Obowiązki płatnika w związku z otrzymaniem przez pracowników Wnioskodawcy wsparcia finansowego w ramach programu Erasmus+. - Interpretacja - DOP3.8222.133.2020.CNRU

ShutterStock

Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2022 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP3.8222.133.2020.CNRU

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z otrzymaniem przez pracowników Wnioskodawcy wsparcia finansowego w ramach programu Erasmus+.

Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.), w związku z art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, z późn. zm.), Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 23 sierpnia 2016 r. Nr ILPB2/4511-1-780/16-2/TR, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 czerwca 2016 r. (data wpływu 29 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z otrzymaniem przez pracowników Wnioskodawcy wsparcia finansowego w ramach programu Erasmus+ jest:

prawidłowe - w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych,

nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie

W dniu 29 czerwca 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Szkół X. realizuje w okresie od 1 czerwca 2016 r. do 31 maja 2018 r. program Unii Europejskiej Erasmus+. Jest to unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu. Szkoła realizuje projekt „…”. W ramach projektu pracownicy szkoły (nauczyciele) będą uczestniczyć w dwutygodniowych kursach językowych w krajach Unii Europejskiej, tj. Niemcy, Wielka Brytania, Malta.

Zgodnie z umową finansową zawartą z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji - Narodową Agencją programu Erasmus+ szkoła jest zobowiązana przekazać uczestnikom mobilności, czyli pracownikom biorącym udział w kursach, pełne wsparcie finansowe.

Wsparcie finansowe będzie przekazane w formie ryczałtów każdemu uczestnikowi mobilności w następujących kategoriach budżetowych:

1)„Podróż” - dofinansowanie kosztów podróży uczestników z miejsca zamieszkania do miejsca działania i z powrotem, obliczane w oparciu o kalkulator odległości - na określony dystans odległości przyznana jest kwota ryczałtowa, np. dystans podróży pomiędzy 100 a 499 km - kwota 180 EUR na uczestnika,

2)„Wsparcie indywidualne” - koszty bezpośrednio związane z utrzymaniem uczestników w trakcie działania, obliczane jako iloczyn dziennej stawki i liczby dni pobytu w zależności od kraju docelowego, np. Niemcy kwota 84 EUR na dzień,

3)„Opłata za udział w kursie” - koszty bezpośrednio związane z opłatą za kurs, obliczane za dzień kursu, tj. kwota 70 EUR na dzień na uczestnika, maksymalnie 700 EUR na uczestnika.

Jednostkowe stawki zostały określone w załączniku do zawartej umowy finansowej i mają charakter ryczałtowy. Szkoła nie ma możliwości przyznania wsparcia finansowego na inny okres oraz w innej wysokości niż wskazane w umowie finansowej. Zgodnie z załącznikiem do umowy finansowej dokumentami potwierdzającymi „Podróż” i „Wsparcie indywidualne” będzie zaświadczenie podpisane przez organizację przyjmującą z podaniem imienia i nazwiska uczestnika, celu działania za granicą, jak również daty jego rozpoczęcia i zakończenia. Dokumentami potwierdzającymi w przypadku rozliczenia „Opłaty za udział w kursie” będzie potwierdzenie zarejestrowania uczestnictwa w kursie i opłaty za niego wniesionej w formie faktury wystawionej i podpisanej przez organizatora kursu, z podaniem imienia nazwiska uczestnika kursu, tytułu odbytego kursu, jak również daty rozpoczęcia i zakończenia udziału w tymże kursie.

Zasadniczą kwestią dla szkoły jest rozstrzygnięcie czy środki finansowe przekazane pracownikom (uczestnikom mobilności) w ramach programu Erasmus+ mają charakter stypendium, czy są formą należności przysługującej pracownikowi z tytułu podróży służbowej oraz zwrotu kosztów szkolenia.

W Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym „Erasmus+”: unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylającym decyzje nr 1719/2006/WE, 1720/2006/WE i 1298/2008/WE jest mowa o stypendiach, jakie będą otrzymywać z budżetu programu Erasmus+ (art. 40). Jeśli ww. środki mają charakter stypendium, to korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a), w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju.

W związku z powyższym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytania:

1)Czy wsparcie finansowe otrzymane przez pracowników Zespołu Szkół X w ramach programu Erasmus+ oznaczone jako kategorie budżetowe „Podróż”, „Wsparcie indywidualne”, „Opłata za udział w kursie” mają charakter stypendium i w ramach tego korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Czy do wsparcia otrzymanego w 2016 r. ma zastosowanie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2015r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych?

2)Czy wsparcie finansowe w ramach kategorii budżetowych „Podróż”, „Wsparcie indywidualne” ma charakter należności z tytułu podróży służbowej i zwolnione jest na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej, a ewentualna nadwyżka ponad kwotę objętą zwolnieniem stanowi dochód, od którego szkoła ma obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy?

3)Czy do wsparcia finansowego w kategorii „Opłata za udział w kursie” ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie jest mowa o zwolnieniu z podatku świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013, w którym jest mowa o „stypendium” Wnioskodawca uważa, że wsparcie finansowe przekazane uczestnikom mobilności (pracownikom szkoły biorącym udział w kursach) na „Podróż”, „Wsparcie indywidualne”, „Opłatę za udział w kursie” w ramach realizowanego projektu w programie Erasmus+ ma charakter stypendium. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „stypendium”. Jeżeli jednak „stypendium” rozumiemy jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia pieniężnego spełnianego na rzecz konkretnej osoby i mającą na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, to wsparcie finansowe uczestników programu Erasmus+ mieści się w tej definicji.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy, wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych część dochodów, o których mowa w art. 3 ust. 1 osób przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Jednocześnie zgodnie z § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych „zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów osób fizycznych z tytułu stypendiów na wyjazdy zagraniczne otrzymywanych w ramach programu „Erasmus+”, w części przekraczającej dochody zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zaniechanie o którym mowa ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r.”

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych Minister zarządził zaniechanie poboru podatku z tytułu stypendiów na wyjazdy zagraniczne Erasmus + w okresie od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r.

Kategorie budżetowe „Podróż” i „Wsparcie indywidualne” można rozpatrywać również na podstawie art. 775 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, gdzie pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

W § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługującej pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej wskazano, że z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują diety, a także zwrot kosztów przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, noclegów, innych niezbędnych udokumentowanych wydatków określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) zwolnieniu podlegają diety i inne należności za czas podróży pracownika do wysokości i zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu. Wsparcie finansowe przyznane na „Podróż” i „Wsparcie indywidualne” dla uczestników mobilności rozpatrywane jako należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową zagraniczną, przekroczy wysokość kwot objętych zwolnieniem na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. i wobec tego ponad kwotę zwolnienia należałoby naliczyć i odprowadzić podatek.

Kategoria budżetowa „Opłata za udział w kursie” wiąże się bezpośrednio z opłatą za kurs, a zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych, zgodnie z odrębnymi przepisami, przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika. Do kategorii „odrębnych przepisów” zalicza się m.in. Kodeks pracy, gdzie art. 1033 przewiduje, że pracownikowi, który podnosi kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą, pracodawca może przyznać dodatkowe świadczenia, w szczególności pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie. Jeśli rozpatrujemy „Opłatę za udział w kursie” w kategorii zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90, to każdorazowo udokumentowany fakturą faktyczny koszt kursu przekroczy otrzymaną kwotę ryczałtu, np. koszt kursu wynosi 748,31 EUR, a uczestnik mobilności otrzyma ryczałt w wysokości 700 EUR i wobec tego szkoła nie miałaby obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku.

Przywołane powyżej przepisy prawne odmiennie traktują pracownika w zakresie zwolnienia od obowiązku podatkowego w zależności od rodzaju wypłaconej należności.

Wobec powyższego, Wnioskodawca uważa, że szkoła nie ma obowiązku w 2016 r. poboru odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, przekazanych w formie wsparcia finansowego pracownikom biorącym udział w programie Erasmus+.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, wydając interpretację indywidualną z 23 sierpnia 2016 r. Nr ILPB2/4511-1-780/16-2/TR, uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w odniesieniu do pytania nr 1 oraz nieprawidłowe w odniesieniu do pytań nr 2 i nr 3.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nie jest prawidłowa.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą PIT”.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Moment powstania przychodu określa art. 11 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przychodami (…) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne od wypłacanych przez nie stypendiów.

Jednocześnie stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy PIT wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

W świetle powyższego, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy PIT jest limitowane. Zwolnieniem są objęte świadczenia do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. poz. 167).

Zgodnie § 2 powołanego rozporządzenia, z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

1)diety;

2)zwrot kosztów:

a)przejazdów,

b)dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

c)noclegów,

d)innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Dieta przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży zagranicznej. W przypadku podróży zagranicznej odbywanej do dwóch lub więcej państw pracodawca może ustalić więcej niż jedno państwo docelowe (§ 13 ust. 2 powołanego rozporządzenia).

Stosownie do § 13 ust. 3 powołanego rozporządzenia, należność z tytułu diet oblicza się w następujący sposób:

1)za każdą dobę podróży zagranicznej przysługuje dieta w pełnej wysokości;

2)za niepełną dobę podróży zagranicznej:

a)do 8 godzin - przysługuje 1/3 diety,

b)ponad 8 do 12 godzin - przysługuje 50% diety,

c)ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.

Wysokość diety za dobę podróży zagranicznej w poszczególnych państwach jest określona w załączniku do rozporządzenia (13 ust. 4 powołanego rozporządzenia).

Ponadto zgodnie z § 16 ust. 1 powołanego rozporządzenia, za nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 17 ust. 1 powołanego rozporządzenia, pracownikowi przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu z i do dworca kolejowego, autobusowego, portu lotniczego lub morskiego w wysokości jednej diety w miejscowości docelowej za granicą oraz w każdej innej miejscowości za granicą, w której pracownik korzystał z noclegu.

Zatem nadwyżka wypłaconych świadczeń ponad kwotę wynikającą z powyższego rozporządzenia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1176), zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów osób fizycznych z tytułu stypendiów na wyjazdy zagraniczne otrzymywanych w ramach programu "Erasmus+", w części przekraczającej dochody zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w okresie od 1 czerwca 2016 r. do 31 maja 2018 r. Wnioskodawca realizuje program Unii Europejskiej Erasmus+ w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu. Wnioskodawca realizuje projekt „…”. W ramach projektu pracownicy Wnioskodawcy (nauczyciele) będą uczestniczyć w dwutygodniowych kursach językowych w krajach Unii Europejskiej, tj. Niemcy, Wielka Brytania, Malta. Zgodnie z umową finansową zawartą z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji - Narodową Agencją programu Erasmus+ Wnioskodawca jest zobowiązany przekazać uczestnikom mobilności, czyli pracownikom biorącym udział w kursach, pełne wsparcie finansowe. Wsparcie finansowe będzie przekazane w formie ryczałtów każdemu uczestnikowi mobilności w następujących kategoriach budżetowych:

1)„Podróż” - dofinansowanie kosztów podróży uczestników z miejsca zamieszkania do miejsca działania i z powrotem, obliczane w oparciu o kalkulator odległości - na określony dystans odległości przyznana jest kwota ryczałtowa, np. dystans podróży pomiędzy 100 a 499 km - kwota 180 EUR na uczestnika,

2)„Wsparcie indywidualne” - koszty bezpośrednio związane z utrzymaniem uczestników w trakcie działania, obliczane jako iloczyn dziennej stawki i liczby dni pobytu w zależności od kraju docelowego, np. Niemcy kwota 84 EUR na dzień,

3)„Opłata za udział w kursie” - koszty bezpośrednio związane z opłatą za kurs, obliczane za dzień kursu, tj. kwota 70 EUR na dzień na uczestnika, maksymalnie 700 EUR na uczestnika.

Jednostkowe stawki zostały określone w załączniku do zawartej umowy finansowej i mają charakter ryczałtowy. Wnioskodawca nie ma możliwości przyznania wsparcia finansowego na inny okres oraz w innej wysokości niż wskazane w umowie finansowej. Zgodnie z załącznikiem do umowy finansowej dokumentami potwierdzającymi „Podróż” i „Wsparcie indywidualne” będzie zaświadczenie podpisane przez organizację przyjmującą z podaniem imienia i nazwiska uczestnika, celu działania za granicą, jak również daty jego rozpoczęcia i zakończenia. Dokumentami potwierdzającymi w przypadku rozliczenia „Opłaty za udział w kursie” będzie potwierdzenie zarejestrowania uczestnictwa w kursie i opłaty za niego wniesionej w formie faktury wystawionej i podpisanej przez organizatora kursu, z podaniem imienia nazwiska uczestnika kursu, tytułu odbytego kursu, jak również daty rozpoczęcia i zakończenia udziału w tymże kursie. Wsparcie finansowe przyznane na „Podróż” i „Wsparcie indywidualne” dla uczestników mobilności rozpatrywane jako należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową zagraniczną, przekroczy wysokość kwot objętych zwolnieniem na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r.

Zatem otrzymane przez pracowników Wnioskodawcy wsparcie w ramach programu Erasmus+, stanowi przychód pracowników z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT. Jednocześnie przychód ten korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy PIT, do wysokości limitu określonego w powołanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Natomiast nadwyżka ponad kwotę objętą zwolnieniem przedmiotowym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi jednak na wydanie powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu stypendiów na wyjazdy zagraniczne otrzymywanych w ramach programu „Erasmus+”, w części przekraczającej dochody zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy PIT, w okresie od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r. na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT.

Wobec powyższego stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w związku z otrzymaniem przez pracowników Wnioskodawcy wsparcia finansowego w ramach programu Erasmus+ jest prawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy PIT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

W konsekwencji należało z urzędu dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji indywidualnej.

Pouczenie

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00‑916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

lub

w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.