Obowiązki płatnika w związku z organizacją konkursów. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.558.2022.1.KF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.558.2022.1.KF

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z organizacją konkursów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania w stosunku do nagród wydawanych laureatom Konkursów dla potencjalnych Klientów zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z organizacją Konkursów. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych

Prowadzą Państwo działalność (…) na podstawie (…). W ramach prowadzonej działalności (…).

W celu propagowania działań zmierzających do zwiększania Państwa przychodów, w szczególności poprzez działania aktywizujące pracowników oraz inne osoby będące pracownikami współpracujących z Państwem podmiotów, do zwiększania liczby zawieranych umów (…), a także poprzez działania budujące świadomość i znaczenie marki (…) pośród Państwa klientów i potencjalnych klientów, organizują Państwo i planują także w przyszłości organizować działania motywacyjne w formie konkursów (dalej „Konkurs”).

Konkursy skierowane są do określonych grup uczestników, a rywalizacja konkursowa ma na celu wyłonienie najlepszego lub najlepszych uczestników rywalizacji. Zasady każdej rywalizacji konkursowej sprecyzowane są w stosownym regulaminie. Regulamin Konkursu określa w szczególności: cel organizacji konkursu, zasięg terytorialny, czas trwania Konkursu, uczestników, przebieg rywalizacji, zasady wyłaniania laureatów i przyznawania nagród, zasady opodatkowania i przekazania nagród, skład komisji konkursowej czuwającej nad prawidłowym przebiegiem konkursu i rozpatrującej reklamacje.

Organizują Państwo i zamierzają nadal organizować Konkursy dla następujących grup uczestników:

a)  dla osób zatrudnionych przez Państwo na podstawie umowy o pracę (dalej „Konkursy dla Pracowników”),

b)  dla Pracowników i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są powiązane z Państwem stosunkiem cywilnoprawnym, ale są pracownikami innych spółek (podmiotów) z Grupy (…) (dalej „Konkursy dla Pracowników i pracowników spółek (podmiotów) z Grupy (…)”),

c)  dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będących Państwa klientami (dalej „Konkursy dla Klientów”) lub potencjalnymi klientami (dalej „Konkursy dla potencjalnych Klientów”).

Pytania

Czy postępują Państwo i będą postępować prawidłowo dokonując rozliczenia Konkursów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z poniższymi zasadami:

1.  Czy w przypadku Konkursów dla Pracowników, niezależnie od tego czy przedmiot rywalizacji konkursowej ma związek z zakresem wykonywanych obowiązków służbowych wynikających z umowy o pracę, czy też przedmiot rywalizacji nie ma związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi, prawidłowo kwalifikują Państwo wartość przyznanych nagród jako przychód z tytułu stosunku pracy?

2.  Czy w przypadku:

a)Konkursów dla Klientów,

b)Konkursów dla potencjalnych Klientów,

c)Konkursów dla Pracowników oraz pracowników spółek (podmiotów) z Grupy (…),

– wartość nagród podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

3.  Czy mają Państwo prawo do zastosowania zwolnienia od podatku, wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm., dalej ustawa PIT), w przypadku wydawania nagród, których wartość nie przekracza limitu określonego w ww. przepisie, laureatom Konkursów dla potencjalnych Klientów?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z ww. przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy PIT, w myśl którego źródłami przychodów są m.in.:

-    stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),

-    przychody z innych źródeł (pkt 9).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy PIT, przychodami (...) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepisy ustawy PIT nie zawierają definicji nieodpłatnego świadczenia. W związku z tym odwołać się należy do językowej wykładni tego pojęcia. I tak, za nieodpłatne świadczenie uznaje się świadczenie, które nie wymaga opłaty. Zatem o nieodpłatnym świadczeniu mówimy, kiedy następuje zdarzenie, którego skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednego podmiotu, kosztem majątku innego podmiotu. Kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego jest zatem to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Należą do nich te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenia w majątku podatnika, które mają konkretny wymiar finansowy. Warto przy tym podkreślić, że konieczność spełnienia określonego warunku nie jest tożsama z odpłatnym świadczeniem.

Podkreślić zatem należy, iż udział uczestników w Konkursie nie powoduje u tych uczestników konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów związanych z ich udziałem, ani też uczestnicy nie dokonują żadnych świadczeń ekwiwalentnych w zamian za otrzymanie nagrody. Nie sposób bowiem uznać, iż sam fakt wzięcia udziału w danym Konkursie już powoduje powstanie ekwiwalentnego wobec Państwa świadczenia. Ponadto nie ulega wątpliwości, że wykonanie zadania konkursowego nie kreuje po Państwa stronie żadnego bezpośredniego przysporzenia i nie ma dla Państwa jakiejkolwiek wartości ekonomicznej, a tym bardziej takiej wartości, którą można byłoby traktować jako mający wymiar finansowy ekwiwalent wydawanego świadczenia.

Biorąc pod uwagę powyższe, w Państwa opinii, nagrody wydawane w Konkursach stanowią nieodpłatne świadczenie.

Sposób ustalenia wartości świadczeń określa art. 11 ust. 2 i ust. 2a ustawy PIT. Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy PIT, wartość pieniężną świadczeń w naturze (...) określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. W świetle art. 11 ust. 2a ustawy PIT, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się w następujący sposób:

a)  jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

b)  jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,

c)  jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

d)  w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż wartość nagród wydawanych laureatom Konkursów, jako przychód z nieodpłatnego świadczenia, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W Państwa ocenie, zasady opodatkowania, będące konsekwencją przypisania do określonego źródła przychodów oraz ewentualna możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w trybie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy PIT, będą natomiast uzależnione od grupy adresatów (uczestników) danego Konkursu.

Należy przy tym zwrócić uwagę, iż Ustawa PIT nie zawiera definicji „konkursu”, a jeden z nielicznych przepisów, który wprost odnosi się do konkursu, to art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, który określa stawkę podatku. Zgodnie z treścią ww. przepisu od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przy czym, dla ustalenia zakresu zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy właściwym wydaje się odwołanie się do definicji słownikowych. I tak, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (źródło: http://(...)) konkurs oznacza zarówno „imprezę, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.”, jak również „postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko”.

Konkursy dla Pracowników

Ustawa PIT nie zawiera przepisu, który expressis verbis odnosiłby się do sposobu opodatkowania nagród w konkursach organizowanych przez pracodawcę dla swoich pracowników. Rozważenia wymaga więc czy zakres przychodów ze stosunku pracy, obejmuje także wartość nagród w konkursach.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeśli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3 ustawy PIT wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

W Państwa ocenie, tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu (z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy PIT). Nie ma przy tym znaczenia, czy przedmiot rywalizacji konkursowej ma związek z zakresem wykonywanych obowiązków pracowniczych, czy też przedmiot rywalizacji nie ma związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi (np. konkursy związane z ochroną środowiska, konkursy sportowe, kulinarne itp.). W analizowanej sytuacji kluczowe znaczenie ma bowiem istnienie stosunku pracy łączącego Państwa z Pracownikiem. To stosunek pracy determinuje możliwość udziału w rywalizacji konkursowej.

Powyższe znajduje także potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 marca 2015 r. (sygn. akt II FSK 1695/14), w którym Sąd stwierdził: „Istotne bowiem jest to, że do konkursu mogą przystąpić wyłącznie pracownicy Spółki. Gdyby nie stosunek pracy, przychód w postaci nagród z tytułu udziału w konkursie nie mógłby być osiągnięty. (...) kwalifikacji tego przychodu do źródła przychodów ze stosunku pracy nie stoi również na przeszkodzie fakt, że wygrane w konkursach nie wiążą się bezpośrednio z obowiązkami pracownika wobec pracodawcy, wynikającymi ze stosunku pracy”. Sąd wskazał także, że o związku przychodów z pracą decydują również cele konkursu, takie jak wzmocnienie więzi pracowniczych oraz pozytywnego wizerunku pracodawcy.

Konkursy dla Państwa Pracowników oraz pracowników spółek (podmiotów) z Grupy (…)

Jak zostało wskazane powyżej, w przypadku Konkursów organizowanych dla Państwa Pracowników, wartość nagród powinna podlegać opodatkowaniu na zasadach właściwych dla przychodów ze stosunku pracy. Jednakże w analizowanej sytuacji, gdy Konkurs adresowany będzie jednocześnie do Państwa Pracowników i innych osób, z którymi nie łączy Państwa stosunek cywilnoprawny (np. pracownicy spółek (podmiotów) z Grupy (…)), Państwa zdaniem, zasady opodatkowania nagród w takim Konkursie powinny być tożsame dla wszystkich uczestników i podlegać opodatkowaniu na zasadach właściwych dla przychodów z innych źródeł. W przypadku Państwa Pracowników biorących udział w takim Konkursie, brak będzie bezpośredniego związku pomiędzy Konkursem a stosunkiem pracy, tzn. stosunek pracy łączący Pracownika i Państwa, nie będzie warunkiem koniecznym (niezbędnym) do wzięcia udziału w Konkursie.

Państwa zdaniem, powyższe oznacza, iż w przypadku Konkursu organizowanego zarówno dla Pracowników, jaki i innych osób fizycznych, niepowiązanych z Państwem stosunkiem cywilnoprawnym, wartość nagród powinna podlegać opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Ponadto zwracają Państwo uwagę, że powyższe stanowisko potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydane przez organy podatkowe w zbliżonych stanach faktycznych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 3 lutego 2016 r., sygn. IPPB4/4511-1364/15-6/MS1 uznał, że: „wartość ww. nagród przyznanych pracownikom Wnioskodawcy i pracownikom kontrahentów Spółki, stanowi dla tych osób na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Na Wnioskodawcy, jako na płatniku będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego”.

Z kolei Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9 listopada 2018 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.497.2018.1.SJ wskazał, że: „przy opodatkowaniu nagród należy wziąć pod uwagę do kogo adresowany jest konkurs. I tak, w przypadku konkursu organizowanego wyłącznie dla pracowników Wnioskodawcy, zatrudnionych przez Niego na podstawie umowy o pracę wygrana (wartość wygranej) będzie stanowić przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy. W przypadku konkursów adresowanych do pracowników Wnioskodawcy oraz osób fizycznych, z którymi Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny, wygrana (wartość wygranej) dla wszystkich uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy”.

Konkursy dla Klientów lub Konkursy dla potencjalnych Klientów

W przypadku kwalifikowania wartości nagród do określonego źródła przychodów w Konkursach zarówno dla Klientów jak i potencjalnych Klientów, Państwa zdaniem, najbardziej odpowiednim źródłem przychodów, spośród wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy PIT, wydaje się przychód z innych źródeł.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy PIT. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie również każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W związku z powyższym, Państwa zdaniem, nie ulega wątpliwości, iż wartość nagród wygranych w konkursach organizowanych dla Państwa Klientów jak i potencjalnych Klientów, będzie stanowiła przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Zwolnienie od podatku

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją i reklamą jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie to nie ma zastosowania jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy bądź osoby, która pozostaje ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

W związku z powyższym, dla zastosowania powyższego zwolnienia od podatku, konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:

a)świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,

b)świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy (Państwa),

c)świadczenie musi zaliczać się do przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT,

d)jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekroczyć kwoty 200 zł,

e)świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika lub osoby związanej ze świadczeniodawcą (Państwem) stosunkiem cywilnoprawnym.

Ad. a) Jak zostało wskazane powyżej, wartość nagród wydawanych w Konkursach, stanowi dla laureatów przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

Ad. b) Przepisy Ustawy PIT nie definiują pojęcia „promocji” oraz „reklamy”. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (źródło: http://sjp.pwn.pl) promocja to „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia: też: każde z tych działań”, reklama zaś to „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”.

W praktyce za działania związane z promocją i reklamą uznaje się ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów obecnych oraz potencjalnych, polegających na szeroko rozumianym dostarczaniu informacji o produktach lub usługach oraz działalności danego podmiotu, skłaniające do nabywania konkretnych produktów oraz usług.

W Państwa ocenie, wszystkie działania związane z Konkursami mają na celu promowanie Państwa działalności jak i reklamowanie usług świadczonych przez Państwo. W praktyce bowiem, rywalizacja stanowiąca nieodłączny element Konkursu, utrwala w pamięci danej grupy uczestników przede wszystkim Państwa markę jak i przedmiot Państwa działalności. W związku z powyższym, Państwa zdaniem, nie ulega zatem wątpliwości, że nagrody wydawane w Konkursach mają związek z Państwa promocją i reklamą.

Ad. c) Jak zostało wskazane powyżej, kwalifikują Państwo przychód z tytułu otrzymania nagrody w Konkursie, jako przychód z innych źródeł, z wyjątkiem Konkursów dla Pracowników.

Mając na uwadze powyższe, w Państwa ocenie, w Konkursach, w których jednostkowa wartość nagrody nie przekracza 200 zł, a uczestnikami Konkursu są osoby fizyczne, które nie są powiązane z Państwem stosunkiem cywilnoprawnym, np. Konkursy dla potencjalnych Klientów, wartość nagród może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy PIT.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż wartość nagród w Konkursach będących przedmiotem niniejszego wniosku, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku Konkursów dla Pracowników, wartość nagród stanowi przychód ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu na zasadach właściwych dla tego źródła przychodów, w pozostałych przypadkach, tj.:

-Konkursów dla Pracowników i innych osób, z którymi nie łączy Państwa stosunek cywilnoprawny (np. pracownicy spółek (podmiotów) z Grupy (…)),

-Konkursów dla Klientów,

-Konkursów dla potencjalnych Klientów,

wartość nagród stanowi przychód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym. Przy czym w przypadku, gdy uczestnikami Konkursu będą wyłącznie osoby, z którymi nie łączy Państwa stosunek cywilnoprawny (np. Konkursy dla potencjalnych Klientów), a jednostkowa wartość nagrody nie będzie przekraczała 200 zł, uprawnieni są Państwo do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do treści art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z informacji przedstawionych w treści wniosku wynika, że w celu propagowania działań zmierzających do zwiększania Państwa przychodów, organizują Państwo i planują także w przyszłości organizować działania motywacyjne w formie Konkursów.

Konkursy skierowane są do określonych grup uczestników, a rywalizacja konkursowa ma na celu wyłonienie najlepszego lub najlepszych uczestników rywalizacji. Zasady każdej rywalizacji konkursowej sprecyzowane są w stosownym regulaminie. Regulamin Konkursu określa w szczególności: cel organizacji konkursu, zasięg terytorialny, czas trwania Konkursu, uczestników, przebieg rywalizacji, zasady wyłaniania laureatów i przyznawania nagród, zasady opodatkowania i przekazania nagród, skład komisji konkursowej czuwającej nad prawidłowym przebiegiem konkursu i rozpatrującej reklamacje.

Organizują Państwo i zamierzają nadal organizować Konkursy dla następujących grup uczestników:

a)  dla osób zatrudnionych przez Państwo na podstawie umowy o pracę („Konkursy dla Pracowników”),

b)  dla Pracowników i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są powiązane z Państwem stosunkiem cywilnoprawnym, ale są pracownikami innych spółek (podmiotów) z Grupy (…) („Konkursy dla Pracowników i pracowników spółek (podmiotów) z Grupy (…)”),

c)  dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będących Państwa klientami („Konkursy dla Klientów”) lub potencjalnymi klientami („Konkursy dla potencjalnych Klientów”).

Odnosząc się do przedstawionych sytuacji w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcia organizowane przez Państwo stanowią konkurs w rozumieniu ustawy.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że:

„(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.

W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sytuacji stwierdzić należy, że w przedsięwzięciach organizowanych przez Państwo wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkursy. Uczestnicy konkursu pomiędzy sobą rywalizują, a konkurs prowadzi do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania otrzymanej nagrody we wskazanych we wniosku Konkursach należy wziąć pod uwagę okoliczność do kogo adresowany jest dany Konkurs.

I tak, w przypadku Konkursu organizowanego wyłącznie do Państwa pracowników (Konkurs dla Pracowników), zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, wygrana (wartość wygranej) będzie stanowić przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Na podmiotach dokonujących świadczeń ze stosunku pracy ciążą natomiast obowiązki płatnika wynikające z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z opisu sprawy wynika bezspornie, że udział w Konkursie dla Pracowników, jest ściśle związany ze stosunkiem pracy, bowiem istnienie stosunku pracy jest warunkiem sine qua non osiągnięcia przysporzenia przez osobę fizyczną.

W konsekwencji wartość nagrody wydanej pracownikowi należy doliczyć do jego pozostałych przychodów i opodatkować na zasadach właściwych dla przychodów ze stosunku pracy. Wynika to z faktu, że jako przychód ze stosunku pracy może być kwalifikowane nie tylko wynagrodzenie określone w umowie o pracę zawartej przez pracownika z pracodawcą, ale również inne rodzaje przysporzeń otrzymane od pracodawcy, takie jak: premie, nagrody, nieodpłatne świadczenia. Niemniej jednak jako przychód ze stosunku pracy mogą być kwalifikowane tylko te przysporzenia (w tym nagrody oraz wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy), które wykazują bezpośredni związek z istnieniem stosunku pracy.

W konsekwencji wartość nagrody wydanej pracownikowi w ramach Konkursu dla Pracowników, niezależnie od tego czy przedmiot rywalizacji konkursowej ma związek z zakresem wykonywanych obowiązków służbowych wynikających z umowy o pracę, czy też przedmiot rywalizacji nie ma związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi, należy doliczyć do jego pozostałych przychodów i opodatkować na zasadach właściwych dla przychodów ze stosunku pracy. Tym samym z powyższego tytułu ciążą/będą ciążyć na Państwu, jako płatniku, obowiązki, wynikające z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych do właściwego urzędu skarbowego.

W sytuacji natomiast, gdy Konkurs organizowany jest do szerszego kręgu podmiotów, w tym także dla Państwa pracowników oraz gdy jest on organizowany dla osób, z którymi nie łączy Państwa żaden stosunek prawny (np. klientów, potencjalnych klientów), wygrana dla wszystkich uczestników Konkursu stanowić będzie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy i jednocześnie niekwalifikowane do żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8a ww. ustawy.

Do przychodów tych należy zatem zaliczyć również wartość nagrody wydawanej w organizowanych przez Państwa Konkursach dla Pracowników i innych osób, z którymi nie łączy Państwa stosunek cywilnoprawny (np. pracownicy spółek (podmiotów) z Grupy (…)), Konkursach dla Klientów oraz Konkursach dla potencjalnych Klientów.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W świetle powyższego, wartość nagród otrzymywanych w związku z przeprowadzonymi Konkursami podlega opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym.

Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika natomiast z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Przy czym, stosownie do art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Ponadto, jak wynika z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Mając na uwadze powyższe, przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców (laureatów) Konkursów dla Pracowników oraz pracowników spółek (podmiotów) z Grupy (…), Konkursów dla Klientów oraz Konkursów dla potencjalnych Klientów podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie tych nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści przywołanego powyżej art. 41 cytowanej ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tego artykułu. Zatem, Państwo – jako płatnik – zobowiązani są pobierać i odprowadzać do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tego tytułu.

W tej części Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Przechodząc natomiast do kwestii zastosowania w stosunku do nagród wydawanych laureatom Konkursów dla potencjalnych Klientów zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyjaśniamy co następuje.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zatem, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie następujących warunków, tj.:

-świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,

-świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,

-jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,

-świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.

Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjnych lub reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty), czy też wykonuje usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003). Zatem, należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

W prawie podatkowym brak jest również definicji promocji i reklamy. Wskazać jednak należy, że na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.

Natomiast reklamę, w oparciu o definicje słownikowe można określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług. Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

Jednakże zasadą jest, że reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu.

W niniejszej sprawie nie można zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że wartość nagrody wydanej laureatom Konkursów dla potencjalnych Klientów korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W analizowanych sytuacjach wydanie nagrody następuje bowiem w związku z uczestnictwem podmiotów wskazanych we wniosku w konkursie, w którym wyłaniani są zwycięzcy. Powyższe wskazuje zatem, że nagrody otrzymują zwycięzcy konkursu, a nie wszyscy jego uczestnicy.

W konsekwencji, nie można uznać za nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, opisanych we wniosku nagród uzyskiwanych przez laureatów Konkursów dla potencjalnych Klientów, nawet w sytuacji gdy wartość nagrody nie przekracza kwoty 200 zł. Przesądza o tym fakt, że nagroda nie jest wydawana wszystkim uczestnikom organizowanego przez Państwo przedsięwzięcia, a jej uzyskanie uzależnione jest od wzięcia udziału w konkursie i osiągnięcia najlepszych rezultatów.

Podkreślenia wymaga, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia jest uwarunkowane tym, że wręczenie drobnych gadżetów promocyjnych i reklamowych nie może wiązać się z żadną inną czynnością wzajemną, jak też nie może być nagrodą za określone zachowanie/wykonanie danej czynności (w tym wygranie rywalizacji).

W przedmiotowej sprawie nagrody otrzymują jedynie zwycięzcy konkursów, w konsekwencji nie są wydawane wszystkim uczestnikom, lecz wyłącznie podmiotom, osiągającym podczas rywalizacji najlepsze rezultaty. W tym przypadku mamy zatem do czynienia ze wzajemnym zobowiązaniem obu stron do dokonywania pewnych czynności, co wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego ze wskazanego przepisu.

W świetle powyższego uznać zatem należy, że nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 200 zł wydawane w ramach wskazanych we wniosku Konkursów dla potencjalnych Klientów nie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy również, że ww. zwolnienie jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że uznanie organizowanych przez Państwo przedsięwzięć za konkursy, skutkuje tym, że przyznanych nagród dla zwycięzców (laureatów) nie można traktować jako nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy.

Ustawodawca wyraźnie rozgranicza zarówno sposób opodatkowania nieodpłatnych świadczeń i nagród oraz wygranych w konkursach, jak też zwolnienia przedmiotowe mające zastosowanie do ww. kategorii świadczeń.

Nagrody i wygrane w konkursach zwolnione są na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a, 6b, 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – co wynika wprost z tych przepisów, a także zostały wyraźnie wymienione jako opodatkowane w formie ryczałtu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

W rezultacie, biorąc pod uwagę racjonalność ustawodawcy, nie można uznać, że świadczenie będące nagrodą lub wygraną w konkursie, do którego opodatkowania ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy i odpowiednio art. 21 ust. 1 pkt 6a, 6b i 68, może jednocześnie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to przepis odnosi się wyłącznie do nieodpłatnych świadczeń.

Zatem, zwolnienie przedmiotowe przewidziane w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż wartość nagród dla laureatów Konkursów dla potencjalnych Klientów stanowi przychód z tytułu uczestnictwa w konkursie, a nie przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczenia sądu administracyjnego informujemy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń oraz

-zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).