowy i oddania do eksploatacji farmy wiatrowej do końca. Brak jest możliwości ustalenia, (umowa tego nie rozdziela), jaka część honorarium za powodzenie dotyczy wynagrodzenia za pomoc i wsparcie. Można zatem sądzić, że jest to część znaczna bo bez osiągnięcia założonych celów niemożliwe będzie uruchomienie produkcji energii elektrycznej przez farmę wiatrową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 7 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej jest również odpłatne zbycie składników majątku wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą będących:

  1. środkami trwałymi,
  2. składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,
  3. wartościami niematerialnymi i prawnymi

  • ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z treści przytoczonych uprzednio przepisów, kryterium zaliczenia przychodu ze sprzedaży składnika majątku wykorzystywanego w prowadzonej działalności do przychodów z działalności gospodarczej jest fakt jego wykorzystywania w ramach tej działalności.

Należy zauważyć, iż cytowany powyżej przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wymienia wszystkich przychodów z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy. Natomiast przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazuje na niektóre rodzaje przychodów zaliczanych również do przychodów z działalności gospodarczej.

Zatem przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych), stanowią przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej, która w ramach działalności gospodarczej zamierzała wybudować farmę wiatrową i produkować energię elektryczną. Inwestycja miała być sfinansowana ze środków własnych, dotacji i kredytów bankowych, jednakże ten sposób finansowania nie doszedł do skutku, zatem spółka odpłatnie zbyła projekt. Zawarta umowa dotyczy sprzedaży i przeniesienia wszystkich praw do projektu.

Z tytułu sprzedaży i przeniesienia posiadanych przez spółkę praw jak i dodatkowego wsparcia w okresie późniejszym przysługuje spółce wynagrodzenie składające się z dwóch części: wstępnej ceny za projekt - stanowiącej jednorazową kwotę jako wynagrodzenie za sprzedaż i przeniesienie praw do projektu oraz dodatkowej ceny projektowej, stanowiącej honorarium za powodzenie i obejmującej zapłatę za pomoc i wsparcie opisane wyżej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że skoro zbycie przedmiotowych praw majątkowych oraz uzyskanie dodatkowej ceny projektowej (honorarium) nastąpiło w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, to przychód z ich sprzedaży stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 583 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy