Interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.282.2020.3.JG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.07.2020, sygn. 0115-KDIT3.4011.282.2020.3.JG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Interpretacja przepisów prawa podatkowego dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2020 r. (data wpływu 2 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismami z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.) i z dnia 10 lipca 2020 r. (data wpływu 10 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 27 maja 2020 r. nr 0115 KDIT3.4011.282.2020.1.JG wezwano Wnioskodawcę do ich usunięcia. Wniosek uzupełniono w dniu 4 czerwca 2020 r.

W dniu 3 lipca 2020 r. ponownie wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych stwierdzonych we wniosku i jego uzupełnieniu pismem nr 0115 KDIT3.4011.282.2020.2.JG. Wniosek uzupełniono w dniu 10 lipca 2020 r.

We wniosku i jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

Z końcem () 2019 roku Wnioskodawca z żoną kupili stary dom (), a w ()2019 roku przystąpili z żoną do jego remontu kapitalnego. Remont obejmował również gruntowną termomodernizację całego budynku. Do tego celu konieczna okazała się wymiana starego pokrycia dachowego. Pokrycie dachowe miało kilkadziesiąt lat i było wykonane w technologii, którą stosowano w tamtym okresie. Były w nim ubytki, co podczas ulewnych deszczów powodowało zacieki i wnikanie wody i wilgoci do budynku. Stare pokrycie dachowe zamontowane było () Konieczna była zatem wymiana całego dachu. Na dachu nie było także możliwości zainstalowania membrany paroprzepuszczalnej, która jest konieczna do docieplenia, aby przyszła izolacja nie chłonęła wody ani pary. W dachu zamontowane były stare nieszczelne okna dachowe, przez które uciekało ciepło z budynku. Wnioskodawca z żoną znaleźli firmę, która na początku () 2019 roku wykonała kompleksową usługę wymiany pokrycia dachowego obejmującą:

  • usunięcie starych dachówek,
  • zakup i wymianę deskowania,
  • zakup i montaż membrany paroprzepuszczalnej,
  • zakup i montaż energooszczędnych okien połaciowych,
  • zakup i montaż nowych dachówek ceramicznych,
  • obróbkę blacharską zapobiegającą wnikaniu wilgoci do budynku.

Firma, która wykonała usługę, wystawiła zbiorczą fakturę na usługę wykonania pokrycia dachowego bez rozbicia na poszczególne elementy usługi. Realizacja usługi przez dekarza we wskazanym zakresie była pierwszym elementem podjętego przez Wnioskodawcę i jego żonę przedsięwzięcia termomodernizacji dachu i zabezpieczenia budynku przed zawilgoceniem.

Kolejnym etapem było docieplenie wełną mineralną, co już wykonali we własnym zakresie.

Całe przedsięwzięcie w bardzo dużym stopniu poprawiło termoizolacyjność całego domu.

Natomiast w uzupełnieniu z dnia 4 czerwca 2020 r. na wezwanie organu z dnia 27 maja 2020 r. nr 0115-KDIT3.4011.282.2029.1.JG na poniżej przytoczone pytania Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

  1. Czy stary dom (), którego Wnioskodawca jest współwłaścicielem jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz.1186)?


    Tak - wspomniany dom jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym.
  2. Na czym polegała wymiana całego dachu, o której mowa we wniosku, wskazać zakres prac jakie wykonano?


    W ramach wymiany całego dachu wykonano następujący zakres prac: demontaż starych dachówek, demontaż starych łat drewnianych, dostarczenie i montaż nowych łat i kontrłat drewnianych, dostarczenie i montaż membrany paroprzepuszczalnej, dostarczenie i montaż energooszczędnych okien połaciowych, dostarczenie i montaż nowych dachówek ceramicznych, dostarczenie i montaż obróbki blacharskiej zapobiegającej wnikaniu wilgoci do budynku.
  3. Czy wymiana dachu wiązała się ze zmianą jego konstrukcji czyli przebudową dachu, jeżeli tak to należy szczegółowo opisać zakres prac z taką przebudową związanych?


    Nie - wymiana dachu nie wiązała się ze zmianą jego konstrukcji.
  4. Jaki był zakres przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które wykonał Wnioskodawca, a przedmiotem którego jest wniosek?


    (dopisek organu: Wnioskodawca) we własnym zakresie usunął i zutylizował starą okładzinę poddasza, zakupił wełnę mineralną oraz ją zamontował na wyżej wspomnianym wymienionym dachu.

    Zakupił folię paroizolacyjną, aby poprawić efektywność izolacji oraz zapobiec wnikaniu pary wodnej z wydychanego powietrza do warstwy izolacji oraz obecnie jest na etapie suchej zabudowy poddasza.
  5. Jakie prace, które wykonała firma, a które objęto zbiorczą fakturą za usługę wykonania pokrycia dachowego, nie stanowiły prac dotyczących przedsięwzięcia termomodernizacyjnego?


    Firma wykonała wyżej opisaną wymianę dachu, połączoną z montażem energooszczędnych okien połaciowych. (dopisek organu: Wnioskodawca) zakupił tę usługę, gdyż wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności i jest pracą na wysokości. Prześwity w pokryciu dachowym uniemożliwiały efektywne jego docieplenie, dlatego zakres wykonanych przez firmę prac objętych zbiorczą fakturą w całości dotyczy przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Natomiast w uzupełnieniu z dnia 10 lipca 2020 r. na wezwanie organu z dnia 3 lipca 2020 r. nr 0115-KDIT3.4011.282.2029.2.JG na poniżej przytoczone pytania Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

  1. W związku ze sformułowaniem ()2019 roku przystąpiliśmy z żoną do jego remontu kapitalnego. Remont obejmuje gruntowną termomodernizację całego budynku proszę o jednoznaczne wskazanie, czy opisana we wniosku wymiana starego pokrycia dachowego, polegająca na wymianie całego dachu przez firmę obejmującą usunięcie starych dachówek, zakup i wymianę deskowania, zakup i montaż membrany paroprzepuszczalnej, zakup i montaż energooszczędnych okien połaciowych, zakup i montaż nowych dachówek ceramicznych, obróbkę blacharską zapobiegającą wnikaniu wilgoci do budynku, stanowi przedsięwzięcie termomodernizacyjne, czy też stanowi element wykonywanego remontu kapitalnego?


    Wymiana starego pokrycia dachowego stanowi przedsięwzięcie termomodernizacyjne.
  2. W związku z powyższym stwierdzeniem, proszę wyjaśnić, co Wnioskodawca rozumie pod pojęciem gruntowna modernizację całego budynku i co ono obejmuje (jakie prace mają być związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym. Proszę jednoznacznie określić, co w rzeczywistości jest celem podejmowanych działań remont kapitalny, czy też przedsięwzięcie modernizacyjne?


    Gruntowna termomodernizacja obejmuje wymianę dachu, ocieplenie poddasza mieszkalnego wełną mineralną, wymianę okien w całym domu na energooszczędne, wymianę drzwi frontowych na energooszczędne, ocieplenie elewacji styropianem, wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania gazowego i instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej, zakup i montaż nowego kotła gazowego kondensacyjnego. Celem podejmowanych działań jest przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Termomodernizacja wiąże się jednak z uszkadzaniem istniejących elementów budynku - np. wyrywanie starych okien i montaż nowych powoduje ubytki w tynku, wykuwanie dziur w ścianach na rury gazowe itp., dlatego przy tej okazji (dopisek organu: Wnioskodawca i jego żona) robią też remont.
  3. Czy kapitalny remont skutkuje przebudową, rozbudowa lub nadbudową budynku, a jeżeli tak to czy wymiana obejmuje wyłącznie bryłę dachu już istniejącą, bez modyfikacji, tj. przebudowy, rozbudowy, nadbudowy?


    Remont nie skutkuje przebudową, rozbudową lub nadbudową budynku. Bryła dachu również pozostała bez zmian.
  4. Czy wskazana we wniosku wymiana starego pokrycia dachowego jest autonomicznym (odrębnym pod względem funkcjonalno-przedmiotowym) przedsięwzięciem termomodernizacyjnym realizowanym w nieruchomości, czy też stanowi wyłącznie etap konkretnego (innego) działania przeprowadzanego przez Pana w celu termomodernizacji. Innymi słowy, tutejszy organ prosi o podanie, czy czynność wymiany dachu jest &˗ funkcjonalnie &˗ czynnością powiązaną z innym wykonywanym przez Pana działaniem w ramach dokonywanej termomodernizacji budynku, tj. czynnością, bez której dane &˗ inne działanie &˗ nie mogłoby zostać rozpoczęte/wykonane/skończone (jest elementem składowym innego działania), czy też wymiana starego pokrycia posiada &˗ pod tym względem autonomię &˗ nie stanowi integralnej części innego realizowanego w budynku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego?


    W przypadku, gdy wymiana pokrycia dachowego stanowi element składowy innego działania, proszę o wskazanie, czy wymiana pokrycia dachowego została zakończona/ zostanie zakończona w okresie do 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek na to (inne) działanie.


    Czynność wymiany dachu jest powiązana z jego dociepleniem wełną mineralną. Bez wymiany dziurawego dachu, ocieplenie wełną mineralną nie spełniałoby swojej funkcji, gdyż szybko doszłoby do zawilgocenia izolacji termicznej (wełny) i konieczna byłaby jej kolejna kosztowna wymiana. Wymiana pokrycia dachowego została zakończona w okresie do 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek na to działanie.
  5. Czy wskazana we wniosku usługa obejmowała również utylizacje usuniętych elementów (wskazane we wniosku usunięcie starych dachówek)?


    Nie - usługa nie obejmowała utylizacji. Dodatkowo (dopisek organu: Wnioskodawca) musiał wynająć kontener, osobno za niego zapłacić i sam pozbyć się starej dachówki.
  6. Na czyje dane została wystawiona faktura (faktury) dotycząca zakupu/montażu opisanych materiałów/urządzeń/usług?


    Na Wnioskodawcę i jego żonę - współwłaścicielkę wspomnianej nieruchomości.
  7. Czy opisane we wniosku wydatki na przedsięwzięcie (czyli wymianę starego pokrycia dachowego a następnie jego ocieplenie) zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej?


    Nie.
  8. Czy opisane we wniosku wydatki na przedsięwzięcie (czyli wymianę starego pokrycia dachowego a następnie jego ocieplenie) zostały/zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie?


    Nie.
  9. Czy wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem (czyli wymianą starego pokrycia dachowego a następnie jego ociepleniem) zostały/zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?


    Nie.
  10. Czy wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem (czyli wymianę starego pokrycia dachowego a następnie jego ocieplenie) zostały/zostaną uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej, chodzi o inne ulgi niż ulga termomodernizacyjna?



    Nie.
  11. Czy wskazane we wniosku przedsięwzięcie (czyli wymiana starego pokrycia dachowego a następnie jego ocieplenie), jeżeli stanowi odrębne przedsięwzięcie, zostanie zakończone w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek?


    Odpowiedzi dotyczącej wymiany dachu (dopisek organu: Wnioskodawca) udzielił w punkcie 4. Natomiast ocieplenie również zostało zakończone w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
  12. Jeżeli wskazane we wniosku przedsięwzięcie, (czyli wymiana starego pokrycia dachowego a następnie jego ocieplenie) stanowi etap przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, to czy całe to przedsięwzięcie zostanie zakończone w terminie 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek?


    Tak.
  13. Czy Wnioskodawca ma zamiar dokonać odliczenia wydatków poniesionych w roku podatkowym na materiały budowlane do ocieplenia dachu i usługę wymiany starego pokrycia dachowego, od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust 2 ustawy o dochodów, a jeżeli nie to, w jaki sposób ma On zamiar skorzystać z odliczenia wydatków objętych opisanym we wniosku przedsięwzięciem?


    Tak, (dopisek organu: Wnioskodawca) ma zamiar dokonać odliczenia wydatków poniesionych w roku podatkowym na materiały budowlane do ocieplenia dachu i usługę wymiany starego pokrycia dachowego, od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
  14. Czy informacja, że z końcem ()2019 roku kupiliśmy z żoną stary dom (), oznacza, że jest to składnik majątku wspólnego (składnik małżeńskiej wspólności majątkowej) przez co, zarówno małżonce Wnioskodawcy, jak i Wnioskodawcy przysługuje do tej nieruchomości prawo własności (współwłasność)?


    Tak - jest to majątek wspólny, współwłasność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym, zasadne jest odliczenie poniesionego przez nas kosztu usługi wykonania/wymiany pokrycia dachowego w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ wymiana dachu była elementem koniecznym do dokonania kompleksowej termomodernizacji, obejmowała m.in. zakup i montaż membrany paroprzepuszczalnej zapobiegającej wnikaniu wilgoci do izolacji i budynku oraz zakup i montaż energooszczędnych okien połaciowych oraz biorąc pod uwagę fakt, że wykonawca nie widział możliwości rozbicia i nie rozbił na składowe kosztów poszczególnych elementów wykonanej usługi (potraktował ją całościowo), uważam, że zasadne jest odliczenie w całości kosztu wykonanej usługi w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 1 pkt 4 oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2018 r., poz. 2246) w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 26h, a w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zmieniono brzmienie art. 11 ust. 1 i 2. Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne rozwiązanie podatkowe dla podatników tzw. ulgę termomodernizacyjną.

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Wobec powyższego adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku (art. 3 pkt 2a ww. ustawy).

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne, jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s.100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ww. ustawy).

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że od () 2019 r, jest współwłaścicielem w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej domu jednorodzinnego. Wnioskodawca () 2019 r. rozpoczął przedsięwzięcie termomodernizacyjne, którego pierwszym etapem była wykonana przez firmę wymiana dachu, połączona z montażem energooszczędnych okien połaciowych. Czynność wymiany dachu poprzedza jego docieplenie wełną mineralną, którą Wnioskodawca wykonał już we własnym zakresie.

Wymiana dachu dokonana przez firmę polegała na:

  • usunięciu starych dachówek,
  • zakupie i wymianie deskowania,
  • zakupie i montażu membrany paroprzepuszczalnej,
  • zakupie i montażu energooszczędnych okien połaciowych,
  • zakupie i montażu nowych dachówek ceramicznych,
  • obróbce blacharskiej zapobiegającą wnikaniu wilgoci do budynku

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że poniesiony przez Wnioskodawcę koszt usługi wykonania/wymiany pokrycia dachowego stanowi wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne mieszczący się w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, wykonana usługa, której przedmiotem była wymiana dachu, umożliwiła jego docieplenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania poprzez zwiększenie izolacji dachu stanowiła pierwszy etap przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Następnym było wykonane przez Wnioskodawcę we własnym zakresie docieplenie dachu wełną mineralną. Wnioskodawca jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej. Wszystkie wydatki zostały pokryte ze środków własnych, nie zostały i nie będą zwrócone w żadnej formie, nie były i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów oraz nie były i nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Przedmiotowe wydatki nie były i nie zostaną uwzględnione w innych ulgach niż ulga termomodernizacyjna.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zastrzec jednak należy, że w sytuacji, gdy oboje małżonkowie pomiędzy którymi istnieje ustrój wspólności majątkowej ponoszą wydatki na termomodernizację budynku mieszkalnego należącego do ich majątku wspólnego, to oboje mają prawo do skorzystania z odliczenia jeżeli dysponują fakturą potwierdzającą poniesienie przez nich wydatku (faktura wystawiona na oboje małżonków). W tym przypadku każdy z małżonków odlicza po 50% poniesionych wydatków.

Organ interpretacyjny z uwagi na treść pytania zaznacza także, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kształtowania obowiązków podatkowych Wnioskodawcy i tym samym nie ma mocy wiążącej dla obowiązków podatkowych spoczywających na jego małżonce.

Końcowo wskazać należy, że postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji). Ciężar prawidłowego udokumentowania wydatku, spoczywa na podatniku. Pełna weryfikacja prawidłowości poniesionych wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w ramach ulgi termomodernizacyjnej może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Ponadto załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast jak już wcześniej wskazano, interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej