Pani syn uzyskał dochód z tytułu pracy na terenie Niemiec i w Polsce przekraczający kwotę 3 089,00 zł. Powyższe skutkuje zatem brakiem uprawnienia do ... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.361.2022.3.MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.361.2022.3.MR

Temat interpretacji

Pani syn uzyskał dochód z tytułu pracy na terenie Niemiec i w Polsce przekraczający kwotę 3 089,00 zł. Powyższe skutkuje zatem brakiem uprawnienia do skorzystania przez Panią z ulgi prorodzinnej w roku 2021, ponieważ dochód uzyskany przez Pani syna w 2021 r. przekroczył kwotę, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwotę 3 089 zł. Zatem w zeznaniu podatkowym za rok 2021 nie może Pani skorzystać z preferencyjnego rozliczenia jako samotna matka.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2022 r. wpłynął do tutejszego organu Pani wniosek z 11 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani pismem z 20 czerwca 2022 r. (data wpływu 22 czerwca 2022 r.), oraz pismem z 30 czerwca 2022 r. (data wpływu 4 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni wskazała, że syn jest studentem i nie ma ukończonych 26 lat. W 2021 r. osiągnął dochód w Polsce i w Niemczech. Łącznie przekroczyły limit 3089 zł.

Wnioskodawczyni jest osobą samotnie wychowującą syna i składając zeznanie podatkowe za rok 2021 rozliczyła się indywidualnie i bez ulgi na dzieci.

Wnioskodawczyni wskazała, że na 31.12.2021 r. spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W zeznaniu PIT 37 o wysokości dochodu za 2021 r. Wnioskodawczyni nie skorzystała z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca syna zgodnie z art. 6 ust. 4 oraz nie skorzystała z ulgi prorodzinnej zgodnie z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzupełnienie stanu faktycznego

1.Wnioskodawczyni wskazała, że oczekuje wydania interpretacji indywidualnej za rok 2021.

2.Statut cywilny Wnioskodawczyni w roku 2021 – rozwiedziona, matka samotnie wychowująca syna.

Data uprawomocnienia się wyroku rozwodowego 9.11.2011 r., prawo pobytu ustalono przy matce w Polsce, ojciec na stałe zamieszkuje w Niemczech.

3.Data urodzenia syna – 25.09.2001 r.

4.W całym roku podatkowym 2021 w stosunku do pełnoletniego syna Wnioskodawczyni wykonywała obowiązek alimentacyjny:

- od w 2001 r. do 2021 r. syn na stałe zamieszkiwał z Wnioskodawczynią, ojciec na stałe mieszka w Niemczech, spędzał z synem tylko wakacje,

- jako matka sprawująca samotnie opiekę Wnioskodawczyni zapewniała zakwaterowanie, wyżywienie, wychowanie, samodzielnie regulowała wydatki związane ze zdrowiem, ubraniem, edukacją oraz kulturalne.  

Ojciec mimo nałożonego przez Sąd obowiązku alimentacyjnego nie wywiązywał się i nie łożył na utrzymanie syna.

5.Syn mieszkał z Wnioskodawczynią w roku 2021 (od urodzenia).

6.W okresie którego dotyczy wniosek Wnioskodawczyni posiadała pełną władzę rodzicielską względem syna.

7.Syn nie wstąpił w związek małżeński.

8.W maju 2021 r. syn zakończył maturą naukę w szkole średniej – technikum im. ….. W październiku 2021 rozpoczął dalszą edukację na studiach (trybem zaocznym) w Wyższej Szkole ….. System szkolnictwa zgodny z przepisami.

9.W czasie przerwy wakacyjnej od 1.06.2021 do 30.06.2021 syn podjął pierwsza pracę w Niemczech (na okres 1 miesiąca wakacyjnego / 20h tygodniowo) w firmie: ….. W czasie kontynuowania nauki na studiach, syn pracował w wymiarze pół etatu (od 25.10.2021.do 24.01.2022) w firmie … sp. z o.o.

Kwestia osiągniętego dochodu w Niemczech dała Wnioskodawczyni wątpliwość czy wlicza się on w limit 3089 zł.

10.W okresie którego dotyczy wniosek syn nie otrzymywał zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego oraz nie pobierał renty socjalnej.

11.W roku podatkowym 2021 Wnioskodawczyni otrzymała dochody ze stosunku pracy w SM „Kociewie” w Starogardzie Gdańskim.

12.Wnioskodawczyni wskazała, że ma tylko jednego syna, nie jest opiekunem prawnym innych dzieci.

13.W roku 2021 zarobki Wnioskodawczyni nie przekroczyły kwoty 112 000 zł.

14.W okresie podatkowym Wnioskodawczyni nie zawierała porozumienia w sprawie skorzystania z ulgi rodzinnej (brak możliwości kontaktu z byłym mężem).

15.W okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania w stosunku do Wnioskodawczyni i jej syna nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Ponadto w piśmie z 30 czerwca 2022 r. Wnioskodawczyni wskazał, że:

1.Wnioskodawczyni wskazała, że dochody syna ze stosunku pracy z zagranicy zostały opodatkowane wg metody wyłączenia z progresją.

W poz. 281 PIT 36 dochody osiągnięte przez syna zagranicą, o które jest zwiększona podstawa obliczenia podatku do ustalenia stopy procentowej obliczonej przy użyciu metody zwolnienia (winno być: wyłączenia) z progresją.

2.Wnioskodawczyni wskazała, że dochody jej syna osiągnięte w Niemczech łącznie z dochodami z Polski w roku 2021 podlegały opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 tj. według skali podatkowej.

Wnioskodawczyni wskazał, że dochody syna w Niemczech były zwolnione z opodatkowania.

3.Wnioskodawczyni wskazała, że w 2021 r. syn:

a)nie osiągnął dochodów w art. 30b tj. dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych,

b)wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 148, tj. dochody:

·osiągnął w Polsce dochody ze stosunku pracy – syn jako osoba do 26 roku życia, studiując pracował w wymiarze ½ etatu od 25.10.21 do 24.01.22,

·nie osiągnął dochodów z umów zlecenia,

·nie osiągnął dochodów z tytułu stażu uczniowskiego.

Wnioskodawczyni wskazała, że przychody uzyskane przez jej syna w Polsce (osobę do 26 roku życia, studiującą) w kwocie 2 291 zł stanowiły przychód zwolniony od podatku.

Przychody z art. 21 ust. 1 pkt 148 stanowiły kwotę 2291 zł.,

Dochody osiągnięte zagranicą (w Niemczech) stanowiły kwotę 3 909, 49 zł. i był to dochód wolny od podatku.

4.Wnioskodawczyni wskazała, że wszystkie dochody osiągnięte przez jej syna w roku 2021 (łącznie) przekroczyły kwotę limitu tj. 3089 zł. Suma dochodów wyniosła 6 200, 49 zł., w każdym jednak państwie było zwolnienie z podatku.

5.Wnioskodawczyni wskazała, że jej zamiarem jest uzyskanie interpretacji w zakresie dwóch, a nie trzech sformułowanych przez nią pytań.

Wnioskodawczyni poinformowała, że błędnie w poprzednim wniosku (winno być: uzupełnieniu) wskazała w zdaniu „Na 31.12.2001 spełniłam warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?”. Informacja ta była wyłącznie stwierdzeniem, opisem stanu faktycznego.  

6.Wnioskodawczyni wyjaśniła, że jej stwierdzenie: „W zeznaniu PIT 37 o wysokości dochodu za 2021 r. nie skorzystałam z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca syna zgodnie z art. 6 ust. 4 oraz nie skorzystałam z ulgi prorodzinnej zgodnie z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”, stanowi element stanu faktycznego.

Wnioskodawczyni w odpowiedzi na wezwanie ostatecznie sformułowała pytania mające być przedmiotem interpretacji.

Ponadto Wnioskodawczyni przedstawiła własne stanowisko w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do ostatecznie przeformułowanych pytań.

Pytanie

1.Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z preferencyjnego rozliczenia jako samotna matka za 2021 r?

2.Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi prorodzinnej w roku 2021, w sytuacji gdy dochód jej syna przekroczył limit 3089 zł.?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni w odniesieniu do pytania pierwszego uważa że, jako matka samotnie wychowująca syna w roku 2021 może skorzystać z preferencyjnego rozliczenia jako samotna matka.

Wnioskodawczyni w odniesieniu do pytania drugiego uważa, iż może skorzystać z ulgi prorodzinnej za rok 2021. Dochody jej syna stanowiły prace wykonywane w różnych państwach, przy czym w każdym państwie syn był zwolniony z opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021r.:

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Na mocy art. 27f ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021r.:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w     ust. 1 w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a.pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;

b.niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Jak wynika z art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Na podstawie art. 27f ust. 2b powołanej ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Stosownie do treści art. 27f ust. 2c ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

Ponadto, jak wynika z art. 27f ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w  ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Z kolei art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.) :

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie.

Władza rodzicielska – zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359):

Przysługuje obojgu rodzicom,

Natomiast stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania. W rozumieniu przepisów prawa rodzinnego władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowywania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw (art. 95 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).

W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, i władza ta jest wykonywana przez obojga rodziców, to kwotę tę rodzice mogą odliczyć od podatku zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotyczy to zarówno rodziców pozostających w związku małżeńskim lub partnerskim, jak i rodziców rozwiedzionych czy będących w separacji.

Porozumienie rodziców co do wysokości dokonywanego odliczenia nie jest jednak wymagane w przypadku, gdy tylko jeden rodzic spełnia warunki określone w art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że o wykonywaniu władzy rodzicielskiej nie świadczy tylko sam fakt jej posiadania, czy spełniania obowiązku alimentacyjnego, ani sporadyczne kontakty z dzieckiem. Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.

Stosownie do art. 26 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.)

§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.

Stosownie do przepisu art. 27f ust. 6 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu przepisów obowiązujących do 31 grudnia 2021 r., odliczenie kwoty określonej w ust. 2 przysługuje również podatnikowi, który utrzymywał pełnoletnie dzieci:

pkt 2) bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

pkt 3) do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

- podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8 na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Zgodnie z treścią art. 27f ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021:

Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. :

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,  ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z przytoczonych regulacji prawnych wynika, że w sytuacji, gdy oboje rodzice dysponują prawem wykonywania władzy rodzicielskiej w stosunku do małoletniego dziecka są uprawnieni do korzystania z ulgi wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z omawianej ulgi można skorzystać także na dzieci pełnoletnie do ukończenia 25 roku życia (względem których jest wykonywany obowiązek alimentacyjny) uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Aby rodzice pełnoletniego dziecka mogli skorzystać z odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej dziecko nie może zatem uzyskać dochodu w roku 2021 w kwocie przekraczającej 3.089 zł.

Natomiast dla ustalenia dochodu dziecka – uprawniającego rodzica do skorzystania z ulgi prorodzinnej – dochód należy określić zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jako różnicę pomiędzy przychodem, a kosztami uzyskania przychodu.

Z zacytowanych powyżej przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie wynika zatem, że ograniczenie omawianej ulgi polegające na wprowadzeniu limitu dochodów, stosownie do art. 27f ust. 2 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje rodziców posiadających jedno dziecko. Przy czym wskazać należy, że przy określaniu na potrzeby ulgi prorodzinnej liczby dzieci (niezależnie od liczby posiadanych dzieci) należy brać pod uwagę – ze wszystkimi tego konsekwencjami wynikającymi z ww. przepisów ustawy – tylko te dzieci, które spełniają wyżej określone kryteria uprawniające do zastosowania przedmiotowej ulgi, tj. dzieci małoletnie, w stosunku do których rodzic wykonuje władzę rodzicielską oraz wymienione w art. 6 ust. 4 pkt 2-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które rodzic utrzymuje w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pani matką samotnie wychowującą syna. Ma Pani tylko jednego syna. Pani syn urodził się 25.09.2001 r., czyli nie ukończył 25 roku życia. W październiku 2021 r. Pani syn rozpoczął naukę w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku w trybie zaocznym. W roku 2021 Pani syn pracował w Polsce i w Niemczech.  Dochód z tego tytułu przekroczył kwotę 3089 zł.

W związku z powyższym ma Pani wątpliwości czy może skorzystać w 2021 roku z preferencyjnego rozliczenia jako samotna matka, w sytuacji gdy dochody Pani syna przekroczyły limit 3089 zł.     

Zasady unikania podwójnego opodatkowania regulują art. 27 ust. 8, 9 i 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak  i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub inne umowy międzynarodowe.

Stosownie do art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych – podatek określa się w następujący sposób:

1) do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2) ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3) ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W myśl natomiast art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem,

w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu

w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Jak wynika z powyższych przepisów w prawie podatkowym występują dwie metody pozwalające na uniknięcie podwójnego opodatkowania: metoda wyłączenia z progresją oraz metoda proporcjonalnego odliczenia. Niewątpliwie obie z ww. metod są uregulowane w art. 27 ww. ustawy, a zatem zagraniczne dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27. Gdyby bowiem nie postanowienia wymienionych przepisów dochody uzyskane za granicą mogłyby podlegać podwójnemu opodatkowaniu.

Zatem nawet jeżeli dochody zagraniczne są zwolnione z opodatkowania, to jednak stosownie do regulacji zawartej w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wpływają lub mogą wpływać na opodatkowanie dochodów uzyskanych w Polsce.

Z tego też powodu należy uznać, że art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje zarówno dochody uzyskane w Polsce, jak i za granicą (i to bez względu na to, jaka metoda unikania podwójnego opodatkowania ma do nich zastosowanie). Odmienne rozumienie omawianego przepisu pozostawałoby w rażącej sprzeczności z zasadą racjonalności ustawodawcy, która jest podstawowym założeniem w procesie wykładni prawa. Potrzeba respektowania przesłanki o racjonalności ustawodawcy wyklucza możliwość przyjęcia, że jego wolą było doprowadzenie do naruszenia zasad równości i sprawiedliwości społecznej w systemie prawa normującego określoną dziedzinę życia społecznego, w tym zobowiązań podatkowych. Racjonalny ustawodawca nie różnicuje podatników chcących korzystać z ulgi prorodzinnej, uzależniając korzystanie z odliczenia od faktu, czy jego dziecko uzyskuje dochody w Polsce, czy za granicą oraz jaka metoda zapobiegająca podwójnemu opodatkowaniu ma zastosowanie do dochodów dziecka.

Reasumując, Pani syn uzyskał dochód z tytułu pracy na terenie Niemiec i w Polsce przekraczający kwotę 3 089,00 zł. Powyższe skutkuje zatem brakiem uprawnienia do skorzystania przez Panią z ulgi prorodzinnej w roku 2021, ponieważ dochód uzyskany przez Pani syna w 2021 r. przekroczył kwotę, o której mowa w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwotę 3 089 zł. Zatem w zeznaniu podatkowym za rok 2021 nie może Pani skorzystać z preferencyjnego rozliczenia jako samotna matka.

Stanowisko Pani należało uznać zatem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).