Obowiązki płatnika kwestia zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów z art. 22 ust. 9 pkt 3 UPDOF w odniesieniu do należności dotyczących organi... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.743.2020.1.MT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.12.2020, sygn. 0115-KDIT1.4011.743.2020.1.MT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika kwestia zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów z art. 22 ust. 9 pkt 3 UPDOF w odniesieniu do należności dotyczących organizacji i obsługi forum/konferencji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2020 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również jako: Miasto lub Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego. Na mocy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) oraz ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920) Gmina Miejska (zwana dalej: GMX.) będąc miastem na prawach powiatu wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną. W celu wykonywania zadań GMX może tworzyć jednostki organizacyjne, które zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869) przyjmują formę organizacyjno-prawną samorządowej jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego.

Urząd Miasta X (zwany dalej: UMX) jest jedną z wielu jednostek organizacyjnych GMX, której przedmiotem działalności jest wykonywanie zadań Prezydenta Miasta X w zakresie realizacji uchwał Rady Miasta i zadań nałożonych przepisami prawa. UMX funkcjonuje w formie samorządowej jednostki budżetowej, która nie posiada osobowości prawnej. Jest jednostką organizacyjną funkcjonującą w ramach osoby prawnej GMX. Oznacza to, że stroną umów cywilnoprawnych zawieranych przez UMX jest GMX. Zawierając umowę UMX działa w imieniu i na rzecz GMX na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta X przedstawicielowi UMX.

GMX posługuje się NIP:. UMX posiada odrębny NIP: ., który wykorzystywany jest m.in. przy wystawianiu PIT-11 dla pracowników UMX, czy też odprowadzaniu i rozliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Działając w imieniu Gminy UMX zawarł umowę z osobą fizyczną na przygotowanie, zrealizowanie i promocję programu badań pól elektromagnetycznych (dalej jako: Umowa). Badania te mają doprowadzić do powstania bazy pomiarowej będącej informacją na temat poziomów pól elektromagnetycznych (dalej również jako: PEM) w poszczególnych obszarach X. Baza ta będzie podstawą do podejmowania przez Miasto działań zmierzających do ochrony mieszkańców przed szkodliwą dla zdrowia, nadmierną ekspozycją na pola elektromagnetyczne.

W ramach przedmiotowej umowy, wykonawca zobowiązał się do:

  1. przygotowania i wykonania programu badań polegających na indywidualnych pomiarach PEM wykonywanych przez mieszkańców Miasta;
  2. przygotowania i wykonania programu badań PEM z wykorzystaniem mierników do pomiaru pola elektromagnetycznego w ... szkołach;
  3. przygotowania i wykonania programu badań PEM z wykorzystaniem mierników do pomiaru pola elektromagnetycznego w otwartej przestrzeni miejskiej X;
  4. zorganizowania i obsługi Forum;
  5. przygotowania i wykonania materiałów informacyjnych dla mieszkańców X;
  6. udziału w kampanii promocyjnej dotyczącej pilotażowych badań reakcji układu krążenia i układu nerwowego na działania pól elektromagnetycznych w środowisku komunalnym, która będzie prowadzona przez jeden z ... szpitali;
  7. podsumowania wszystkich działań podjętych w ramach Umowy w zbiorczym opracowaniu.

Ad. 1.

Celem zrealizowania czynności, o których mowa w punkcie 1, wykonawca zobowiązał się do zorganizowania procesu wypożyczania ekspozymetrów mieszkańcom, prowadzenie działań mających na celu wsparcie mieszkańców w zakresie realizowanych pomiarów stężeń pól elektromagnetycznych i informowanie ich o działaniach Miasta w zakresie PEM. Efektem realizacji badań, o których mowa w punkcie 1 jest raport wykonawcy zawierający opis i interpretację wyników przeprowadzonych pomiarów.

Ad. 2.

