Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.447.2019.2.MJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.02.2020, sygn. 0115-KDIT3.4011.447.2019.2.MJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia z 29 listopada 2019 r. (data wpływu 2 grudnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2020 r, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mięsa i wyrobów z mięsa (sklep mięsny). Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

W roku 2005 Wnioskodawca nabył nieruchomość gruntową w postaci działki rolnej nr () o powierzchni 0,6479 hektara objętej księgą wieczystą nr (,,,), prowadzoną przez Sąd Rejonowy. W roku 2012 nabył dwie nieruchomości gruntowe, tj. nieruchomość objętą księga wieczystą nr (), prowadzoną przez Sąd Rejonowy, składającą się z trzech działek rolnych o nr () o łącznej powierzchni 0,6308 hektara oraz nieruchomość gruntową objętą księgą wieczystą nr () prowadzoną przez Sąd Rejonowy, składającą się z dwóch działek o numerach () o łącznej powierzchni 0,6310 hektara.

Wszystkie wskazane powyżej nieruchomości gruntowe położone są w miejscowości (). Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy dla terenów, na których położone są wskazane powyżej nieruchomości gruntowe Rada Gminy () nie uchwaliła miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Wskazane powyżej nieruchomości gruntowe zostały nabyte do majątku prywatnego, niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą i nigdy nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W przyszłości Wnioskodawca zamierza dokonać odpłatnego zbycia (sprzedaży) wszystkich wskazanych powyżej nieruchomości gruntowych. Ze względu na uwarunkowania zawarte w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego, przed planowanym zbyciem wskazanych powyżej działek rolnych, Wnioskodawca dokona ich podziału geodezyjnego na mniejsze działki. W konsekwencji przedmiotem odpłatnego zbycia będzie kilkanaście mniejszych działek wydzielonych ze wskazanych powyżej nieruchomości gruntowych. Wnioskodawca zamierza dokonać odpłatnego zbycia wydzielonych działek na rzecz osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. Odpłatne zbycie będzie obejmowało kilka transakcji sprzedaży.

Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie dokonywał innych czynności związanych z przedmiotowymi nieruchomościami gruntowymi, tzn. nie będzie występował o opracowanie miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego dla zbywanego gruntu, nie będzie dokonywał uzbrojenia terenu, nie będzie podejmował działań marketingowych w celu sprzedaży działek.

Jedyną czynnością której Wnioskodawca dokona przed planowanym odpłatnym zbyciem przedmiotowych nieruchomości gruntowych będzie wskazany powyżej podział geodezyjny na mniejsze działki.

Nieruchomości, o których mowa we wniosku zostały przez Wnioskodawcę nabyte w drodze zakupu od najbliższej rodziny (siostry), która znajdowała się wtedy w trudnej sytuacji finansowej po śmierci swojego męża, i dlatego Wnioskodawca zdecydował się nabyć od niej przedmiotowe nieruchomości bez określonego celu, co do ich przyszłego wykorzystania. Od chwili nabycia rodzina Wnioskodawcy (siostra) wykorzystywała działki jako pole uprawne.

Oprócz wskazanych we wniosku nieruchomości, Wnioskodawca posiada wspólnie z małżonką grunty rolne o powierzchni 0,54h nabyte około roku 2015 i grunty rolne 0,36ha nabyte około roku 2008 oraz 6 działek po około 700 m2 (nabyte w roku 2016, są to łąki), wszystkie nabyte drogą kupna bez określonego celu. Nieruchomości te mogą być w przyszłości przeznaczone do sprzedaży, a obecnie są wykorzystywane jako grunty rolne lub łąki.

Wcześniej Wnioskodawca dokonał sprzedaży jednej nieruchomości, w której posiadanie wszedł około roku 2003 w drodze darowizny, nabycia dokonał bez określonego celu. Nieruchomość ta była gruntem ornym, uprawianym przez jego siostrę i szwagra prowadzących gospodarstwo rolne.

Sprzedaży dokonał w 2009 roku z powodu bardzo wysokiego poziomu wód gruntowych na terenie, co utrudniało prace rolne. Przedmiotem sprzedaży była jedna działka rolna, niezabudowana. Uzyskane środki Wnioskodawca przeznaczył na remont domu oraz zakup samochodu dostawczego, niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej.

Na pytanie organu, jak faktycznie Wnioskodawca wykorzystywał poszczególne nabyte działki przez cały okres ich posiadania Wnioskodawca odpowiedział, że ze względu na to, że rzeczone działki są gruntem rolnym, były uprawiane przez jego siostrę, prowadzącą gospodarstwo rolne (nieodpłatnie).

Na pytanie organu, czy Wnioskodawca jest/był rolnikiem w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, Wnioskodawca odpowiedział, że nigdy nie był rolnikiem.

Wnioskodawca nigdy samodzielnie nie prowadził gospodarstwa rolnego.

Żadna z nabytych przez niego działek nie była nigdy przedmiotem ani najmu, ani dzierżawy, jedynie uprawiane były one przez jego siostrę na zasadzie nieodpłatnego użyczenia.

Wnioskodawca ze względu na wymiary działek (poszczególne, pojedyncze działki są wąskie) chce dokonać sprzedaży wszystkich działek, które są przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną. Termin ewentualnej sprzedaży jest uzależniony od znalezienia potencjalnego nabywcy, zainteresowanego zakupem przedmiotowych działek.

Powodem, dla którego Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży przedmiotowych działek są informacje, iż siostra, która obecnie uprawia działki w przyszłości chce zrezygnować z ich uprawiana i jednocześnie do Wnioskodawcy zgłosił się z własnej inicjatywy potencjalny nabywca. Wnioskodawca w chwili obecnej nie ma sprecyzowanego celu na jaki przeznaczy środki uzyskane z ewentualnej sprzedaży przedmiotowych działek.

Do działek, o których mowa we wniosku, nie zostały przyłączone media. Jeżeli media zostaną w przyszłości przyłączone do przedmiotowych działek, to nastąpi to z inicjatywy ewentualnego nabywcy.

W celu sprzedania nieruchomości Wnioskodawca nie podejmie żadnych działań marketingowych, do Wnioskodawcy z własnej inicjatywy zgłosił się potencjalny nabywca.

W obecnej chwili Wnioskodawca nie zamierza szukać nabywców.

Gdyby potencjalny nabywca, o którym mowa powyżej zrezygnował z zakupu, Wnioskodawca prawdopodobnie będzie ogłaszał się na portalu internetowym (portalach internetowych), zamieszczając ogłoszenie o sprzedaży przedmiotowych działek.

Na pytanie organu, czy na moment sprzedaży działek będzie obowiązywał dla nich miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jeżeli tak, to czy działki te będą przeznaczone pod zabudowę, jeżeli tak to jaką? Należy się odnieść do każdej działki oddzielnie. Wnioskodawca odpowiedział, że na chwilę obecną teren nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Na pytanie organu, czy dla tych działek będą na moment ich sprzedaży wydane decyzje o warunkach zabudowy, jeśli tak to jakiej zabudowy będą dotyczyć i kto będzie wnosił o wydanie decyzji w tym zakresie? Należy się odnieść do każdej działki oddzielnie? Wnioskodawca odpowiedział, że uzależnione jest to od tego, kto będzie kupującym i jakie przedstawi warunki (propozycje).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż przedmiotowych działek nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej. Działki będące przedmiotem wniosku stanowią w całości majątek wspólny Wnioskodawcy i małżonki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy planowane, przyszłe odpłatne zbycie nieruchomości gruntowych opisanych w poz. 74 będzie stanowiło źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane, przyszłe odpłatne zbycie nieruchomości gruntowych opisanych we wniosku nie będzie stanowiło źródła przychodu o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie nie nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i odpłatny zbycie nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy ze względu na fakt, iż działania które podejmie przed dokonaniem odpłatnego zbycia przedmiotowych nieruchomości gruntowych, tj. sam ich podział geodezyjny na mniejsze działki rolne nie noszą znamion wykonywania działalności gospodarczej, a odpłatne zbycie nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, w konsekwencji odpłatne zbycie przedmiotowych nieruchomości gruntowych nie stanowi przychodu o którym mowa w Art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)&˗c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości (działek), o których mowa we wniosku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in, że w 2005 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość gruntową w postaci działki rolnej nr () o pow. 0,6479 ha, w 2012 r. nabył dwie nieruchomości gruntowe, tj. jedna składająca się z trzech działek rolnych o nr () o łącznej powierzchni 0,6308 ha oraz drugą składającą się z dwóch działek o numerach () o łącznej powierzchni 0,6310 ha.

Wskazane nieruchomości gruntowe zostały nabyte do majątku prywatnego, niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą i nigdy nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W przyszłości Wnioskodawca zamierza dokonać odpłatnego zbycia (sprzedaży) wszystkich wskazanych powyżej nieruchomości gruntowych. Wnioskodawca dokona ich podziału geodezyjnego na mniejsze działki. W konsekwencji przedmiotem odpłatnego zbycia będzie kilkanaście mniejszych działek wydzielonych ze wskazanych powyżej nieruchomości gruntowych. Wnioskodawca zamierza dokonać odpłatnego zbycia wydzielonych działek na rzecz osób fizycznych i podmiotów gospodarczych. Odpłatne zbycie będzie obejmowało kilka transakcji sprzedaży.

Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie dokonywał innych czynności związanych z przedmiotowymi nieruchomościami gruntowymi, tzn. nie będzie występował o opracowanie miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego dla zbywanego gruntu, nie będzie dokonywał uzbrojenia terenu, nie będzie podejmował działań marketingowych w celu sprzedaży działek.

Jedyną czynnością której Wnioskodawca dokona przed planowanym odpłatnym zbyciem przedmiotowych nieruchomości gruntowych będzie wskazany powyżej podział geodezyjny na mniejsze działki.

Nieruchomości, o których mowa we wniosku zostały przez Wnioskodawcę nabyte w drodze zakupu od najbliższej rodziny (siostry), która znajdowała się w trudnej sytuacji finansowej po śmierci swojego męża, i dlatego Wnioskodawca zdecydował się nabyć od niej przedmiotowe nieruchomości bez określonego celu, co do ich przyszłego wykorzystania. Od chwili nabycia rodzina Wnioskodawcy (siostra) wykorzystywała działki jako pole uprawne.

Na pytanie organu, jak faktycznie Wnioskodawca wykorzystywał poszczególne nabyte działki przez cały okres ich posiadania Wnioskodawca odpowiedział, że ze względu na to, że rzeczone działki są gruntem rolnym, były uprawiane przez jego siostrę, prowadzącą gospodarstwo rolne (nieodpłatnie).

Żadna z nabytych przez niego działek nie była nigdy przedmiotem ani najmu, ani dzierżawy, jedynie uprawiane były one przez jego siostrę na zasadzie nieodpłatnego użyczenia.

Wnioskodawca ze względu na wymiary działek (poszczególne, pojedyncze działki są wąskie) chce dokonać sprzedaży wszystkich działek, które są przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną. Termin ewentualnej sprzedaży jest uzależniony od znalezienia potencjalnego nabywcy, zainteresowanego zakupem przedmiotowych działek.

Powodem, dla którego Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży przedmiotowych działek są informacje, iż siostra, która obecnie uprawia działki w przyszłości chce zrezygnować z ich uprawiana i jednocześnie do Wnioskodawcy zgłosił się z własnej inicjatywy potencjalny nabywca. Wnioskodawca w chwili obecnej nie ma sprecyzowanego celu na jaki przeznaczy środki uzyskane z ewentualnej sprzedaży przedmiotowych działek.

Do działek, o których mowa we wniosku, nie zostały przyłączone media. Jeżeli media zostaną w przyszłości przyłączone do przedmiotowych działek, to nastąpi to z inicjatywy ewentualnego nabywcy.

W celu sprzedania nieruchomości Wnioskodawca nie podejmie żadnych działań marketingowych, do Wnioskodawcy z własnej inicjatywy zgłosił się potencjalny nabywca.

W obecnej chwili Wnioskodawca nie zamierza szukać nabywców.

Gdyby potencjalny nabywca, o którym mowa powyżej zrezygnował z zakupu, Wnioskodawca prawdopodobnie będzie ogłaszał się na portalu internetowym (portalach internetowych), zamieszczając ogłoszenie o sprzedaży przedmiotowych działek.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż przedmiotowych działek nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej. Działki będące przedmiotem wniosku stanowią w całości majątek wspólny Wnioskodawcy i małżonki.

Okoliczności opisane we wniosku wskazują, że planowane przez Wnioskodawcę odpłatne zbycie działek nr () o pow. 0,6479 ha; nr () o łącznej powierzchni 0,6308 ha oraz nr () o łącznej powierzchni 0,6310 ha, nie nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, przychód jaki uzyska Wnioskodawca z odpłatnego zbycia ww. działek nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, skutki podatkowe odpłatnego zbycia przedmiotowych działek należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

W świetle powyższego, zgodnie z powołanym art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, datę nabycia przedmiotowych działek, należy utożsamiać z datą jej nabycia przez Wnioskodawcę.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabył przedmiotowe działki w roku 2005 r. oraz 2012.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że planowane zbycie przez Wnioskodawcę ww. działek, nie będzie stanowić przychodu ze źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż okres pięcioletni, o którym mowa w tym przepisie niewątpliwie minął, i tym samym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu, gdyż w wyniku sprzedaży przedmiotowych działek, jak to wykazano powyżej, u Wnioskodawcy nie powstanie w ogóle przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zastrzec jednak należy, że niniejsze rozstrzygnięcie zostało wydane w zakresie przysługujących tutejszemu organowi uprawnień, wynikających z postanowień art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, który stanowi, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przez przepisy prawa podatkowego ustawodawca rozumie przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych (art. 3 pkt 2 powołanej ustawy).

Znaczenie terminu ustawy podatkowe wyjaśnia natomiast art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Na jego mocy, ilekroć w ustawie jest mowa o ustawach podatkowych, należy przez to rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

W związku z powyższym, wskazać należy, że interpretacja podatkowa to odpowiedź na konkretne pytanie dotyczące przepisów prawa podatkowego, dlatego wywołuje ona wyłącznie skutki w sferze podatkowej, a nie w żadnej innej. Organ podatkowy formułując odpowiedź opiera się wyłącznie na tym, co opisał Wnioskodawca we wniosku, nie sprawdza ani nie rozstrzyga o legalności danego działania Wnioskodawcy, czy też jego zgodności z innymi niepodatkowymi przepisami prawa, np. ustawą z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, (Dz.U. z 2019 r., poz. 1362).

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo dodać należy, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy jako osoby występującej z wnioskiem. Nie wywiera natomiast skutku prawnego dla żony Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/ opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul.Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej