Obowiązek płatnika. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.321.2022.1.IM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.321.2022.1.IM

Temat interpretacji

Obowiązek płatnika.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 23 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X (dalej jako: „Bank”, „Wnioskodawca”) jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ‒ Prawo bankowe. W ramach prowadzonej działalności Bank oferuje produkty bankowe klientom detalicznym i korporacyjnym. Bank oferuje swoje produkty bezpośrednio lub za pośrednictwem agentów, czyli podmiotów gospodarczych prowadzących placówki bankowe pod szyldem Banku X. (dalej jako: „Franczyzobiorca”).

Na podstawie zawartej z Bankiem umowy agencyjnej agenci (Franczyzobiorcy) wykonują, w imieniu Banku, podstawowe czynności bankowe na rzecz klientów (przede wszystkim w otwieraniu i prowadzeniu rachunków bankowych, udzielaniu kredytów i pożyczek). (...)

W celu zwiększenia sprzedaży produktów bankowych Bank podejmuje różnego rodzaju działania marketingowe. Jednym z takich działań jest organizowanie konkursów motywacyjnych (dalej jako: „Konkurs”). Konkursy takie kierowane są m.in. do Franczyzobiorców, czyli osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, współpracujących z Bankiem w oparciu o umowę agencyjną (dalej jako: „Uczestnik”).

Konkurs ma na celu nagrodzenie Uczestników, których zadaniem jest sprzedanie jak największej liczby określonych produktów bankowych Wnioskodawcy. Celem umożliwienia rywalizacji w czasie trwania konkursu Uczestnicy otrzymują poglądowy raport o bieżących wynikach Konkursu.

Zgodnie z regulaminem uprawnionymi do otrzymania nagrody w Konkursie są wyłącznie Uczestnicy, którzy zrealizują ustalony poziom sprzedaży (dalej jako: „Target”) w danym okresie rozliczeniowym, przez co okażą się lepsi od pozostałych Uczestników konkursu. Zatem sam fakt dokonywania sprzedaży produktów nie będzie gwarantował otrzymania nagrody w przypadku nie osiągnięcia odpowiedniego poziomu sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Tylko najlepsi Uczestnicy zostaną bowiem nagrodzeni. Ustalony poziom sprzedaży do zrealizowania w danym okresie rozliczeniowym określa regulamin. Regulamin określa wszystkie istotne elementy jak nazwę, organizatora, uczestników konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców w drodze wzajemnej rywalizacji w stopniu pozwalającym na nagrodzenie najlepszych uczestników, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg akcji, zasady składania reklamacji oraz szczegółowe zasady wydania nagród.

Zgodnie z regulaminem nagroda jest przyznawana przez Bank w formie środków pieniężnych lub eKarty podarunkowej o określonej wartości pieniężnej ustalonej w zależności od wielkości zrealizowanego Targetu. Za pomocą eKarty podarunkowej Uczestnik może dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych i internetowych na terenie Polski. „eKarta podarunkowa” jest instrumentem płatniczym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych w formie karty przedpłaconą wydawanej w formie elektronicznej o określonym terminie ważności (po wygaśnięciu ważności karty środki pieniężne zapisane na rachunku karty wracają do wydawcy karty). W praktyce Uczestnik może, ale nie musi, wykorzystać całej wartości otrzymanej eKarty.

Pytanie

Czy nagroda dla Uczestnika ‒ osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, a tym samym na Banku nie ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, z tytułu wygranych w konkursach?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy nagroda dla Uczestnika ‒ osoby prowadzącej działalność gospodarczą podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, a tym samym na Banku nie ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, z tytułu wygranych w konkursach.

Nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu przedmiotowego konkursu stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza, gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT.

W konsekwencji na Banku w stosunku do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, z tytułu wygranych w konkursach.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych i wyrokach sądów administracyjnych przykładowo:

wyrok NSA z 06-08-2020, sygnatura: II FSK 976/18,

wyrok NSA z 21-12-2021, sygnatura: II FSK 930/19,

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 października 2017, sygnatura: 0114-KDIP3-2.4011.169.2017.2.AK,

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 sierpnia 2018, sygnatura: 0114-KDIP3-1.4011.341.2018.3.EC.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo bankowe. W ramach prowadzonej działalności Bank oferuje produkty bankowe klientom detalicznym i korporacyjnym. Bank oferuje swoje produkty m.in. za pośrednictwem agentów, czyli podmiotów gospodarczych prowadzących placówki bankowe (dalej: Franczyzobiorca). Na podstawie zawartej z Bankiem umowy agencyjnej Franczyzobiorcy wykonują, w imieniu Banku, podstawowe czynności bankowe na rzecz klientów. W celu zwiększenia sprzedaży produktów bankowych Bank podejmuje różnego rodzaju działania marketingowe. Jednym z takich działań jest organizowanie konkursów motywacyjnych. Konkursy takie kierowane są m.in. do Franczyzobiorców, czyli osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, współpracujących z Bankiem na podstawie umowy agencyjnej. Zgodnie z regulaminem uprawnionymi do otrzymania nagrody w konkursie są wyłącznie uczestnicy, którzy zrealizują ustalony poziom sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym, przez co okażą się lepsi od pozostałych uczestników konkursu. Zgodnie z regulaminem nagroda jest przyznawana przez Bank w formie środków pieniężnych lub eKarty podarunkowej o określonej wartości pieniężnej.

Przychód (nagroda) uzyskany z tytułu udziału w ww. działaniach marketingowych (konkursach motywacyjnych) związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą uczestnika (tu: Franczyzobiorcy) stanowi przychód z tej działalności i podlega opodatkowaniu tak jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Jak wynika z tego przepisu, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.

Dlatego wskazujemy, że wartość nagród uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (tu: Franczyzobiorców), z tytułu organizowanych przez Państwa działań marketingowych stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza, ww. nagród w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji otrzymane nagrody przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą w związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawką 10% wartości nagrody, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako nagrody wydane w ramach konkursu, loterii promocyjnej czy też sprzedaży premiowej.

Przedsiębiorcy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej.

Reasumując – nagroda dla uczestnika ‒ osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na Państwa Spółce nie ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w konkursach.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazujemy, że powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzamy, że – naszym zdaniem – tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).