
Temat interpretacji
Moment powstania przychodu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 27 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia daty powstania przychodu. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Według decyzji ZUS z (…)2021 r. o przyznaniu renty otrzymała Pani rentę od października 2020 r. Następnie decyzją (…)2021 r. przyznano Pani rentę „wstecz” od marca do września 2020 r. PIT za rok 2021 z ZUS opiewa na przychody 79 397,60 zł brutto. Jednakże są w nim także ujęte przychody rentowe z 2020 r., ale wypłacone Pani w 2021 r. Przychody za 2020 r. należne od marca do grudnia 2020 r. wynoszą 27 565,76 zł brutto (dane z decyzji z (…)2021 r. oraz (…)2021 r.). „Skumulowane” wypłacenie Pani przez ZUS przychodów za 2020 r. i 2021 r., spowodowało, że przekroczyła Pani pierwszy próg podatkowy w 2021 r. i zapłaciła Pani w rozliczeniu PIT-37 podatek na kwotę 4 252 zł. W 2020 r. Pani przychody z tytułu pracy były bardzo niskie i wynosiły 3 672 zł brutto. Dodanie przychodów za rentę za 2020 r. w wysokości 27 565,76 zł brutto do otrzymanych 3 672 zł brutto z tytułu pracy zleconej nie powoduje przekroczenia pierwszego progu podatkowego pierwszego progu podatkowego w 2020 r. Jednocześnie w 2021 r. Pani przychód z tytułu renty i prac zleconych wynosił w rzeczywistości 91 689,89 zł brutto (po odjęciu 27 656,76 zł brutto). Takie przychody także nie powodują przekroczenia pierwszego progu podatkowego w 2021 r.
Pytanie
Czy przychody, jakie Pani uzyskała z tytułu renty w 2021 r., a dotyczące należnych Pani przychodów z renty za 2020 r. może Pani rozliczyć podatkowo jako dotyczące 2020 r.?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, niesprawiedliwe jest zapłacenie 4 252 zł z powodu „kumulacji przychodów”, które tak naprawdę dotyczyły 2020 r. i 2021 r.
Pani stan zdrowia był bardzo zły w 2020 r., a renty jeszcze wówczas Pani nie wypłacono. Miała Pani z tego powodu trudności finansowe. Panowała wtedy „ostra” pandemia COVID i dostęp do ZUS oraz jego praca były utrudnione co powodowało przedłużanie decyzji tego urzędu. Całe społeczeństwo musiało stawić czoła tej sytuacji, na którą mieliśmy niewielki wpływ, a konsekwencje dla nas wszystkich są duże.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.)
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:
Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.
W myśl art. 34 ust. 1 ww. ustawy:
Organy rentowe są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki miesięczne od wypłacanych bezpośrednio przez te organy emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych, rent socjalnych oraz rodzicielskich świadczeń uzupełniających.
Na podstawie art. 34 ust. 2 cyt. ustawy:
Zaliczki, o których mowa w ust. 1, za miesiące od stycznia do grudnia, ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1e, odejmując kwotę obliczoną zgodnie z art. 32 ust. 3 miesięcznie. Przepis art. 27 ust. 1b pkt 2 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 34 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 2 zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez organ rentowy ze środków podatnika.
Zgodnie natomiast z art. 45 ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Jak wskazała Pani w opisie stanu faktycznego w 2021 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił Pani rentę, która zgodnie z decyzjami wydanymi przez ZUS była należna od marca do grudnia 2020 r. Wypłata renty za 2020 r. w 2021 r. spowodowała, że w rozliczeniu rocznym przekroczyła Pani pierwszy próg skali podatkowej. Wobec powyższego powzięła Pani wątpliwość czy wypłaconą w 2021 r. kwotę renty należnej za 2020 r. może Pani rozliczyć w zeznaniu za 2020 r.
Odnosząc się do Pani wątpliwości należy wskazać na zapis wyżej zacytowanego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który określa moment uzyskania przychodu. W myśl tego przepisu przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne. Zapis ten dotyczy także przychodów z tytułu renty. Zatem przychód z tytułu renty należnej za 2020 r. powstał w roku, w którym renta została Pani postawiona do dyspozycji tj. wypłacona. W konsekwencji przychód z tytułu renty wypłaconej w 2021 r. należy uwzględnić w zeznaniu rocznym za 2021 r.
Wobec powyższego Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, wyjaśniam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Zatem nie jestem uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