W ramach realizacji czynności, o których mowa w punkcie 2, wykonawca zobowiązał się do przygotowania i realizacji programu badań PEM w wybranych przez wykonawcę ... szkołach (z uwzględnieniem m.in. ich odległości od obiektów infrastruktury emitującej PEM), których efektem jest raport wykonawcy zawierający opis i interpretację wyników przeprowadzonych pomiarów.

Ad. 3.

W ramach realizacji czynności, o których mowa w punkcie 3, wykonawca zobowiązał się do przygotowania i realizacji programu badań PEM w wybranych przez wykonawcę obszarach przestrzeni miejskiej (ze szczególnym uwzględnieniem miejsc powstawania skupisk ludzkich na relatywnie niewielkiej przestrzeni), których efektem jest raport wykonawcy zawierający opis i interpretację wyników przeprowadzonych pomiarów.

Ad. 4.

W ramach czynności wskazanych w punkcie 4, wykonawca zobowiązał się do zorganizowania Forum, czyli konferencji poświęconej zagadnieniom związanym z PEM. W tym celu, wykonawca ma dobrać prelegentów występujących z referatami w zakresie PEM, a także opracować i wygłosić własne wystąpienie w zakresie prowadzonych w Mieście badań. Wykonawca zobowiązany jest także do podjęcia wszelkich działań organizacyjnych w zakresie Forum oraz pokrycia związanych z tym kosztów, takich jak przygotowanie i druk zaproszeń oraz materiałów konferencyjnych, organizacja transportu i pobytu prelegentów w X, w tym organizacja kolacji dla wybranych gości oraz cateringu w trakcie Forum, zapewnienie tłumaczeń wystąpień prelegentów na język polski oraz tłumaczeń dla potrzeb zagranicznych prelegentów podczas całego pobytu związanego z Forum, a także utrwalenia wystąpień prelegentów w postaci krótkich filmów video.

Ad. 5.

W ramach czynności wskazanych w punkcie 5, wykonawca zobowiązał się do zredagowania materiałów zawierających informacje o bieżących działaniach Miasta w zakresie ochrony przed polami elektromagnetycznymi, o najnowszych publikacjach naukowych związanych z ochroną przed oddziaływaniem PEM, etc., które Miasto zamieści na swojej stronie internetowej.

Ad. 6.

Udział w kampanii promocyjnej dotyczącej pilotażowych badań reakcji układu krążenia i układu nerwowego na działania pól elektromagnetycznych w środowisku komunalnym polega na sporządzeniu przez wykonawcę specyfikacji do umowy dotyczącej ww. badań prowadzonych przez szpital.

Ad. 7.

Przygotowane przez wykonawcę opracowanie stanowić ma końcowe sprawozdanie, podsumowujące wszystkie prace zrealizowane w okresie trwania Umowy.

Umowa z wykonawcą przewiduje, że wynagrodzenie z tytułu realizacji Umowy wypłacane jest w okresach miesięcznych, po podpisaniu przez strony częściowych protokołów zdawczo-odbiorczych, potwierdzających wykonanie poszczególnych czynności przewidzianych w Umowie. Wynagrodzenie za poszczególne czynności wykonywane w ramach Umowy zostało ustalone odrębnie w kalkulacji stanowiącej załącznik do Umowy. Odpowiednio zatem, odrębnie ustalone zostało w Umowie wynagrodzenie za realizację prac dotyczących organizacji i obsługi Forum, o których mowa w punkcie 4 powyżej.

Umowa przewiduje, że w ramach wynagrodzenia wykonawca przenosi na Miasto autorskie prawa majątkowe do każdego przedmiotu świadczenia wynikającego z Umowy, jak również do każdej z postaci lub faz któregokolwiek z przedmiotu świadczenia lub innych przejawów działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalonej w jakiejkolwiek postaci, a spełniających cechy utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1231, dalej jako: UPAiPP), na polach eksploatacji wskazanych w Umowie.

W celu realizacji Forum wykonawca dobiera prelegentów występujących z referatami w zakresie PEM oraz opracowuje i wygłasza własne wystąpienie w zakresie prowadzonych w Mieście badań. Wykonawca zobowiązany jest także do podjęcia wszelkich działań organizacyjnych w zakresie Forum oraz pokrycia związanych z tym kosztów, takich jak przygotowanie i druk zaproszeń oraz materiałów konferencyjnych, organizacja transportu i pobytu prelegentów w ..., w tym organizacja kolacji dla wybranych gości oraz cateringu w trakcie Forum, zapewnienie tłumaczeń wystąpień prelegentów na język polski oraz tłumaczeń dla potrzeb zagranicznych prelegentów podczas całego pobytu związanego z Forum, a także utrwalenia wystąpień prelegentów w postaci krótkich filmów video.

Czynności w zakresie przygotowania i obsługi Forum, takie jak np. opracowanie zaproszeń, czy materiałów konferencyjnych, zapewnienie tłumaczenia oraz nagrań video, nie są realizowane przez wykonawcę, ale z wykorzystaniem usług świadczonych przez osoby trzecie, działające na rzecz wykonawcy. Zgodnie z opinią wykonawcy Umowy, całość prac realizowanych w ramach Umowy stanowi działalność badawczo-rozwojową oraz naukowo-dydaktyczną, o których mowa w art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, dalej jako: UPDOF).

Warunki wskazane w art. 22 ust. 9a i ust. 9aa UPDOF, limitujące dopuszczalność zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, są spełnione. Przychody wykonawcy uzyskiwane na podstawie Umowy nie stanowią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Urząd Miasta X złożył wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie tożsamej z tą będącą przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 kwietnia 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.75.2020.1.IM odnosiła się do kwestii właściwości podmiotu Wnioskodawcy, nie zawierała natomiast merytorycznego rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie. W związku z powyższym zapytanie jest ponawiane, tym razem ze wskazaniem Gminy jako Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy względem wynagrodzenia wypłacanego wykonawcy za realizację prac dotyczących organizacji i obsługi Forum, opisanych w stanie faktycznym w punkcie 4, przysługuje potrącenie 50% kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3, w powiązaniu z art. 22 ust. 9b pkt 8 UPDOF?

Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotem zapytania jest ocena prawa do potrącenia 50% kosztów uzyskania przychodów względem wskazanej części wynagrodzenia wypłacanego na rzecz wykonawcy, tj. wynagrodzenia za organizację i obsługę Forum.

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w powiązaniu z art. 22 ust. 9b pkt 8 UPDOF nie przysługuje względem wynagrodzenia wypłacanego wykonawcy za realizację prac dotyczących organizacji i obsługi Forum, opisanych w stanie faktycznym w punkcie 4.

Uzyskany przez wykonawcę w tym przypadku przychód należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a UPDOF i zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 UPDOF do uzyskanego z tego tytułu przychodu zastosowanie znajdą koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

W przypadku podatnika, który uzyskuje przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, określonych w art. 13 pkt 8 UPDOF, przysługują, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 UPDOF, koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W przypadku natomiast korzystania przez twórców z praw autorskich w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami, ustawodawca dopuścił możliwość stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 9 pkt 3 UPDOF, koszty uzyskania przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Stosownie do art. 22 ust. 9a UPDOF, w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 9aa UPDOF, w przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, suma łącznych kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, oraz przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 22 ust. 9b UPDOF 50% koszty uzyskania przychodów stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

  1. działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
  2. działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
  3. produkcji audialnej i audiowizualnej;
  4. działalności publicystycznej;
  5. działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
  6. działalności konserwatorskiej;
  7. prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1191, 1293, 1669, 2445 i 2339), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
  8. działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

Zgodnie z art. 18 UPDOF, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych, wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

O kwalifikacji do danego źródła przychodu przesądza treść danej umowy, a nie forma zawiązania stosunku prawnego. Gdy przedmiotem umowy są prawa autorskie to przychody z tego tytułu zalicza się do przychodów z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 UPDOF.

Na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 UPDOF, zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% jest możliwe wówczas, gdy dana osoba uzyskuje przychód za wykonanie dzieła będącego przedmiotem prawa autorskiego oraz gdy dokona rozporządzenia prawami autorskimi do swojego utworu.

Ustalenia, czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych, a także czy podatnik jest twórcą, należy dokonać w świetle odrębnych przepisów, czyli przepisów UPAiPP.

W myśl art. 1 ust. 1 UPAiPP przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Zgodnie z art. 8 ust. 1 UPAiPP prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Natomiast z przepisu art. 8 ust. 2 UPAiPP wynika, że domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Ponadto, w rozumieniu prawa autorskiego, jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat.

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich albo rozporządzania tymi prawami, występują wówczas gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu. Po drugie, osiągnięty przychód musi stanowić skutek korzystania przez twórcę z praw autorskich albo rozporządzania nimi, czyli stanowić honorarium autorskie.

Podsumowując, zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 3 UPDOF, przy założeniu spełnienia warunków przewidzianych w art. 22 ust. 9a UPDOF, potrącenie przez Gminę 50% kosztów uzyskania przychodów możliwe jest wyłącznie wówczas gdy:

  • praca wykonywana przez podatnika jest przedmiotem prawa autorskiego, a więc spełnia przesłanki utworu określone w UPAiPP;
  • podatnik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez podatnika wynika z korzystania przez twórcę z tych praw lub rozporządzania tymi prawami;
  • przychody uzyskane są w wyniku działalności określonej w art. 22 ust. 9b UPDOF.

W celu realizacji Forum wykonawca dobiera prelegentów występujących z referatami w zakresie PEM oraz opracowuje i wygłasza własne wystąpienie w zakresie prowadzonych w Mieście badań. Wykonawca zobowiązany jest także do podjęcia wszelkich działań organizacyjnych w zakresie Forum oraz pokrycia związanych z tym kosztów, takich jak przygotowanie i druk zaproszeń oraz materiałów konferencyjnych, organizacja transportu i pobytu prelegentów w X, w tym organizacja kolacji dla wybranych gości oraz cateringu w trakcie Forum, zapewnienie tłumaczeń wystąpień prelegentów na język polski oraz tłumaczeń dla potrzeb zagranicznych prelegentów podczas całego pobytu związanego z Forum, a także utrwalenia wystąpień prelegentów w postaci krótkich filmów video. Czynności w zakresie przygotowania i obsługi Forum, takie jak opracowanie zaproszeń, czy materiałów konferencyjnych, zapewnienie tłumaczenia oraz nagrań video, nie są realizowane przez wykonawcę, ale z wykorzystaniem usług świadczonych przez osoby trzecie, działające na rzecz wykonawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, czynności wykonywane w ramach punktu 4 wskazanego w stanie faktycznym wniosku, obejmujące zorganizowanie i obsługę Forum, czyli konferencji poświęconej zagadnieniom związanym z PEM, nie wiążą się zatem z pracą wykonawcy o charakterze twórczym, skutkującą powstaniem utworów, w zakresie których wykonawca przenosiłby autorskie prawa majątkowe na Wnioskodawcę. W efekcie działań wykonawcy podejmowanych w ramach organizacji i obsługi Forum nie powstają zatem utwory w rozumieniu art. 1 UPAiPP, których wykonawca byłby twórcą w rozumieniu art. 8 UPAiPP. Tym samym, w zakresie prac wymienionych w punkcie 4 stanu faktycznego, uzyskany przez wykonawcę przychód nie wynika z tytułu korzystania przez wykonawcę z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami.

W powyższych okolicznościach, nieistotne pozostaje badanie, czy przychody wykonawcy uzyskiwane są z tytułu działalności mieszczącej się w katalogu przewidzianym w art. 22 ust. 9b UPDOF.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, nie jest uprawnione zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 UPDOF, w przypadku czynności wykonywanych przez wykonawcę w ramach organizacji i obsługi Forum, o którym mowa w punkcie 4 stanu faktycznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej