Skutki podatkowe otrzymania kwoty z tytułu zdarzenia medycznego. - Interpretacja - 0112-KDWL.4011.459.2022.2.EB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.459.2022.2.EB

Temat interpretacji

Skutki podatkowe otrzymania kwoty z tytułu zdarzenia medycznego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny  Panie,

stwierdzam,  że  Pana  stanowisko  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanego  zaistniałego  stanu  faktycznego  w  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  jest  prawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

29  kwietnia  2022  r.  wpłynął  Pana  wniosek  z  28  kwietnia  2022  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  skutków  podatkowych  otrzymania  kwoty  z  tytułu  zdarzenia  medycznego.  Uzupełnił  go  Pan    w  odpowiedzi  na  wezwanie    pismem  z  7  czerwca  2022  r.  (wpływ  9  czerwca  2022  r.)

Treść  wniosku  jest  następująca:

Opis  zaistniałego  stanu  faktycznego. 

W  2019  r.  Wnioskodawca  poniósł  szkody  na  skutek  błędów  medycznych.  Jako  Wnioskodawca  złożył  do  Wojewódzkiej  Komisji  do  spraw  orzekania  o  zdarzeniach  medycznych  wniosek  o  ustalenie  zdarzenia  medycznego.  Procedurę  tego  postępowania  regulują  przepisy  ustawy  z  dnia  6  listopada  2008  r.  o  prawach  pacjenta  i  Rzecznika  Praw  Pacjenta  (Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1318).

Zgodnie  z  tymi  przepisami  wniosek  taki  zmierza  do  ustalenia  winy  szpitala  oraz  wypłaty  zadośćuczynienia  za  doznaną  krzywdę  śmierć  osoby  bliskiej. 

Orzeczeniem  Wojewódzka  Komisja  ustaliła,  że  leczenie  w  szpitalu  stanowiło  tzw.  „zdarzenie  medyczne”,  czyli,  że  podczas  leczenia  pacjenta  popełniono  błędy,  których  następstwem  była  szkoda  majątkowa  i  niemajątkowa  w  postaci  uszkodzenia  ciała  i  rozstroju  zdrowia.

Zgodnie  z  art.  67k  ust.  2  w  takiej  sytuacji  szpital  był  zobowiązany  do  złożenia    za  pośrednictwem  komisji    propozycji  wysokości  odszkodowania  i  zadośćuczynienia.

W  tym  miejscu  należy  wyjaśnić,  że  przepisy  tej  ustawy  dotyczące  „ubezpieczyciela”  stosuje  się  odpowiednio  do  „podmiotu  leczniczego”  czyli  szpitala,  w  sytuacji  gdy  szpital  nie  posiada  odpowiedniego  ubezpieczenia  i  odszkodowanie  wypłaca  sam.

Działając  w  oparciu  o  przepisy  Rozporządzenia  Ministra  Zdrowia  z  dnia  27  czerwca  2013  r.  Szpital  złożył  xx  października  2021  r.  propozycję  o  wypłacie  kwoty  mieszczącej  się  w  tym  ustalonym  limicie  i  wynoszącej  (...)  zł.

Wnioskodawca  złożył  oświadczenie  o  przyjęciu  propozycji  szpitala.  W  roku  2021  szpital  wypłacił  odszkodowanie  w  wysokości  (...)  zł.

Pytanie 

Czy  wypłacona  przez  szpital  na  rzecz  Wnioskodawcy  kwota  odszkodowania  i  zadośćuczynienia  wynikająca  z  orzeczenia  Wojewódzkiej  Komisji  do  spraw  orzekania  o  zdarzeniach  medycznych  jest  wolna  od  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych?

Pana  stanowisko  w  sprawie

Zdaniem  Wnioskodawcy,  wypłacona  przez  szpital  na  rzecz  Wnioskodawcy  kwota  odszkodowania  wynikająca  z  orzeczenia  wojewódzkiej  komisji  do  spraw  orzekania  o  zdarzeniach  medycznych  jest  wolna  od  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych.

Skutki  podatkowe  wypłaconego  odszkodowania  określa  art.  21  ust.  1  pkt  3  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.  Zgodnie  z  tym  przepisem,  wolne  od  podatku  dochodowego    otrzymane  odszkodowania  lub  zadośćuczynienia,  jeżeli  wysokość  lub  zasady  ustalenia  wynikają  wprost  z  przepisów  odrębnych  ustaw  lub  przepisów  wykonawczych  wydanych  na  podstawie  tych  ustaw.

Ustawą  odrębną  w  rozumieniu  art.  21  ust.  1  pkt  3  ustawy  o  PIT  jest  ustawa  o  prawach  pacjenta.  Normuje  on  zarówno  postępowanie  jak  i  kompetencje  organów  państwowych,  a  także  zasady  ustalania  odpowiedzialności  za  tzw.  zdarzenia  medyczne.  Zgodnie  z  art.  67a  ustawy  o  prawach  pacjenta  zdarzeniem  medycznym  jest  błąd  w  diagnozie  lub  leczeniu  powodujący  pogorszenie  zdrowia  lub  śmierć  pacjenta.

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  przedstawił  Pan  we  wniosku  jest  prawidłowe. 

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

Zgodnie  z  art.  9  ust.  1  ustawy  z  dnia  26  lipca  1991  r.  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1128  ze  zm.).

Opodatkowaniu  podatkiem  dochodowym  podlegają  wszelkiego  rodzaju  dochody,  z  wyjątkiem  dochodów  wymienionych  w  art.  21,  52,  52a  i  52c  oraz  dochodów,  od  których  na  podstawie  przepisów  Ordynacji  podatkowej  zaniechano  poboru  podatku.

Zgodnie  z  art.  21  ust.  1  pkt  3  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.

Wolne  od  podatku    otrzymane  odszkodowania  lub  zadośćuczynienia,  jeżeli  ich  wysokość  lub  zasady  ustalania  wynikają  wprost  z  przepisów  odrębnych  ustaw  lub  przepisów  wykonawczych  wydanych  na  podstawie  tych  ustaw,  z  wyjątkiem: 

a)określonychwprawiepracyodprawiodszkodowańztytułuskróceniaokresuwypowiedzeniaumowyopracę,

b)odprawpieniężnychwypłacanychnapodstawieprzepisówoszczególnychzasadachrozwiązywaniazpracownikamistosunkówpracyzprzyczynniedotyczącychpracowników,

c)odprawiodszkodowańztytułuskróceniaokresuwypowiedzeniafunkcjonariuszompozostającymwstosunkusłużbowym,

d)odszkodowańprzyznanychnapodstawieprzepisówozakaziekonkurencji,

e)odszkodowańzaszkodydotycząceskładnikówmajątkuzwiązanychzprowadzonądziałalnościągospodarczą,

f)odszkodowańzaszkodydotycząceskładnikówmajątkuzwiązanychzprowadzeniemdziałówspecjalnychprodukcjirolnej,zktórychdochodysąopodatkowanewedługskali,októrejmowawart.27ust.1,lubnazasadach,októrychmowawart.30c,

g)odszkodowańwynikającychzzawartychumówlubugódinnychniżugodysądowe.

Powołane  uregulowania  prawne  wskazują  jednoznacznie,  że  nie  wszystkie  odszkodowania/zadośćuczynienia  otrzymane  przez  osoby  fizyczne  wolne    od  podatku  dochodowego.  Ze  zwolnienia  przedmiotowego  na  podstawie  ww.  przepisów  korzystają  jedynie  te  odszkodowania/zadośćuczynienia,  których  wysokość  lub  zasady  ustalania  wynikają  wprost  z  przepisów  rangi  ustawy  lub  aktów  wykonawczych  wydanych  na  ich  podstawie,  z  wyjątkiem  wyłączonych  ze  zwolnienia  wolą  ustawodawcy. 

Zasady  i  tryb  ustalania  odszkodowania  i  zadośćuczynienia  w  przypadku  zdarzeń  medycznych  reguluje  rozdział  13a  ustawy  z  dnia  6  listopada  2008  r.  o  prawach  pacjenta  i  Rzeczniku  Praw  Pacjenta  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  849  ze  zm.),  zwaną  dalej  „ustawą  o  prawach  pacjenta”.  Celem  postępowania  przed  wojewódzką  komisją  jest  ustalenie,  czy  zdarzenie,  którego  następstwem  była  szkoda  majątkowa  lub  niemajątkowa,  stanowiło  zdarzenie  medyczne  (art.  67i  ust.  1  ustawy  o  prawach  pacjenta).  Jak  wynika  z  treści  art.  67b  ust.  1  pkt  1  ustawy  o  prawach  pacjenta  i  Rzeczniku  Praw  Pacjenta,  w  przypadku  zakażenia,  uszkodzenia  ciała  lub  rozstroju  zdrowia,  o  których  mowa  w  art.  67a  ust.  1    pacjent  lub  jego  przedstawiciel  ustawowy  mogą  wystąpić  z  wnioskiem  o  ustalenie  zdarzenia  medycznego. 

Wojewódzka  komisja  po  naradzie  wydaje,  w  formie  pisemnej,  orzeczenie  o  zdarzeniu  medycznym  albo  jego  braku,  wraz  z  uzasadnieniem  (art.  67j  ust.  1  ustawy  o  prawach  pacjenta).  W  zakresie  uregulowanym  omawianą  ustawą  ubezpieczyciel  jest  związany  orzeczeniem  wojewódzkiej  komisji.  Ubezpieczyciel  za  pośrednictwem  wojewódzkiej  komisji,  przedstawia  w  terminie  30  dni  podmiotowi  składającemu  wniosek  propozycję  odszkodowania  i  zadośćuczynienia  (art.  67k  ust.  1  i  2  ustawy  o  prawach  pacjenta).

Propozycja  ta  nie  może  być  wyższa  niż  maksymalna  wysokość  odszkodowania  i  zadośćuczynienia  określona  art.  67k  ust.  7  ustawy  o  prawach  pacjenta,  tj.: 

-  zakażenia,  uszkodzenia  ciała  lub  rozstroju  zdrowia  pacjenta    wynosi  100.000  zł; 

-  śmierci  pacjenta    wynosi  300.000  zł. 

Natomiast  w  myśl  art.  67k  ust.  3  ww.  ustawy  w  przypadku  gdy  ubezpieczyciel  nie  przedstawi  w  terminie,  o  którym  mowa  w  ust.  2,  propozycji  odszkodowania  i  zadośćuczynienia,  ubezpieczyciel  jest  obowiązany  do  ich  wypłaty  w  wysokości  określonej  we  wniosku,  nie  wyższej  niż  określona  w  ust.  7. 

W  przypadku,  o  którym  mowa  w  ust.  3,  wojewódzka  komisja  wystawia  zaświadczenie,  w  którym  stwierdza  złożenie  wniosku  o  ustalenie  zdarzenia  medycznego,  wysokość  odszkodowania  lub  zadośćuczynienia  oraz  fakt  nieprzedstawienia  propozycji,  o  której  mowa  w  ust.  3.  Zaświadczenie  stanowi  tytuł  wykonawczy.  Przepisy  działu  II  tytułu  I  części  trzeciej  Kodeksu  postępowania  cywilnego  stosuje  się  (art.  67k  ust.  4  cyt.  ustawy). 

Z  kolei  w  przypadku,  gdy  ubezpieczyciel  przedstawi  propozycję,  podmiot  składający  wniosek  w  terminie  7  dni  od  dnia  jej  otrzymania  składa,  za  pośrednictwem  wojewódzkiej  komisji,  ubezpieczycielowi  oświadczenie  o  jej  przyjęciu  albo  odrzuceniu.  Wraz  z  oświadczeniem  o  przyjęciu  propozycji  podmiot  składający  wniosek  składa  oświadczenie  o  zrzeczeniu  się  wszelkich  roszczeń  o  odszkodowanie  i  zadośćuczynienie  pieniężne  za  doznaną  krzywdę  mogących  wynikać  ze  zdarzeń  uznanych  przez  wojewódzką  komisję  za  zdarzenie  medyczne  w  zakresie  szkód,  które  ujawniły  się  do  dnia  złożenia  wniosku  (art.  67k  ust.  5  i  6  ustawy  o  prawach  pacjenta). 

Ponadto  art.  67k  ust.  11  ustawy  o  prawach  pacjenta  zawiera  upoważnienie  dla  ministra  właściwego  do  spraw  zdrowia,  po  zasięgnięciu  opinii  Naczelnej  Rady  Lekarskiej,  Naczelnej  Rady  Pielęgniarek  i  Położnych,  Krajowej  Rady  Diagnostów  Laboratoryjnych  oraz  Polskiej  Izby  Ubezpieczeń,  do  określenia  w  drodze  rozporządzenia,  szczegółowego  zakresu  i  warunków  ustalania  wysokości  omawianego  świadczenia  oraz  jego  wysokości  w  odniesieniu  do  jednego  pacjenta  w  przypadku  poszczególnych  rodzajów  zdarzeń  medycznych. 

Na  tej  podstawie  Minister  Zdrowia  w  dniu  27  czerwca  2013  r.  wydał  rozporządzenie  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  oraz  warunków  ustalania  wysokości  świadczenia  w  przypadku  zdarzenia  medycznego  (Dz.  U.  z  2013  r.  poz.  750). 

Powołane  wyżej  regulacje    na  podstawie  art.  67k  ust.  10  pkt  1  ustawy  o  prawach  pacjenta    w  zakresie  w  jakim  dotyczą  ubezpieczyciela,  stosuje  się  do  podmiotu  leczniczego  prowadzącego  szpital,  w  przypadku  wyczerpania  sumy  ubezpieczenia  w  odniesieniu  do  wszystkich  zdarzeń  medycznych  w  szpitalu,  których  skutki    objęte  umową  ubezpieczenia,  o  której  mowa  w  art.  67i  ust.  2  pkt  2,  albo  niezawarcia  tej  umowy.

Mając  na  uwadze  powyższe  regulacje  należy  uznać,  że  wysokość  i  zasady  ustalania  omawianych  odszkodowań  i  zadośćuczynień  wynikają,  z  przepisów:

-  ustawy  o  prawach  pacjenta  i  Rzeczniku  Praw  Pacjenta,

-  rozporządzenia  Ministra  Zdrowia  w  sprawie  szczegółowego  zakresu  oraz  warunków  ustalania  wysokości  świadczenia  w  przypadku  zdarzenia  medycznego.

Reasumując,  biorąc  pod  uwagę  przedstawiony  stan  faktyczny  oraz  powołane  przepisy  prawa  stwierdzić  należy,  że  wypłacona  Wnioskodawcy  kwota  z  tytułu  zdarzenia  medycznego  korzysta  ze  zwolnienia  wynikającego  z  treści  art.  21  ust.  1  pkt  3  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych.

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  stanowisko  Wnioskodawcy  jest  prawidłowe.

Dodatkowe  informacje

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  stanu  faktycznego,  który  Pan  przedstawił  i  stanu  prawnego,  który  obowiązywał  w  dacie  zaistnienia  zdarzenia.

Ponadto  należy  wskazać,  że  analiza  załączników  dołączonych  do  wniosku  o  wydanie  interpretacji  w  indywidualnej  sprawie  nie  mieści  się  w  ramach  określonych  w  art.  14b  §  1  Ordynacja  podatkowa,  zgodnie  z  którym  Dyrektor  Krajowej  Informacji  Skarbowej,  na  wniosek  zainteresowanego,  wydaje,  w  jego  indywidualnej  sprawie,  interpretację  przepisów  prawa  podatkowego  (interpretację  indywidualną).  Zatem  tut.  Organ  nie  jest  uprawniony  do  oceny  załączników  dołączonych  do  wniosku  lub  uzupełnienia.

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

·Funkcjęochronnąinterpretacjiindywidualnychokreślająprzepisyart.14k-14nbustawyzdnia29sierpnia1997r.–Ordynacjapodatkowa(Dz.U.z2021r.poz.1540zezm.).Interpretacjabędziemogłapełnićfunkcjęochronną,jeśli:Panasytuacjabędziezgodna(tożsama)zopisemzdarzeniaprzyszłegoizastosujeciesięPandointerpretacji.

·Zgodniezart.14na§1Ordynacjipodatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1)zzastosowaniemart.119a;

2)wzwiązkuzwystąpieniemnadużyciaprawa,októrymmowawart.5ust.5ustawyzdnia11marca2004r.opodatkuodtowarówiusług;

3)zzastosowaniemśrodkówograniczającychumownekorzyści.

·Zgodniezart.14na§2Ordynacjipodatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Ma  Pan  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego.  Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi    Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  329;  dalej  jako  „PPSA”). 

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

·wformiepapierowej,wdwóchegzemplarzach(oryginałiodpis)naadres:KrajowaInformacjaSkarbowa,ul.TeodoraSixta17,43-300 Bielsko-Biała(art.47§1PPSA),albo

·wformiedokumentuelektronicznego,wjednymegzemplarzu(bezodpisu),naadresElektronicznejSkrzynkiPodawczejKrajowejInformacjiSkarbowejnaplatformieePUAP:/KIS/SkrytkaESP(art.47§3iart.54§1aPPSA).

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.    Ordynacja  podatkowa  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1540  ze  zm.).