Jeśli planowane wycofanie środków trwałych z dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej i przekazanie ich do majątku prywatnego Zainteresowanych... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.438.2022.3.MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.438.2022.3.MR

Temat interpretacji

Jeśli planowane wycofanie środków trwałych z dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej i przekazanie ich do majątku prywatnego Zainteresowanych, nie będzie nosić w istocie cech odpłatnego zbycia, to ww. wycofanie (przesunięcie) nie spowoduje powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czynność ta nie będzie bowiem wiązała się z odpłatnym zbyciem środka trwałego, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego, po stronie przedsiębiorstwa nie dojdzie do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie ustalenia, czy przekazanie na cele prywatne właścicielom przedsiębiorstwa w spadku nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 13 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy przekazanie na cele prywatne właścicielom przedsiębiorstwa w spadku nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 sierpnia 2022 r. (wpływ 8 sierpnia 2022 r.).

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

PPHU (…) w spadku,

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

(…),

Zakres wniosku jest następujący:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 15.06.2021 r. dla zmarłej w dniu 28.05.2021 r. przedsiębiorczyni ustanowiono zarząd sukcesyjny.

Przedsiębiorstwem w spadku (dalej: Wnioskodawca) zarządza zarządca sukcesyjny - córka zmarłej przedsiębiorczyni (dalej: Zarządca).

Działalność Wnioskodawcy stanowiąca kontynuację działalności zmarłej przedsiębiorczyni polega na prowadzeniu dwóch zorganizowanych części, tj. hurtowni materiałów budowlanych w miejscowości oraz ośrodka wypoczynkowego nad jeziorem.

Przedsiębiorstwo w spadku jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PIT) opłacającym podatek wg podatku liniowego oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Spadkobiercami zmarłej przedsiębiorczyni są mąż i dwoje dzieci - którzy posiadają status właścicieli przedsiębiorstwa w spadku (dalej: - Zainteresowani) w udziałach 2/3 mąż i dzieci po 1/6.

Jednym z ubocznych składników majątku Wnioskodawcy, jest nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem usługowym z dopuszczalną funkcją mieszkalną, nabyta w 2003 r., którą zmarła przedsiębiorczyni wynajmowała.

Przy nabyciu zmarła przedsiębiorczyni nie miała prawa do odliczenia VAT.

W ostatnich 10 latach nie było żadnych nakładów, które skutkowałyby utratą prawa do odliczenia VAT przez zmarłą przedsiębiorczynię lub przez Wnioskodawcę. Wynajmowane jest jedno piętro budynku, roczny przychód z tego tytułu stanowi mniej niż 1% całego przychodu Przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca i Zainteresowani doszli do wniosku, że wydanie tej nieruchomości na cele prywatne Zainteresowanych pozwoli zmniejszyć koszty utrzymania tej nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Zainteresowani jeszcze nie uzgodnili, które z nich przejmie przedsiębiorstwo w spadku do dalszego prowadzenia.

W związku z brakiem precyzyjnych przepisów PIT, VAT, podatku od spadków i darowizn (dalej: PSD) oraz podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC) Wnioskodawca i Zainteresowani wnoszą o wyjaśnienie wątpliwości interpretacyjnych, składając wspólny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.Zainteresowani wskazali, że właścicielami Nieruchomości obecnie są i po zmianie przeznaczenia dalej będą wyłącznie Zainteresowani.

2.Zainteresowani wskazali, że pojęcie „przekazania na cele prywatne” zostało użyte przez Wnioskodawcę i Zainteresowanych głównie w rozumieniu podatku od towarów i usług i nie jest to precyzyjne wyrażenie sytuacji w zakresie PIT poprzez wskazanie, iż zamierzają zmienić przeznaczenie Nieruchomości, która stanowi ich majątek (szczegóły w uzasadnieniu stanowiska).

Pytanie

Czy przekazanie na cele prywatne właścicielom przedsiębiorstwa w spadku nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym podlega opodatkowaniu PIT, VAT, PCC, PSD u Zainteresowanych lub u Wnioskodawcy?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanych wyłączenie ze składników majątkowych przedsiębiorstwa w spadku budynku mieszkalnego i przekazanie go na cele prywatne jego właścicieli nie wywołuje skutków podatkowych w PIT na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2021.1128 t.j. ze zm., dalej: u.p.d.o.f.), w VAT na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2021.685 t.j. ze zm., dalej: u.p.t.u.), w PSD na gruncie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. oraz w podatku od spadków i darowizn (Dz.U.2021.1043 t.j., dalej: u.p.s.d.) oraz w PCC na gruncie ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U.2022.111 t.j. ze zm., dalej: u.p.c.c.) ani dla Wnioskodawcy, ani dla Zainteresowanych.

Zarząd sukcesyjny unormowany jest w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (dalej: Ustawa).

Zgodnie z art. 59 ust. 1 tej Ustawy zarząd sukcesyjny wygasa m.in. z upływem dwóch lat od dnia śmierci przedsiębiorcy (pkt 7), dniem dokonania działu spadku obejmującego przedsiębiorstwo w spadku (pkt 6) lub dniem nabycia przedsiębiorstwa w spadku w całości przez jedną osobę o której mowa w art. 3 pkt 3 (właściciela przedsiębiorstwa w spadku lub podmiotu, który nabył przedsiębiorstwo od jego właścicieli) (pkt3).

Na moment składania wniosku, żadne z tych zdarzeń nie zaistniało.

Na gruncie PIT przedsiębiorstwo w spadku (Wnioskodawca) jest podatnikiem tego podatku i kontynuuje działalność zmarłego przedsiębiorcy (art. 1a ust. 1 i 2 u.p.d.o.f.). Zainteresowani nie są podatnikami PIT z tytułu dochodów osiąganych przez to przedsiębiorstwo ani z tytułu wypłacanych im kwot udziału w zysku wygenerowanym przez Wnioskodawcę, do których mają prawo zgodnie z art. 27 Ustawy oraz art. 2 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f.

Natomiast samo przedsiębiorstwo w spadku ma prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów poniesionych przez zmarłego przedsiębiorcę związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, które zgodnie z ustawą podlegałyby potrąceniu w okresach sprawozdawczych przypadających po śmierci przedsiębiorcy (art. 7a ust. 7 u.p.d.o.f.).

Konstrukcja prawna przedsiębiorstwa w spadku na gruncie u.p.d.o.f. to jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która jest podatnikiem PIT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (art. 1a ust. 2 oraz art. 7a ust. 1).

Jednocześnie jego właściciele są współposiadaczami majątku tego przedsiębiorstwa wg przysługujących im udziałów spadkowych, co wynika wprost z art. 3 pkt 1 i 2 oraz art. 4 Ustawy.

W księgach wieczystych ujawnieni są właściciele a nie przedsiębiorstwo w spadku. Inaczej ustawodawca unormował status przedsiębiorstwa w spadku na gruncie u.p.t.u. - odwołując się w słowniczku ustawowym (art. 2 pkt 39) do rozumienia tego przedsiębiorstwa wg Ustawy oraz formy prawnej w art. 15 ust. 1a - wskazując go jako podatnika VAT.

Na gruncie PSD i PCC przedsiębiorstwo w spadku nie ma statusu podatnika, co także potwierdza zakres art. 49 Ustawy.

Ze względu na ograniczony zakres podmiotowy przedsiębiorstwa w spadku jako podatnika, istotne jest kompleksowe zbadanie sytuacji prawno-podatkowej tego przedsiębiorstwa (Wnioskodawcy) i jego właścicieli (Zainteresowanych).

W wyniku wydania nieruchomości ujętej jako majątek przypisany Wnioskodawcy (ujęty jako środek trwały) na cele prywatne Zainteresowanych nie zmieni się sposób posiadania - współwłasność w częściach ułamkowych, a jedynie zmieni sią sposób zarządzania - z osoby zarządcy sukcesyjnego na współwłaściciela, który może swobodnie rozporządzać swoim udziałem we własności nieruchomości. Podjęcie decyzji o wycofaniu nieruchomości z przedsiębiorstwa w spadku nie prowadzi do zmiany prawa własności u Zainteresowanych.

Właścicielom przysługuje prawo do podejmowania decyzji przekraczających zwykły zarząd majątkiem Wnioskodawcy, co wynika wprost z art. 22 ust. 2 Ustawy. Ustawodawca nie uregulował kwestii zmiany stanu majątkowego przedsiębiorstwa w spadku w czasie trwania zarządu sukcesyjnego, pozostawiając ten obszar do swobodnej decyzji właścicieli przedsiębiorstwa w spadku. Jedynym ograniczeniem wynikającym z Ustawy jest uprawnienie do reprezentacji, które bezwzględnie przysługuje zarządcy sukcesyjnemu (art. 20 i art. 21 ust. 1 Ustawy).

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanych, z wyjątkiem samej reprezentacji w zakresie czynności dot. majątku przedsiębiorstwa w spadku, którą wykonuje Zarządca, rozporządzenie tym majątkiem - o ile nie prowadzi do zaprzepaszczenia celu istnienia przedsiębiorstwa w spadku - czyli kontynuowania działalności zmarłego przedsiębiorcy - podlega swobodnemu kształtowaniu przez właścicieli przedsiębiorstwa w spadku - identycznie jak w przypadku indywidualnego przedsiębiorcy, który ma swobodę we wskazywaniu kiedy dany składnik majątku zaczął służyć jego przedsiębiorstwu (wskazując to poprzez wprowadzenie go do ewidencji środków trwałych) a kiedy przestaje być składnikiem majątku przedsiębiorstwa (składając stosowne oświadczenie do ewidencji podatkowej).

Nieodpłatne wydanie majątku Wnioskodawcy dla jego właścicieli na gruncie VAT mogłoby być przedmiotem opodatkowania z tytułu przekazania na cele prywatne jego właścicieli (tj. Zainteresowanych), gdyby zmarła przedsiębiorczyni miała prawo do odliczenia przy nabyciu.

W analizowanym przypadku tak nie było, a w ostatnich 10 latach nie dokonano nakładów innych niż remontowe, do których miałyby zastosowanie przepisy dot. korekty w oparciu o art. 91 u.p.t.u. W przypadku wydania opisanej nieruchomości z majątku przypisanego Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie zwolnienie z VAT stosowanie do art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanych zmiana przeznaczenia z wykorzystywania w ramach Wnioskodawcy dla celów działalności gospodarczej na cele prywatne właścicieli przedsiębiorstwa w spadku nie podlega opodatkowaniu ani podatkowi od czynności cywilnoprawnych (PCC), ani podatkowi od spadków i darowizn (PSD).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 8 sierpnia 2022 r. Wnioskodawca i Zainteresowani uzupełnili opis zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca i Zainteresowani wskazują, że właścicielami Nieruchomości są wyłącznie Zainteresowani.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 i 2 Ustawy właścicielem przedsiębiorstwa w spadku w rozumieniu ustawy jest spadkobierca i małżonek zmarłego przedsiębiorcy jeśli przedsiębiorstwo było objęte wspólnością majątkową.

Natomiast zgodnie z art. 4 Ustawy wielkość udziałów w przedsiębiorstwie w spadku ustala się według wielkości udziałów spadkowych lub udziałów we współwłasności przedsiębiorstwa. Zainteresowani nabyli składniki przedsiębiorstwa zmarłej przedsiębiorczyni na gruncie prawa spadkowego (gałęzi prawa cywilnego). Zatem pod względem własności są właścicielami składników przedsiębiorstwa w spadku, bowiem jak wskazuje ustawodawca przedsiębiorstwo w spadku jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej (m.in. art. 1a ust. 2 u.p.d.o.f.), przy czym nie jest ona właścicielem majątku – analogicznie do spółki cywilnej (która jest umową między przedsiębiorcami).

