Obowiązek wystawienia przez płatnika informacji PIT-11 i PIT-R w związku z wypłatą pozaetatowym członkom Kolegium Odwoławczego wynagrodzenia za udział... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.330.2022.2.MM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.330.2022.2.MM

Temat interpretacji

Obowiązek wystawienia przez płatnika informacji PIT-11 i PIT-R w związku z wypłatą pozaetatowym członkom Kolegium Odwoławczego wynagrodzenia za udział w posiedzeniach.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lipca 2022 r.

Opis stanu faktycznego

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w (...) zatrudnia pozaetatowych członków Kolegium, na podstawie powołania z art. 13 pkt 5, ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych. Do przychodów członków pozaetatowych stosuje się 20% koszty uzyskania przychodu. Z uzyskanego przychodu pobierany jest podatek dochodowy odprowadzony do urzędu skarbowego.

Uzyskany przychód nie podlega zwolnieniom określonym w art. 21 ust. 1 pkt 16b i pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w skrócie u.p.d.o.f.).

Po zakończeniu roku dla tych osób wystawiana jest informacja PIT-11 oraz załącznik PIT-R. Właśnie z tym załącznikiem jest pewien kłopot, ponieważ pozaetatowym członkom nie przysługują żadne kwoty wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 i 17 u.p.d.o.f. ani diety, więc jest to kopiowanie z PIT-11 na załącznik PIT-R, w ten sposób, że przy elektronicznym wypełnianiu informacji PIT-11 i PIT-R w pierwszej kolejności SKO w (....) wypełnia formularz PIT-11, a następnie dochód z tego dokumentu wykazuje na druku PIT-R. Po przesłaniu tych dokumentów drogą elektroniczną na bramkę Ministerstwa Finansów pracownicy mają podwójnie naliczony przychód z obu PIT- ów i podwójnie naliczony podatek do zapłacenia. Oczywiście to podlega poprawieniu i wyjaśnieniu, że nastąpiła pomyłka, gdyż te przychody nie powinny się sumować.

Dodatkowo Kolegium co roku ponosi koszty za aktualizację tych druków, ponieważ nie ma takiego dokumentu w programie płacowym, na którym pracuje Kolegium.

Pytanie

Czy Samorządowe Kolegium Odwoławcze w (...) zobowiązane jest do sporządzenia PIT- 11 (Informacja o przychodach z innych źródeł oraz dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy) bez załącznika PIT-R (Informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich) dla pozaetatowego członka Samorządowego Kolegium Odwoławczego w (...) oraz wysłania formularza PIT-11 bez załącznika PIT-R do urzędu skarbowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu członków pozaetatowych kolegium jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f. za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (tj. przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych). Do złożenia deklaracji PIT-R są zobowiązani płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f., tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1 i są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W części D formularza deklaracji PIT-R dotyczącej informacji o kwotach wypłaconych podatnikowi umieszcza się kwotę wypłaconą, kwotę wolną od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b u.p.d.o.f., kwotę wolną od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f. oraz kwotę po odliczeniu kwot wolnych od podatku.

W deklaracji PIT-R ujmuje się kwoty zwolnione z podatku wynikające z diet i innych należności za czas podroży osoby niebędącej pracownikiem – do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podroży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13 u.p.d.o.f. oraz diety i kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł.

W myśl art. 15 ust. 4 ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych pozaetatowi członkowie kolegium otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podroży. Wymienione świadczenia otrzymywane przez pozaetatowych członków samorządowego kolegium odwoławczego są przychodem, o którym mowa w art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f. (por. Interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 maja 2008 r. znak IPPB2/415-341/08-2/IŚ).

Źródłem przychodu pozaetatowego członka samorządowego kolegium odwoławczego jest działalność wykonywana osobiście. Otrzymane przychody przysługują z tytułu wykonywania obowiązków społecznych i obywatelskich. Pozaetatowemu członkowi kolegium nie przysługują kwoty wolne od podatku dochodowego określone w art. 21 ust. 16 lit. b u.p.d.o.f. oraz art. 21 ust. 17 u.p.d.o.f.

Podkreślenia wymaga, iż o zakresie stosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f. wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 25 listopada 1997 r., sygn. akt U 6/97 (publ. OTK 1997/5-6/65) w którym stwierdził między innymi, iż: „wykładnia przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jako sui generis od reguły opodatkowania, musi być wykładnią ścisłą. Jak wskazano, nieprecyzyjna redakcja art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy podatkowej, zamieszczenie w nim pojęć niezdefiniowanych ani w tej ustawie, ani w innych ustawach, nie ułatwia tej wykładni. Aby uniknąć dowolności i wykładni za szerokiej, należy przyjąć zasadę, że kryteria rozumienia powyższych pojęć muszą mieć w pierwszej kolejności charakter kryteriów ustawowych, a tylko pomocniczo (w kwestiach nierozstrzygniętych przez ustawy) mogą odwoływać się do znaczeń pozaprawnych. Po pierwsze więc, do uznania określonego świadczenia za „dietę” bądź „kwotę stanowiącą zwrot kosztów” nie wystarczy takie nazwanie tego świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.”

Z powyższego wyroku wynika, iż aby uznać określone świadczenie za „dietę”, bądź „kwotę stanowiącą zwrot kosztów” nie wystarczy takie nazwanie świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki właśnie sposób nazwane przez ustawodawcę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest zatem, by świadczenia w postaci diet oraz zwrotu kosztów były w taki sposób określone przez przyznającą je odrębną ustawę, nie zaś akt prawny Kolegium np. regulamin, czy uchwałę.

Skoro zatem ustawa przyznaje pozaetatowym członkom kolegium za udział w posiedzeniach prawo do wynagrodzenia, nie zaś dietę, to uznać należy że brak jest podstaw do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Jego wypłata nie następuje bowiem w wykonaniu ustawowego uprawnienia do świadczenia zakwalifikowanego przez ustawodawcę do kategorii diet.

Przesyłanie do Urzędu Skarbowego sporządzonego PIT-11 wraz z załącznikiem PIT- R powoduje błędne wypełnienie (przez Ministerstwo Finansów) wstępnego zeznania podatkowego poprzez zsumowanie przychodu z PIT-11 oraz kwoty wypłaconej wskazanej w załączniku PIT-R.

Kwoty wskazane w PIT-11 oraz w załączniku PIT-R w tym konkretnym przypadku nie powinny się sumować.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że świadczenie pozaetatowego członka kolegium określone art. 15 ust. 4 u.s.k.o., stanowiące jego przychód w rozumieniu art. 13 pkt 5 u.p.d.o.f., który nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 u.p.d.o.f., nie jest ujęte w informacji o wypłacanych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich PIT-R.

Powyższe w konsekwencji doprowadza do stanowiska, że w stosunku do członków pozaetatowych Samorządowe Kolegium Odwoławcze w (...) zobowiązane jest do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) bez załącznika PIT-R, tj. informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich oraz przesłania informacji PIT-11 bez załączników do urzędu skarbowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca,  art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze  i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 5 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W świetle powyższych przepisów – przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich stanowią wyodrębnioną kategorię przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz.U. z 2018 r. Nr 79, poz. 570, ze zm.):

Samorządowe kolegia odwoławcze, zwane dalej "kolegiami", są organami wyższego stopnia, w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

W myśl art. 4 ust. 3 tej ustawy:

Członkostwo w kolegium ma charakter etatowy lub pozaetatowy.

Stosownie do art. 15 ust. 4 ww. ustawy

Pozaetatowi członkowie kolegium otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach oraz zwrot kosztów podróży.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł.

Skoro ustawa o samorządowych kolegiach odwoławczych przyznaje pozaetatowym członkom kolegium za udział w posiedzeniach prawo do wynagrodzenia, nie zaś dietę, brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłata tego wynagrodzenia nie następuje bowiem w wykonaniu ustawowego uprawnienia do świadczenia zakwalifikowanego przez ustawodawcę do kategorii diet.

W świetle powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że świadczenia wypłacane pozaetatowym członkom samorządowego kolegium odwoławczego należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją tego jest, spoczywający na samorządowym kolegium odwoławczym obowiązek płatnika, określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu,

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust.1.

Na podstawie art. 42 ust. 1 powoływanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Z art. 45ba tej ustawy wynika, że m.in. informacje, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, składa się urzędowi skarbowemu za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze w (...) zatrudnia pozaetatowych członków Kolegium. Do przychodów członków pozaetatowych stosuje się 20% koszty uzyskania przychodu. Z uzyskanego przychodu pobierany jest podatek dochodowy odprowadzony do urzędu skarbowego.

Uzyskany przychód nie podlega zwolnieniom określonym w art. 21 ust. 1 pkt. 16b i pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w skrócie u.p.d.o.f.). Po zakończeniu roku dla tych osób wystawiana jest informacja PIT-11 oraz załącznik PIT- R.

Z objaśnień zawartych na druku PIT-R – Informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich – wynika, że w kolumnie „b” należy wpisać kwoty wypłaconych świadczeń z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, w kolumnie „c” kwoty wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w kolumnie „d”, kwoty wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 tej ustawy, zaś w kolumnie „e” różnicę pomiędzy kwotą wypłaconych świadczeń i kwotą przysługujących podatnikowi zwolnień (wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Natomiast sumę kwot wykazanych w kolumnie „e” tego dokumentu płatnik wykazuje w części E informacji PIT-11.

Zatem przystępując do wypełniania informacji PIT-11 i PIT-R w pierwszej kolejności należy wypełnić informację PIT-R, a dane z tego dokumentu powinny automatycznie zostać przeniesione do informacji PIT-11. Z faktu, iż do dochodu, który wypłaca Wnioskodawca pozaetatowym członkom kolegium nie znajduje zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie sposób natomiast wywodzić, że płatnik nie ma obowiązku sporządzenia informacji PIT-R. Do wypełnienia tego dokumentu są bowiem zobowiązane podmioty, które dokonują wypłat wszelkich świadczeń (w tym również wynagrodzeń) z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (niezależnie od tego, czy kwoty te w całości lub w części objęte są zwolnieniem przedmiotowym).

W konsekwencji na Wnioskodawcy – w związku z wypłatą pozaetatowym członkom Kolegium Odwoławczego wynagrodzenia za udział w posiedzeniach – ciąży obowiązek wystawienia zarówno informacji PIT-11, jak i informacji PIT-R. Natomiast podwójne naliczanie dochodów z informacji PIT-11 i PIT-R stanowi jedynie problem techniczny możliwy do rozwiązania, który nie wpływa na obowiązek składania informacji PIT-R.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).