
Temat interpretacji
Zasady opodatkowania refundacji wynagrodzeń otrzymanego przez podatnika korzystającego dla ustalenia dochodu z norm szacunkowych działów specjalnych produkcji rolnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
Stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 5 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania refundacji uzyskanej z Urzędu Pracy z tytułu zatrudnienia pracowników w ramach prac interwencyjnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zajmuje się Pani (...) rozliczając ją podatkowo w ramach norm szacunkowych, jako działy specjalne produkcji rolnej. Na tą okoliczność Naczelnik Urzędu Skarbowego w A. wydał w dniu (...)2021 roku decyzję ustalającą wysokość zaliczek od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.
W roku 2021 zawarła Pani kilka umów z Powiatowym Urzędem Pracy w B. oraz jedną z Powiatowym Urzędem Pracy w A. na organizację prac interwencyjnych w swoich gospodarstwach, tj w miejscowości C., (...) oraz w miejscowości D. (...). W ramach tych umów zobowiązała się Pani zatrudnić i wypłacać wynagrodzenia dla osób skierowanych przez Urzędy Pracy, na stanowiska pomocniczy pracownik przy (...) oraz pomocniczy robotnik przy (...). Wszystkie osoby skierowane i zatrudnione w ramach wyżej wymienionych wyżej umów świadczyły pracę w gospodarstwach z których osiągnięte dochody opodatkowywała Pani na zasadzie norm szacunkowych w ramach działów specjalnych produkcji rolnej.
W roku 2021 uzyskała Pani z tytułu organizacji ww. prac interwencyjnych refundację od urzędów pracy w łącznej wysokości (...) złote. Nadmienia Pani również, że nie prowadzi Pani żadnych ksiąg rachunkowych związanych z działami specjalnymi.
Pytanie
Czy uzyskane od urzędów pracy kwoty refundacji podlegają opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł, czy są opodatkowane w źródle działy specjalne produkcji rolnej i rozliczone w ramach norm szacunkowych produkcji rolnej?
Pani stanowisko:
Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią w art. 2 ust. 1 pkt 1, że działy specjalne produkcji rolnej stanowią oddzielne źródło przychodów opodatkowanych tym podatkiem w odróżnieniu od innej działalności rolniczej.
W art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy przychody z działów specjalnych [produkcji rolnej – dopisek organu] opodatkowane są zgodnie z art. 15 ustawy o PIT, czyli jako działalność gospodarcza, ale tylko wtedy kiedy podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. Jeśli takich ksiąg nie prowadzi zasady ustalania dochodów tego typu określa art. 24 ust. 4 ustawy.
Stanowi on, że dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z działów specjalnych produkcji rolnej, a poniesionymi kosztami powiększona o wartość przyrostu stada pomniejszona o wartość ubytków w stadzie.
Dochód ten jeśli podatnik nie prowadzi ksiąg (art. 15) ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy.
Zwrot części wydatków otrzymanych od powiatowych urzędów pracy poniesionych na wynagrodzenie i składki ZUS związane z zatrudnieniem skierowanych bezrobotnych należy zaliczyć do źródła przychodów jakimi są działy specjalne produkcji rolnej. Jeśli dochód ten ustalany jest przy zastosowaniu norm szacunkowych to otrzymane refundacje dotyczące pracowników zatrudnionych w tych działach nie powodują obowiązku uiszczenia podatku dochodowego. Opodatkowaniu w formie norm szacunkowych podlegają bowiem wszystkie przychody osiągnięte w wyniku prowadzenia produkcji objętej danym rodzajem działu specjalnego.
Reasumując otrzymane refundacje są źródłem przychodu w ramach źródła działy specjalne [produkcji rolnej – dopisek organu] i tam też są opodatkowane. W związku z tym nie należy ich wykazywać jako inne przychody.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm. ), działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.
Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa przepis art. 24 ust. 4 ww. ustawy, który stanowi, iż dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.
Wobec powyższego, jeśli podatnik nie ustala dochodów na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, bądź ksiąg rachunkowych, dochód ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych, tj. na zasadach ryczałtowo-szacunkowych, zapisanych w art. 24 ust. 4-4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Normy szacunkowe dochodu rocznego, stosownie do ust. 4a tego artykułu, stosuje się od jednostek powierzchni upraw lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 2, z tym że w przypadku:
1)upraw w szklarniach i tunelach foliowych - od 1 m2 powierzchni ogólnej obliczanej według wewnętrznej długości ścian;
2)upraw grzybów i ich grzybni - od 1 m2 powierzchni zajętej pod te uprawy;
3)wylęgarni drobiu - od 1 sztuki pisklęcia uzyskanego z wylęgu;
4)zwierząt laboratoryjnych - od 1 sztuki sprzedanych zwierząt - na podstawie zawartych umów dla potrzeb laboratoryjnych, badań i doświadczeń naukowych, analiz i testów prowadzonych w laboratoriach, a także kontroli procesów technologicznych;
5)hodowli i chowu zwierząt wymienionych pod lp. 15 lit. b-h załącznika nr 2 – od 1 sztuki zwierząt sprzedanych;
6)hodowli ryb akwariowych - od 1 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi.
Jak stanowi ust. 4b art. 24 ustawy, jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji.
W myśl art. 24 ust. 4c ustawy, jeżeli w ciągu rocznego cyklu produkcji na tej samej powierzchni są prowadzone różne uprawy, dla których są ustalane różne normy szacunkowe dochodu, dochód z każdego rodzaju uprawy oblicza się, z zastrzeżeniem ust. 4e, przy zastosowaniu właściwej dla niej normy, proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których była prowadzona taka uprawa, wliczając w to okres przygotowania do zaprowadzenia tej uprawy.
Przepis ust. 4c stosuje się również w razie rozpoczęcia lub zaprzestania w ciągu roku prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej (patrz art. 24 ust. 4d ustawy)
Zgodnie z art. 24 ust. 4e ustawy, w szklarniach nieogrzewanych stosuje się normę roczną bez względu na okres i rodzaj prowadzonej uprawy.
Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o:
1)zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji;
2)zaprzestaniu lub rozpoczęciu w ciągu roku eksploatacji obiektów umożliwiających całoroczny cykl produkcji;
3)rozpoczęciu w ciągu roku podatkowego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej; w tym wypadku podatnicy ci składają deklaracje, o których mowa w ust. 1, o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku.
Jak stanowi ust. 4 art. 43. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać do kasy lub na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości ustalonej decyzją naczelnika tego urzędu skarbowego w terminach określonych w art. 44 ust. 6.
Zgodnie z art. 43 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnicy, o których mowa w ust. 1, osiągają poza dochodem z działów specjalnych produkcji rolnej inne dochody, od dochodów tych opłacają zaliczki według zasad określonych w art. 44, bez łączenia tych dochodów z dochodem z działów specjalnych produkcji rolnej.
We wniosku wskazała Pani, że korzysta z opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej w ramach norm szacunkowych i naczelnik właściwego dla Pani urzędu skarbowego wydał decyzję ustalającą wysokość zaliczek od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2021 roku.
W konsekwencji, skoro ustala Pani dochód z prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych za rok 2021, to z otrzymaniem powyższej refundacji dotyczącej wynagrodzeń pracowników przez Panią zatrudnionych przy (…) w 2021 roku nie będzie związany obowiązek odrębnego uiszczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanej refundacji. Opodatkowaniu w formie norm szacunkowych podlegają bowiem wszystkie przychody osiągnięte w wyniku prowadzenia produkcji objętej danym rodzajem działu specjalnego. Dlatego też biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny przychody uzyskane z refundacji przez Urząd Pracy części wynagrodzeń i obciążających to wynagrodzenie obowiązkowych składek zatrudnionych przy (…) pracowników podlegają opodatkowaniu w ramach norm szacunkowych produkcji rolnej stanowiąc dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalony przy zastosowaniu norm szacunkowych, w Pani przypadku w wysokości określonej (…). Zatem uzyskane przez Panią w 2021 roku kwoty przychodów z tytułu refundacji przez Urząd Pracy części wynagrodzeń i składek je obciążających pracowników którzy w 2021 r., świadczyli pracę w gospodarstwach, z których osiągnięte dochody opodatkowywała Pani na zasadzie norm szacunkowych w ramach działów specjalnych produkcji rolnej są już opodatkowane na zasadach przez Panią wybranych w ramach tego źródła.
Informacje dodatkowe
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
–Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
–Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
–Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
