Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości odlic... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.243.2022.4.AC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.243.2022.4.AC

Temat interpretacji

Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków poniesionych na termomodernizację nieruchomości jest: • nieprawidłowe – w zakresie możliwości wspólnego rozliczenia małżonków za 2019 rok, • nieprawidłowe – w zakresie limitu wydatków przysługujących do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, • nieprawidłowe – w zakresie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej w roku, w którym dochody uzyskuje tylko Pani małżonek, • prawidłowe - w zakresie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej od Pani dochodu uzyskanego w latach kolejnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków poniesionych na termomodernizację nieruchomości jest:

nieprawidłowe – w zakresie możliwości wspólnego rozliczenia małżonków za 2019 rok,

nieprawidłowe – w zakresie limitu wydatków przysługujących do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej,

nieprawidłowe – w zakresie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej w roku, w którym dochody uzyskuje tylko Pani małżonek,

prawidłowe - w zakresie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej od Pani dochodu uzyskanego w latach kolejnych.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 kwietnia 2022 r., 22 kwietnia 2022 r. oraz 29 kwietnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 18 czerwca 2001 roku jako osoba stanu wolnego na podstawie Aktu Notarialnego Repertorium A (…) nabyła umową darowizny od swojej matki K.Z. córki (…) dom murowany jednorodzinny, parterowy budynek mieszkalny, wybudowany przed 1939 rokiem i wymagający kapitalnego remontu. Nieruchomość jest położona w (…) i posiada urządzoną KW (…) w Sądzie Rejonowym Wydział Ksiąg Wieczystych.

W dniu 27 sierpnia 2009 roku w Urzędzie Stanu Cywilnego zawarła Pani związek małżeński z J.S. Od tego dnia między małżonkami zaistniała małżeńska wspólnota majątkowa - Akt małżeństwa Nr (…) z dnia (…). Od 2010 roku składa Pani wraz z mężem wspólne roczne zeznania podatkowe o wysokości osiągniętego dochodu – PIT-36. W trakcie trwania związku małżeńskiego małżonkowie wspólnie, systematycznie dokonywali rozbudowy i remontu budynku jednorodzinnego. W domu, wspólnie z Państwem zamieszkiwała Pani matka, wymieniona w Akcie Notarialnym z dnia 18 czerwca 2001 r.

W dniu 18 kwietna 2019 roku złożyła Pani wraz z mężem J.S. do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o pożyczkę i dotację, w ramach programu „Czyste powietrze” w celu poprawy efektywności energetycznej i zmniejszenia emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery istniejącego jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Zakres prac termomodernizacyjnych obejmował następujące elementy: demontaż istniejącego kotła C.O. węglowego, zakup i montaż nowego źródła ciepła – gruntowej pompy ciepła firmy (…), zakup i wymianę drzwi zewnętrznych, zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej, zakup i wymianę stolarki zewnętrznej (okien i drzwi balkonowych), zakup i modernizację instalacji wewnętrznych C.O. i C.W.U.

W dniu 30 września 2019 roku została zawarta umowa pożyczki Nr (…) pomiędzy WFOŚiGW a Panią, na okres 72 miesięcy, do kwoty 94.620,87 zł. W dniu 30 września 2019 roku została zawarta umowa dotacji Nr (…) pomiędzy WFOŚiGW a Panią, do kwoty 7.950,00 zł stanowiącej do 15% kosztów kwalifikowanych dla części dotacyjnej na dofinansowanie przedsięwzięcia. Zgodnie z § 1 umowy pożyczki i umowy dotacji wymagana była zgoda Pani współmałżonka na zaciągnięcie przez Panią zobowiązań wynikających z umowy pożyczki i dotacji. Do analizy złożonego wniosku pożyczki i dotacji, konieczne było złożenie zaświadczeń o aktualnych zarobkach oraz PIT-11 współmałżonka J.S. Zgodnie z § 8 p. 1 umowy pożyczki zabezpieczeniem należytego wykonania zobowiązań został podpisany przez K. i J.S. weksel własny „in blanco” z klauzulą bez protestu wraz z deklaracją wekslową. Zgodnie z § 8 p. 2 umowy pożyczki dodatkową formą zabezpieczenia spłaty pożyczki wraz z odsetkami została ustanowiona hipoteka na nieruchomości G. nr 1, (…). Zgodnie z § 6 p. 1 umowy dotacji zabezpieczeniem należytego wykonania zobowiązań został podpisany przez K. i J.S. weksel własny „in blanco” z klauzulą bez protestu wraz z deklaracją wekslową. Faktury potwierdzające zakres wykonanych prac były wystawione imiennie na Panią, natomiast ich opłaty były regulowane z majątku wspólnego małżonków. Dopiero po ich zapłacie przez pożyczkobiorcę i przeprowadzonej w dniu 18 lutego 2020 roku kontroli z WFOŚiGW, nastąpiło przekazanie z WFOśiGW środków pieniężnych z tytułu umów pożyczki i dotacji dla pożyczkobiorcy. Spłata zobowiązania wynikająca z umowy pożyczki Nr (…) od dnia 1 kwietnia 2020 roku do chwili obecnej, jest comiesięcznie spłacana z konta bankowego J.S., ze środków pochodzących z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę w Spółdzielni (…) w O. Spłacane raty pożyczki wraz z odsetkami, pomniejszały i nadal pomniejszają wspólny majątek małżonków K.S. i J.S.

