Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od zysku ze zbycia gminie miasta ... części jego udziału w nieruchomości? - Interpretacja - 0115-KDIT2-1.4011.29.2019.2.MS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.04.2019, sygn. 0115-KDIT2-1.4011.29.2019.2.MS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od zysku ze zbycia gminie miasta ... części jego udziału w nieruchomości?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem w dniu 28 lutego 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości. Wniosek uzupełniono w dniu 28 lutego 2019 r.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Umową przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 15 maja 1990 r. Wnioskodawca nabył udział &½ części nieruchomości o powierzchni 2,1287 ha, w skład której wchodzą m. in. niezabudowane działki nr 158/1, 158/2 i 158/3 obr. przy ul. P., objęte księgą wieczystą nr ().

Nabyte w drodze przekazania gospodarstwa rolnego ww. działki zgodnie z ustaleniami zmiany miejscowego zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w rejonie ul. P. zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej w L. z dnia 20 października 2017 r., nr () znajdują się na terenie o przeznaczeniu dla dróg publicznych klasy lokalnej i dojazdowej, a w ewidencji gruntów i budynków stanowią użytek Tp.

W dniu 19 grudnia 2018 r. (na mocy uchwały Rady Miejskiej w L. z dnia 20 lipca 2018 r., nr () Wnioskodawca sprzedał przysługujące mu udziały, wynoszące po &½ niewydzielonych części każdy, w prawie własności niezabudowanych działek nr 158/1, 158/2 i 158/3 obr. o obszarze 0,2140 ha położonych przy ul. P. w L.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nie dokonał zbycia całości swojego udziału wynoszącego &½ w nieruchomości o pow. 2,1287 ha położonej w L. Sprzedał wyłącznie jego część stanowiącą niezabudowane działki nr 158/1, 158/2 i 158/3 o obszarze 0,2140 ha.

Zgodnie z oświadczeniem Rady Miejskiej w L. zbycie nieruchomości nastąpiło na cele uzasadniające wywłaszczenie, tzn. dla potrzeb realizacji celów publicznych drogi gminnej.

Dnia 19 grudnia 2018 r. na mocy umowy notarialnej Rep. gmina miasta L. odkupiła przysługujące Wnioskodawcy udziały wynoszące po &½ niewydzielonych części każdy w prawie własności niezabudowanych działek nr 158/1, 158/2 i 158/3 o pow. 0,2140 ha, położonych przy ul. P. w L. za cenę 31.570 zł.

Sprzedaż nieruchomości nastąpiła zgodnie z § 6 załącznika do uchwały nr () Rady Miejskiej w L. z dnia 31 marca 2018 r. w sprawie określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata oraz na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 121 ze zm.).

Wnioskodawca wskazał ponadto, że nabycie nastąpiło ze środków gminnych i do zasobów gminy. Na mocy decyzji Burmistrza Miasta L. z dnia 16 sierpnia 2018 r. nr () przedmiotowe działki nr 158/1, 158/2 i 158/3 położone przy ul. P. w L. powstały w wyniku podziału działki nr 158 w celu wydzielenia terenu przewidzianego w planie miejscowym na cele publiczne, tj. realizację drogi publicznej, zaliczonej do kategorii drogi publicznej gminnej.

Pismem z dnia 5 października 2018 r. nr () Burmistrz Miasta L. wyraził chęć odpłatnego nabycia udziałów Wnioskodawcy w prawie własności niezabudowanych działek nr 158/1, 158/2 i 158/3 położonych przy ul. P. jednocześnie informując, że z uwagi na niezbędność ww. nieruchomości dla potrzeb realizacji celów publicznych drogi gminnej, w przypadku braku porozumienia i nieuregulowania tej kwestii w trybie cywilno-prawnym, zajdzie konieczność pozyskania nieruchomości Wnioskodawcy w innym, administracyjnym trybie w tym wywłaszczeniowym, do którego upoważniony jest starosta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od zysku ze zbycia gminie miasta L. części jego udziału w nieruchomości położonej przy ul. P. w L.?

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatna sprzedaż części jego udziału w nieruchomości nastąpiła po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zbycie i nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli zważając na powyższe Wnioskodawca uważa, że w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnym źródłem przychodów jest określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył w dniu 15 maja 1990 r. udział &½ części w nieruchomości rolnej, w skład której wchodziły m. in. niezabudowane działki nr 158/1, 158/2 i 158/3. Wymienione działki, podlegając ustaleniom zmiany miejscowego zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym w uchwale rady miejskiej z dnia 20 października 2017 r. znalazły się na terenie o przeznaczeniu dla dróg publicznych klasy lokalnej i dojazdowej. Następnie, w dniu 19 grudnia 2018 r., Wnioskodawca sprzedał udziały wynoszące po &½ niewydzielonych części każdy w prawie własności niezabudowanych działek nr 158/1, 158/2 i 158/3 o pow. 0,2140 ha. Zgodnie z oświadczeniem Rady Miejskiej w L. zbycie nieruchomości nastąpiło na cele uzasadniające wywłaszczenie, tzn. dla potrzeb realizacji celów publicznych drogi gminnej.

Oznacza to, że sprzedaż w 2018 r. udziałów wynoszących po &½ niewydzielonych części w przedmiotowych działkach nie podlega w ogóle opodatkowaniu z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie udziału w gospodarstwie rolnym przez Wnioskodawcę upłynął pięcioletni okres czasu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym sprzedaż tego udziału nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzone w 2017 r. nie wpływają bowiem na datę nabycia nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej