Przekształcenie Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie w spółkę komandytową, nie będzie s... - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.708.2022.3.EC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.708.2022.3.EC

Temat interpretacji

Przekształcenie Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie w spółkę komandytową, nie będzie skutkowało obowiązkiem zwrotu wykorzystanej do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT, w sytuacji gdy nie zostaną spełnione przesłanki uchylenia, stwierdzenia nieważności lub zmiany decyzji o wsparciu, wymienione w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, czy po przekształceniu Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o, a następnie w spółkę komandytową, nie będzie Pan zobowiązany do zwrotu wykorzystanej do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, o ktorym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2022 r. (data wpływu 31 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszlego

Przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca - prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą (…), dalej "Wnioskodawca", jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Osiąga Pan dochody z prowadzonej działalności gospodarczej, które podlegają opodatkowaniu podatkiem liniowym. Prowadzi Pan działalność produkcyjną, handlową i usługową, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych lub usług: kamień, piasek, glina, nawozy i związki azotowe.

W stosunku do Pana, została wydana w dniu (…) września 2021 r. decyzja o wsparciu na podstawie art. 13, 14 i 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752, ze zm ), w ramach tzw. "Polskiej Strefy Inwestycji", co oznacza, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą korzysta Pan ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Maksymalna wysokość pomocy publicznej do jakiej nabył Pan prawo wynosi (…) zł, biorąc pod uwagę maksymalną wielkość nakładów inwestycyjnych uwzględnioną w ww. decyzji.

Decyzja o wsparciu została wydana na czas określony i będzie obowiązywała przez okres 12 lat licząc od dnia jej wydania. Jednym z warunków jej obowiązywania jest m in. zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia oraz poniesienie na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych inwestycji w wysokości wynikającej z decyzji.

Planuje Pan przekształcenie formy prawnej swojego przedsiębiorstwa z obecnej jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę komandytową. Z uwagi na ograniczenia wynikające z przepisów Kodeksu spółek handlowych, w pierwszej kolejności jednoosobowa działalność gospodarcza zostanie przekształcona w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, natomiast następnie w spółkę komandytową, w której wspólnikami będzie Pan wraz z żoną. Po przekształceniu w spółkę komandytową działalność prowadzona przez Pana będzie prowadzona w sposób wynikający z otrzymanej decyzji. Przewiduje Pan, że proces przekształcenia w spółkę komandytową może zakończyć się na przełomie 2022 i 2023 r.

Wskazane wyżej działania mają na celu m in. zachowanie ciągłości prawnej Wnioskodawcy, po przekształceniu jego obecnej działalności jednoosobowej, ze względu na sukcesję prawną i podatkową, oraz w konsekwencji możliwość kontynuowania działalności na podstawie uzyskanej decyzji o wsparciu na prowadzenie działalności na terenie realizacji nowej inwestycji. Spółki przekształcone - zarówno spółka z ograniczoną odpowiedzialności oraz spółka komandytowa - będą kontynuowały profil Pana działalności, tj. będą prowadziły działalność produkcyjną, handlową i usługową, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych lub usług: kamień, piasek, glina, nawozy i związki azotowe.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

Wskazał Pan, że w zakresie złożonego w dniu (…) lipca 2022 r. wniosku, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w dniu 20 października 2022 r. w Pana sprawie interpretację indywidualną, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.571.2022.2.PC, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, które potwierdza stanowisko przedstawione przez Pana (w zakresie pytania nr 2).

W treści wydanej interpretacji organ interpretacyjny jednoznacznie wskazał, że:

„...Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, ustawa o WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorca, który jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mógł dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów KSH. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorcy.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy Wnioskodawca, jako podmiot, który uzyskał Decyzję, dokona przekształcenia w spółkę kapitałową (Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) a następnie w spółkę komandytową oraz Decyzja nie zostanie uchylona przez właściwy organ (z uwagi na brak przesłanek takiego uchylenia), możliwe będzie dalsze posługiwanie się Decyzją przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i następnie przez spółkę komandytową.

W świetle powyższego, stanowisko Pana w zakresie ustalenia, czy po przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w spółkę komandytową, spółkom przekształconym (zarówno jednoosobowej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie spółce komandytowej), na które w wyniku przekształceń i sukcesji przejdzie decyzja o wsparciu nowych inwestycji, spółkom przekształconym będzie przysługiwało zwolnienie od opodatkowania dochodów podatkiem dochodowym od osób prawnych, przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe..."

W Pana opinii, przesłane w dniu 12 października br. wezwanie jest niespójne z ww. interpretacją w zakresie podatku CIT. Niezrozumiałe jest stanowisko organu zawarte w wezwaniu jakoby „...w związku z tym nie możemy wskazać czy w jednoosobowej działalności gospodarczej nie utraci Pan prawa do zwolnienia podatkowego i nie będzie Pan obowiązany do zwrotu wykorzystanej do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT...", podczas gdy ten sam organ, rozstrzygając ten sam wniosek Wnioskodawcy na gruncie ustawy CIT, potwierdził w interpretacji z dnia 20 października br., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.571.2022.2.PC, że „...w przypadku, gdy Wnioskodawca, jako podmiot, który uzyskał Decyzję, dokona przekształcenia w spółkę kapitałową (Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) a następnie w spółkę komandytową oraz Decyzja nie zostanie uchylona przez właściwy organ (z uwagi na brak przesłanek takiego uchylenia), możliwe będzie dalsze posługiwanie się Decyzją przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i następnie przez spółkę komandytową".

Udzielając odpowiedzi w ww. sposób organ potwierdza, iż możliwe będzie „dalsze posługiwanie się Decyzją”, a więc potwierdza, iż możliwa będzie kontynuacja stosowania pomocy w postaci zwolnienia z podatku dochodowego przez przedsiębiorcę (również po jego przekształceniu). Nie widzi Pan zatem podstaw, dla których w zakresie podatku CIT organ podatkowy wydaje rozstrzygnięcie merytoryczne w postaci interpretacji potwierdzającej Pana stanowisko, a w zakresie podatku PIT wzywa podatnika do uzupełnienia opisu stanu faktycznego, powołując się na rzekomą konieczność przeprowadzenia postępowania dowodowego. Nawet gdy w zakresie obu podatków są prowadzone odrębne postępowania, w odrębnych delegaturach organu, to jednak brak jest uzasadnienia aby organ stosował odrębne standardy w stosunku do tego samego wniosku i tego samego Wnioskodawcy.

W celu wyeliminowania ewentualnych wątpliwości i wyłącznie z ostrożności procesowej wskazuje Pan, iż przedmiotem zapytania we wniosku w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku PIT, nie jest weryfikacja czy w wyniku przekształcenia w podatnika podatku CIT, będzie Pan spełniał warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia wynikającego z Decyzji o wsparciu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT, a jedynie potwierdzenie, czy sama czynność przekształcenia Pana jednoosobowego przedsiębiorstwa w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie w spółkę komandytową, nie będzie skutkowała koniecznością zwrotu wykorzystanej do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku PIT, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 63b ustawy PIT.

Pana intencją nie jest zatem, aby tutejszy organ prowadził postępowanie dowodowe i weryfikował czy w wyniku przekształcenia spełnia Pan bądź nie spełnia warunków zwolnienia wynikających m.in. z decyzji o wsparciu przewidzianych m.in. w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji, a jedynie aby potwierdził bądź wykluczył, czy czynność przekształcenia jednoosobowej działalności przedsiębiorcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie spółkę komandytową, spowoduje po Pana stronie obowiązek zwrotu wykorzystanej do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku PIT, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 63b ustawy PIT.

Zaznacza Pan, iż nie są mu znane jakiekolwiek okoliczności, które skutkowałyby uchyleniem, stwierdzeniem nieważności lub zmianą decyzji o wsparciu wydanej dla Pana, o której mowa w treści wniosku o interpretację.

Dodatkowo, nie widzi Pan uzasadnienia, dla którego udzielenie odpowiedzi na to pytanie – w tak przedstawionych okolicznościach stanu faktycznego oraz przy wydaniu interpretacji w zakresie pytania 2 odnośnie podatku CIT - wymagałoby przeprowadzania postępowania dowodowego.

Jednocześnie, zaznacza się, iż z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa powyżej korzysta Pan jako podatnik PIT (i będzie korzystał w wyniku przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie w spółkę komandytową, jako podatnik CIT) wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu, o której mowa w opisie stanu faktycznego.

W związku z powyższym przeformułował Pan pytanie oznaczone we wniosku nr 1.

Pytania

1.Czy przekształcenie Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie w spółkę komandytową, będzie skutkowało obowiązkiem zwrotu wykorzystanej do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji gdy nie zostaną spełnione przesłanki uchylenia, stwierdzenia nieważności lub zmiany decyzji o wsparciu, wymienione w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm.)?

2.Czy po przekształceniu Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę komandytową, spółkom przekształconym (zarówno jednoosobowej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie spółce komandytowej), na które w wyniku przekształceń i sukcesji przejdzie decyzja o wsparciu nowych inwestycji, spółkom przekształconym będzie przysługiwało zwolnienie od opodatkowania dochodów podatkiem dochodowym od osób prawnych, przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Na pytania nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że przekształcenie Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie w spółkę komandytową, nie będzie skutkowało obowiązkiem zwrotu wykorzystanej do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT, w sytuacji gdy nie zostaną spełnione przesłanki uchylenia, stwierdzenia nieważności lub zmiany decyzji o wsparciu, wymienione w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm.).

W dalszej części uzasadnienia, stwierdza Pan, że:

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1752, ze zm. - zwanej dalej "ustawa o wspieraniu nowych inwestycji") wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej "wsparciem", jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei, zgodnie z art. 4 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3. Przedmiotowe zwolnienie od podatku dochodowego, do którego odsyła art. 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 5a ustawy o PIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu. W Pana przypadku, warunek ten jest bezwzględnie spełniony, ponieważ osiąga przychody z działalności gospodarczej opodatkowane na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy PIT, tj. podatkiem liniowym.

Tym samym, Panu, jako podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych, osiągającemu dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, który opodatkowuje dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy PIT, czyli tzw. podatkiem liniowym, przysługuje zwolnienie od opodatkowania dochodów, przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT, w odniesieniu do dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, po spełnieniu warunków korzystania z ww. zwolnienia (wynikających z decyzji).

Podsumowując, sam fakt przekształcenia Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie w spółkę komandytową, nie będzie skutkował obowiązkiem zwrotu wykorzystanej do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT, ponieważ nie zostaną spełnione przesłanki uchylenia, stwierdzenia nieważności lub zmiany decyzji o wsparciu, wymienione w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do art. 21 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W myśl art. 21 ust. 5b ww. ustawy:

W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, lub uchylenia decyzji o wsparciu, o której mowa w ust. 1 pkt 63b, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku na zasadach określonych w ust. 5c

Zgodnie z art. 21 ust. 5cc ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Przepisów ust. 1 pkt 63a i 63b nie stosuje się, jeżeli:

1) osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu następuje w związku z zawarciem umowy, dokonaniem innej czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych lub dokonaniem czynności innej niż zawarcie umowy, których efektem jest podejmowanie w sposób sztuczny czynności faktycznych dokonanych przede wszystkim w celu uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego, lub

2) czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru, lub

3) podatnik korzystający ze zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, dokonuje czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, w tym związanych z działalnością nieobjętą tymi zwolnieniami, których głównym lub jednym z głównych celów jest uniknięcie opodatkowania lub uchylenie się od opodatkowania.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że (…) września 2021 r. została Panu wydana decyzja o wsparciu podstawie art. 13, 14 i 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, w ramach tzw. "Polskiej Strefy Inwestycji", co oznacza, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą korzysta Pan ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Planuje Pan przekształcenie formy prawnej swojego przedsiębiorstwa z obecnej jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z o.o., a następnie w spółkę komandytową.

Wątpliwość Pana budzi czy przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o., a następnie w spółkę komandytową będzie skutkowało obowiązkiem zwrotu wykorzystanej do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji gdy nie zostaną spełnione przesłanki uchylenia, stwierdzenia nieważności lub zmiany decyzji o wsparciu, wymienione w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji.

Zgodnie z art. 5841 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.),

Przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia).

W myśl art. 5842 Kodeksu spółek handlowych,

§ 1. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

§ 2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

§ 3. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.

Stosownie natomiast do art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.),

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1)przekształcenia innej osoby prawnej,

2)przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej,

Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Powyższe przepisy regulują kwestie sukcesji prawnej oraz podatkowej podmiotu (spółki kapitałowej), która powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Kontynuacja bytu prawnego oznacza, że majątek przedsiębiorcy przekształcanego staje się majątkiem przekształconej spółki. Innymi słowy - następuje przekształcenie formy działalności przy jednoczesnej kontynuacji podmiotowości prawnej.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy o WNI:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Zgodnie z art. 17 ww. ustawy o WNI:

1. Prawo do korzystania ze zwolnienia, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji o wsparciu.

2. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu, jeżeli przedsiębiorca:

1) zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu lub

2) rażąco uchybił warunkom określonym w decyzji o wsparciu, lub

3) nie usunął uchybień w realizacji warunków, o których mowa w pkt 2, stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 22, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

2a. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla albo zmienia decyzję o wsparciu, jeżeli jest to konieczne ze względu na decyzję Komisji Europejskiej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

3. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu również na wniosek złożony przez przedsiębiorcę.

W wydanej dla Pana w dniu 20 października 2022 r. interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1-3.4010.571.2022.2.PC dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po przekształceniu Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę komandytową, spółkom przekształconym (zarówno jednoosobowej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie spółce komandytowej), na które w wyniku przekształceń i sukcesji przejdzie decyzja o wsparciu nowych inwestycji, spółkom przekształconym będzie przysługiwało zwolnienie od opodatkowania dochodów podatkiem dochodowym od osób prawnych, przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „ustawa o WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorca, który jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mógł dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów KSH. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorcy.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy Wnioskodawca, jako podmiot, który uzyskał Decyzję, dokona przekształcenia w spółkę kapitałową (Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) a następnie w spółkę komandytową oraz Decyzja nie zostanie uchylona przez właściwy organ (z uwagi na brak przesłanek takiego uchylenia), możliwe będzie dalsze posługiwanie się Decyzją przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i następnie przez spółkę komandytową.”

W związku z powyższym przekształcenie Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie w spółkę komandytową, nie będzie skutkowało obowiązkiem zwrotu wykorzystanej do dnia przekształcenia pomocy w postaci zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT, w sytuacji gdy nie zostaną spełnione przesłanki uchylenia, stwierdzenia nieważności lub zmiany decyzji o wsparciu, wymienione w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul (...), (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).