Równolegle z pracami objętymi umowami z WFOŚiGW, prowadzony był kapitalny remont innych pomieszczeń domu. Koszty z tym związane dodatkowo pomniejszały majątek wspólny małżonków.

W dniu 4 października 2019 roku Aktem Notarialnym Repertorium: A Nr (…) sporządzona została umowa darowizny, na podstawie której daruje Pani swojej matce K.Z. dom jednorodzinny KW (…).

Następnie w dniu 17 października 2019 roku Aktem Notarialnym została sporządzona umowa majątkowa małżeńska, zgodnie z którą małżonkowie K. S. i J.S. ustanowili rozdzielność majątkową z dniem sporządzenia Aktu Notarialnego Repertorium A (…).

W dniu 18 października 2019 roku Aktem Notarialnym Repertorium: A (…) została sporządzona umowa dożywocia, na podstawie której K.Z. przeniosła na Panią na własność dom jednorodzinny KW (…). Pani wyraziła na to zgodę i w zamian zobowiązała się zapewnić K.Z. dożywotnie utrzymanie, polegające na przyjęciu jej jako domownika, dostarczeniu jej wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i opału, zapewnienia jej odpowiedniej pomocy i pielęgnowania jej w chorobie oraz sprawieniu własnym kosztem pogrzebu odpowiadającego miejscowym zwyczajom według obrządku rzymsko – katolickiego.

Kolejno w dniu 6 listopada 2019 roku Aktem Notarialnym Repertorium: A (…) została sporządzona umowa majątkowa małżeńska, zgodnie z którą z dniem sporządzenia aktu notarialnego, pomiędzy małżonkami K.S. i J.S. ponownie powstała wspólność majątkowa małżeńska. Działania te miały na celu zabezpieczenie interesów Pani matki w zakresie zamieszczenia wpisu w umowie notarialnej o godnym i spokojnym dochowaniu 84-letniej matki w domu do śmierci.

Budynek jest domem rodzinnym. Rozdzielność majątkowa małżonków trwała od 17 października 2019 r. do 6 listopada 2019 r. i jak Pani wskazała - została ustanowiona dla dobra Pani matki. Dokonując rozliczenia za rok podatkowy 2019 rozliczyła się Pani wspólnie z mężem (PIT-36). Została wówczas odliczona ulga termomodernizacyjna, w wysokości 53.000 zł., w związku z poniesionymi kosztami związanymi m.in. ze zmianą ogrzewania budynku kotłem węglowym na gruntową pompę ciepła, w celu poprawy efektywności energetycznej i zmniejszenia emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery istniejącego jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Możliwość odliczenia ulgi dawała wysokość dochodów Pani małżonka. Odpis z tytułu tej ulgi był dokonany jeden raz właśnie przy rozliczeniu podatkowym roku 2019. Wszelkie koszty związane z tą inwestycją były ponoszone wspólnie przez Panią i Pani męża, tak jak wspólnie ponoszą Państwo koszty spłaty pożyczki.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Rozliczenie roczne za 2021 rok, dotyczyło Pani dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz dochodów Pani męża z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę na czas nieokreślony.

Pani wraz z mężem jesteście polskimi rezydentami podatkowymi. Posiadają Państwo nieograniczony obowiązek podatkowy.

Pani mąż w roku podatkowym 2021 uzyskał w Polsce dochody podlegające opodatkowaniu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu stosunku pracy – umowa na czas nieokreślony.

Zarówno Pani jak i Pani mąż nie zastosowali Państwo przepisów o 19% podatku liniowym, jak również nie zastosowaliśmy przepisów ustawy o ryczałcie, w zakresie osiągniętych w roku podatkowym 2021 r. przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększenia lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń.

Zarówno Pani jak i Pani mąż nie podlegaliście Państwo w 2021 r. opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza nie była zawieszona w 2021 r.

Wydatki opisane we wniosku chciałaby Pani odliczyć za rok podatkowy 2020.

W roku będącym przedmiotem zapytania nie osiągnęła Pani dochodów z innego tytułu, a jedynym źródłem Pani dochodów była prowadzona przez Panią działalność gospodarcza.

W roku podatkowym będącym przedmiotem zapytania uzyskała Pani dochód opodatkowany według skali podatkowej.

Prace termomodernizacyjne wpłyną na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego.

W wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii (węgla i prądu) potrzebnych do ogrzania ww. budynku.

Wydatki opisane we wniosku zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Pierwszy wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne dotyczące zakresu wniosku objętego Pani pytaniem, został poniesiony w dniu 3 października 2019 r.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne opisane we wniosku zostało zakończone w okresie krótszym niż 3 lata, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek na ten cel.

Zostały wystawione faktury VAT imiennie na Panią przez podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku, tj. przez podatników podatku VAT czynnych.

Kwota odliczenia nie przekroczy 53.000 zł.

Wydatki o których mowa we wniosku: nie były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów; nie były odliczone od podatku na podstawie ustawy o ryczałcie; nie były uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

W roku podatkowym 2020 uzyskała Pani dochód z prowadzonej działalności gospodarczej w wysokości 29.230,45 zł. W roku podatkowym 2019 uzyskała Pani stratę z prowadzonej działalności gospodarczej w wysokości 8.900,46 zł. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza nie była zawieszona ani w 2019 roku, ani w 2020 roku, ani w 2021 r.

Między Panią i Pani mężem, przez cały 2020 rok istniała wspólność majątkowa małżeńska. Wspólność majątkowa małżeńska nieprzerwanie trwa do chwili obecnej.

Pani mąż w roku podatkowym 2019 uzyskał dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu stosunku pracy – umowa na czas nieokreślony.

Zarówno Pani, jak i Pani mąż, nie zastosowaliście Państwo przepisów o 19% podatku liniowym, jak również nie zastosowaliście Państwo przepisów ustawy o ryczałcie, w zakresie osiągniętych w roku podatkowym 2019 r. przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększenia lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń.

Zarówno Pani, jak i Pani mąż, nie podlegaliście Państwo w 2019 r. opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Pytania

1.Czy wspólne rozliczenie Pani wraz z mężem podatku dochodowego (PIT-36) za rok 2019 było prawidłowe?

2.Czy odliczenie kwoty 53 tys. zł. z tytułu ulgi termomodernizacyjnej w rozpatrywanym przypadku przysługuje obojgu małżonkom, czyli łącznie 106 tys. zł.?

3.Czy odliczenie kwoty 53 tys. zł. z tytułu ulgi termomodernizacyjnej w przypadku wspólnego rozliczenia się małżonków przy jednoczesnym braku Pani dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej było prawidłowe przy jednoczesnych dochodach współmałżonka, które pozwalały na odliczeniu ulgi?

4.Czy w przypadku błędnego odliczenia ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu podatku za rok 2019, istnieje możliwość odliczenia tej ulgi w kolejnych latach przez okres jeszcze 5 lat, przy wspólnym rozliczeniu się małżonków, w przypadku braku dochodów Wnioskodawczyni z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej?

5.Czy jest możliwość odliczenia ulgi termomodernizacyjnej, przy wspólnym rozliczeniu podatku dochodowego (PIT-36), Wnioskodawczyni wraz z mężem za rok 2020, w którym oboje małżonkowie wykazali dochody?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

Wspólne rozliczenie podatku dochodowego (PIT-36) za rok 2019 Pani wraz z mężem było prawidłowe.

Ad. 2

Odliczenie kwoty 53 tys. zł. z tytułu ulgi termomodernizacyjnej w rozpatrywanym przypadku przysługuje obojgu małżonkom, czyli łącznie 106 tys. zł.

Ad. 3

Odliczenie kwoty 53 tys. zł. razy dwa z tytułu ulgi termomodernizacyjnej w przypadku wspólnego rozliczenia się małżonków przy jednoczesnym braku dochodów z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej i osiągniętego dochody drugiego z małżonków jest prawidłowe.

Ad. 4

W przypadku braku możliwości odliczenia ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu podatku za rok 2019, istniej możliwość odliczenia tej ulgi w latach kolejnych przez okres jeszcze 5 lat, również przy wspólnym rozliczeniu się małżonków i braku dochodów z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

Ad. 5

Uważa Pani, że może odliczyć ulgę termomodernizacyjną w roku 2020, przy wspólnym rozliczeniu wraz z mężem podatku dochodowego (PIT-36) za rok 2020, w którym zarówno Pani, jak i mąż osiągnęli dochody.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie możliwości odliczenia wydatków poniesionych na termomodernizację nieruchomości jest prawidłowe w zakresie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej od Pani dochodu uzyskanego w latach kolejnych i jest nieprawidłowe w pozostałej części.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Możliwość wspólnego rozliczenia małżonków

Zgodnie z treścią art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2200 ze zm.):

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Natomiast art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. stanowił, że:

Małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wspólny wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26, art. 26e i art. 26h; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków.

Art. 6 ust. 2a cytowanej ustawy wskazuje:

Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być wyrażony przez jednego z małżonków. Wyrażenie wniosku przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia wniosku o łączne opodatkowanie ich dochodów. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

Z art. 6 ust. 3 ww. ustawy wynika, że:

Zasada wyrażona w ust. 2 ma zastosowanie również, jeżeli jeden z małżonków w roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze źródeł, z których dochód jest opodatkowany zgodnie z art. 27, lub osiągnął dochody w wysokości niepowodującej obowiązku uiszczenia podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 6 ust. 8 ww. ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2195) w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza się następujące zmiany:

W art. 6 uchyla się ust. 10.

Ponadto, na mocy art. 16 tej ustawy zmieniającej:

Przepisy ustaw zmienianych w art. 1-3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem art. 6 i art. 6a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 7b ust. 2 ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, które stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2018 r.

Oznacza to, że wyłącznie (przychody) dochody małżonków uzyskane od 1 stycznia 2018 r. podlegają tym regulacjom. Zatem w świetle ww. przepisów ustawy, z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów mogą wystąpić małżonkowie, jeżeli spełnią łącznie, określone w art. 6 ust. 2 i 8 ustawy, następujące warunki:

oboje podlegają nieograniczonemu obowiązku podatkowemu,

przez cały rok podatkowy pozostają w związku małżeńskim,

przez cały rok podatkowy istnieje między nimi wspólność majątkowa małżeńska,

żaden z małżonków nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym lub podatkiem liniowym,

nie mają do nich zastosowania przepisy ustawy o podatku tonażowym oraz ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W myśl art. 47 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 2086):

Małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa). Umowa taka może poprzedzać zawarcie małżeństwa.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego wskazała Pani, że:

1.w dniu 27 sierpnia 2009 roku zawarła Pani związek małżeński i od tego dnia między małżonkami zaistniała małżeńska wspólnota majątkowa;

2.w dniu 17 października 2019 roku Aktem Notarialnym została sporządzona umowa majątkowa małżeńska, zgodnie z którą Pani z mężem ustanowiliście rozdzielność majątkową z dniem sporządzenia ww. Aktu Notarialnego;

3.w dniu 6 listopada 2019 roku Aktem Notarialnym została sporządzona umowa majątkowa małżeńska, zgodnie z którą z dniem sporządzenia ww. Aktu Notarialnego, pomiędzy Panią i Pani mężem ponownie powstała wspólność majątkowa małżeńska;

4.za rok podatkowy 2019 rozliczyła się Pani wspólnie z mężem (PIT-36).

Zatem skoro w trakcie roku podatkowego 2019 istniała między Panią i Pani mężem rozdzielność majątkowa małżeńska (od 17 października do 6 listopada), to za ten rok podatkowy nie przysługuje Pani wspólne rozliczenie z mężem. Wspólne rozliczenie małżonków za 2019 r. jest możliwe wówczas, gdy małżonkowie pozostają w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej małżeńskiej przez cały rok podatkowy. Przepis art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi o wyjątkach od powyższej zasady.

Możliwość odliczenia od podstawy obliczenia dochodu wydatków poniesionych na nieruchomość w roku podatkowym 2019 i 2020

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.)

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.18 czerwca 2001 roku jako osoba stanu wolnego nabyła Pani umową darowizny od swojej matki budynek mieszkalny, wybudowany przed 1939 rokiem i wymagający kapitalnego remontu;

2.raty pożyczki zaciągniętej w 2019 r. na termomodernizację budynku wraz z odsetkami, pomniejszały i nadal pomniejszają wspólny majątek Pani i męża;

3.4 października 2019 roku sporządzona została umowa darowizny, na podstawie której daruje Pani swojej matce ww. dom jednorodzinny;

4.17 października 2019 roku sporządzono umowę majątkową małżeńską, zgodnie z którą małżonkowie K.S. i J.S. ustanowili rozdzielność majątkową;

5.18 października 2019 roku została sporządzona umowa dożywocia, na podstawie Pani matka przeniosła na Panią własność ww. domu jednorodzinnego;

6.6 listopada 2019 roku została sporządzona umowa majątkowa małżeńska, zgodnie z którą z dniem sporządzenia aktu notarialnego, pomiędzy małżonkami K.S. i J.S. ponownie powstała wspólność majątkowa małżeńska;

7.odliczyła Pani ulgę termomodernizacyjną w rozliczeniu rocznym za 2019 r. od dochodu męża w wysokości 53.000 zł., ponieważ w 2019 r. nie osiągnęła Pani dochodu;

8.wszelkie koszty związane z tą inwestycją były ponoszone wspólnie przez Panią i Pani męża, tak jak wspólnie ponoszą Państwo koszty spłaty pożyczki;

9.wydatki opisane we wniosku chciałaby Pani odliczyć za rok podatkowy 2019 i 2020;

10.w 2022 r. uzyskała Pani dochód opodatkowany według skali podatkowej w wysokości 29.230,45 zł;

11.prace termomodernizacyjne wpłyną na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego oraz w wyniku przeprowadzonej termomodernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii (węgla i prądu) potrzebnych do ogrzania ww. budynku;

12.wydatki opisane we wniosku zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów;

13.przedsięwzięcie termomodernizacyjne opisane we wniosku zostało zakończone w okresie krótszym niż 3 lata, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek na ten cel;

14.zostały wystawione faktury VAT imiennie na Panią przez podatników podatku od towarów i usług przez podatników podatku VAT czynnych;

15.kwota odliczenia nie przekroczy 53.000 zł;

16.wydatki o których mowa we wniosku: nie były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów; nie były odliczone od podatku na podstawie ustawy o ryczałcie; nie były uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

17.między Panią i Pani mężem, przez cały 2020 rok istniała wspólność majątkowa małżeńska (wspólność majątkowa małżeńska nieprzerwanie trwa do chwili obecnej).

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2.Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych znajdują się m. in. w części 1:

w punkcie 11 pompa ciepła wraz z osprzętem;

w punkcie 13 ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

w punkcie 14 m.in. : stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe;

w punkcie 8 materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

w punkcie 9 materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Natomiast w części 2 znajdują się:

w punkcie 10 montaż pompy ciepła;

w punkcie 13 ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

w punkcie 13 montaż instalacji fotowoltaicznej;

w punkcie 6 wymiana stolarki zewnętrznej m.in.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych;

w punkcie 7 wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Poniesione przez Panią ww. wydatki mieszczą się w katalogu wydatków podlegających odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:

1.jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;

2.przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;

3.kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;

4.każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków;

5.wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;

6.osiągnął dochodowy w roku podatkowym, w którym chce odliczyć poniesione wydatki.

Jak wcześniej wyjaśniono Pani wspólne rozliczenie podatkowe z mężem za 2019 r. jest nieprawidłowe, gdyż w Pani małżeństwie nie panował przez cały 2019 rok ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.

Ponadto ze stanu faktycznego wynika, że Pani jest właścicielką domu, z którym związane jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zatem to wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonywania odliczeń wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. W roku, w którym uzyskała/uzyska Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej, według jednolitej 19% stawki podatku lub jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może Pani dokonać odliczenia wydatków. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł. Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie może być odliczona w kolejnych latach, gdy uzyska Pani dochód, nie dłużej jednak niż przez okres 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniosła Pani pierwszy wydatek na termomodernizację domu.

Może Pani skorzystać z odliczenia wydatków na termomodernizację domu po spełnieniu wszystkich warunków określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).