Nie spełnia Pan wszystkich przesłanek zawartych w art. 21 ust 1 pkt 154 ustawy o PIT i nie ma Pan możliwości skorzystania z ulgi dla pracujących senio... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.660.2022.2.JM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.660.2022.2.JM

Temat interpretacji

Nie spełnia Pan wszystkich przesłanek zawartych w art. 21 ust 1 pkt 154 ustawy o PIT i nie ma Pan możliwości skorzystania z ulgi dla pracujących seniorów przy obliczaniu podatku za 2022 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 28 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi dla seniora.  

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan zatrudniony w firmie zagranicznej w Libii na podstawie umowy o pracę od czerwca 2016 roku. Jest to kontrakt bezterminowy. Przez cały ten okres opłaca Pan dobrowolną składkę na ZUS, tytuł ubezpieczenia — osoba podlegająca dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, na podstawie art. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (kod 1900). Opłacana przez Pana składka obejmuje ubezpieczenie emerytalne i rentowe, bez ubezpieczenia zdrowotnego. Ubezpieczenie zdrowotne w zagranicznej firmie ubezpieczeniowej (...) w wysokości 9,82% od wynagrodzenia brutto opłaca pracodawca zagraniczny (...) (od czerwca 2016 r.). Rozlicza Pan podatek według skali podatkowej (PIT-36). Uprawnienie do świadczeń emerytalnych uzyskał Pan 17 września 2018 r. Mimo osiągnięcia uprawnienia nie pobiera Pan emerytury, przez cały ten okres pracuje Pan za granicą i sam opłaca dobrowolną składkę na ZUS.

Zwrócił się Pan z zapytaniem do KIS, który odesłał Pana do ZUS. Fragment odpowiedzi KIS: "Ulga dla seniorów ma zastosowanie m.in. do przychodów ze stosunku pracy, niezależnie od miejsca położenia źródła tych przychodów. W konsekwencji, ulga dla seniorów ma zastosowanie zarówno do przychodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza tym terytorium, o ile podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Rozstrzygnięcie czy w ww. sytuacji przychód z pracy najemnej z Libii podlega ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych leży poza kompetencjami Krajowej Informacji Skarbowej. W tym zakresie informacje może Pan uzyskać w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych."

Zwrócił się Pan do ZUS i otrzymał następującą odpowiedź: "Na podstawie umowy z 2 grudnia 1985 r. między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Libijską Arabską Dżamahiriją Ludowo – Socjalistyczną o ubezpieczeniu społecznym (Dz. U. z 1987 r. nr 13 poz. 78) uregulowane zostały zasady podlegania ubezpieczeniom w obu państwach.

Zgodnie z art. 3 tej umowy, pracownicy stali podlegają przepisom prawnym państwa zatrudnienia tylko w zakresie opieki społecznej i opieki lekarskiej, w związku z czym opłacane są z tego tytułu odpowiednie składki; pracownicy stali są wyłączeni z ubezpieczenia emerytalno – rentowego. Pracownikom stałym oraz członkom ich rodzin nie przysługują w stosunku do właściwych władz i właściwych instytucji państwa zatrudnienia roszczenia z tytułu ubezpieczenia emerytalno – rentowego. W Polsce zatem nie podlega Pan ubezpieczeniom z tytułu wykonywanej umowy zawartej w Libii. Podleganie do ubezpieczeń emerytalnych i rentowych może występować na zasadzie dobrowolności. W sprawie rozliczenia podatku proszę o kontakt ponownie z Urzędem Skarbowym."

Ostatnia odpowiedź z KIS po przedstawieniu wyjaśnienia z ZUS była następująca: Identyfikator zapytania: (...) „Pana pytanie jest zbyt skomplikowane. Nie możemy odpowiedzieć na nie mailem. Może Pan złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego."

Pytanie

Czy może Pan skorzystać z ulgi podatkowej dla pracujących seniorów przy obliczaniu podatku za 2022 r. zgodnie z regulacjami Polskiego Ładu?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z wyjaśnieniem z ZUS podleganie do ubezpieczeń emerytalnych i rentowych może następować na zasadzie dobrowolności. Przez cały okres zatrudnienia w Libii opłaca Pan sam dobrowolnie składkę na ubezpieczenie emerytalne i rentowe i nie pobiera Pan emerytury mimo osiągnięcia uprawnień do emerytury we wrześniu 2018 r.

Czyli w Pana rozumieniu podlega Pan na zasadzie dobrowolności.

Intencją ustawodawcy było zachęcenie osób mogących pobierać emeryturę do dalszej aktywności zawodowej i płacenia składek i w związku z tym, uważa Pan, że ulga ta powinna obejmować Pana przypadek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania mają pierwszeństwo przed polskim wewnętrznym prawem podatkowym. Jednakże Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Libią. W związku z powyższym, należy stosować zapisy wynikające z polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Następnie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z art. 12 ust. 7 ww. ustawy wynika, że:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Z kolei art. 27 ust. 9 ustawy stanowi:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Zgodnie natomiast z art. 27 ust. 9a tej ustawy:

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia podatnik osiągający dochody z umowy o pracę za granicą ma obowiązek wykazać łączne dochody (zarówno krajowe, jak i zagraniczne) w zeznaniu, a od obliczonego podatku dochodowego ma prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą (tu: w Libii).

Jednakże podkreślić należy, że na mocy art. 1 pkt 13 lit. a tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) – wprowadzono zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1  pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2020 r. poz. 586 i 2320),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2020 r. poz. 723 i 2320),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 291, 353, 794, 1621 i 1981),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1080 i 1236).

Jednakże na mocy tego przepisu w brzmieniu nadanym art. 1 pkt 6 lit. a) tiret 5 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265) i mającym zastosowanie do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. wolne od podatku dochodowego są również przychody z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa – przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle art. 21 ust. 44 tej ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

Art. 21 ust. 39 cytowanej ustawy stanowi, że:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono zatem przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno – rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”, która obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku i ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od tego dnia. Ulga ta wynika z wyżej zacytowanego już art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60 roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65 roku życia, pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia zawieranych w ramach działalności wykonywanej osobiście, pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym albo rozliczanych w ramach tzw. IP Box-a, a ponadto – zgodnie z brzmieniem ustawy obowiązującym od 1 lipca 2022 r. – zwolnieniu podlega również zasiłek macierzyński, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnieniem objęte są przychody podatnika uzyskane z pracy na etacie, tj. ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy PIT (tj. zawartych z firmą), oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem, że:

-  przychody z tych tytułów podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,

-  podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje żadnego świadczenia emerytalnego lub świadczenia systemowo zastępującego takie świadczenie.

Oznacza to, że prawo do omawianego zwolnienia będzie przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych w tym przepisie rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych.

Jak Pan wskazał we wniosku:

1)   Jest Pan zatrudniony w firmie zagranicznej w Libii na podstawie umowy o pracę od czerwca 2016 roku. Jest to kontrakt bezterminowy. Rozlicza Pan podatek według skali podatkowej (PIT-36).

2)   Uprawnienie do świadczeń emerytalnych uzyskał Pan 17 września 2018 r. Mimo osiągnięcia uprawnienia nie pobiera Pan emerytury.

3)   Uzyskał Pan następujące informacjez ZUS:

"Na podstawie umowy z 2 grudnia 1985 r. między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Libijską Arabską Dżamahiriją Ludowo – Socjalistyczną o ubezpieczeniu społecznym (Dz. U. z 1987 r. nr 13 poz. 78) uregulowane zostały zasady podlegania ubezpieczeniom w obu państwach. Zgodnie z art. 3 tej umowy, pracownicy stali podlegają przepisom prawnym państwa zatrudnienia tylko w zakresie opieki społecznej i opieki lekarskiej, w związku z czym, opłacane są z tego tytułu odpowiednie składki; pracownicy stali są wyłączeni z ubezpieczenia emerytalno – rentowego. Pracownikom stałym oraz członkom ich rodzin nie przysługują w stosunku do właściwy władz i właściwych instytucji państwa zatrudnienia roszczenia z tytułu ubezpieczenia emerytalno – rentowego. W Polsce zatem nie podlega Pan ubezpieczeniom z tytułu wykonywanej umowy zawartej w Libii. Podleganie do ubezpieczeń emerytalnych i rentowych może występować na zasadzie dobrowolności. "

4)   Tym samym, przez cały ten okres pracuje Pan za granicą i sam opłaca dobrowolną składkę na ZUS. Opłacana składka obejmuje tylko ubezpieczenie emerytalne i rentowe bez ubezpieczenia zdrowotnego.

W art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wskazał, że podatnik może skorzystać z ww. zwolnień pod warunkiem, że w związku z uzyskaniem „tych” przychodów podlega ubezpieczeniom społecznym.

Wobec powyższego należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1009 ze zm.). Zgodnie z art. 6 pkt 1 powołanej ustawy:

Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są:

1) pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów;

2) osobami wykonującymi pracę nakładczą;

3) członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych, zwanymi dalej "członkami spółdzielni";

4) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej "zleceniobiorcami", oraz osobami z nimi współpracującymi, z zastrzeżeniem ust. 4;

5) osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi współpracującymi;

5a) osobami współpracującymi z osobami fizycznymi, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;

6) posłami i senatorami pobierającymi uposażenie oraz posłami do Parlamentu Europejskiego, o których mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 lipca 2004 r. o uposażeniu posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej, zwanymi dalej "posłami i senatorami";

7) osobami pobierającymi stypendium sportowe, zwanymi dalej "stypendystami sportowymi";

7a) pobierającymi stypendium słuchaczami Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego;

7b) otrzymującymi stypendium doktoranckie doktorantami;

8) osobami wykonującymi odpłatnie pracę, na podstawie skierowania do pracy, w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania;

9) osobami pobierającymi zasiłek dla bezrobotnych, świadczenie integracyjne lub stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez powiatowy urząd pracy, zwanymi dalej "bezrobotnymi";

9a) osobami pobierającymi stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące na szkolenie, staż lub przygotowanie zawodowe dorosłych, zwanymi dalej "osobami pobierającymi stypendium";

9b) osobami pobierającymi stypendium na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie odbywania studiów podyplomowych;

10) duchownymi;

11) żołnierzami niezawodowymi pełniącymi czynną służbę wojskową;

12) osobami odbywającymi służbę zastępczą;

(…)

19) osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego;

20) osobami pobierającymi świadczenia socjalne wypłacane w okresie urlopu oraz osobami pobierającymi zasiłek socjalny wypłacany na czas przekwalifikowania zawodowego i poszukiwania nowego zatrudnienia, a także osobami pobierającymi wynagrodzenie przysługujące w okresie korzystania ze świadczenia górniczego albo w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie, wynikające z odrębnych przepisów lub układów zbiorowych pracy;

21) osobami pobierającymi świadczenie szkoleniowe wypłacane po ustaniu zatrudnienia;

22) członkami rad nadzorczych wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji;

23) małżonkiem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

 Stosownie do art. 7 cytowanej ustawy:

Prawo do dobrowolnego objęcia ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi przysługuje osobom, które nie spełniają warunków do objęcia tymi ubezpieczeniami obowiązkowo.

Kwestie związane z obowiązkiem ubezpieczenia społecznego reguluje ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych. Przymus ubezpieczenia oznacza, że stosunek ubezpieczenia społecznego powstaje ex lege jednocześnie z uzyskaniem tytułu do obowiązkowego podlegania ubezpieczeniu społecznemu na wypadek zajścia określonego ryzyka. Ustawa określa m.in. zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym.

Z kolei dobrowolne ubezpieczenie społeczne jest wyjątkiem od ogólnej reguły obowiązującej w tej gałęzi prawa, która charakteryzuje się przymusowym charakterem. Istnienie dobrowolnego ubezpieczenia jest uzasadnione koniecznością osłony nietypowych sytuacji życiowych czy zawodowych poszczególnych podmiotów, niespełniających przesłanek do objęcia ubezpieczeniem obowiązkowym.

Warunki powstania dobrowolnego ubezpieczenia i jego ustania uregulowane są w art. 14 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który to przepis jest regulacją odrębną od zasad obowiązujących przy ubezpieczeniu obowiązkowym.

Uzasadnieniem do podlegania dobrowolnym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym jest sytuacja braku jakiegokolwiek tytułu do ubezpieczeń.

Do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych można przystąpić, w sytuacji kiedy nie ma możliwości objęcia tymi ubezpieczeniami obowiązkowo. W takiej sytuacji można zgłosić się do tych ubezpieczeń dobrowolnie pod warunkiem:

-  zamieszkania w Polsce, bądź

-  zamieszkiwania poza terytorium Polski, w sytuacji wcześniejszego objęcia obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi w Polsce, albo

-  zamieszkiwania poza terytorium Polski, ale mają do podatnika zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

W przypadku złożenia zgłoszenia w którym podatnik wskazał, że chce być objęty dobrowolnymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi i uzyskał tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń (np. zatrudnienie na podstawie umowy o pracę, rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej itp.), podlega wówczas obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu oraz rentowym i musi być z tego tytułu zgłoszony do ubezpieczeń. W takim bowiem przypadku nie występuje już sytuacja braku jakiegokolwiek tytułu do ubezpieczeń, która mogłaby być uzasadnieniem do podlegania dobrowolnym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Jeśli podatnik chce być objęty dobrowolnie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi musi sam zgłosić się do placówki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dla celów ubezpieczeń jest traktowany zarówno jako płatnik składek, jak i osoba ubezpieczona.

W przedmiotowej sprawie Pan będąc zatrudniony na podstawie umowy o pracę w zagranicznej firmie w Libii opłaca od czerwca 2016 r. dobrowolną składkę na ZUS - tytuł ubezpieczenia – jako osoba podlegająca dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu, na podstawie art. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ponadto w opisie zdarzenia przyszłego zawarto wskazanie, zgodnie z którym z informacji uzyskanej przez Pana z ZUS-u wynika, że w Polsce nie podlega Pan ubezpieczeniom z tytułu wykonywanej umowy zawartej w Libii.

Zatem nie podlega Pan obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym zgodnie z art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a jedynie może być objęty tym ubezpieczeniem na zasadzie dobrowolności zgodnie z art. 7 ww. ustawy. Przepis art. 21 ust 1 pkt 154 ustawy o PIT wymaga podlegania ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych z określonych tytułów, tj. z tytułu uzyskania przychodów np. ze stosunku pracy, a tym samym odnosi się bezpośrednio do podlegania obowiązkowemu ubezpieczeniu, o którym mowa w art. 6 ww. ustawy.

W związku z powyższym nie spełnia Pan wszystkich przesłanek zawartych w art. 21 ust 1 pkt 154 ustawy o PIT i nie ma Pan możliwości skorzystania z ulgi dla pracujących seniorów przy obliczaniu podatku za 2022 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, 655 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).