Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.265.2020.2.MU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.06.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.265.2020.2.MU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2020 r. (data wpływu 3 marca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 16 czerwca 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C:

  • w części dotyczącej środków finansowych przyznanych na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym - jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej środków finansowych przyznanych na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego w obie strony jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (zw. dalej xxx lub Wnioskodawcą) jest publiczną uczelnią xxx działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668) oraz na podstawie Statutu Uniwersytetu xxx (tekst jednolity zgodnie z uchwałą Senatu xxx).

Wnioskodawca, jako uczelnia publiczna w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo - badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy:

  1. kształcenie studentów i doktorantów w dziedzinie nauk xxx w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, naukowej i dydaktycznej;
  2. wychowywanie studentów, doktorantów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na Uczelnię, procesie kształcenia i w prowadzeniu działalności naukowej; gwarantujących realizację polityki dostępności Uczelni, równych szans i niedyskryminacji;
  4. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
  5. kształcenie i promowanie kadr Uczelni;
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kształcenia specjalistycznego i innych form kształcenia;
  7. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
  8. potwierdzanie efektów uczenia się;
  9. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  11. pełnienie funkcji podmiotu tworzącego dla podmiotów xxx;
  12. uczestniczenie w sprawowaniu xxx których Uniwersytet jest podmiotem tworzącym i we współpracy z innymi podmiotami xxx;
  13. realizacja zadań na potrzeby obronne państwa, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w myśl obowiązujących przepisów.

W celu realizacji zadań z punktu 4 Wnioskodawca prowadzi działalność naukową w zakresie badań podstawowych mających przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne, korzystając w tym między innymi z finansowania Narodowego Centrum Nauki, zwanym dalej NCN.

Wnioskodawca w dniu 16 lipca 2015 r. otrzymał decyzję Narodowego Centrum Nauki w sprawie wniosku, złożonego przez jego doktorantkę (zwaną dalej Stypendystą), o przyznaniu finansowania stypendium doktorskiego zgłoszonego w ramach konkursu E. na finansowanie stypendiów doktorskich. W dniu 22 września 2015 r. Wnioskodawca zawarł z NCN umowę, której przedmiotem było określenie :

  • terminu oraz warunków realizacji przez Stypendystę stypendium doktorskiego,
  • wysokości przyznanych środków finansowych,
  • warunków ich przekazywania i rozliczenia.

Warunkiem zrealizowania umowy było odbycie przez Stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w miejscu i na zasadach określonych we wniosku o finansowanie stypendium doktorskiego.

Na realizację stypendium Dyrektor NCN przyznał Wnioskodawcy środki finansowe w wysokości 91.044 zł, z których:

  1. środki w wysokości 24.000 zł przeznaczone były na stypendium naukowe,
  2. środki w wysokości 64.044 zł przeznaczone były na pokrycie przez Stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego (wypłacone w dwóch latach),
  3. środki w wysokości 3.000 zł przeznaczone były na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) związanej z odbyciem przez Stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym.

Na podstawie § 5 ust. 5 umowy xxx Wnioskodawca zawarł w dniu 24 września 2015 r. ze Stypendystą umowę o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego E.. Zgodnie z § 3 ust. 1c powyższej umowy Wnioskodawca wypłacił w dniu 3 listopada 2015 r. Stypendyście kwotę 3.000 zł, przeznaczoną na pokrycie faktycznie poniesionych kosztów podróży (w obie strony) związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, podlegającą rozliczeniu po zakończeniu stażu, na podstawie udokumentowanych wydatków (bilet, faktura).

Po zakończeniu stażu przez Stypendystę otrzymane środki w wysokości 3.000 zł zostały rozliczone do kwoty 1.877,31 zł na podstawie udokumentowanych wydatków to jest:

  • faktury z dnia 27 czerwca 2015 r. na kwotę 182,00 zł;
  • biletu autobusowego na kwotę 285 SEK;
  • biletu na kwotę 115 SEK;
  • faktury VAT z 17 marca 2016 r. na kwotę 1.514,03 zł.

Nierozliczona kwota w wysokości 1.122,69 zł została zwrócona przez Stypendystę na konto bankowe Wnioskodawcy a następnie została przekazana przez Wnioskodawcę do Narodowego Centrum Nauki.

Wnioskodawca wystawił i przekazał do Urzędu Skarbowego oraz Stypendystce PIT-8C - informację o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych za rok 2015 i rok 2016, wykazując odpowiednio w każdym roku kwoty po 32.022 zł.

W dacie wypłaty świadczeń Stypendystka nie pozostawała w stosunku pracy z Wnioskodawcą, a świadczenia wypłacone były na podstawie zawartej umowy określającej warunki, termin i zasady wypłaty środków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo wykazując w PIT-8C wartość otrzymanych przez Stypendystę w ramach stypendium doktorskiego środków przeznaczonych na pokrycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym bez wykazywania kwoty 1.877,31 zł przeznaczonej na pokrycie faktycznie poniesionych kosztów podróży?

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe przeznaczone na wypłatę stypendium naukowego, pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz pokrycie kosztów podróży związanej z odbywaniem przez stypendystę stażu - element realizacji celów statutowych Wnioskodawcy - zostały rozliczone w sposób prawidłowy.

Wnioskodawca wystawiając zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, PIT-8C wykazał w nim wartość przekazanych stypendystce środków dotyczących pokrycia kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, które podlegały opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł, a dla których Wnioskodawca nie był płatnikiem zaliczek podatku dochodowego od osób fizycznych.

W PIT-8C nie wykazano wypłaconych środków finansowych zwolnionych z podatku dochodowego od osób fizycznych, tj.:

  1. środków w wysokości 1877,31 złotych wypłaconych jako zwrot faktycznie poniesionych przez stypendystę kosztów podróży nie stanowiących przysporzenia majątkowego (poniesione w celu realizacji zadań Wnioskodawcy - badań naukowych) zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b w powiązaniu z ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. wartości wypłaconego stypendium naukowego - zwolnienie zgodnie z art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie był zobowiązany do ujęcia kwoty 1.877,31 zł stanowiącej zwrot faktycznie poniesionych przez stypendystę kosztów podróży w deklaracji PIT-8C za rok 2016.

Wnioskodawca podpisał umowę ze Stypendystą określającą warunki, terminy i zasady wypłaty środków związanych z wypłatą stypendium doktorskiego, w tym pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz pokrycie kosztów podróży związanej z realizacją stażu. Realizacja projektów obejmujących wyjazdy do zagranicznych ośrodków naukowych w celu prowadzenia badań naukowych stanowi jedno z ważnych zadań Wnioskodawcy, a ilość takich projektów i ich wartość jest istotna w dokonywanej ocenie parametrycznej Uczelni wpływającej na wysokość otrzymywanych środków finansowych z budżetu państwa.

Zgodnie z zapisami art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas: podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13, który warunkuje zwolnienie min. poniesieniem świadczeń w celu osiągnięcia przychodów lub w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw.

Podróż Stypendysty do zagranicznego ośrodka naukowego w celu realizacji badań naukowych spełniała oba wskazane warunki (co wykazano powyżej) a jej koszty zostały rozliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Zdaniem Wnioskodawcy wypłacone środki w wysokości 1.877,31 zł stanowią zwrot poniesionych przez Stypendystę kosztów podróży, a nie przysporzenie majątkowe, co pozwala na objęcie zwolnieniem z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej środków finansowych przyznanych na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej środków finansowych przyznanych na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego w obie strony za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2015 r. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.",

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie w szczególności zawarte w tym przepisie wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródeł przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść), tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest publiczną uczelnią xxx działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668) oraz na podstawie Statutu Uniwersytetu xxx (tekst jednolity zgodnie z uchwałą Senatu xxx).

Wnioskodawca, jako uczelnia publiczna w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo - badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy:

  1. kształcenie studentów i doktorantów w dziedzinie nauk xxx w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, naukowej i dydaktycznej;
  2. wychowywanie studentów, doktorantów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na Uczelnię, procesie kształcenia i w prowadzeniu działalności naukowej; gwarantujących realizację polityki dostępności Uczelni, równych szans i niedyskryminacji;
  4. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
  5. kształcenie i promowanie kadr Uczelni;
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kształcenia specjalistycznego i innych form kształcenia;
  7. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
  8. potwierdzanie efektów uczenia się;
  9. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  11. pełnienie funkcji podmiotu tworzącego dla podmiotów xxx;
  12. uczestniczenie w sprawowaniu xxx których Uniwersytet jest podmiotem tworzącym i we współpracy z innymi podmiotami xxx;
  13. realizacja zadań na potrzeby obronne państwa, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w myśl obowiązujących przepisów.

W celu realizacji zadań z punktu 4 Wnioskodawca prowadzi działalność naukową w zakresie badań podstawowych mających przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne, korzystając w tym między innymi z finansowania Narodowego Centrum Nauki, zwanym dalej NCN.

Wnioskodawca w dniu 16 lipca 2015 r. otrzymał decyzję Narodowego Centrum Nauki w sprawie wniosku, złożonego przez jego doktorantkę (zwaną dalej Stypendystą), o przyznaniu finansowania stypendium doktorskiego zgłoszonego w ramach konkursu E. na finansowanie stypendiów doktorskich. W dniu 22 września 2015 r. Wnioskodawca zawarł z NCN umowę, której przedmiotem było określenie :

  • terminu oraz warunków realizacji przez Stypendystę stypendium doktorskiego,
  • wysokości przyznanych środków finansowych,
  • warunków ich przekazywania i rozliczenia.

Warunkiem zrealizowania umowy było odbycie przez Stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w miejscu i na zasadach określonych we wniosku o finansowanie stypendium doktorskiego.

Na realizację stypendium Dyrektor NCN przyznał Wnioskodawcy środki finansowe w wysokości 91.044 zł, z których:

  1. środki w wysokości 24.000 zł przeznaczone były na stypendium naukowe,
  2. środki w wysokości 64.044 zł przeznaczone były na pokrycie przez Stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego (wypłacone w dwóch latach),
  3. środki w wysokości 3.000 zł przeznaczone były na pokrycie kosztów podróży (w obie strony) związanej z odbyciem przez Stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym.

Na podstawie § 5 ust. 5 umowy xxx Wnioskodawca zawarł w dniu 24 września 2015 r. ze Stypendystą umowę o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego E.. Zgodnie z § 3 ust. 1c powyższej umowy Wnioskodawca wypłacił w dniu 3 listopada 2015 r. Stypendyście kwotę 3.000 zł, przeznaczoną na pokrycie faktycznie poniesionych kosztów podróży (w obie strony) związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, podlegającą rozliczeniu po zakończeniu stażu, na podstawie udokumentowanych wydatków (bilet, faktura).

Po zakończeniu stażu przez Stypendystę otrzymane środki w wysokości 3.000 zł zostały rozliczone do kwoty 1.877,31 zł na podstawie udokumentowanych wydatków to jest:

  • faktury z dnia 27 czerwca 2015 r. na kwotę 182,00 zł;
  • biletu autobusowego na kwotę 285 SEK;
  • biletu na kwotę 115 SEK;
  • faktury VAT z 17 marca 2016 r. na kwotę 1.514,03 zł.

Nierozliczona kwota w wysokości 1.122,69 zł została zwrócona przez Stypendystę na konto bankowe Wnioskodawcy a następnie została przekazana przez Wnioskodawcę do Narodowego Centrum Nauki.

Wnioskodawca wystawił i przekazał do Urzędu Skarbowego oraz Stypendystce PIT-8C - informację o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych za rok 2015 i rok 2016, wykazując odpowiednio w każdym roku kwoty po 32.022 zł.& 

W dacie wypłaty świadczeń Stypendystka nie pozostawała w stosunku pracy z Wnioskodawcą, a świadczenia wypłacone były na podstawie zawartej umowy określającej warunki, termin i zasady wypłaty środków.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

  • do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej, są przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167).

Stosownie do treści § 2 powołanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

  1. diety;
  2. zwrot kosztów:


    1. przejazdów,
    2. dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
    3. noclegów,
    4. innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Aby jednak przedmiotowe świadczenia otrzymane przez osoby niebędące pracownikami do wysokości określonej w ww. rozporządzeniu korzystały ze zwolnienia, muszą być spełnione warunki wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Warunkiem niezbędnym do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest odbycie podróży, a w przypadku pracownika podróży służbowej.

Wskazać przy tym należy, że o ile w przypadku pracowników nie ma wątpliwości, że zwolnieniem objęte są wyłącznie diety i inne należności za czas podróży służbowej to w przypadku osób niebędących pracownikami uwzględnić należy świadczenia otrzymane w związku z szeroko rozumianą podróżą (podatek dochodowy od osób fizycznych komentarz pod redakcją J. Marciniuka, Warszawa 2014). Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 12 stycznia 2018 r., sygn. akt II FSK 3509/15 wyjaśnił, że pojęcia podróży nie należy utożsamiać z podróżą służbową pojęciem zdefiniowanym w Kodeksie pracy. Przy braku zaś ustawowej definicji podróży należy przyjąć, że chodzi tu zarówno o podróż odbytą w związku z załatwianiem cudzych spraw, jak również o dojazd na miejsce wykonywania określonych czynności.

Przystępując do oceny skutków podatkowych otrzymania środków przeznaczonych na pokrycie kosztów podróży i pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posłużono się terminem podróż bez określenia służbowa, co oznacza, że zakres tego zwolnienia nie ogranicza się jedynie do podróży służbowych w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 z późn. zm.), ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opisany we wniosku stan faktyczny uznać należy, że wyjazd Stypendystki do zagranicznego ośrodka naukowego stanowi podróż, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przy spełnieniu warunków wynikających z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środki na pokrycie kosztów podróży oraz pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym, do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży są objęte ww. zwolnieniem przedmiotowym.

Zatem wypłacone przez Wnioskodawcę środki finansowe w ramach stypendium doktorskiego, na które składają się środki finansowe na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz środki finansowe na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego w obie strony, o ile nie przekraczają wysokości limitów określonych w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej, są objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie był obowiązany do wykazywania obu ww. świadczeń w informacjach PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C w części dotyczącej środków finansowych przyznanych na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej środków finansowych przyznanych na pokrycie kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego w obie strony za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Stanowisko

w części prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej