Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - 0112-KDWL.4011.570.2022.1.AKR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.570.2022.1.AKR

Temat interpretacji

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 25 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Zleceniodawcy – firmy z branży. Zleceniodawca posiada siedzibę działalności na terytorium Polski, a całość osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów z tytułu zawartej umowy będzie osiągana również na terytorium Polski.

Wnioskodawca wykonuje kompleksowe usługi informatyczne polegające na architekturze i implementacji chmurowych rozwiązań przepływu danych dla Zleceniodawcy oraz zwiększaniem dostępności danych dla nowego pokolenia użytkowników aplikacji (dalej usługi informatyczne lub usługi IT). Szczegółowy katalog świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy obejmuje:

usługi informatyczne w zakresie projektowania,

usługi architektury i implementacji chmurowych rozwiązań przepływu danych,

zwiększanie dostępności danych dla nowego pokolenia aplikacji i usług skoncentrowanych na nich,

a także usługi z nimi związane, objęte zakresem działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wykonuje zatem usługi informatyczne, które są związane z tworzeniem oprogramowania, jak również pozostałe usługi IT, które nie są związane z tworzeniem oprogramowania.

Usługi, które Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniodawcy zostały przez niego sklasyfikowane następująco:

PKWiU (2015) 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;

PKWiU (2015) 62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Wnioskodawca sklasyfikował również swoją działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, następującymi kodami PKD:

PKD 62.03.Z. – Działalność związana z urządzeniami informatycznymi,

PKD 62.09.Z. – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

PKD 62.01.Z. – Działalność związana z oprogramowaniem.

Wnioskodawca zaznacza, że samodzielnie sklasyfikował ww. czynności, pod wskazaną klasyfikację PKWIU.

Wnioskodawca jednocześnie dodaje, że powyższe klasyfikacje mają charakter jedynie pomocniczy i nie stanowią oceny Wnioskodawcy odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKWIU.

Wnioskodawca zaznacza przy tym, że w związku z wykonywaniem ww. usług nie wykonuje czynności związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, jak również nie wykonuje związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz w zakresie instalowania oprogramowania.

Wnioskodawca zaznacza, że jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu wykonywanych usług na rzecz Zleceniodawcy zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 12% oraz 8,5%, począwszy od przychodów uzyskiwanych od stycznia 2022 r.

Wnioskodawca świadczy ww. usługi w 2022 r. oraz w latach następnych. Wnioskodawca prowadzi odpowiednią specyfikację z wykonywanych usług, w których przyporządkowuje osiągane przychody na podstawie umowy ze Zleceniodawcą, odpowiednio do usług informatycznych związanych z tworzeniem oprogramowania albo pozostałych usług IT niezwiązanych z tworzeniem oprogramowania. Wykonane usługi w okresach miesięcznych są dokumentowane fakturą, w której wskazywane są odrębne pozycje wykonanych usług informatycznych:

a)związanych z tworzeniem oprogramowania,

b)pozostałe usługi IT niezwiązane z tworzeniem oprogramowania, z przyporządkowanymi kwotami wynagrodzenia.

Na tej podstawie Wnioskodawca jest/będzie w stanie na bieżąco przyporządkować stosowne stawki ryczałtu do osiąganych przychodów – odpowiednio 12% albo 8,5%.

W 2021 r. przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro, jak również limit ten nie zostanie przekroczony w 2022 r., jak i w latach kolejnych.

Jednocześnie wskazuje się, że Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód w 2022 r. w miesiącu styczniu i dokonał wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania właściwą dla osiąganych przychodów, poprzez złożenie oświadczenia o wyborze tej formy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w terminie do dnia 20 lutego 2022 r. W 2021 r. przychody (dochody) Wnioskodawcy były opodatkowane na zasadach ogólnych, wg skali podatkowej.

W stosunku do Wnioskodawcy nie mają zastosowania tzw. przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów.

Wnioskodawca prowadzi uproszczoną ewidencję dla potrzeb obliczenia podatku zryczałtowanego z tytułu prowadzonej działalności, która umożliwia odrębne określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (w celu przyporządkowania prawidłowej wysokości przychodów do odpowiedniej stawki ryczałtu – odpowiednio 12% lub 8,5%).

Końcowo należy zaznaczyć, że w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawca może osiągać również przychody z tytułu świadczenia innych usług, w tym wykonywanych na rzecz innych podmiotów, jednakże te inne (pozostałe, potencjalne usługi) nie są przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku.

Pytania

1.  Czy uzyskiwane od 2022 r. przychody z tytułu świadczonych usług informatycznych opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego, związane z tworzeniem programowania, powinny być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 12%?

2.  Czy uzyskiwane od 2022 r. przychody z tytułu świadczonych pozostałych usług IT opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego, niezwiązane z tworzeniem oprogramowania, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy:

‒   uzyskiwane począwszy od 2022 r. przychody z tytułu świadczonych usług informatycznych, związane z tworzeniem oprogramowania, opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego powinny być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 12%,

‒   uzyskiwane począwszy od 2022 r. przychody z tytułu świadczonych pozostałych usług IT, niezwiązane z tworzeniem oprogramowania, opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), zwaną dalej „ustawą o ryczałcie”, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), zwana dalej „ustawą PIT”, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.

W dalszej części ustawy PIT (art. 5b ust. 1) wskazano natomiast, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie przewiduje wprost, iż osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu uzależniona jest m.in. od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Artykuł 8 ustawy o ryczałcie od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zawiera katalog przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Niezależnie od powyższego, dla skuteczności skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, niezbędne jest także złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze. Jak wynika bowiem z treści art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie od przychodów, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od przedmiotu działalności podatnika. Jak stanowi natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w zakresie, m.in.:

- przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem  pkt 1-4 oraz 6-8.

I tak, zgodnie z ustawową definicją (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie) przez działalność usługową rozumie pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji (PKWIU) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do właściwego Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.

Powołując się na treść klasyfikacji 62.02.30.0 PKWiU, obejmuje ona swoim zakresem „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” oraz treść klasyfikacji 62.01.12.0 PKWiU „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Pomocniczo, w dziale 62.01.Z PKD wskazano pod tą klasyfikacją „pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników”.

Konstrukcja przepisów ustawy o ryczałcie przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla świadczonych usług jest stawka 8,5%, o czym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej – wyższej bądź niższej – stawki ryczałtu.

Powyższe stanowisko potwierdza, wykształcona w tym zakresie linia interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in. w interpretacjach indywidualnych z dnia:

‒   16 marca 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.956.2021.1.JG, w której wskazano m.in., że „W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 62.01.12.0. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”;

‒   3 lutego 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1195.2021.1.KO, w której wskazano m.in., że „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych";

‒   21 lutego 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.345.2021.1.AS, w której wskazano m.in., że „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;

‒   4 kwietnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.1254.2021.2.KK, w której wskazano m.in., że „Mając na uwadze powyższe, jeśli w istocie świadczone przez Pana usługi nie są związane z tworzeniem oprogramowania, może Pan opodatkować przychód uzyskiwany ze świadczenia usług, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.12.0, tj. usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%”.

Natomiast odrębną stawkę ryczałtu - w wysokości 12% - należy przypisać usługom wskazanym m.in. w art. 12 ust. 2b lit. b) ustawy o ryczałcie, tj. „...związanych z oprogramowaniem (PKWIU ex 62.01.1.)...”. Tym samym, zgodnie z tym przepisem, stawka ryczałtu właściwa dla usług oprogramowania wynosi 12%.

Biorąc powyższe pod uwagę, w odniesieniu do przychodów otrzymywanych przez Wnioskodawcę w 2022 r. (i latach następnych) z tytułu świadczenia usług, niezwiązanych z tworzeniem oprogramowania, opisanych w opisie stanu faktycznego powinny być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%, natomiast przychody z tytułu świadczenia, związanych z tworzeniem oprogramowania, opisanych w opisie stanu faktycznego, powinny być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 12%.

Podsumowując, całość przedstawionych powyżej okoliczności uprawnia Wnioskodawcę do stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej, począwszy od 2022 r. (i w latach następnych), gdyż:

‒    zostaną spełnione wszystkie warunki, uprawniające do stosowania tej formy, o których mowa w art. 6 ww. ustawy, jak również nie wystąpią przesłanki wykluczające możliwość stosowania tej formy, określone w art. 8 tej ustawy,

‒   Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy (tj. co do zasady do 20 lutego 2022 r.),

‒   Wnioskodawca prowadzi uproszczoną ewidencję dla potrzeb obliczenia podatku zryczałtowanego z tytułu prowadzonej działalności, która umożliwia odrębne określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (w celu przyporządkowania prawidłowej wysokości przychodów do odpowiedniej stawki ryczałtu - odpowiednio dla stawki 12% i 8,5%).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).