W zakresie ustalenia, czy Spółka, w związku z nabywaniem usług CAD od Usługodawcy, posiada i będzie posiadać w Polsce zagraniczny zakład w rozumieniu ... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.141.2022.2.BJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.141.2022.2.BJ

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy Spółka, w związku z nabywaniem usług CAD od Usługodawcy, posiada i będzie posiadać w Polsce zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT i art. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, a w konsekwencji, czy po stronie Spółki powstanie obowiązek rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych na terytorium Polski w związku z posiadaniem zagranicznego zakładu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 6 maja 2022 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.141.2022.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 30 maja 2022 r.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka, w związku z nabywaniem usług CAD od Usługodawcy, posiada i będzie posiadać w Polsce zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT i art. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, a w konsekwencji, czy po stronie Spółki powstanie obowiązek rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych na terytorium Polski w związku z posiadaniem zagranicznego zakładu.

Treść  wniosku jest  następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(„Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką prawa brytyjskiego, posiadającą osobowość prawną, która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Wielkiej Brytanii (jest brytyjskim rezydentem podatkowym).

Wnioskodawca zajmuje się produkcją i sprzedażą systemów sterowania oświetleniem. Spółka dostarcza i instaluje w obiektach klientów urządzenia do sterowania oświetleniem, zapewnia kompleksowe wsparcie projektowe i techniczne, bieżący serwis i konserwację zainstalowanych systemów. (...)

Wnioskodawca posiada siedzibę i biura sprzedaży na terytorium Wielkiej Brytanii. Spółka działa na rynku brytyjskim.

Wnioskodawca nie posiada w Polsce oddziału, przedstawicielstwa, biura, fabryki, warsztatu, nie wynajmuje (jako najemca) żadnego pomieszczenia, nie dysponuje żadną inną przestrzenią na terytorium Polski, ani też nie posiada w Polsce żadnej innej fizycznej obecności. Spółka nie ma również do swojej dyspozycji i nie korzysta z żadnych składników majątkowych zlokalizowanych w Polsce (sprzęt, środki transportu etc.).

Wnioskodawca nie prowadzi na terenie Polski działalności sprzedażowej i nie posiada w Polsce biur sprzedaży.

Wnioskodawca nie posiada również w Polsce placu budowy i nie prowadzi żadnych prac budowlanych lub instalacyjnych.

Wnioskodawca nabywa i będzie nabywać w przyszłości usługi od osoby fizycznej narodowości polskiej, mającej stałe miejsce zamieszkania w Polsce i prowadzającej w Polsce jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą („Usługodawca”). Usługodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce (jest polskim rezydentem podatkowym).

Usługodawca prowadzi w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznego projektowania. Usługodawca mieszkał i pracował w przeszłości w Wielkiej Brytanii, jednakże ze względów osobistych w xxx roku przeniósł się do Polski.

Usługodawca świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi projektowania wspomaganego komputerowo (ang. CAD - computer-aided design) w zakresie przygotowywania szczegółowych rysunków obiektów (budynków) klientów, u których mają być zastosowane elektryczne sterowniki oświetlenia Wnioskodawcy, przedstawiających urządzenia (sprzęt), który ma zostać zainstalowany w obiekcie („Usługi CAD”).

Usługodawca świadczy usługi CAD z Polski, z własnego domu.

Usługodawca w ramach świadczenia usług CAD korzysta z własnego sprzętu, w tym własnego sprzętu IT. Wnioskodawca partycypował jednak w kosztach aktualizacji sprzętu komputerowego Usługodawcy, aby mógł on korzystać z nowego oprogramowania, które wykorzystuje Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności. Wnioskodawca zapewnia Usługodawcy konkretne licencje potrzebne do wymagań rysunkowych Wnioskodawcy (BliueBeam, CAD i office 365). Powyższe wynika z wymagań Spółki w zakresie bezpieczeństwa i standardów jakości nabywanych usług.

Usługodawca wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakturę z tytułu świadczonych usług.

Wynagrodzenie Usługodawcy oparte jest na stawkach płac członków zespołu CAD Wnioskodawcy w Wielkiej Brytanii, ustalanych na podstawie ich umiejętności i doświadczenia.

Wynagrodzenie Usługodawcy nie jest bezpośrednio powiązane ani bezpośrednio zależne od wyników sprzedaży czy wysokości zysku osiąganego przez Wnioskodawcę z prowadzonej działalności, tj. sprzedaży systemów sterowania oświetleniem i usług powiązanych (instalacja, serwis etc.).

Usługodawca nie prowadzi w Polsce żadnych bezpośrednich działań zorientowanych na generowanie zysku dla Wnioskodawcy. W szczególności Usługodawca w ramach świadczonych Usług CAD nie prowadzi w Polsce (czy poza Polską) żadnych działań sprzedażowych w zakresie produktów i usług Wnioskodawcy, takich jak np. poszukiwanie i pozyskiwanie klientów, działania marketingowe, kontakt z klientem, negocjacje kontraktów, obsługa zamówień (subskrypcji), itp.

Usługodawca nie jest również w żadnym stopniu zaangażowany w zarządzanie działalnością Wnioskodawcy.

Pytanie

Czy Spółka, w związku z nabywaniem usług CAD od Usługodawcy, posiada i będzie posiadać w Polsce zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. („ustawa o CIT”;„updop”) i art. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. („UPO PL-GB”),a w konsekwencji, czy po stronie Spółki powstanie obowiązek rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych na terytorium Polski w związku z posiadaniem zagranicznego zakładu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nabywaniem usług CAD od Usługodawcy, Spółka nie posiada i nie będzie posiadać w Polsce zagranicznego zakładu w rozumieniu art. 4a pkt 11 updop oraz art. 5 UPO PL-GB, a w konsekwencji po stronie Spółki nie powstanie obowiązek rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych na terytorium Polski w związku z posiadaniem zagranicznego zakładu.

Definicja zagranicznego zakładu

Zgodnie z art. 3 ust. 2 updop, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 3 ust. 3 updop wymienia dochody, które są w szczególności uważane za osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez nierezydentów.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 updop, jednym z rodzajów dochodów uważanych za osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 updop, są dochody z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Definicję zagranicznego zakładu na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych zawiera przepis art. 4a pkt 11 updop.

Zgodnie z ww. przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o zagranicznym zakładzie, oznacza to:

  a) stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

  b) plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,

  c) osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

-chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii, w związku z czym, w celu ustalenia czy posiada on zagraniczny zakład na terytorium Polski, należy odwołać się do definicji zakładu uregulowanej w artykule 5 UPO PL-GB.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 UPO PL-GB, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej można je przypisać temu zakładowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 UpO PL-GB określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, w szczególności siedzibę zarządu, filię, biuro, fabrykę, warsztat, kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom, albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Ponadto przez zakład w rozumieniu UPO PL-GB należy również rozumieć plac budowy albo prace budowlane lub instalacyjne, trwające dłużej niż dwanaście miesięcy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 4 UPO PL-GB określenie zakład nie obejmuje:

  a) użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostawy dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

  b) utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub wydawania;

  c) utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

  d) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

  e) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;

   f) utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu łącznego prowadzenia którychkolwiek rodzajów działalności, o których mowa w punktach od a) do e) niniejszego ustępu, pod warunkiem jednak, że całkowita działalność tej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 5 UPO z Wielką Brytanią, jeżeli osoba - z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela, o którym mowa w ustępie 6 tego artykułu - działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa w Umawiającym się Państwie, to uważa się, że przedsiębiorstwo to posiada w tym Państwie zakład w zakresie każdego rodzaju działalności, którą osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności wymienionych w ustępie 4 niniejszego artykułu, które gdyby były wykonywane za pośrednictwem stałej placówki, nie powodowałyby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień tego ustępu.

Jednocześnie nie uważa się, że przedsiębiorstwo posiada zakład w Umawiającym się Państwie tylko z tego powodu, że podejmuje ono w tym Państwie czynności za pośrednictwem maklera, generalnego komisanta albo jakiegokolwiek innego niezależnego przedstawiciela, pod warunkiem, że te osoby działają w ramach swojej zwykłej działalności.

Mając na uwadze wskazane powyżej regulacje polskiej updop oraz UPO PL-GB, należy wskazać, iż zakład zagranicznego przedsiębiorstwa może powstać w Polsce poprzez:

(i) istnienie stałej placówki, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa w Polsce,

(ii) istnienie placu budowy albo prac budowlanych lub instalacyjnych, jeżeli trwają dłużej niż dwanaście miesięcy,

(iii) działalność w Polsce zależnego agenta, działającego w imieniu zagranicznego przedsiębiorstwa oraz posiadającego i zwyczajowo wykonującego pełnomocnictwo do zawierania umów w Polsce w zagranicznego przedsiębiorstwa.

Jednocześnie, zakład w Polsce nie powstanie w sytuacji, gdy zagraniczny przedsiębiorca utrzymuje stałą placówkę w Polsce wyłącznie do prowadzenia dla przedsiębiorstwa działalności przygotowawczej lub pomocniczej.

Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku, Wnioskodawca nie posiada na terytorium Polski placu budowy, nie prowadzi też żadnych prac budowanych lub instalacyjnych.

Wnioskodawca nie posiada również w Polsce zależnego agenta.

W szczególności Usługodawca w ramach świadczonych Usług CAD nie posiada pełnomocnictwa do zawierania w Polsce umów w imieniu Spółki.

W świetle powyższego należy uznać, iż w Polsce nie powstanie zagraniczny zakład Wnioskodawcy w sposób określony w pkt (ii) i (iii) powyżej, gdyż żadna z sytuacji wymienionych w tych punktach nie znajduje zastosowania w odniesieniu do Wnioskodawcy.

Należy zatem ustalić, czy w odniesieniu do Wnioskodawcy spełniona jest sytuacja określona w punkcie (i) powyżej, tj. czy istnieje w Polsce stała placówka, przez którą Spółka całkowicie lub częściowo prowadzi w Polsce działalność gospodarczą.

Dokonując interpretacji postanowień UPO PL-GB należy wziąć pod uwagę treść Komentarza do Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku (dalej: „Komentarz OECD”), która stanowi wzór wykorzystywany przez państwa przy ustalaniu treści postanowień umów dwustronnych w zakresie unikania podwójnego opodatkowania. Pomimo, iż Modelowa Konwencja OECD jak i sam Komentarz OECD nie są źródłem obowiązującego prawa, uznaje się powszechnie, że treść Komentarza OECD ma fundamentalne znaczenie w procesie stosowania i wykładni umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dokumenty te zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Komentarz OECD (pkt 2 komentarza do artykułu 5 Modelowej Konwencji) wymienia trzy przesłanki, których łączne spełnienie jest konieczne dla uznania istnienia stałego zakładu zagranicznego przedsiębiorstwa w postaci stałej placówki:

a) istnienie placówki,

b) stały charakter tej placówki,

c) działalność gospodarcza podatnika prowadzona jest za pośrednictwem tej placówki.

W ocenie Wnioskodawcy brak spełnienia któregokolwiek spośród wymienionych warunków skutkuje brakiem powstania zagranicznego zakładu w postaci stałej placówki w rozumieniu UPO PL-GB i updop. Jednocześnie, w przekonaniu Wnioskodawcy, żadna z w/w przesłanek nie zachodzi.

Istnienie placówki

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca nie posiada w Polsce żadnego miejsca prowadzenia działalności wymienionego wprost jako przykład stałej placówki w art. 5 ust. 1 UPO PL-GB, tj. siedziby zarządu, filii, biura, fabryki, warsztatu etc.

Zgodnie z Komentarzem OECD określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej, wystarczy do zaistnienia stałej placówki gospodarczej (placówka może istnieć również wtedy, gdy nie ma żadnych pomieszczeń). Placówka może być także usytuowana w pomieszczeniach innego przedsiębiorstwa. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób. Nie wymaga się aby przedsiębiorstwo posiadało formalne prawo do dysponowania taką placówką.

Niemniej jednak, podatnik musi mieć możliwość dysponowania takim miejscem, w którym prowadzi działalność za granicą. Nie musi być jego właścicielem, nie musi mieć nawet formalnego tytułu do zajmowania tego miejsca, istotna jest jednakże faktyczna możliwość dysponowania takim miejscem.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że jeżeli przedsiębiorca nie dysponuje jakąkolwiek określoną przestrzenią za granicą, zakład nie powstaje. W ocenie Spółki dysponowanie daną „placówką” ma miejsce jedynie w przypadku, gdy dany podmiot ma prawo podejmować decyzje o wykorzystaniu pomieszczeń oraz posiada prawną lub faktyczną kontrolę nad nimi, nie zaś gdy jego dostęp do tej nieruchomości zależy od woli i decyzji innego podmiotu.

Komentarz OECD (pkt 42 komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji) zwraca uwagę, iż przy ocenie, czy zagraniczny przedsiębiorca ma do dyspozycji placówkę w Polsce, należy odróżnić sytuację, w której zagraniczny przedsiębiorca posiada w Polsce dostęp do placówki innego podmiotu w celu prowadzenia własnej działalności gospodarczej od sytuacji, w której podmiot ten nabywa wyłącznie usługi od polskiego podmiotu, świadczącego te usługi w ramach własnej działalności gospodarczej z wykorzystaniem własnych pomieszczeń i infrastruktury. Zgodnie z Komentarzem OECD w drugim z ww. przypadków miejsce, gdzie usługi te są świadczone nie może być uznane za oddane do dyspozycji zagranicznej spółki. To miejsce nie może być zatem uznane za zakład spółki, na rzecz której świadczone są usługi.

Zgodnie z Komentarzem OECD fakt, że działalność spółki w danym miejscu może przynosić korzyść ekonomiczną dla innej spółki nie oznacza, że ta ostatnia spółka prowadzi działalność za pośrednictwem tej lokalizacji. Według Komentarza OECD jasnym jest, że sytuacja, w której zagraniczna spółka jedynie kupuje usługi świadczone przez podmiot z innego kraju nie będzie prowadzić do powstania zakładu tej spółki z tego powodu, pomimo że zagraniczna spółka uzyskuje korzyść ze świadczenia tych usług przez inny podmiot.

Zgodnie z przytoczonym powyżej fragmentem Komentarza OECD, należy jednoznacznie odróżnić sytuację nabywania określonych usług od podmiotu z danego państwa od dysponowania określonym miejscem wykorzystywanym do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie tego państwa.

Powyższe potwierdza również praktyka organów podatkowych (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 lutego 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.490.2019.1.MS; interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 kwietnia 2017 r., Znak: 1462-IPPB5.4510.1108.2016.4.RS/JC).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego wniosku, Spółka nie włada w Polsce żadnymi pomieszczeniami ani inną powierzchnią pod jakimkolwiek tytułem prawnym lub bez tytułu prawnego.

Spółka nabywa jedynie Usługi CAD od Usługodawcy świadczącego te usługi z Polski, z własnego domu.

Miejsce świadczenia pracy (dom Usługodawcy) pozostaje w faktycznej dyspozycji Usługodawcy i służy mu do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie ma prawa dostępu oraz prawa do korzystania z jakichkolwiek pomieszczeń w domu Usługodawcy, czy to sporadycznie czy też w sposób stały. Należy również zaznaczyć, iż Usługodawca nie został przez Wnioskodawcę w żaden sposób oddelegowany czy też skierowany do świadczenia usług z Polski. Po prostu taki model jest dla Usługodawcy wygodniejszy z perspektywy łączenia życia osobistego z wykonywaniem działalności gospodarczej. Usługodawca prowadzi w Polsce niezależnie działalność gospodarczą na własny rachunek i własne ryzyko. Wnioskodawca nie ma faktycznego wpływu na miejsce, z którego Usługodawca świadczy Usługę CAD.

Usługodawca nie oddaje zatem Spółce swojego domu do dyspozycji w celu prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej. Usługodawca prowadzi w Polsce własną, jednoosobową działalność gospodarczą, niezależną od Wnioskodawcy, a miejscem prowadzenia tej działalności jest jego dom.

Ponadto usługi CAD są nabywane przez Spółkę od Usługodawcy w celu sprzedaży przez Spółkę swoich towarów i usług wyłącznie w Wielkiej Brytanii, poza terytorium Polski.

W świetle Komentarza OECD przedstawiony stan faktyczny można zatem porównać do drugiej z wymienionych w Komentarzu sytuacji, tj. nabywania przez zagraniczne przedsiębiorstwo usług od podmiotu w innym kraju, świadczącego te usługi w ramach własnej działalności z wykorzystaniem własnych pomieszczeń i infrastruktury. Komentarz OECD wyraźnie potwierdza, że taka sytuacja nie prowadzi do powstania stałego zakładu zagranicznego przedsiębiorstwa w kraju, w którym zagraniczny przedsiębiorca nabywa usługi od innego podmiotu prowadzącego tam działalność gospodarczą.

Jak wynika z Komentarza OECD fakt, że działalność jednego podmiotu w danym miejscu może przynosić ekonomiczny zysk innemu podmiotowi, nie oznacza, że ten drugi podmiot prowadzi własną działalność gospodarczą za pośrednictwem tego miejsca.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, jako że nie dysponuje ona na terenie Polski żadną placówką (co w konsekwencji powoduje, że nie będą również spełnione pozostałe przesłanki kreujące zakład, takie jak: stałość placówki oraz prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem takiej placówki), Wnioskodawca nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu art. 5 UPO PL-GB.

Prowadzenie działalności przez stałą placówkę

Niezależnie od powyższego, w ocenie Wnioskodawcy nawet gdyby uznać miejsce świadczenia Usług CAD przez Usługodawcę (jego dom) za placówkę oddaną do dyspozycji Spółki (co w ocenie Spółki byłoby podejściem nieprawidłowym), to w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nie jest również spełniona przesłanka prowadzenia działalności Wnioskodawcy przez taką placówkę.

Zgodnie z Komentarzem OECD, prowadzenie działalności poprzez placówkę oznacza, że osoby w określony sposób zależne od przedsiębiorstwa, prowadzą działalność gospodarczą w państwie, w którym stała placówka jest położona (pkt 2 komentarza do artykułu 5 Modelowej Konwencji).

Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku, Spółka nabywa Usługi CAD od polskiego Usługodawcy prowadzącego w Polsce samodzielnie działalność gospodarczą. Usługodawca jest podmiotem w pełni niezależnym i odrębnym od Spółki, ponoszącym samodzielnie ryzyko prowadzonej działalności.

Usługodawca nie może zatem zostać uznany za osobę zależną od Wnioskodawcy, prowadzącą działalność Wnioskodawcy w Polsce, gdyż prowadzi on własną działalność.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym należy uznać, iż:

   - działalność Spółki na terytorium Polski nie spełnia warunku istnienia placówki,

   - działalność gospodarcza Spółki nie jest prowadzona za pośrednictwem placówki w Polsce.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, po stronie Spółki w związku z nabywaniem usług CAD od Usługodawcy nie powstał ani nie powstanie w Polsce stały zakład w rozumieniu updop i UPO PL-GB.

Przygotowawczy lub pomocniczy charakter

Niezależnie od powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, nawet w przypadku uznania, iż świadczenie przez Usługodawcę na rzecz Spółki Usług CAD z domu Usługodawcy w Polsce stanowi dla Wnioskodawcy stałą placówkę, poprzez którą prowadzi on w Polsce działalność gospodarczą, to taka działalność nie skutkowałaby powstaniem zakładu Spółki w Polsce ze względu na to, że działalność taką należałoby uznać za utrzymywaną wyłącznie w celu prowadzenia działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym.

Zgodnie z UPO PL-GB, określenie stały zakład nie obejmuje bowiem utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym.

UPO PL-GB nie definiuje pojęcia „działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym”. W celu dokonania prawidłowej wykładni tego terminu należy odwołać się do Komentarza OECD.

Dla określenia, czy dana działalność ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy należy ustalić, czy działalność stałej placówki stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości (pkt 24 komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji).

W Komentarzu OECD wskazano, iż działalność pomocnicza lub przygotowawcza może przyczyniać się do wydajności zagranicznego przedsiębiorstwa, ale jej rezultaty są zbyt mało wymierne (odległe) w odniesieniu do zysków uzyskiwanych przez przedsiębiorstwo zagraniczne, aby można było im przypisać jakąkolwiek ich część. Przykładem są stałe miejsca prowadzenia działalności wyłącznie w celu reklamy, dostarczania informacji, prowadzenia badań naukowych, obsługi patentu lub umowy know-how, jeśli taka działalność ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Ponadto, działalność o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym oznacza, że z perspektywy przedsiębiorstwa nie stanowi ona samoistnej działalności, lecz ma podrzędne znaczenie w stosunku do działalności podstawowej – tylko w powiązaniu z pozostałą działalnością przedsiębiorstwa ma sens gospodarczy.

Również w polskim sądownictwie podkreśla się, iż dla uznania stałej placówki za zakład w rozumieniu prawa międzynarodowego ważne jest, aby działalność zagranicznego przedsiębiorstwa realizowana w Polsce była istotna z perspektywy całej działalności przedsiębiorstwa.

Przykładowo, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 8 listopada 2019 r., sygn. akt I FSK 3718/17 wskazał, iż:

„(...) pojęcie zakładu jest abstrakcyjną instytucją międzynarodowego prawa podatkowego, mającą umożliwić prawidłowe opodatkowanie przez jedno z umawiających się państw, dochodów uzyskiwanych przez podmiot drugiego umawiającego się państwa, ze źródeł przychodów położonych na terytorium tego pierwszego z państw. Istotne jest, aby działalność gospodarcza realizowana na terytorium Polski stanowiła istotne ogniwo zapewniające sprawne funkcjonowanie całego mechanizmu gospodarczego w ramach całego przedsiębiorstwa spółki”.

Przykładowo stałe miejsce prowadzenia działalności, którego funkcją jest zarządzanie przedsiębiorstwem lub nawet tylko częścią przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw, nie może być uważane za prowadzące działalność przygotowawczą lub pomocniczą, ponieważ taka działalność kierownicza przekracza ten poziom.

Odnosząc powyższe uwagi do przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, iż zakres Usług CAD świadczonych przez Usługodawcę ma charakter pomocniczy i przygotowawczy w stosunku do głównej działalności prowadzonej przez Spółkę w Wielkiej Brytanii.

Z punktu widzenia Wnioskodawcy, główną działalnością Spółki jest produkcja i sprzedaż systemów sterowania oświetleniem. Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu sprzedaży systemów sterowania oświetlenia, ich instalacji (uruchamiania) oraz innych, pobocznych usług z tym związanych (serwis i konserwacja).

Tymczasem Usługi CAD nabywane od Usługodawcy w Polsce ograniczają się wyłącznie do przygotowywania w technologii CAD rysunków przedstawiających urządzenia, które mają być zainstalowane w budynkach klientów, którzy nabywają od Wnioskodawcy systemy kontroli oświetlenia.

Przygotowanie rysunków przyczynia się do umożliwienia instalacji urządzeń i usług Wnioskodawcy w obiektach klientów, jednakże jest to usługa o tak ograniczonym zakresie w porównaniu z całością prowadzonej przez Spółkę działalności, iż w ocenie Wnioskodawcy nie sposób uznać, że Spółka prowadzi w ten sposób w Polsce całość lub część działalności gospodarczej.

Usługodawca nie jest zaangażowany w istotnym zakresie w działalność produkcyjną czy sprzedażową Spółki, nie pozyskuje klientów, nie prowadzi z nimi negocjacji, nie jest również obecny przy instalacji produktów i usług Spółki w obiektach klientów (Spółka nie realizuje w Polsce żadnych projektów).

Usługodawca nie jest zaangażowany w proces sprzedaży, instalacji i świadczenia innych usług związanych z instalacją systemu sterowania oświetleniem na rzecz Klientów Wnioskodawcy.

Usługodawca przygotowuje wyłącznie projekty w technologii CAD wykorzystywane przez Spółkę przy instalacji urządzeń w obiektach klientów.

Wynagrodzenie Usługodawcy z tytułu świadczenia Usług CAD nie jest zależne od dochodów Wnioskodawcy osiąganych z tytułu prowadzenia głównej działalności. Usługi CAD nie przyczyniają się też bezpośrednio do osiągania przez Wnioskodawcę zysków ze sprzedaży produktów czy usług. Usługodawca nie jest także zaangażowany w zarządzanie sprawami Wnioskodawcy, nie podejmuje żadnych decyzji związanych z działalnością Wnioskodawcy.

Czynności wykonywane przez Usługodawcę nie generują w Polsce żadnego zysku dla Wnioskodawcy.

Należy zatem uznać, iż Usługi CAD nabywane od Usługodawcy mają charakter przygotowawczy (wstępny) i wspierają dalszą realizację projektu. Są one pomocnicze do głównej działalności, tj. mają na celu wsparcie w instalacji urządzeń i usług Spółki w obiektach klienta.

W ocenie Spółki świadczenia Usługodawcy mogłyby być uznane za istotną działalność Spółki w Polsce w przypadku, gdyby Usługodawca wykonywał czynności dążące do realizacji projektów dostarczania systemów kontroli oświetlenia dla klientów w Polsce czy też prowadził działalność produkcyjną Spółki w Polsce. Tymczasem nabywanie jednej usługi polegającej na wykonywaniu projektów (rysunków) w technologii CAD w ocenie Wnioskodawcy nie jest wystarczające do uznania, że Wnioskodawca prowadzi w Polsce działalność gospodarczą, w szczególności, iż Spółka nie osiąga żadnego dochodu w Polsce.

Przy ocenie, czy w określonych okolicznościach powstaje w Polsce zagraniczny zakład zagranicznego przedsiębiorcy, należy mieć na uwadze skutki podatkowe, dla których stworzone zostały przepisy dotyczące zagranicznego zakładu.

W wydanym w ostatnim czasie wyroku WSA w Gliwicach z dnia 31 stycznia 2022 r., sygn. akt I SA/Gl 1340/21 Sąd, uznając, iż praca wykonywana przez pracowników zagranicznej spółki w Polsce będzie stanowić działalność przygotowawczą lub pomocniczą, a zatem nie będzie skutkować powstaniem zakładu tej spółki w Polsce, zwrócił uwagę na istotę skutków podatkowych, dla których stworzone zostały przepisy dotyczące zagranicznego zakładu. Analizując przepis art. 5 i 7 Konwencji Modelowej OECD, Sąd wskazał, iż:

„nie można pominąć swego rodzaju fikcji prawnej statuowanej przez ten przepis, że „należy przypisać temu zakładowi takie zyski, jakie mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem” (por. wyrok NSA z 18 października 2017 r., sygn. akt II FSK 2537/145). Inaczej mówiąc, zgodnie z komentarzem do Modelowej Konwencji OECD, łącznym skutkiem art. 7 i art. 5 definiującego zakład jest to, że zyski pochodzące z usług świadczonych na terytorium jednego umawiającego się państwa przez przedsiębiorstwo drugiego umawiającego się państwa nie podlegają opodatkowaniu w pierwszym państwie, jeżeli nie można ich przypisać położonemu tam zakładowi. W związku z powyższym zakład, który wykonuje rzeczywistą działalność gospodarczą za granicą, uważany jest - na podstawie fikcji prawnej - za odrębny podmiot od tworzącego go macierzystego przedsiębiorstwa (gdyby był oddzielnym i niezależnym przedsiębiorstwem prowadzącym taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach - z art. 7 ust. 2 Konwencji). Tylko wówczas zakład taki uczestniczy w życiu ekonomicznym drugiego państwa i powinien podlegać jurysdykcji podatkowej tego drugiego państwa.”

Odnosząc się do powyższego, należy wskazać iż świadczenie przez Usługodawcę Usług CAD z Polski na rzecz Spółki nie może być uznane za zagraniczny zakład Spółki, gdyż Usługodawca nie wykonuje w Polsce na rzecz Spółki takiej samej lub podobnej działalności do działalności Spółki. Usługi CAD przyczyniają się do wykonywania przez Spółkę jej głównej działalności, tj. produkcji i sprzedaży systemów sterowania oświetleniem - tak jak zasadniczo wszystkie usługi nabywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności, jednakże ze względu na zakres Usług CAD, nie mogą one być uznane za działalność Spółki prowadzoną na terytorium Polski.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, usługi CAD nabywane od Usługodawcy w Polsce mają charakter działalności pomocniczej i przygotowawczej w stosunku do podstawowej działalności Spółki, gdyż:

   - działalność ta nie stanowi istotnej i znaczącej działalności Spółki,

   - czynności wykonywane przez Usługodawcę w Polsce jedynie pośrednio wpływają na zwiększenie zysków Spółki,

   - zyski Spółki są generowane jedynie poza granicami Polski, gdyż tylko tam realizowane są projekty w zakresie dostarczania systemów kontroli oświetlenia.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, iż Usługi CAD świadczone przez Usługodawcę z Polski stanowią działalność o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym w kontekście całościowej działalności Spółki i w związku z powyższym spełniają kryterium wykluczające tę działalność z definicji pojęcia zakładu w rozumieniu UPO PL-GB.

Podsumowanie

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy nabywanie przez Wnioskodawcę Usług CAD od Usługodawcy świadczącego usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z miejsca zamieszkania w Polsce nie skutkuje powstaniem u Wnioskodawcy zagranicznego zakładu w Polsce w rozumieniu przepisów updop i UPO PL-GB. W szczególności Wnioskodawca w związku z nabywaniem Usług CAD nie dysponuje placówką w Polsce i nie prowadzi działalności gospodarczej poprzez taką placówkę, a Usługi CAD świadczone przez Usługodawcę należy uznać za pomocnicze i przygotowawcze do w stosunku do głównej działalności Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.