Zwolnienie z opodatkowania świadczenia otrzymywanego z Wielkiej Brytanii (zasiłek społeczny z tytułu niezdolności do pracy). - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.313.2022.3.KF

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.313.2022.3.KF

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania świadczenia otrzymywanego z Wielkiej Brytanii (zasiłek społeczny z tytułu niezdolności do pracy).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 21 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania świadczenia otrzymywanego z Wielkiej Brytanii. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 23 czerwca 2022 r. (wpływ 29 czerwca 2022 r.) oraz z 11 lipca 2022 r. (wpływ 14 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pracę w Wielkiej Brytanii rozpoczął Pan w sierpniu 2007 r. W marcu 2019 r. po dwóch wcześniejszych silnych przeziębieniach zachorował Pan na serce. Po wykonaniu podstawowych badań w tym zakresie skierowano Pana do Szpitala w (…) na konsultacje kardiologiczne o bardziej szczegółową diagnostykę.

W sierpniu 2019 r. postanowił Pan wrócić do Polski. Cały czas będąc na zwolnieniu lekarskim dojeżdżał Pan do szpitala na dalsze specjalistyczne badania w (…), a następnie do szpitala klinicznego w (…). W marcu 2020 r. wybuchła pandemia, zawieszono loty, zwolnienie lekarskie skończyło się 9 kwietnia 2020 r.

W lipcu 2020 r. złożył Pan dokumenty o rentę z ZUS wraz z informacją o przebiegu lat pracy za granicą. W październiku 2020 r. dokonano operacji serca w klinice w (…). W listopadzie otrzymał Pan decyzję o przyznaniu renty, a z Wielkiej Brytanii dwie obszerne ankiety do wypełnienia oraz o przesłanie szeregu dokumentów medycznych od lekarzy specjalistów odwrotnie.

Na początku lutego 2021 r. otrzymał Pan pierwszą decyzję Employment and Support Allowance, czyli „Zasiłek na zatrudnienie i wsparcie”, w której jest informacja na temat przyznanej Panu stawki tygodniowej (…) GBP oraz spłaty tego świadczenia wstecz. 27 maja 2021 r. otrzymał Pan kolejną decyzję o rozszerzonej formule, która w tłumaczeniu brzmi „Zasiłek na zatrudnienie i wsparcie przy ograniczonej zdolności do pracy i ograniczeniu zdolności do działalności związanej z pracą”. W związku z tym został Panu podniesiony zasiłek do kwoty (…) GBP tygodniowo.

Z początkiem 2022 r. zaczął Pan szukać informacji na temat rozliczenia się z otrzymywanego zasiłku. Najpierw informacji szukał Pan w Internecie, następnie w Urzędzie Skarbowym w (…).

Na dzień 21 lutego br. umówił się Pan na spotkanie w tutejszym Urzędzie Skarbowym w (…), gdzie chciał Pan uzyskać informację, czy świadczenie z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu w Polsce. Po przedstawieniu sprawy pracownik US w (…) udzielił Panu rzeczowej i konkretnej informacji, że jego zdaniem świadczenie otrzymywane z UK nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Jednak pisemnej interpretacji nie mógł Panu udzielić i wskazał, że musi się Pan zwrócić do KIS w Bielsku Białej.

W między czasie zwrócił się Pan do swojego banku z pytaniem, czy bank pobiera Panu jakieś zaliczki na podatek dochodowy z konta walutowego. W odpowiedzi otrzymał Pan enumeratywnie listę świadczeń (emerytur i rent), od których bank może pobierać powyższy podatek. Pana zasiłku w powyższym wykazie nie było.

Uzupełniając wniosek, w nawiązaniu do zdania: „W sierpniu 2019 r. postanowiłem wrócić do Polski (…)” poinformował Pan, że w tym okresie nadal miał Pan adres pobytu w Wielkiej Brytanii, współuczestniczył w opłatach za mieszkanie, na konto angielskie wpływał Panu zasiłek chorobowy. Miał Pan kontakty z lekarzem rodzinnym, z kardiologiem w (…) i kardiochirurgiem w (…). Po zakończeniu chorobowego w kwietniu 2020 r. zwrócił się Pan do (…) o zasiłek dla bezrobotnych, jednak go Pan nie otrzymał. Kazano Panu zwrócić się do instytucji w Wielkiej Brytanii.

W odniesieniu do (ESA) „Zasiłek na zatrudnienie i wsparcie” wyjaśnił Pan, że jest on zasiłkiem dla osób, które mają problemy zdrowotne i z tego powodu nie mogą podjąć pracy zarobkowej lub praca jest dla nich z powodów zdrowotnych szczególnie uciążliwa. Takim osobom zapewnia się finansową pomoc społeczną, dotyczy to również osób z niepełnosprawnością. Warunkiem przyznania w ramach nowego (ESA) jest przepracowanie ostatnich 2-3 lat do momentu wystąpienia o tego typu zasiłek przez zainteresowanego.

Ponadto, w odniesieniu do 2021 r. (tj. roku, w którym otrzymywał Pan opisany we wniosku zasiłek), doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje.

W 2021 r. nie przebywał Pan w Wielkiej Brytanii, nie był Pan zatrudniony w jakiejkolwiek firmie, nie osiągał Pan dochodu z jakiejkolwiek pracy, wynajmu itp. W tymże roku w Polsce przebywał Pan dłużej niż 183 dni. Stałe miejsce zamieszkania w 2021 r. Pana i Pana rodziny było w Polsce. Z uwagi na Pana stan zdrowia i panującą sytuację pandemiczną Pana aktywność społeczna, polityczna, kulturalna była ograniczona. W Polsce w tym czasie posiadał Pan majątek ruchomy, czyli samochód. Posiadał Pan również obowiązkową polisę na samochód. Ani w Polsce ani w Wielkiej Brytanii nie posiadał Pan żadnych inwestycji czy też kredytu. Konta bankowe posiadał Pan w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Posiada Pan obywatelstwo polskie.

Pytanie

Czy zasiłek, który otrzymuje Pan z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu w Polsce?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, zasiłek, który Pan otrzymuje z Wielkiej Brytanii, nie podlega opodatkowaniu w Polsce na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80 poz. 350), zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.);

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie natomiast do treści art. 3 ust. 2a tej ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jak wynika z informacji przedstawionych w opisie stanu faktycznego, w 2021 r. przebywał Pan na stałe w Polsce i tu też znajdowało się Pana centrum interesów osobistych i gospodarczych.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że spełnia Pan warunki, określone w art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalające uznać, że w 2021 r. posiadał Pan w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, a zatem podlegał w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Mając na uwadze, że w 2021 r. otrzymywał Pan zasiłek społeczny z tytułu niezdolności do pracy z Wielkiej Brytanii należy odnieść się do przepisów Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840).

W myśl art. 17 ust. 1 ww. Konwencji:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 ww. Konwencji:

Części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W świetle powołanego przepisu, otrzymywane świadczenie z Wielkiej Brytanii (zasiłek z pomocy społecznej), wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Z opisu sprawy wynika, że w 2021 r. miejsce Pana zamieszkania znajdowało się w Polsce.

Zatem, mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, że na podstawie art. 21 ust. 1 ww. Konwencji polsko-brytyjskiej, zasiłek z pomocy społecznej otrzymywany w 2021 r. z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu wyłącznie Polsce, z uwagi na Pana miejsce zamieszkania w Polsce.

Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Pojęciem pierwotnym dla dochodu jest więc pojęcie przychodu. Ten z kolei definiowany jest przez ustawodawcę, czemu dał wyraz w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonego zwolnienia od podatku, do świadczeń z pomocy społecznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają się wszelkie świadczenia, dla których źródłem jest pomoc społeczna.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.):

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku, świadczenie, które otrzymuje Pan od 2021 r. z Wielkiej Brytanii, jest zasiłkiem dla osób, które mają problemy zdrowotne i z tego powodu nie mogą podjąć pracy zarobkowej lub praca jest dla nich z powodów zdrowotnych szczególnie uciążliwa oraz stanowi finansową pomoc społeczną.

W świetle powyższego, należy uznać, że otrzymywane przez Pana świadczenie z Wielkiej Brytanii może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce, na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, zasiłek społeczny z tytułu niezdolności do pracy, otrzymywany przez Pana w 2021 r. z Wielkiej Brytanii, na podstawie art. 21 ust. 1 Konwencji polsko-brytyjskiej, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, z uwagi na Pana miejsce zamieszkania w Polsce. Jednocześnie jednak, w sytuacji gdy – jak wskazano we wniosku – zasiłek ten stanowi świadczenie z pomocy społecznej, to korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydając interpretacje indywidualne opieramy swoje rozstrzygnięcie wyłącznie na przedstawionym we wniosku stanie faktycznym. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały zatem analizie ani weryfikacji w ramach przedmiotowego postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, w związku z czym nie jesteśmy uprawnieni, a tym bardziej obowiązani, do oceny dołączonych dokumentów. Związani jesteśmy wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).