Dochód z polisy, o którym mowa w art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegać będzie opodatkowaniu 19% zryczałtowanym poda... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.664.2022.2.TR

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.664.2022.2.TR

Temat interpretacji

Dochód z polisy, o którym mowa w art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegać będzie opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30a ust. 1 tejże ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny  Panie,

stwierdzam,  że  Pana  stanowisko  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanych  zdarzeń  przyszłych  w  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  jest  nieprawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

29  sierpnia  2022  r.  wpłynął  Pana  wniosek  z  25  sierpnia  2022  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych.  Uzupełnił  go  Pan    w  odpowiedzi  na  wezwanie    pismem  z  30  listopada  2022  r.  (wpływ  1  grudnia  2022  r.).  Treść  wniosku  jest  następująca:

Opis  zdarzeń  przyszłych 

Wnioskodawca  jest  osobą  fizyczną  prowadzącą  jednoosobową  działalność  gospodarczą,  której  przedmiotem  jest  wykonywanie  pozostałych  instalacji  budowlanych,  wykonywanie  konstrukcji  i  pokryć  dachowych,  pozostałe  specjalistyczne  roboty  budowlane,  głównie  montaż  termoizolacji.

Wnioskodawca  planuje  przystąpić  do  programu  ubezpieczenia  na  życie  z  Ubezpieczeniowym  Funduszem  Kapitałowym  (dalej    „UFK”),  którym  objęci  będą  jego  pracownicy. 

UFK  to  wydzielony  fundusz  aktywów  w  ubezpieczeniu  na  życie  z  funduszem  kapitałowym,  stanowiący  rezerwę  tworzoną  ze  składek  ubezpieczeniowych,  która  jest  inwestowana  w  sposób  określony  w  umowie  ubezpieczenia.  Fundusze  te  stanowią  integralną  część  składową  polisy  z  UFK,  która  ma  charakter  ochronno-inwestycyjny.  Polisa  składa  się  z  umowy  podstawowej  oraz  umowy  dodatkowej. 

Zgodnie  z  Ogólnymi  Warunkami  Umowy  (dalej    „OWU”)  składki  na  umowę  dodatkową  wpłacane    dobrowolnie  w  dowolnej  wysokości,  minimalna  wpłata  wynosi  100  zł,  zaś  maksymalna  kwota  nie  została  określona.

Celem  objęcia  pracowników  ubezpieczeniem  na  życie  z  UFK  jest:

1)stworzenieczynnikamotywującegopracowników;

2)wytworzeniezpracownikamisilnejwięziorazstworzeniepoczucialojalności;

3)zatrzymaniewartościowychosóbpoprzezwytworzeniemechanizmów,którespowodują,żepracownicybędąchcielipracowaćdługoterminowo;

4)zapewnieniepracownikomkomfortupsychicznegopoprzezudzieleniezabezpieczenianawypadekchorobylubśmierci;

5)umożliwieniepracownikomakumulowaniaśrodkówpieniężnychnaprzyszłość,cowobecniepewnejiniejasnejsytuacjisystemuubezpieczeńspołecznychmożeokazaćsiędlapracownikówszczególnieatrakcyjne;

6)zaoferowaniepracownikomdodatkowegowsparcia,takabyofertajakopracodawcybyłakonkurencyjnanarynkupracy,cobiorącpoduwagęniskąstopębezrobocia,jestzadaniemniezwykleważnym.

Stronami  umowy  będą  Towarzystwo  Ubezpieczeń  i  Wnioskodawca  (jako  ubezpieczający). 

Pracownik  będzie  natomiast  ubezpieczonym,  a  podmiotem  uprawnionym  z  umowy  ubezpieczenia  będzie  uposażony  wskazany  przez  pracownika.  Składki  ubezpieczeniowe  opłacane  będą  przez  Wnioskodawcę  jako  ubezpieczającego. 

Zawarta  umowa  ubezpieczeniowa  będzie  umową  indywidualną,  zawieraną  oddzielnie  dla  poszczególnych  ubezpieczonych.

Zakres  ubezpieczenia  obejmuje  następujące  zdarzenia  ubezpieczeniowe:

1)śmierćUbezpieczonego;

2)dożycieprzezUbezpieczonegookreślonegowieku.

Umowa  ubezpieczenia  na  życie  z  UFK  skonstruowana  jest  w  ten  sposób,  że  przewiduje  podział  składki  opłaconej  przez  Ubezpieczającego  na  dwie  części:

1)częśćochronną(ubezpieczeniową),funkcjaochronnamabyćrealizowanaprzezzapewnienieUbezpieczonemuwokresieubezpieczeniaochronynawypadekśmierciorazinnychzdarzeńubezpieczeniowych,tj.choroby,wypadku(stosowniedopostanowieńOWU);

2)częśćinwestycyjną-przeznaczonąnanabyciejednostekuczestnictwaubezpieczeniowegofunduszukapitałowego,zdalszyminwestowaniemśrodkówuzyskanychzczęściinwestycyjnejnarynkupapierówwartościowych.

Uprawnionym  do  środków  zgromadzonych  w  części  inwestycyjnej  w  trakcie  ich  gromadzenia  będzie  Wnioskodawca  jako  ubezpieczający,  zaś  z  chwilą  wypłaty    ubezpieczony  pracownik.  Rekomendowany  przez  Ubezpieczyciela  minimalny  czas  trwania  umowy  ubezpieczenia  na  życie  z  UFK  wynosi  10  lat. 

Rachunek  dotyczący  części  inwestycyjnej  dzieli  się  na  dwa  rodzaje:

1)podstawowy–rachunektenbędzieregularnieopłacanyprzezUbezpieczającegoprzezczasoznaczonywumowieubezpieczeniawwybranejwysokości.Ubezpieczającybędziemiałograniczonąmożliwośćdysponowaniaśrodkamizgromadzonyminarachunkupodstawowym;

2)dodatkowy–narachunektenUbezpieczającybędziemógłdokonywaćjednorazowych,dobrowolnychwpłatwdowolnejwysokości.WczasieobowiązywaniaumowyubezpieczeniapodmiotemuprawnionymdoskładaniawnioskówowypłatęśrodkówzkontadodatkowegobędziewyłącznieUbezpieczający.WypłataśrodkównastępujezasadniczonarzeczUbezpieczającego.IstniejemożliwośćprzekazaniaczęściśrodkówzrachunkudodatkowegoprzezUbezpieczającegonarzeczinnejosoby,wtymUbezpieczonego.

Umowa  ubezpieczenia  na  życie  z  UFK,  którą  planuje  zawrzeć  Wnioskodawca,  została  wymieniona  w  załączniku  do  ustawy  o  działalności  ubezpieczeniowej  i  reasekuracyjnej    w  Dziale  I  pt.  „Ubezpieczenia  na  życie”  i  należy  do  grupy  trzeciej  określonej  mianem  „Ubezpieczenia  na  życie,  jeżeli    związane  z  ubezpieczeniowym  funduszem  kapitałowym,  a  także  ubezpieczenia  na  życie,  w  których  świadczenie  zakładu  ubezpieczeń  jest  ustalane  w  oparciu  o  określone  indeksy  lub  inne  wartości  bazowe”.

Jak  już  wskazano,  istnieje  możliwość,  aby  dodatkowe,  nieobowiązkowe  wpłaty  zasilały  rachunek  dodatkowy  części  inwestycyjnej.  Wnioskodawca  planuje  dokonywać  takich  dodatkowych  wpłat  w  razie  osiągania  dobrych  wyników  finansowych.  Ma  to  na  celu  premiowanie  pracowników,  którzy  przyczyniają  się  do  osiągania  dobrych  wyników  finansowych.

Możliwość  dokonywania  wypłat  z  rachunku  dodatkowego  części  inwestycyjnej  będzie  przewidziana  w  umowie  ubezpieczenia.  Zgodnie  z  jej  treścią,  w  czasie  trwania  umowy  będzie  można  bez  ograniczeń  dysponować  tylko  pieniędzmi  gromadzonymi  na  rachunku  dodatkowym    z  rachunku  tego  będzie  można  w  każdym  czasie  dokonywać  jednorazowych  wypłat.  Wiąże  się  to  jednak  z  pobraniem  dodatkowych  opłat  transakcyjnych  wskazanych  w  tabeli  opłat  i  prowizji  zakładu  ubezpieczeń.  W  celu  dokonania  wypłaty,  konieczne  jest  złożenie  w  tym  zakresie  stosownego  wniosku  przez  ubezpieczającego.  Wnioskodawca  jest  zatem  jedynym  podmiotem  uprawnionym  do  złożenia  takiego  wniosku.

Z  uwagi  na  motywacyjny  charakter  ubezpieczenia  z  UFK,  Wnioskodawca  zakłada  przekazywanie  części  lub  całości  wypłaconych  środków  (pochodzących  z  rachunku  dodatkowego  części  inwestycyjnej  ubezpieczenia)  na  rzecz  ubezpieczonych  pracowników.  Na  skutek  złożenia  stosownego  wniosku  ubezpieczający  skorzysta  ze  swojego  uprawnienia  i  dokona  wypłaty  całości  bądź  części  środków  zgromadzonych  w  ramach  części  inwestycyjnej. 

Takie  wypłaty  na  rzecz  pracownika,  dokonywane  przez  zakład  ubezpieczeń  zgodnie  z  dyspozycją  ubezpieczającego,  mogą  odbywać  się  okresowo,  w  regularnych  lub  nieregularnych  odstępach  czasu.  Kwota  wypłat  może  przekraczać  kwoty  składek  wpłaconych  przez  ubezpieczającego  na  konto  dobrowolne,  gdyż  środki  z  tego  konta    inwestowane  i  w  razie  dodatnich  wyników  inwestycyjnych  kwota  zgromadzona  na  koncie  dodatkowym  będzie  wyższa  niż  suma  dokonanych  wpłat. 

W  sytuacji  kiedy  kwota  wypłaty  będzie  wyższa  niż  suma  wpłat  ubezpieczony  otrzyma  PIT-8C,  z  którego  będzie  wynikała  kwota  nadwyżki  pomiędzy  środkami  wpłaconymi  na  konto  dodatkowe  a  otrzymaną  wypłatą.

Wskazane  powyżej  zasady  wypłat  nie  dotyczą  rachunku  podstawowego  części  inwestycyjnej  ubezpieczenia. 

Wypłata  jakichkolwiek  środków  z  tego  rachunku  może  nastąpić  dopiero  po  upływie  okresu,  na  jaki  zawarta  została  umowa  ubezpieczenia  (co  najmniej  10  lat).

Pytania 

1)CzyjakopłatnikpodatkudochodowegoodosóbfizycznychWnioskodawcamaobowiązeknaliczaćorazpobieraćzaliczkęnapodatekdochodowyodosóbfizycznychodśrodkówpieniężnychotrzymanychprzezubezpieczonychpracownikównaskutekdokonaniawypłaty(całkowitejlubczęściowej)zczęściinwestycyjnej?

2)CzyjakopłatnikpodatkudochodowegoodosóbfizycznychWnioskodawcamaobowiązeknaliczaćorazpobieraćzaliczkęnapodatekdochodowyodosóbfizycznychodewentualnegodochoduuzyskanegoprzezubezpieczonychpracownikówztytułuinwestowaniaskładekwpłaconychnaczęśćinwestycyjnązzastosowaniemstawkiwynikającejzart.30aust.1pkt5ustawyopodatkudochodowymodosóbfizycznych?

