Możliwość odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.543.2022.1.DJ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.543.2022.1.DJ

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 4 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Źródłami dochodów Wnioskodawczyni są obecnie (i były także w 2021 r.): emerytura polska oraz emerytura zagraniczna z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec. Wnioskodawczyni jest (i była w 2021 r.) rezydentem polskim (posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce).

Emerytura z Niemiec jest przekazywana na konto bankowe Wnioskodawczyni w Polsce. Od podstawy otrzymywanej z niemieckiej emerytury bank potrąca 9% z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne w Polsce. Podatek dochodowy od niemieckiej emerytury jest potrącany w Niemczech.

Polską emeryturę Wnioskodawczyni otrzymuje z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, z której też potrącane jest co miesiąc 9% z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne w Polsce oraz odprowadzana zaliczka na podatek dochodowy w Polsce.

W przypadku emerytury polskiej Wnioskodawczyni otrzymała PIT-40A z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za 2021 r., gdzie wykazany został przychód z tytułu świadczenia emerytalnego, wysokość pobranej zaliczki na podatek dochodowy oraz roczna kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne podlegająca odliczeniu od podatku.

W przypadku emerytury zagranicznej Wnioskodawczyni otrzymała PIT-11 z banku za 2021 r. Bank nie wykazał wartości przychodu z emerytury zagranicznej oraz zaliczek na podatek dochodowy (w obu przypadkach wartość wynosiła 0). Jednocześnie w otrzymanym z banku formularzu PIT-11 za 2021 r. wskazana została roczna kwota składek na ubezpieczenie zdrowotne podlegająca odliczeniu od podatku.

Wnioskodawczyni złożyła w kwietniu 2022 r. deklarację PIT-37, gdzie wykazała:

1)kwotę przychodu zgodną z kwotą wskazaną w formularzu PIT-40A z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

2)kwotę podatku zgodną z kwotą wskazaną w formularzu PIT-40A z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

3)kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne podlegającą odliczeniu od podatku stanowiącą sumę kwot wynikających z PIT-40A za 2021 r. z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz PIT-11 z banku za 2021 r.

Pytanie

Czy Wnioskodawczyni miała prawo do odliczenia rocznej kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne wykazanej na formularzu PIT-11 za 2021 r. otrzymanym z banku (dotyczącym emerytury zagranicznej z Niemiec) od podatku dotyczącego dochodu, którego źródłem jest emerytura krajowa?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, miała ona prawo do odliczenia rocznej kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne wykazanej na formularzu PIT-11 za 2021 r. otrzymanym z banku (dotyczącym emerytury zagranicznej z Niemiec) od podatku dotyczącego dochodu, którego źródłem jest emerytura krajowa.

Emerytura zagraniczna z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec nie stanowi bowiem dochodu zwolnionego od podatku na podstawie polskiej ustawy. Nie mają tu także zastosowania przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) dotyczące zaniechania poboru podatku.

Zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec emerytura otrzymywana przez rezydenta polskiego z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec podlega opodatkowaniu tylko w państwie źródła. Tym samym w ogóle nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Jednocześnie jako odrębne źródło przychodów Wnioskodawczyni, dochód ten stanowi podstawę do naliczania składki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1-1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.; stan prawny na 2021 r.; dalej: PITU), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a PITU).

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1 - 1a PITU).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 PITU, źródłem przychodów jest m.in. emerytura. Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych (art. 12 ust. 7 PITU).

Stosownie do art. 27b ust. 1 pkt 1 PITU, podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę:

1)składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.):

a)opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

b)pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

- obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przy czym kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki (art. 27b ust. 2 PITU).

Na podstawie art. 34 ust. 1 PITU, organy rentowe są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki miesięczne od wypłacanych bezpośrednio przez te organy świadczeń. Jednocześnie na podstawie ust. 7 tego przepisu organy rentowe są obowiązane sporządzić i przekazać roczne obliczenie podatku, według ustalonego wzoru podatnikom uzyskującym dochód z wypłacanych przez nie świadczeń oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane także osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent (art. 35 ust. 1 pkt 1 PITU).

Płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74 i 148. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (art. 39 ust. 1 PITU).

Emerytura zagraniczna w polsko-niemieckiej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania została uregulowana w art. 18 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. umowy, emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 z późn. zm.; stan prawny do 31 grudnia 2021 r.; dalej: u.ś.o.z.), obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby pobierające emeryturę lub rentę, osoby w stanie spoczynku pobierające uposażenie lub uposażenie rodzinne oraz osoby pobierające uposażenie po zwolnieniu ze służby lub świadczenie pieniężne o takim samym charakterze.

Zgodnie z art. 75 ust. 1a - 1b u.ś.o.z., w przypadku dokonywania wypłaty emerytury lub renty z innego państwa członkowskiego, bank kieruje do oddziału wojewódzkiego NFZ, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby otrzymującej takie świadczenie, zapytanie dotyczące podlegania przez tę osobę ubezpieczeniu zdrowotnemu w Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku takim zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego następuje do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym bank otrzymał od oddziału wojewódzkiego NFZ informację potwierdzającą podleganie danej osoby ubezpieczeniu zdrowotnemu w Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu pobierania polskiej emerytury lub renty.

Z kolei na podstawie art. 82 ust. 1 - 2 u.ś.o.z., w przypadku gdy ubezpieczony uzyskuje przychody z więcej niż jednego tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 66 ust. 1, składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest z każdego z tych tytułów odrębnie. W przypadku gdy w ramach jednego z tytułów do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego wymienionych w art. 66 ust. 1 ubezpieczony uzyskuje więcej niż jeden przychód, składka na ubezpieczenie zdrowotne jest opłacana od każdego z uzyskanych przychodów odrębnie.

W zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawczyni otrzymuje emeryturę polską oraz emeryturę zagraniczną z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec. W przypadku emerytury polskiej wypłacanej przez polski organ rentowy Wnioskodawczyni otrzymuje roczne obliczenie podatku według ustalonego wzoru        (PIT-40A) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdzie wykazany jest przychód z tytułu świadczenia emerytalnego, pobrana zaliczka na podatek dochodowy oraz roczna wartość składek na ubezpieczenie zdrowotne podlegające odliczeniu od podatku.

W przypadku emerytury niemieckiej Wnioskodawczyni otrzymuje z banku (płatnika od wypłacanych emerytur zagranicznych) imienną informację PIT-11. Bank jako płatnik nie wykazuje wartości przychodu oraz nie pobiera podatku. Pobiera natomiast składkę zdrowotną, która jest wykazywana jako składka podlegająca odliczeniu od podatku.

W związku z powyższym, opierając się na treści przepisów polskiej ustawy podatkowej – w szczególności art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. 2 PITU - oraz umowy między Polską i Niemcami w zakresie unikania podwójnego opodatkowania (art. 18 ust. 1-2 ww. umowy) należy stwierdzić, że bank nie powinien wykazywać dochodu z tytułu emerytury z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec jako dochodu zwolnionego, gdyż dochód ten podlega opodatkowaniu wyłącznie na terenie Niemiec. Jednocześnie stanowi jednak odrębne źródło przychodu, od którego pobierane są składki na ubezpieczenie zdrowotne w Polsce. Przy czym składki zdrowotne wykazane w PIT-11 wystawionym przez bank nie są uwzględniane przy obliczeniu podatku za granicą. W konsekwencji składki na ubezpieczenie zdrowotne pobrane przez bank na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych od niemieckiej emerytury podlegają odliczeniu od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1 PITU.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia rocznej kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne wykazanej na formularzu PIT-11 otrzymanym z banku (dotyczącym emerytury zagranicznej z Niemiec) od podatku dotyczącego dochodu, którego źródłem jest emerytura krajowa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 roku:

Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.):

a)opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

b)pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

- obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przy czym  zgodnie z art. 27b ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 roku:

Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pani osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Otrzymuje Pani emeryturę polską oraz emeryturę zagraniczną z Niemiec. W przypadku emerytury polskiej otrzymuje Pani        PIT-40A z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdzie wykazany jest przychód z tytułu świadczenia emerytalnego, wysokość pobranej zaliczki na podatek dochodowy oraz roczna kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne podlegające odliczeniu od podatku. W przypadku emerytury zagranicznej otrzymuje Pani PIT-11 z banku za 2021 r. Bank nie wykazywał wartości przychodu z emerytury zagranicznej oraz zaliczek na podatek dochodowy (w obu przypadkach wartość wynosiła 0). Jednocześnie w otrzymanym z banku formularzu PIT-11 za 2021 r. wskazana została roczna kwota składek na ubezpieczenie zdrowotne podlegająca odliczeniu od podatku. W kwietniu 2022 r. złożyła Pani deklarację PIT-37, gdzie wykazała Pani: kwotę przychodu zgodną z kwotą wskazaną w formularzu PIT-40A z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, kwotę podatku zgodną z kwotą wskazaną w formularzu PIT-40A z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne podlegającą odliczeniu od podatku stanowiącą sumę kwot wynikających z PIT-40A za 2021 r. z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz PIT-11 z banku za 2021 r.

Wątpliwość Pani budzi kwestia, czy miała Pani prawo do odliczenia rocznej kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne wykazanej na formularzu PIT-11 za 2021 r. otrzymanym z banku (dotyczącym emerytury zagranicznej z Niemiec) od podatku dotyczącego dochodu, którego źródłem jest emerytura krajowa.

Mając na uwadze powyżej zacytowane przepisy oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie składki na ubezpieczenie zdrowotne pobrane przez bank w 2021 roku na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych od niemieckiej emerytury podlegają odliczeniu od podatku na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego miała Pani prawo w zeznaniu rocznym składanym za 2021 rok do odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez bank w 2021 roku od emerytury zagranicznej z Niemiec od podatku dotyczącego dochodu, którego źródłem jest emerytura krajowa. Przy czym podkreślić należy, że zgodnie z art. 27b ust. 2 ustawy, kwota składki, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (….). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).