Dla preferencyjnego rozliczenia się w zeznaniu rocznym za 2021 r. jako osoba samotnie wychowująca dziecko, w myśl art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o PIT, wy... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.244.2022.1.MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.244.2022.1.MD

Temat interpretacji

Dla preferencyjnego rozliczenia się w zeznaniu rocznym za 2021 r. jako osoba samotnie wychowująca dziecko, w myśl art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o PIT, wymagane jest, aby przychód dziecka, także ten zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT, nie przekroczył kwoty limitu 3 089 zł.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 26 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani rozwódką, która wychowuje samotnie pełnoletnią córkę. Córka w roku podatkowym 2021 osiągnęła przychody z umowy zlecenie, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 w wysokości 6 514,80 zł. Na stronie podatki.gov.pl/twoj-e-pit/pit-37-za-2021 jest napisane: „osoba samotnie wychowująca dzieci może skorzystać z odliczenia jeśli w roku podatkowym łącznie spełniła warunki określone w ustawie: m.in. samotnie wychowywała dzieci: pkt c: do ukończenia 25. roku życia jeśli uczą się szkołach wyższych, jeśli w roku podatkowym nie uzyskała dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych (17%, 32%), dochodów z kapitałów pieniężnych (19%) lub uzyskała przychody zwolnione z opodatkowania w ramach „ulgi dla młodych” w łącznej wysokości przekraczającej kwotę 3 089 zł.”

Pytanie

Czy w sytuacji, jeśli spełnia Pani łącznie wszystkie warunki jako osoba samotnie wychowująca dziecko i jednocześnie córka osiągnęła przychody zwolnione z podatku „ulga dla młodych”, przekraczające kwotę 3 089 zł, może Pani rozliczyć PIT-37 jako osoba samotnie wychowująca dziecko?

Pani stanowisko w sprawie

Czytając wyjaśnienia na stronie podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/pit-37-za-2021 uważa Pani, że może rozliczyć PIT-37 jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Na stronie jest napisane, że musi Pani spełnić wszystkie warunki: jest Pani rozwódką, córka uczy się w szkole wyższej, nie osiagnęła dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych (17%, 32%), nie osiągnęła dochodów z kapitałów pieniężnych (19%) i uzyskała przychód zwolniony z opodatkowania w ramach „ulgi dla młodych” w wysokości przekraczającej kwotę 3 089 zł. Interpretuje Pani ten zapis „lub uzyskała przychody zwolnione z opodatkowania...” jako sytuację umożliwiającą Pani rozliczenie PIT-37 jako osoba samotnie wychowująca dziecko, pomimo przekroczenia kwoty przychodu 3 089 zł, ponieważ te przychody są zwolnione z podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Na podstawie art. 6 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), wynika, że:

sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.”.

Wyjaśnić przy tym należy, że stosownie do art. 70 ust. 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, dodanego przez art. 9 pkt 7 ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2427):

w przypadku opodatkowania dochodów uzyskanych w 2021 r., o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r., przepis art. 6 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio do osoby samotnie wychowującej dzieci i jej dziecka.”.

Przystępując do analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym rozliczania się przewidzianego w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Jak wynika z ww. uregulowań prawnych, aby spełniać warunki uprawniające do preferencyjnego rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko, w oparciu o art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy m.in. wychowywać w roku podatkowym pełnoletnie dziecko do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, które w roku podatkowym nie uzyskało dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskało przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej. W 2021 r. wysokość ww. limitu wynosiła 3 089 zł.

Dla ustalenia dochodu dziecka – uprawniającego rodzica do rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko – dochód należy określić zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jako różnicę pomiędzy przychodem a kosztami uzyskania przychodu.

Z treści omawianego przepisu art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przy ustalaniu kryterium dochodowego pełnoletnich, uczących się dzieci uwzględnia się zarówno – tj. w łącznej wysokości – ich przychody objęte tzw. ulgą dla młodych wolne od podatku, jak i dochody podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b ww. ustawy, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Taka intencja przyświecała ustawodawcy przy wprowadzeniu brzmienia ww. przepisu, co wynika z uzasadnienia do projektu – wprowadzającej od 1 sierpnia 2019 r. zmianę omawianego przepisu – ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Druk Sejmowy VIII kadencji nr 3551, Warszawa, 25 czerwca 2019 r.), mianowicie: „Celem tej zmiany jest zachowanie status quo w odniesieniu do dochodów pełnoletniego (do 25. roku życia), uczącego się dziecka, które obecnie są uwzględniane przy ustalaniu prawa rodzica do preferencyjnego opodatkowania dochodów w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci (…). Po zmianie, tak jak obecnie, zarobki dziecka (z pracy oraz z umów zlecenia) – niezależnie od tego czy będę opodatkowane, czy objęte zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT – nie będą mogły przekroczyć kwoty 3 089 zł, aby nie pozbawić prawa rodzica do tych preferencji podatkowych. Brak tej zmiany spowodowałby nierówność między osobami będącymi rodzicami młodych osób, których wysokie przychody korzystają ze zwolnienia, a rodzicami, których dzieci uzyskują okazjonalne, wakacyjne dochody, np. z umowy o dzieło.”

Zatem ze względu na zmianę wprowadzoną w brzmieniu art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość preferencyjnego rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko ma wyłącznie rodzic dzieci, których dochody w roku podatkowym nie przekroczyły limitu w wysokości 3 089 zł. Do limitu tego zaliczać się również przychody zwolnione z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 148 powołanej ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa wskazać należy, że skoro przychód córki w 2021 r. zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przekroczył kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 przywołanej ustawy oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy, czyli kwotę 3 089 zł, uznać należy, że nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących możliwość preferencyjnego rozliczenia się w zeznaniu rocznym jako osoba samotnie wychowująca dziecko, na podstawie art. 6 ust. 4 przytoczonej ustawy.

W związku z powyższym, skoro w analizowanej sprawie nie została spełniona jedna z przesłanek określonych w art. 6 ust. 4 pkt 3 cytowanej ustawy, tj. uzyskane przez Pani córkę w 2021 r. przychody z umowy zlecenie, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ww. ustawy łącznie przekroczyły kwotę 3 089 zł, to nie przysługuje Pani prawo do rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko w zeznaniu podatkowym za 2021 r., pomimo spełnienia pozostałych warunków normujących tę preferencję podatkową.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).