Pana  stanowisko  w  sprawie

Zdaniem  Wnioskodawcy,  jako  płatnik  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych,  nie  ma  on  obowiązku  naliczania  oraz  pobierania  zaliczki  na  podatek  dochodowy  od  osób  fizycznych  od  kwoty  stanowiącej  równowartość  wpłaconych  na  część  inwestycyjną  środków,  która  zostanie  wypłacona  Ubezpieczonemu  pracownikowi

Zgodnie  z  art.  31  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  płatnik  jest  obowiązany  obliczać  i  pobierać  w  ciągu  roku  zaliczki  na  podatek  dochodowy  od  osób  które  uzyskują  od  mego  przychody  ze  stosunku  służbowego,  stosunku  pracy,  pracy  nakładczej  lub  spółdzielczego  stosunku  pracy,  zasiłki  pieniężne  z  ubezpieczenia  społecznego  wypłacane  przez  zakład  pracy

Wnioskodawca  zwraca  uwagę,  że  umowa  ubezpieczenia  na  życie  z  UFK  przewiduje  wypłatę  dwojakiego  rodzaju  świadczenia. 

Pierwsze  z  nich,  tj.  świadczenia  ochronne,    wypłacane  wyłącznie  w  przypadku  wystąpienia  przewidzianego  w  umowie  zdarzenia  ubezpieczeniowego  i  mają  charakter  ubezpieczeniowy. 

Inne  świadczenia  (część  inwestycyjna)    wypłacane  na  wniosek  uprawnionego,  a  roszczenie  o  ich  wypłatę  nie  jest  uwarunkowane  zajściem  wypadku  ubezpieczeniowego.  Tego  rodzaju  świadczenia  wynikają  z  inwestycyjnej  części  analizowanej  umowy. 

Trzeba  mieć  na  uwadze,  że  przez  cały  czas  trwania  umowy  uprawnionym  do  wypłaty  środków  zgromadzonych  na  rachunku  inwestycyjnym  jest  wyłącznie  Ubezpieczający  (Wnioskodawca),  co  oznacza,  że    do  momentu  cesji  pracownik  (Ubezpieczony)  nie  jest  właścicielem  składki  inwestycyjnej  i  nie  jest  uprawniony  do  wypłaty  zgromadzonych  środków. 

Wobec  tego  do  chwili  przekazania  praw  i  obowiązków  na  rzecz  Ubezpieczonego  nie  powstaje  u  niego  przychód  z  tytułu  opłacenia  przez  pracodawcę  składki  inwestycyjnej.  Przychód  pojawi  się  dopiero  z  chwilą  przeniesienia  wskazanego  uprawnienia  na  Ubezpieczonego.  Dopiero  w  chwili  powstania  przychodu  u  Ubezpieczonego  powstanie  ewentualny  obowiązek  Ubezpieczającego  (Wnioskodawcy)  jako  płatnika  do  naliczenia  i  pobrania  zaliczki  na  podatek  dochodowy  od  osób  fizycznych

Zgodnie  z  art.  9  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  opodatkowaniu  podatkiem  dochodowym  podlegają  wszelkiego  rodzaju  dochody,  z  wyjątkiem  dochodów  wymienionych  w  art  21.  52,  52a  i  52c  oraz  dochodów,  od  których  na  podstawie  przepisów  Ordynacji  podatkowej  zaniechano  poboru  podatku.

Dochodem  ze  źródła  przychodów,  jeżeli  przepisy  art.  24-25  oraz  art.  30f  nie  stanowią  inaczej  jest  nadwyżka  sumy  przychodów  z  tego  źródła  nad  kosztami  ich  uzyskania  osiągnięta  w  roku  podatkowym.

Jeżeli  koszty  uzyskania  przekraczają  sumę  przychodów,  różnica  jest  stratą  ze  źródła  przychodów  (art.  9  ust.  2  ww.  ustawy).  Ciężar  ekonomiczny  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  ciąży  na  pracowniku  jako  podatniku.

Należy  również  odnieść  się  do  ogólnej  definicji  przychodu,  która  została  sformułowana  przez  ustawodawcę  w  art.  11  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.  Zgodnie  z  tym  przepisem,  przychodem      w  przypadku  pieniędzy  i  wartości  pieniężnych    kwoty  i  wartości  otrzymane  lub  postawione  do  dyspozycji  podatnika  w  roku  kalendarzowym,  a  w  przypadku  otrzymanych  świadczeń  w  naturze  i  innych  nieodpłatnych  świadczeń    wartość  otrzymanych  świadczeń

W  art.  21  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  ustawodawca  przewidział  katalog  zwolnień  z  opodatkowania  o  charakterze  przedmiotowym.  Wnioskodawca  zwraca  uwagę,  że  takim  zwolnieniem  zostały  objęte,  m.in  określone  w  art.  21  ust.  1  pkt  4  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  kwoty  otrzymane  z  ubezpieczeń  majątkowych  i  osobowych.  Podkreśla,  że  art.  21  ust.  1  pkt  4  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  nie  różnicuje,  czy  wolna  od  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  jest  kwota  otrzymana  z  tytułu  ubezpieczenia  w  związku  z  realizacją  funkcji  ochronnej  (ubezpieczeniowej)  czy  też  inwestycyjnej.

Z  tej  przyczyny,  w  myśl  zasady  lege  non  distinguente nec  nostrum  est  distinguere,  w  toku  interpretacji  tekstu  prawnego  nie  należy  dokonywać  takiego  rozróżnienia,  gdyż  ustawodawca  wyraźnie  i  świadomie  sam  go  nie  dokonał.

W  rozważanej  sytuacji  polisa  ma  charakter  inwestycyjno-ochronny  (tj.  składka  dzielona  jest  na  część  ochronną  oraz  inwestycyjną).  Niemniej  jednak,  stosownie  do  dalszego  brzmienia  przepisu,  podnieść  należy,  że  ustawodawca  wyłączył  z  zakresu  stosowania  zwolnienia  grupę  środków  uzyskanych  z  tytułu  inwestowania  składek  w  ramach  ubezpieczenia  z  UFK    jest  to  grupa  środków,  które  mają  charakter  dochodu.

Stosownie  bowiem  do  art.  24  ust.  15  oraz  15a  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  dochody  uzyskane  z  tytułu  inwestowania  składki  ubezpieczeniowej  w  związku  z  umową  ubezpieczenia  zawartą  na  podstawie  przepisów  o  działalności  ubezpieczeniowej  i  reasekuracyjnej,  w  przypadku  ubezpieczeń  związanych  z  funduszami  kapitałowymi,  nie  podlegają  zwolnieniu.

W  celu  prawidłowej  kwalifikacji  danej  sumy  pieniężnej  jako  dochodu  należy  mieć  na  uwadze  sformułowaną  w  art.  24  ust.  15  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  definicję  dochodu.  Przepis  ten  stanowi,  że  dochodem  z  tytułu  inwestowania  składki  ubezpieczeniowej  w  związku  z  umową  ubezpieczenia  zawartą  na  podstawie  przepisów  o  działalności  ubezpieczeniowej  i  reasekuracyjnej,  w  przypadku  ubezpieczeń  związanych  z  funduszami  kapitałowymi,  jest  różnica  między  wypłaconą  kwotą  świadczenia  a  sumą  składek  wpłaconych  do  zakładu  ubezpieczeń,  które  zostały  przekazane  na  fundusz  kapitałowy.

Wnioskodawca  podkreśla,  że  w  sytuacji,  w  której  wysokość  przychodu  odpowiada  wartości  wpłaconych  składek,  to  nie  stanowi  on  dochodu  w  rozumieniu  art.  24  ust.  15  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.

W  konsekwencji,  jeśli  przewidziany  w  art.  24  ust.  15  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  dochód  nie  wystąpi,  to  kwoty  wypłacone  Ubezpieczonemu  w  całości  korzystają  ze  zwolnienia  z  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  wynikającego  z  art.  21  ust.  1  pkt  4  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  gdyż    co  warto  powtórnie  zaakcentować  i  przytoczyć  za  organem  podatkowym  (interpretacja  indywidualna  wydana  przez  Dyrektora  izby  Skarbowej  w  Poznaniu  z  dnia  21  sierpnia  2014  r.  nr  ILPB2/415-637/14-2/WM)    „jeśli  w  wyniku  wypłaty  Wnioskodawcy  środków  nie  dojdzie  do  powstania  dochodu  rozumianego  jak  powyżej,  wypłacone  środki  będą  podlegały  powyższemu  zwolnieniu  przedmiotowemu.  Art.  21  ust.  1  pkt  4  ww.  ustawy  nie  różnicuje,  czy  wolna  od  podatku  jest  kwota  otrzymana  z  tytułu  ubezpieczenia  w  związku  z  realizacją  funkcji  konkretnego  odszkodowania  (tj.  funkcją  ochronną,  czy  też  inwestycyjną).  Wskazuje  natomiast  wyraźnie,  że  zwolnieniu  nie  podlega    co  wyżej  wskazano    wyłącznie  dochód,  który  jest  związany  z  częścią  składki  inwestowaną  w  fundusze  kapitałowe”.

Tożsamy  pogląd  został  wyrażony  przez  Dyrektora  Izby  Skarbowej  w  Poznaniu  w  interpretacjach  indywidualnych  z  dnia  5  lutego  2014  r.  nr  ILPB2/415-1069/13-2/WM  oraz  z  dnia  12  czerwca  2014  r,  nr  ILPB2/4I5-312/14-2/AJ.

Podobne  stanowisko  zostało  zajęte  w  interpretacji  indywidualnej  z  dnia  12  kwietnia  2016  r.  wydanej  przez  Dyrektora  Izby  Skarbowej  w  Warszawie  nr  IPPB4/4511-149/16-4/MP,  w  której  Organ  stwierdził:  „Wypłata  jednorazowego  świadczenia  w  całości  lub  w  części  od  ubezpieczyciela  w  części  odpowiadającej  kwocie  składek  wpłaconych  przez  Wnioskodawcę  nie  stanowi  dochodu,  o  którym  mowa  w  art.  24  ust.  15  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  i  w  związku  z  tym  podlega  zwolnieniu  przedmiotowemu  na  podstawie  art.  21  ust.  1  pkt  4  ww.  ustawy”.

Mając  na  uwadze  powyższe,  Wnioskodawca  podkreśla,  że  w  przypadku,  gdy  Ubezpieczony  otrzyma  środki  pieniężne  na  skutek  dokonania  wypłaty  (całkowitej  lub  częściowej)  z  części  inwestycyjnej  przez  Ubezpieczającego,  środki  te  będą  podlegały  zwolnieniu  z  opodatkowania  na  mocy  art.  21  ust.  1  pkt  4  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  (w  zakresie,  w  jakim  otrzymana  przez  Ubezpieczonego  kwota  nie  przekroczy  równowartości  środków  zgromadzonych  na  części  inwestycyjnej).  Ponieważ  środki  otrzymane  przez  Ubezpieczonego  podlegają  zwolnieniu  z  opodatkowania  to,  zdaniem  Wnioskodawcy,  nie  ma  on  jako  płatnik  obowiązku  naliczania  i  pobierania  zaliczki  na  podatek  dochodowy  od  osób  fizycznych  z  tytułu  otrzymanych  przez  Ubezpieczonego  środków  z  części  inwestycyjnej.

Zaś  jeśli  kwota  wypłacona  z  części  inwestycyjnej  przekroczy  sumę  dokonanych  wpłat,  ubezpieczony  powinien  otrzymać  od  instytucji  finansowej  PIT-8C  i  rozliczyć  się  wg  stawki  wynikającej  z  art.  30a  ust.  1  pkt  5  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.

W  związku  z  powyższym,  Wnioskodawca  nie  nalicza  i  nie  pobiera  zaliczki  na  podatek  dochodowy  od  kwoty  stanowiącej  dochód  uzyskany  przez  ubezpieczonych  pracowników  z  tytułu  inwestowania  składek  wpłaconych  na  część  inwestycyjną.

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  przedstawił  Pan  we  wniosku  jest  nieprawidłowe. 

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

Ustawa  z  dnia  26  lipca  1991  r.  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1128  ze  zm.)  przewiduje  dwa  „tryby”  zapłaty/poboru  podatku:

·tzw.samoobliczenie(samowymiar)izapłatępodatkuprzezpodatnika;

·obliczenieipobórpodatkuprzezpłatnika.

Zasadą  jest,  że  obowiązek  prawidłowego  ustalenia  podstawy  opodatkowania,  obliczenia  i  zapłaty  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  ciąży  na  podatnikach.  Obowiązek  poboru  podatku  przez  płatnika  dotyczy  natomiast  wyłącznie  przypadków  określonych  w  ustawie  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.

Zgodnie  z  art.  8  ustawy  z  29  sierpnia  1997  r.  Ordynacja  podatkowa  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1540  ze  zm.):

płatnikiem  jest  osoba  fizyczna,  osoba  prawna  lub  jednostka  organizacyjna  niemająca  osobowości  prawnej,  obowiązana  na  podstawie  przepisów  prawa  podatkowego  do  obliczenia  i  pobrania  od  podatnika  podatku  i  wpłacenia  go  we  właściwym  terminie  organowi  podatkowemu. 

Z  kolei  stosownie  do  art.  30  §  1  ww.  ustawy  Ordynacja  podatkowa:

płatnik,  który  nie  wykonał  obowiązków  określonych  w  art.  8,  odpowiada  za  podatek  niepobrany  lub  podatek  pobrany  a  niewpłacony..

Ustawodawca  ustanowił  obowiązki  płatnika  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  poprzez:

 ·   określenierodzajupodmiotu,którydokonujewypłaty(realizacji)świadczeńnarzeczpodatników–przyczymustawodawcaokreślarodzajpodmiotupoprzezwskazaniejegoformyorganizacyjnej,jegostatusubądźroli,jakąpodmiottenpełniwrelacjizpodatnikiemoraz

  • określenie  kategorii  przychodów  (dochodów)  w  odniesieniu  do  których  na  ww.  podmiotach  ciążą  obowiązki  płatnika  podatku.

I  tak,  wymienione  przepisy  nakładają  obowiązki  płatnika  m.in.  na:

·    osobyprawne,zwane„zakładamipracy”–wodniesieniudouzyskiwanychodtychzakładówpracyprzychodówzestosunkusłużbowego,stosunkupracy,pracynakładczejlubspółdzielczegostosunkupracy,zasiłkówpieniężnychzubezpieczeniaspołecznegowypłacanychprzezzakładypracy(art.31)

·    osobyprawneiichjednostkiorganizacyjneorazjednostkiorganizacyjneniemająceosobowościprawnej–wodniesieniudodokonywanychwypłat(świadczeń)lubstawianychdodyspozycjipodatnikapieniędzylubwartościpieniężnychztytułówokreślonychwart.29,art.30ust.1pkt2,4-5a,13-16orazart.30aust.1pkt1-11oraz11b-13,zzastrzeżeniemust.4d,5,10,12i21(art.41ust.4ustawy).

Podstawowym  warunkiem  dla  rozważań  o  obowiązku  płatnika  jest  jednak  istnienie  relacji:  udzielający  świadczenia  (płatnik)    uzyskujący  świadczenie  (podatnik).  Co  do  zasady  udzielaniem  świadczenia  jest  sytuacja,  w  której  świadczenie  jest  przekazywane  bezpośrednio  przez  płatnika.

Przechodząc  na  grunt  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  należy  wskazać,  że  zgodnie  z  art.  9  ust.  1  tejże  ustawy:

opodatkowaniu  podatkiem  dochodowym  podlegają  wszelkiego  rodzaju  dochody,  z  wyjątkiem  dochodów  wymienionych  w  art.  21,  52,  52a  i  52c  oraz  dochodów,  od  których  na  podstawie  przepisów  Ordynacji  podatkowej  zaniechano  poboru  podatku.

W  świetle  powyższego  przepisu,  podatkiem  dochodowym  nie    obciążone  wyłącznie  dochody  wymienione  w  art.  21,  52,  52a  i  52c  ww.  ustawy  oraz  dochody,  od  których  zaniechano  poboru  podatku.  Zatem,  wszelkie  dochody  podatnika  niewymienione  enumeratywnie  w  katalogu  zwolnień  bądź  zaniechań    opodatkowane.

Przepis  art.  11  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  stanowi,  że: 

przychodami,  z  zastrzeżeniem  art.  14-15,  art.  17  ust.  1  pkt  6,  9,  10  w  zakresie  realizacji  praw  wynikających  z  pochodnych  instrumentów  finansowych,  pkt  11,  art.  19,  art.  25b,  art.  30ca,  art.  30da  i  art.  30f,    otrzymane  lub  postawione  do  dyspozycji  podatnika  w  roku  kalendarzowym  pieniądze  i  wartości  pieniężne  oraz  wartość  otrzymanych  świadczeń  w  naturze  i  innych  nieodpłatnych  świadczeń.

Według  art.  11  ust.  2  ww.  ustawy, 

wartość  pieniężną  świadczeń  w  naturze,  z  zastrzeżeniem  ust.  2c  oraz  art.  12  ust.  2-2c,  określa  się  na  podstawie  cen  rynkowych  stosowanych  w  obrocie  rzeczami  lub  prawami  tego  samego  rodzaju  i  gatunku,  z  uwzględnieniem  w  szczególności  ich  stanu  i  stopnia  zużycia  oraz  czasu  i  miejsca  ich  uzyskania.

W  myśl  przepisu  art.  11  ust.  2a  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych, 

Wartość  pieniężną  innych  nieodpłatnych  świadczeń  ustala  się:

Wyjaśnić  należy,  że  za  przychody  należy  zatem  uznać  każdą  formę  przysporzenia  majątkowego,  zarówno  formę  pieniężną,  jak  i  niepieniężną,  w  tym  nieodpłatne  świadczenia  otrzymane  przez  podatnika. 

Ponieważ  przepisy  ustawy  nie  zawierają  legalnej  definicji  pojęcia  „nieodpłatne  świadczenia”,  należy  przyjąć  takie  rozumienie  tego  terminu,  jakie  ukształtowało  się  w  orzecznictwie  sądowoadministracyjnym.  Pojęcie  „nieodpłatne  świadczenie”  było  m.in.  przedmiotem  interpretacji  Naczelnego  Sądu  Administracyjnego,  który  w  uchwale  podjętej  w  składzie  siedmiu  sędziów  18  listopada  2002  r.,  sygn.  akt  FSP  9/02  stwierdził,  że:

dla  celów  podatkowych  pojęcie  „nieodpłatnego  świadczenia”  (…)  ma  szerszy  zakres  niż  w  prawie  cywilnym.  Obejmuje  ono  nie  tylko  świadczenie  w  cywilistycznym  znaczeniu  (działanie  lub  zaniechanie  na  rzecz  innej  strony  -  por.  art.  353  K.c.),  ale  w  jego  zakres  wchodzą  także  wszystkie  zjawiska  gospodarcze  i  zdarzenia  prawne,  których  następstwem  jest  uzyskanie  korzyści  kosztem  innego  podmiotu  lub  te  wszystkie  zdarzenia  prawne  i  zdarzenia  gospodarcze  w  działalności  osób  prawnych,  których  skutkiem  jest  nieodpłatne,  tj.  niezwiązane  z  kosztami  lub  inną  formą  ekwiwalentu,  przysporzenie  majątku  tej  osobie,  mające  konkretny  wymiar  finansowy  (wyrok  Sądu  Najwyższego  z  13  czerwca  2002  r.,  III  RN  106/01,  jeszcze  nie  publ.,  a  także  wyrok  Sądu  Najwyższego  z  6  sierpnia  1999  r.,  III  RN  31/99  -  OSNAPU  2000  nr  13  poz.  496). 

Natomiast  katalog  źródeł  przychodów  podlegających  opodatkowaniu  podatkiem  dochodowym  od  osób  fizycznych  zawiera  art.  10  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych. 

Jednymi  ze  źródeł  przychodów  wymienionych  w  art.  10  ust.  1  pkt  1  ww.  ustawy    wskazane:

stosunek  służbowy,  stosunek  pracy,  w  tym  spółdzielczy  stosunek  pracy,  członkostwo  w  rolniczej  spółdzielni  produkcyjnej  lub  innej  spółdzielni  zajmującej  się  produkcją  rolną,  praca  nakładcza,  emerytura  lub  renta.

Jak  zostało  wskazane  w  art.  12  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych:

za  przychody  ze  stosunku  służbowego,  stosunku  pracy,  pracy  nakładczej  oraz  spółdzielczego  stosunku  pracy  uważa  się  wszelkiego  rodzaju  wypłaty  pieniężne  oraz  wartość  pieniężną  świadczeń  w  naturze  bądź  ich  ekwiwalenty,  bez  względu  na  źródło  finansowania  tych  wypłat  i  świadczeń,  a  w  szczególności:  wynagrodzenia  zasadnicze,  wynagrodzenia  za  godziny  nadliczbowe,  różnego  rodzaju  dodatki,  nagrody,  ekwiwalenty  za  niewykorzystany  urlop  i  wszelkie  inne  kwoty  niezależnie  od  tego,  czy  ich  wysokość  została  z  góry  ustalona,  a  ponadto  świadczenia  pieniężne  ponoszone  za  pracownika,  jak  również  wartość  innych  nieodpłatnych  świadczeń  lub  świadczeń  częściowo  odpłatnych. 

Należy  zauważyć,  że  użyty  w  art.  12  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  zwrot  „w  szczególności”  oznacza,  że  wymieniane  kategorie  przychodów  stanowią  katalog  otwarty.  Przychodem  ze  stosunku  pracy  i  stosunków  pokrewnych    więc  wszelkiego  rodzaju  wypłaty  i  świadczenia  skutkujące  u  podatnika  powstaniem  przysporzenia  majątkowego,  mające  swoje  źródło  w  łączącym  pracownika  z  pracodawcą  stosunku  pracy  lub  stosunku  pokrewnym.  Ponadto  treść  tego  przepisu  wskazuje,  że  do  przychodów  pracownika  zaliczyć  należy  praktycznie  wszystkie  otrzymane  przez  niego  świadczenia,  które  mógł  on  otrzymać  od  pracodawcy.    nimi  bowiem  nie  tylko  wynagrodzenia,  czyli  świadczenia  wprost  wynikające  z  zawartej  umowy  o  pracę,  ale  również  wszystkie  inne  przychody  (świadczenia),  niezależnie  od  podstawy  ich  wypłaty,  jeżeli  w  jakikolwiek  sposób  wiążą  się  z  faktem  wykonywania  pracy.  Oznacza  to,  że  do  przychodów  pracownika  ustawodawca  zaliczył  nie  tylko  pieniądze,  ale  także  wartość  świadczeń  w  naturze,  czy  świadczeń  nieodpłatnych  otrzymanych  od  pracodawcy. 

Z  zacytowanych  powyżej  przepisów  wynika,  że  przychodem  ze  stosunku  pracy  jest  m.in.  opłacona  przez  pracodawcę  składka  w  części  ochronnej  polisy  o  charakterze  ochronno-  inwestycyjnym,  gdzie  ubezpieczonym  jest  pracownik.  Przychód  powstaje  w  momencie  zapłacenia  przez  pracodawcę  składki,  gdyż  wskazany  w  umowie  pracownik  prawa  wynikające  z  polisy  nabywa  z  chwilą  zawarcia  przez  Spółkę  umowy  ubezpieczenia. 

Przychód  ze  stosunku  pracy  powstaje  również  w  sytuacji,  gdy  zgodnie  z  umową  ubezpieczenia  opłacającym  składkę    w  części  inwestycyjnej    jest  pracodawca  natomiast  uprawnionym  do  ostatecznego  otrzymania  środków  może  być  pracownik.  Przy  tym,  jedynie  w  przypadku,  gdy  z  umowy  ubezpieczenia  jednoznacznie  wynika,  że  beneficjentem  wypłaconych  z  polisy  świadczeń  jest  pracownik,  przychód  powstaje  w  momencie  wpłaty  środków  (składki)  przez  ubezpieczającego  pracodawcę.  Natomiast,  gdy  do  czasu  wystąpienia  o  wypłatę  przez  ubezpieczającego  pracodawcę  nie  wiadomo,  na  czyją  rzecz  ostatecznie  nastąpi  wypłata  (na  rzecz  ubezpieczającego  czy  ubezpieczonego  pracownika),  momentem  otrzymania  przez  pracownika  przychodów  ze  stosunku  pracy  jest  moment  przyznania  prawa  do  świadczenia  z  polisy,  z  tym,  że  nie  w  wysokości  wartości  tego  prawa,  lecz  w  wysokości  opłaconych  przez  pracodawcę  składek  na    polisę  (w  przypadku  częściowego  wykupu  polisy    powinno  to  stanowić  odpowiednią  proporcję  takich  wpłat  do  uzyskanych  z  tej  polisy  praw  do  świadczeń). 

Mając  na  uwadze  opisane  we  wniosku  zdarzenia  przyszłe  oraz  przepisy  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  należy  stwierdzić,  że  składka  opłacona  przez  Wnioskodawcę  (Ubezpieczającego)  w  ramach  umowy  ubezpieczenia  na  życie  z  Ubezpieczeniowym  Funduszem  Kapitałowym  w  części  inwestycyjnej    stanowi  dla  Ubezpieczonego  przychód  pracownika  ze  stosunku  pracy,  o  którym  mowa  w  art.  12  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.

Ponadto,  z  opisu  zdarzeń  wynika,  że  z  uwagi  na  motywacyjny  charakter  ubezpieczenia  z  UFK,  polisa  zakłada  przekazywanie  przez  Wnioskodawcę  części  lub  całości  wypłaconych  środków  (pochodzących  z  rachunku  dodatkowego  części  inwestycyjnej  ubezpieczenia)  na  rzecz  ubezpieczonych  pracowników.  Ubezpieczający  (Wnioskodawca)  skorzysta  ze  swojego  uprawnienia  i  dokona  wypłaty  całości  bądź  części  środków  zgromadzonych  w  ramach  części  inwestycyjnej  na  rzecz  danego  pracownika. 

Zatem,  skoro  pracownik  zostanie  objęty  ochroną  ubezpieczeniową  i  to  pracownik  ostatecznie  otrzyma  ubezpieczenie    to  również  w  przypadku  składki  ubezpieczeniowej  w  części  inwestycyjnej  ma  miejsce  przysporzenie  majątkowe  po  jego  stronie.  Zatem,  pracownik  uzyska  przychód  ze  stosunku  pracy,  o  którym  mowa  w  art.  12  ust.  1  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.

Na  fakt  powstania  przychodu  ze  stosunku  pracy  nie  wpływa  okoliczność,  że  ubezpieczony  uzyska  po  kilku  latach  kwotę  z  tytułu  objęcia  go  ubezpieczeniem  dodatkowym  w  zakresie  składki  inwestycyjnej. 

W  opisanych  zdarzeniach  Wnioskodawca  opłacać  będzie  bowiem  za  ubezpieczonego  składkę,  którą  ubezpieczony  musiałby  finansować  z  własnych  środków,  gdyby  na  własną  rękę  przystąpił  do  analogicznego  ubezpieczenia.  Niewątpliwie  zatem  ubezpieczony  uzyska  korzyść  z  tego  tytułu,  że  opłaty  składki  dokonywać  będzie  za  niego  pracodawca.  Skoro  ubezpieczony  nie  poniesie  żadnych  wydatków  związanych  z  opłaceniem  składki  na  ubezpieczenie,  w  tym  inwestycyjnej,  to  każda  wypłata  na  jego  rzecz  z  tytułu  realizacji  umowy  ubezpieczenia  będzie  dla  niego  korzystna. 

Powyższe  oznacza,  że  Wnioskodawca,  jako  płatnik,  od  opłaconej  za  pracowników  składki  ubezpieczeniowej  w  części  inwestycyjnej  będzie  obowiązany  do  obliczenia,  pobrania  i  odprowadzenia  do  właściwego  urzędu  skarbowego  zaliczki  na  podatek  dochodowy  z  ww.  tytułu. 

Stosownie  bowiem  do  art.  31  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych:

osoby  fizyczne,  osoby  prawne  oraz  jednostki  organizacyjne  nieposiadające  osobowości  prawnej,  zwane  dalej  ,,zakładami  pracy'',    obowiązane  jako  płatnicy  obliczać  i  pobierać  w  ciągu  roku  zaliczki  na  podatek  dochodowy  od  osób,  które  uzyskują  od  tych  zakładów  przychody  ze  stosunku  służbowego,  stosunku  pracy,  pracy  nakładczej  lub  spółdzielczego  stosunku  pracy,  zasiłki  pieniężne  z  ubezpieczenia  społecznego  wypłacane  przez  zakłady  pracy,  a  w  spółdzielniach  pracy  -  wypłaty  z  tytułu  udziału  w  nadwyżce  bilansowej.

Jednocześnie  należy  wskazać,  że  w  myśl  art.  21  ust.  1  pkt  4  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych:

wolne  od  podatku  dochodowego    kwoty  otrzymane  z  tytułu  ubezpieczeń  majątkowych  i  osobowych,  z  wyjątkiem:

a)odszkodowańzaszkodydotycząceskładnikówmajątkuzwiązanychzprowadzonądziałalnościągospodarcząlubprowadzeniemdziałówspecjalnychprodukcjirolnej,zktórychdochodysąopodatkowanezgodniezart.27ust.1lubart.30c,

b)dochodu,októrymmowawart.24ust.15i15a.

Stosownie  do  art.  24  ust.  15  ww.  ustawy:

dochodem  z  tytułu  inwestowania  składki  ubezpieczeniowej  w  związku  z  umową  ubezpieczenia  zawartą  na  podstawie  przepisów  o  działalności  ubezpieczeniowej  i  reasekuracyjnej,  w  przypadku  ubezpieczeń  związanych  z  funduszami  kapitałowymi,  jest  różnica  między  wypłaconą  kwotą  świadczenia  a  sumą  składek  wpłaconych  do  zakładu  ubezpieczeń,  które  zostały  przekazane  na  fundusz  kapitałowy.

Według  natomiast  art.  24  ust.  15a  ww.  ustawy:

dochodem  z  tytułu  inwestowania  składki  ubezpieczeniowej  w  związku  z  umową  ubezpieczenia  na  życie  lub  dożycie,  zawartą  na  podstawie  odrębnych  przepisów,  w  której  świadczenie  zakładu  ubezpieczeń  z  tytułu  dożycia  jest:

1)ustalanenapodstawieokreślonychindeksówlubinnychwartościbazowychalbo

2)równeskładceubezpieczeniowejpowiększonejookreślonywumowieubezpieczeniawskaźnik

-  jest  różnica  między  wypłaconą  kwotą  świadczenia  a  składką  wpłaconą  do  zakładu  ubezpieczeń.

Natomiast  na  mocy  art.  30a  ust.  1  pkt  5  oraz  pkt  5a  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych:

od  dochodu  z  tytułu  udziału  w  funduszach  kapitałowych  oraz  od  dochodu  z  tytułu  umów  ubezpieczenia,  o  którym  mowa  w  art.  24  ust.  15a,  pobiera  się  19%  zryczałtowany  podatek  dochodowy,  z  zastrzeżeniem  art.  52a.

Wobec  powyższego,  dochód  z  polisy,  o  którym  mowa  w  art.  24  ust.  15  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  podlegać  będzie  opodatkowaniu  19%  zryczałtowanym  podatkiem  dochodowym,  zgodnie  z  art.  30a  ust.  1  tejże  ustawy. 

Obowiązek  poboru  tego  podatku  nie  będzie  ciążył  jednak  na  Wnioskodawcy,  jako  że    jak  wskazano  w  opisach  zdarzeń    nie  będą  to  wypłaty  dokonywane  przez  Wnioskodawcę,  ale:  (…)  wypłaty  na  rzecz  pracownika,  dokonywane  przez  zakład  ubezpieczeń  (…).

Natomiast  otrzymane  przez  ubezpieczonego  środki  z  umowy  ubezpieczeniowej    do  wysokości  uprzednio  zapłaconych  przez  Wnioskodawcę  składek    nie  będą  stanowić  przychodu  w  rozumieniu  art.  11  ust.  1  ww.  ustawy,  a  w  konsekwencji  późniejsza  wypłata  środków  zgromadzonych  w  Funduszu    poza  dochodem,  o  którym  mowa  w  art.  24  ust.  15  tejże  ustawy    nie  spowoduje  powstania  przychodu  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  a  co  za  tym  idzie  nie  będzie  mogła  być  objęta  zwolnieniem  przedmiotowym,  gdyż  stosowanie  tego  zwolnienia  ma  charakter  wtórny  w  stosunku  do  powstania  przychodu  na  gruncie  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych. 

Mimo  zatem  uznania,  że  na  Wnioskodawcy  nie  będą  ciążyły  obowiązki  płatnika,  stanowisko  Wnioskodawcy  należało  uznać  za  nieprawidłowe,  z  uwagi  na  zaprezentowaną  we  wniosku  i  jego  uzupełnieniu  argumentację.

Dodatkowe  informacje

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  zdarzeń  przyszłych,  które  Pan  przedstawił  i  stanu  prawnego,  który  obowiązuje  w  dniu  wydania  interpretacji.

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

·Funkcjęochronnąinterpretacjiindywidualnychokreślająprzepisyart.14k-14nbustawyzdnia29sierpnia1997r.–Ordynacjapodatkowa(Dz.U.z2021r.poz.1540zezm.).Interpretacjabędziemogłapełnićfunkcjęochronną,jeśli:Panasytuacjabędziezgodna(tożsama)zopisemstanufaktycznegolubzdarzeniaprzyszłegoizastosujesięPandointerpretacji.

·Zgodniezart.14na§1Ordynacjipodatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1)zzastosowaniemart.119a;

2)wzwiązkuzwystąpieniemnadużyciaprawa,októrymmowawart.5ust.5ustawyzdnia11marca2004r.opodatkuodtowarówiusług;

3)zzastosowaniemśrodkówograniczającychumownekorzyści.

Zgodnie  z  art.  14na  §  2  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Ma  Pan  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego.  Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi    Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  329,  ze  zm.;  dalej  jako  „PPSA”). 

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

·wformiepapierowej,wdwóchegzemplarzach(oryginałiodpis)naadres:KrajowaInformacjaSkarbowa,ul.TeodoraSixta17,43-300Bielsko-Biała(art.47§1PPSA),albo

·wformiedokumentuelektronicznego,wjednymegzemplarzu(bezodpisu),naadresElektronicznejSkrzynkiPodawczejKrajowejInformacjiSkarbowejnaplatformieePUAP:/KIS/SkrytkaESP(art.47§3iart.54§1aPPSA).

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.    Ordynacja  podatkowa  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1540  ze  zm.).