Zatem Wnioskodawczyni nie przekazuje nieodpłatnie Nieruchomości do Zainteresowanych, lecz Zainteresowani jako właściciele Nieruchomości (w częściach ułamkowych) zmieniają jej przeznaczenie poprzez wyłączenie z działalności prowadzonej w formie przedsiębiorstwa w spadku na ich własne cele prywatne i wykreślić z ewidencji środków trwałych.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanych nie można przekazać składnika przedsiębiorstwa w spadku jego właścicielom, można natomiast doprowadzić do zmiany przeznaczenia poprzez przeznaczenie na cele prywatne i wykreślenie z ewidencji środków trwałych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia, czy przekazanie na cele prywatne właścicielom przedsiębiorstwa w spadku nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwa osoby fizycznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 170), weszły w życie przepisy, które regulują zasady tymczasowego zarządzania przedsiębiorstwem po śmierci przedsiębiorcy, który we własnym imieniu wykonywał działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz kontynuowania działalności gospodarczej wykonywanej z wykorzystaniem tego przedsiębiorstwa.

W myśl art. 1a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ustawa reguluje również opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów przedsiębiorstwa w spadku.

Stosownie do art. 1a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przedsiębiorstwo w spadku, stanowiące jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, jest podatnikiem z tytułu dochodów osiąganych w okresie od otwarcia spadku do dnia wygaśnięcia:

1.zarządu sukcesyjnego albo

2.uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2020 r. poz. 170 oraz z 2021 r. poz. 802).

Zgodnie z art. 5a pkt 43 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie w spadku – oznacza to przedsiębiorstwo w spadku w rozumieniu ustawy o zarządzie sukcesyjnym.

W myśl art. 49 pkt 1 ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwa osoby fizycznej:

Przedsiębiorstwo w spadku jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 7a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody przedsiębiorstwa w spadku uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, czyli z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 7a ust. 2 ww. ustawy:

Powstanie przedsiębiorstwa w spadku nie jest traktowane jako rozpoczęcie działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 7a ust. 4 ww. ustawy:

Przychodami przedsiębiorstwa w spadku są wszystkie przychody związane z działalnością prowadzoną przez to przedsiębiorstwo, w tym w formie spółki cywilnej. Do przychodów zalicza się również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wchodzących w skład przedsiębiorstwa w spadku, niezależnie od tego, kiedy zostały nabyte przez zmarłego przedsiębiorcę, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1 500 zł. W tym przypadku przepisu art. 14 ust. 2c nie stosuje się.

W myśl art. 7a ust. 5 ww. ustawy:

Przedsiębiorstwo w spadku sporządza wykaz składników majątku przedsiębiorstwa w spadku na dzień otwarcia spadku. Wykaz zawiera co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia przez zmarłego przedsiębiorcę składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych przez zmarłego przedsiębiorcę na nabycie tego składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na jego nabycie zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, jak również wartość początkową, metodę amortyzacji i sumę odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 7a ust. 6 ww. ustawy:

Urzędem skarbowym właściwym w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym przedsiębiorstwa w spadku jest urząd skarbowy, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym zmarłego przedsiębiorcy wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 7 ust. 7 ustawy:

Przedsiębiorstwo w spadku może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty poniesione przez zmarłego przedsiębiorcę związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, które zgodnie z ustawą podlegałyby potrąceniu w okresach sprawozdawczych przypadających po śmierci przedsiębiorcy.

Z kolei zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

W myśl art. 9a ust. 4a ww. ustawy:

Jeżeli dochody zmarłego przedsiębiorcy w roku podatkowym, w którym zmarł, były opodatkowane w sposób, o którym mowa w ust. 2, przedsiębiorstwo w spadku jest obowiązane stosować ten sposób opodatkowania do końca tego roku podatkowego.

Z powyższych uregulowań wynika, że ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwa osoby fizycznej usankcjonowała nowy podmiot, który stał się podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Na mocy powyższych uregulowań przedsiębiorstwo w spadku uzyskało odrębną podmiotowość prawnopodatkową, jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej w zakresie podatków związanych z działalnością tego przedsiębiorstwa.

Działalność przedsiębiorstwa w spadku została uznana za pozarolniczą działalność gospodarczą, a tym samym stanowi odrębne źródło przychodu. Ponadto przyjęto zasadę, że podatek dochodowy od osób fizycznych od działalności przedsiębiorstwa w spadku obliczany będzie na takich samych zasadach, jakie obowiązują w przypadku osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedsiębiorstwo w spadku posiada zatem status samodzielnego podatnika prowadzącego działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do wypłat, o których mowa w art. 27 ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej:

Właściciele przedsiębiorstwa w spadku mają prawo do udziału w zyskach i uczestniczą w stratach wynikających z prowadzenia przedsiębiorstwa w spadku, w takim stosunku, w jakim przysługuje im udział w przedsiębiorstwie w spadku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że od 15.06.2021 r. dla zmarłej w dniu 28.05.2021 r. przedsiębiorczyni ustanowiono zarząd sukcesyjny. Przedsiębiorstwem w spadku (dalej: Wnioskodawca) zarządza zarządca sukcesyjny - córka zmarłej przedsiębiorczyni (dalej: Zarządca). Działalność Wnioskodawcy stanowiąca kontynuację działalności zmarłej przedsiębiorczyni polega na prowadzeniu dwóch zorganizowanych części, tj. hurtowni materiałów budowlanych w miejscowości oraz ośrodka wypoczynkowego nad jeziorem. Przedsiębiorstwo w spadku jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PIT) opłacającym podatek wg podatku liniowego oraz jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Spadkobiercami zmarłej przedsiębiorczyni są mąż i dwoje dzieci - którzy posiadają status właścicieli przedsiębiorstwa w spadku (dalej: - Zainteresowani) w udziałach 2/3 mąż i dzieci po 1/6. Jednym z ubocznych składników majątku Wnioskodawcy, jest nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem usługowym z dopuszczalną funkcją mieszkalną, nabyta w 2003 r., którą zmarła przedsiębiorczyni wynajmowała. Wnioskodawca i Zainteresowani doszli do wniosku, że wydanie tej nieruchomości na cele prywatne Zainteresowanych pozwoli zmniejszyć koszty utrzymania tej nieruchomości przez Wnioskodawcę. Zainteresowani jeszcze nie uzgodnili, które z nich przejmie przedsiębiorstwo w spadku do dalszego prowadzenia. Zainteresowani jako właściciele (w częściach ułamkowych) podjęli decyzję o zmianie przeznaczenia tej Nieruchomości poprzez wyłączenie jej z działalności gospodarczej prowadzonej w formie przedsiębiorstwa w spadku i praznaczenie jej na cele prywatne Zainteresowanych z jednoczesnym wykreśleniem przedmiotowej nieruchomości z ewidencji środków trwałych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy:

źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest:

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 3 omawianej ustawy:

przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Z kolei, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy:

przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:

a) środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

b) składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1 500 zł,

c) składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

d) składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

− wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że przychodami z działalności gospodarczej są zarówno przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku używanych aktualnie w działalności (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych wymienionych w art. 14 ust. 2c ww. ustawy), jak i przychody uzyskane ze sprzedaży tych składników majątku, które zostały wycofane z działalności, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Odpłatne zbycie oznacza przeniesienie własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że jeśli planowane wycofanie środków trwałych z dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej i przekazanie ich do majątku prywatnego Zainteresowanych, nie będzie nosić w istocie cech odpłatnego zbycia, to ww. wycofanie (przesunięcie) nie spowoduje powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czynność ta nie będzie bowiem wiązała się z odpłatnym zbyciem środka trwałego, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego, po stronie przedsiębiorstwa nie dojdzie do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, w wyniku wydania nieruchomości ujętej jako majątek przypisany Wnioskodawcy (ujęty jako środek trwały) na cele prywatne Zainteresowanych (właścicieli przedsiębiorstwa w spadku) nie zmieni się sposób posiadania - współwłasność w częściach ułamkowych, a jedynie zmieni sią sposób zarządzania - z osoby zarządcy sukcesyjnego na współwłaściciela, który może swobodnie rozporządzać swoim udziałem we własności nieruchomości. Podjęcie decyzji o wycofaniu nieruchomości z przedsiębiorstwa w spadku nie prowadzi do zmiany prawa własności u Zainteresowanych, zatem czynność ta pozostanie dla Zainteresowanych neutralna podatkowo.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego organ podatkowy uzna, że zdarzenie przyszłe opisane we wniosku różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Zainteresowanych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Zainteresowany będący strona postępowania (art. 14r Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).