
Temat interpretacji
Czy z tytułu powrotu po ponad 3 latach stałego zamieszkiwania za granicą należy się Panu tzw. ulga na powrót?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie zastosowania zwolnienia przedmiotowego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Pod koniec 2014 roku wyjechał Pan do Wielkiej Brytanii i spędził Pan tam 7 lat, najpierw na studiach magisterskich, przez doktorat, aż po rozpoczęcie pracy na początku 2019 roku. 12 stycznia 2022 roku wrócił Pan na stałe do Polski i tu rozpoczął Pan nową pracę 1 lutego 2022 roku. Przez cały okres 2015 roku do początku 2022 roku centrum Pana interesów życiowych znajdowało się Wielkiej Brytanii, tam się Pan uczył lub pracował zarobkowo, wynajmował mieszkanie, miał Pan znajomych i rezydencję podatkową (Certyfikat Rezydencji). Z racji niedopatrzenia nigdy nie wymeldował się Pan z domu rodzinnego w Polsce – dom nie jest Pana własnością ani go Pan nie wynajmuje, po prostu tam się Pan urodził i wykorzystywał go jako adres korespondencyjny, np. do korespondencji z uczelni. W okresie zamieszkania w Wielkiej Brytanii prócz zameldowania nic Pana z polskim adresem nie łączyło. Urząd Miasta (...) został o tym poinformowany, aby między innymi nie była pobierana opłata za wywóz śmieci. Dodatkowo w wyżej wymienionym okresie nie odprowadzał Pan w Polsce żadnych podatków, całość dochodów uzyskiwał Pan w miejscu zamieszkania w Wielkiej Brytanii i tam też rozliczał Pan podatki.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Od 13 stycznia 2022 r. Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencja podatkowa) i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) znajduje się w Polsce. 13 stycznia 2022 r. przeniósł Pan do Polski swoje centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). W okresie od początku 2015 r. do 12 stycznia 2022 r. nie miał Pan miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co zostało potwierdzone m.in. certyfikatem rezydencji podatkowej w Wielkiej Brytanii. Posiada Pan polskie obywatelstwo.
Pytanie
Czy z tytułu powrotu po ponad 3 latach stałego zamieszkiwania za granicą należy się Panu tzw. ulga na powrót?
Pana stanowisko w sprawie
W świetle przedstawionego opisu i wymagań „ulgi na powrót” przedstawionych w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy PIT uważa Pan, że spełnia warunki ulgi, toteż powinna być Panu przyznana. Fakt niedopełnienia obowiązku meldunkowego nie wpływa na warunki przyznania ulgi, gdyż jasno odnoszą się one do miejsca zamieszkania, zaś w świetle polskiego prawa adres zameldowania i adres zamieszkania nie są tożsame.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są:
Przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone wart. 27, art. 30c alboart. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
-w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosowanie do art. 21 ust. 43 powołanej ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b)miał miejsce zamieszkania:
-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105).
Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Zwolnienie przedmiotowe o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r.
Art. 3 ust. 1a ustawy o PIT wskazuje:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Art. 4a ustawy o PIT stanowi:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że:
1)pod koniec 2014 roku wyjechał Pan do Wielkiej Brytanii i spędził Pan tam 7 lat, gdzie miał Pan ośrodek interesów życiowych, tj. studiował i pracował, wynajmował mieszkanie, miał Pan znajomych i rezydencję podatkową (Certyfikat Rezydencji);
2)12 stycznia 2022 roku wrócił Pan na stałe do Polski i tu rozpoczął Pan nową pracę 1 lutego 2022 r.;
3)nie wymeldował się Pan z domu rodzinnego w Polsce (dom nie jest Pana własnością) wykorzystywał go Pan jako adres do korespondencji z uczelni;
4)przed wyjazdem poinformował Pan o tym Urząd Miasta R.;
5)dochody uzyskiwał Pan w Pana miejscu zamieszkania w Wielkiej Brytanii i tam też rozliczał Pan podatki;
6)od 13 stycznia 2022 r. Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencja podatkowa) i nieograniczony obowiązek podatkowy znajduje się w Polsce. 13 stycznia 2022 r. przeniósł Pan do Polski swoje centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych);
7)w okresie od początku 2015 r. do 12 stycznia 2022 r. nie miał Pan miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co potwierdza m.in. certyfikat rezydencji podatkowej w Wielkiej Brytanii;
8)posiada Pan polskie obywatelstwo.
Wskazał Pan w stanowisku, że niedopełnienie obowiązku meldunkowego nie wpływa na warunki przyznania ulgi na powrót, a w świetle polskiego prawa adres zameldowania i adres zamieszkania nie są tożsame. Poinformował Pan Urząd Miasta (...) o swoim wyjeździe oraz może Pan udokumentować swój pobyt na stałe w Wielkiej Brytanii wydanym przez tamtejsze władze certyfikatem rezydencji.
Definicja miejsca zamieszkania, zawarta w ustawie o PIT, obejmuje dwa kryteria: pobyt na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym lub posiadanie na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych rozumianego jako centrum interesów osobistych lub centrum interesów gospodarczych. Przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.
W świetle przepisów prawa podatkowego miejsce zamieszkania nie jest tożsame z miejscem zameldowania. W sytuacji, gdy miał Pan miejsce zamieszkania w Polsce nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych przed okresem, w którym miał Pan miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii, przysługuje Panu prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT.
Zatem może Pan skorzystać z przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania obejmującego przychody osiągnięte w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym Pan przeniósł miejsce zamieszkania do Polski (tj. w latach 2022-2025) albo od początku roku następnego (tj. w latach 2023-2026).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
