
Temat interpretacji
W zakresie opodatkowania świadczenia otrzymanego przez beneficjentów końcowych stanowiącego realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych, zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i obowiązków płatnika.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie niepowstania świadczenia podlegającego opodatkowaniu dla beneficjentów końcowych w związku z otrzymaniem świadczenia stanowiącego realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych i braku obowiązków płatnika jest prawidłowe i nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczenia otrzymanego przez beneficjentów końcowych stanowiącego realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych, zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i obowiązków płatnika.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej też: „X" lub „X") jest organem administracji publicznej działającym na podstawie przepisów ustawy z 9 marca 2017 roku o związku metropolitalnym w województwie … (Dz. U. z 2021 r. poz. 1277 ze zm.) (dalej też: „u.z.m."). Związek metropolitalny wykonuje zadania publiczne w zakresie:
1) kształtowania ładu przestrzennego;
2) rozwoju społecznego i gospodarczego obszaru związku metropolitalnego;
3) planowania, koordynacji, integracji oraz rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w tym transportu drogowego, kolejowego oraz innego transportu szynowego, a także zrównoważonej mobilności miejskiej;
4) metropolitalnych przewozów pasażerskich;
5) współdziałania w ustalaniu przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze związku metropolitalnego;
6) promocji związku metropolitalnego i jego obszaru.
Dodatkowo … może realizować zadania publiczne należące do zakresu działania:
- gminy, powiatu lub samorządu województwa lub koordynować realizację tych zadań na podstawie odpowiednich porozumień,
- administracji rządowej na podstawie porozumienia zawartego z organem administracji rządowej.
Płatnikiem w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach … jest … będący jednostką obsługującą.
X zamierza realizować na swoim obszarze, na podstawie przepisów Rozdziału 4a „Przedsięwzięcia niskoemisyjne" ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021r. poz. 554 z późn. zm.) (dalej też: „u.w.t."), rządowy program poprawy jakości powietrza o nazwie STOP SMOG.
Przedsięwzięcia niskoemisyjne, o których mowa w u.w.t. są współfinansowane ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów (dalej też: „Fundusz") na podstawie porozumienia zawieranego w imieniu i na rzecz ministra właściwego do spraw klimatu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej też: „NFOŚiGW") z gminą.
Jednocześnie zgodnie z art. 11c ust. 1a u.w.t. stroną porozumienia z NFOŚiGW, „reprezentującą gminy i wykonującą ich prawa i obowiązki wynikające z realizacji i zapewnienia utrzymania efektów przedsięwzięć niskoemisyjnych, może być związek międzygminny w rozumieniu art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 i 1378), powiat lub związek metropolitalny utworzony na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o związku metropolitalnym w województwie śląskim (Dz. U. poz. 730 oraz z 2020 r. poz. 1378), przy czym warunki wskazane w ust. 1 muszą być spełnione indywidualnie przez każdą gminę, na obszarze której będą realizowane przedsięwzięcia niskoemisyjne".
Zgodnie ze stanowiskiem (...) z dnia 23.06.2021 r. środki pozyskane w ramach programu będą stanowiły dochód X.
Celem programu jest ochrona powietrza oraz likwidacja zjawiska tzw. niskiej emisji. Programem mogą zostać objęte jedynie osoby tzw. ubogie energetycznie. Zgodnie z definicją zawartą w art. 11d ust. 1 u.w.t. do wsparcia kwalifikuje się osoba (dalej też: „Mieszkaniec" lub „Beneficjent Końcowy"), która złożyła odpowiedni wniosek oraz łącznie spełnia następujące warunki:
1) jest właścicielem lub współwłaścicielem albo posiadaczem samoistnym lub współposiadaczem samoistnym całości lub części budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu, o którym mowa w ust. 6, w którym jest realizowane przedsięwzięcie niskoemisyjne, przy czym udział tej osoby lub zakres jej współposiadania nie może być mniejszy niż połowa; w przypadku gdy umowa jest zawierana z więcej niż jednym współwłaścicielem lub współposiadaczem samoistnym, suma ich udziałów we współwłasności lub zakres ich współposiadania samoistnego nie może być mniejsza niż połowa,
2) jest członkiem gospodarstwa domowego, w którym przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111), na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, oraz złożyła oświadczenie, w którym określiła liczbę osób w gospodarstwie domowym,
3) posiada łącznie środki własne oraz zasoby majątkowe, o których mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2133 oraz z 2021 r. poz. 11), nieprzekraczające kwoty, o której mowa w art. lic ust. 5 pkt 5, z wyłączeniem:
a) wartości budynku, o którym mowa w pkt 1, lub lokalu, o którym mowa w ust. 6,
b) nieruchomości gruntowych związanych odpowiednio z tym budynkiem lub tym lokalem,
4) złożyła oświadczenie zawierające dane, o których mowa w ust. 1a pkt 1-3, oraz informacje o środkach i zasobach majątkowych, o których mowa w pkt 3, zgodnie ze wzorem, o którym mowa w ust. 13,
5) faktycznie zamieszkuje w budynku, o którym mowa w pkt 1, lub lokalu, o którym mowa w ust. 6,
6) wyrazi zgodę na udostępnienie budynku, o którym mowa w pkt 1, lub lokalu, o którym mowa w ust. 6, lub nieruchomości, na której znajduje się ten budynek lub lokal, lub ich części, w celu realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego,
7) wyrazi zgodę na udostępnienie budynku, o którym mowa w pkt 1, lub lokalu, o którym mowa w ust. 6, lub nieruchomości, na której znajduje się ten budynek lub lokal, lub ich części, na potrzeby instalacji mikroinstalacji w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii lub urządzeń służących doprowadzaniu lub odprowadzaniu energii elektrycznej z tej mikroinstalacji, w tym na potrzeby energetyczne gminy lub spółdzielni energetycznych i klastrów energii, o których mowa w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, w których uczestniczy gmina, innych niż będących przedmiotem przedsięwzięcia niskoemisyjnego,
8) wyrazi zgodę na udostępnienie budynku, o którym mowa w pkt 1, lub lokalu, o którym mowa w ust. 6, lub nieruchomości, na której znajduje się ten budynek lub lokal, w celu przeprowadzenia weryfikacji, o której mowa w art. Ile ust. 2,
9) złoży oświadczenie w formie aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji wprost z tego aktu lub podpisze weksel własny in blanco z zastrzeżeniem „bez protestu" wraz z deklaracją wekslową, w przypadku powstania obowiązku zwrotu kosztów przedsięwzięcia niskoemisyjnego,
10)wyrazi zgodę na wniesienie wkładu własnego w wysokości oraz w sposób określony w uchwale, o której mowa w ust. 9, o ile została wydana, jednak nie większej niż 10% kosztu realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego,
11)spełnia dodatkowe warunki określone przez radę gminy w uchwale, o której mowa w ust. 8, oraz w uchwale, o której mowa w ust. 9, o ile została wydana.
Po spełnieniu odpowiednich przesłanek określonych w u.w.t. w budynku Beneficjenta Końcowego będą realizowane przez wykonawcę wybranego przez X (zamawiającego) przedsięwzięcia niskoemisyjne polegające na poprawie efektywności energetycznej oraz likwidacji przestarzałych systemów grzewczych.
Na podstawie art. 11c ust. 1a, 1b i 4 u.w.t. …, zamierza wnioskować do NFOŚiGW o zawarcie porozumienia w przedmiocie współfinansowania przedsięwzięć niskoemisyjnych w rozumieniu u.w.t., które realizowane będą na obszarze gmin członkowskich X w oparciu o umowę, o której mowa w art. 11c ust. 1b u.w.t. w ramach Programu pn. Stop Smog.
W zakresie mechanizmu realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych przyjęto następujący model:
1) X wnioskować będzie o przyznanie finansowania, o którym mowa w art. 11c ust. 1 u.w.t.
2) Przedsięwzięcia niskoemisyjne będą realizowane z następujących źródeł:
a) do 70% ze środków Funduszu, o którym mowa w art. 11b ust. 1a u.w.t. zgodnie z art. 11b ust. 11 u.w.t.,
b)w pozostałej części ze środków finansowych pochodzących z dochodów własnych gmin, na obszarze których realizowane będą przedsięwzięcia niskoemisyjne.
3) Środki finansowe, o których mowa w pkt 2 powyżej gromadzone będą na rachunku X.
4) X będzie zlecającym wykonanie przedsięwzięć niskoemisyjnych - podmiotem udzielającym zamówienia na roboty budowlane, usługi oraz dostawy stanowiące przedmiot przedsięwzięć niskoemisyjnych.
5) X będzie nabywcą dla zamówień, o których mowa w pkt 4 powyżej. Faktury VAT za wykonane zamówienia będą wystawiane na X.
6) Przedsięwzięcia niskoemisyjne będą realizowane na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych (mieszkańców gmin) - Beneficjentów końcowych.
W ramach realizacji programu na obszarze X planuje się przyjąć następujący model realizacji zadania uwzględniając podmioty zainteresowane jego realizacją: NFOŚiGW, Metropolia, Gminy, Mieszkaniec (Beneficjent Końcowy), Doradca Techniczny, Operator, Wykonawcy dokumentacji projektowych oraz robót budowlanych.
Rola NFOŚiGW:
1) Udzielenie dotacji na rzecz X w ramach Programu.
2) Przyjęcie rozliczenia końcowego zrealizowanych przedsięwzięć niskoemisyjnych.
Rola X:
1) Przygotowanie (oraz podpisanie) umów z gminami w sprawie wspólnej realizacji Programu.
2) Przygotowanie wniosku o uzyskanie dofinansowania ze środków Programu wraz z przygotowaniem załączników (przygotowanie załączników zostanie powierzone Doradcy Technicznemu).
3) Promocja Programu (wspólnie z gminami).
4) Pozyskanie środków z Programu jako Beneficjent.
5) Przygotowanie oraz przeprowadzenie postępowania na wybór Doradcy Technicznego (który wraz z X będzie sprawować nadzór techniczny nad Operatorem).
6) Przygotowanie oraz przeprowadzenie postępowania przetargowego wraz z wyborem Operatora Programu.
7) Współpraca oraz nadzór nad Operatorem (z pomocą Doradcy Technicznego działającego na podstawie umowy z X).
8) Bieżące zarządzanie realizacją Programu (w tym dokonywanie płatności na rzecz Operatora i Doradcy Technicznego oraz Wykonawców dokumentacji oraz robót budowlanych dla przyjętych do realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych po przedłożeniu rozliczenia przez Operatora).
9) Rozliczenie końcowe projektu przed NFOŚiGW.
10)Udzielenie pomocy finansowej w wysokości 15 % kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego na częściowe pokrycie wkładu własnego przez Gminy.
Rola Doradcy Technicznego:
1) Przygotowanie załączników do wniosku o uzyskanie dofinansowania.
2) Przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia na wybór Operatora Programu.
3) Nadzór techniczny (wspólnie z X) nad Operatorem.
4) Rozstrzyganie sporów technicznych pomiędzy Wykonawcami a Operatorem.
5) Wydawanie opinii technicznych (w razie potrzeby) na temat zrealizowanych przedsięwzięć niskoemisyjnych.
Rola gmin uczestniczących w Programie:
1) Przyjmowanie wniosków do Programu od potencjalnych Beneficjentów Końcowych oraz weryfikacja złożonych oświadczeń oraz następnie przekazanie do X w celu zawarcia umów na realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego pomiędzy X (przy pomocy Operatora) a Beneficjentami Końcowym.
2) Wnoszenie na wyodrębniony rachunek bankowy X wkładu w wysokości co najmniej 30% kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego (przy uwzględnieniu dotacji X zapisanej w umowie pomiędzy X a gminą).
3) Promocja Programu w kanałach dostępnych na terenie gminy (np. na swoich stronach internetowych oraz gazetach samorządowych, tablicach ogłoszeniowych zlokalizowanych na terenie gminy).
4) Pomoc Operatorowi lub Wykonawcy dokumentacji technicznych (w razie takiej potrzeby) w pozyskaniu decyzji administracyjnych dla przygotowanych dokumentacji projektowych.
5) Kontrola trwałości zrealizowanych inwestycji u Beneficjentów Końcowych (1 kontrola na rok przez okres 5 lat).
Rola Operatora:
1) Przyjmowanie do realizacji zweryfikowanych wniosków Beneficjentów Końcowych.
2) Zlecanie wykonania audytów energetycznych oraz niezbędnej dokumentacji projektowej, zapewnienie w razie potrzeby doradztwa energetycznego dla Beneficjentów Końcowych wraz z konsultacją przygotowanych dokumentacji z Beneficjentami Końcowymi.
3) Zawieranie umów w imieniu X z Beneficjentami Końcowymi w celu przeprowadzenia przedsięwzięć niskoemisyjnych wraz z zapewnieniem w razie potrzeby doradztwa energetycznego dla Beneficjentów Końcowych.
4) Przeprowadzenie postępowań przetargowych wraz z wyborem wykonawców przedsięwzięć niskoemisyjnych.
5) Nadzór nad wykonaniem przedsięwzięć niskoemisyjnych przez Wykonawców.
6) Rozliczenie zrealizowanych przedsięwzięć niskoemisyjnych.
7) Przekazanie rozliczenia przedsięwzięć do X w celu dokonania płatności na rzecz Wykonawców.
Rola Mieszkańca (Beneficjenta Końcowego):
1) Zgłoszenie do Programu.
2) Udostępnienie nieruchomości na potrzeby przeprowadzenia przedsięwzięcia niskoemisyjnego (przygotowania niezbędnej dokumentacji technicznej oraz przeprowadzenia robót budowlanych).
3) Korzystanie z przekazanej nieodpłatnie w ramach programu infrastruktury technicznej (np. kocioł) oraz zabudowanych w nieruchomości materiałów budowlanych (np. ocieplenie) zgodnie z przeznaczeniem minimum przez okres 5 lat.
4) Poddawanie się corocznej kontroli utrzymania trwałości wykonanych prac (przez okres 5 lat).
Montaż finansowy realizacji programu na obszarze X będzie przedstawiać się następująco:
Przychody (wpływy):
NFOŚiGW => udzielenie dotacji => X (przyjęcie środków jako Beneficjent) na wyodrębniony rachunek bankowy dedykowany Programowi.
Gminy => przekazanie nie mniej niż 30% środków na pokrycie kosztów realizacji Programu => X (przyjęcie środków) na wyodrębniony rachunek bankowy dedykowany Programowi.
Rachunek bankowy (ogólny podział kosztów):
- dotacja NFOŚiGW (do 70% kosztów kwalifikowanych),
- wkład gmin (nie mniej niż 30% kosztów kwalifikowanych).
Wydatki (wypływy):
X => bieżące płatności na rzecz Operatora związane ze świadczoną obsługą Programu.
X => bieżące płatności na rzecz Doradcy Technicznego związane ze świadczonym nadzorem nad Operatorem.
X => bieżące płatności na rzecz Wykonawców za przygotowywane dokumentacje techniczne dotyczące nieruchomości Beneficjentów Końcowych (po przedłożeniu odpowiednich dokumentów rozliczających przez Operatora).
X => bieżące płatności na rzecz Wykonawców za wykonane przedsięwzięcia niskoemisyjne w nieruchomościach Beneficjentów Końcowych (po przedłożeniu odpowiednich dokumentów rozliczających przez Operatora).
Zatem X będzie nabywcą. Faktury VAT za wykonane zamówienia będą wystawiane na rzecz X.
Po zrealizowanym zakresie robót objętych programem składniki majątkowe będą przekazywane Beneficjentom Końcowym na podstawie umowy, o której mowa w art. 11d ust. 2 u.w.t.
Pytania
1. Czy świadczenia uzyskane przez Beneficjenta Końcowego w postaci robót budowlanych, usług oraz dostaw wykonanych na stanowiącej przedmiot własności Beneficjenta Końcowego nieruchomości w ramach przedsięwzięć niskoemisyjnych, stanowić będą dochód podlegający opodatkowaniu na mocy przepisów art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) (dalej też: „u.p.d.o.f.") oraz,czy dochody te są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 i 129a u.p.d.o.f.?
2. Czy w świetle faktu, że X otrzyma środki z Funduszu Termomodernizacji i Remontów na współfinansowanie przedsięwzięć niskoemisyjnych powinien jako płatnik kosztów ich wykonania (w nieruchomościach Beneficjentów Końcowych) wykonać obowiązek, o którym mowa w art. 42a u.p.d.o.f., zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania skoro przedsięwzięcia te (niskoemisyjne) są współfinansowane ze środków Funduszu na podstawie porozumienia zawieranego w imieniu i na rzecz ministra właściwego do spraw klimatu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z gminą lub powiatem lub związkiem gmin lub związkiem metropolitalnym w części przypadającej na wysokość finansowania pochodzącego z NFOŚiGW?
3. Czy w świetle faktu, że X otrzyma środki z gminy stanowiące wkład własny do programu STOP SMOG w celu realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych powinien jako płatnik kosztów ich fizycznego wykonania (w nieruchomościach Beneficjentów Końcowych) wykonać obowiązek, o którym mowa w art. 42a u.p.d.o.f., zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania skoro przedsięwzięcia te (niskoemisyjne) są współfinansowane ze środków Funduszu na podstawie porozumienia zawieranego w imieniu i na rzecz ministra właściwego do spraw klimatu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z gminą lub powiatem lub związkiem gmin lub związkiem metropolitalnym w części przypadającej na wysokość finansowania pochodzącego z gminy?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Na podstawie art. 11c ust. 1a, 1b i 4 u.w.t. …, zamierza wnioskować do NFOŚiGW o zawarcie porozumienia w przedmiocie współfinansowania przedsięwzięć niskoemisyjnych w rozumieniu u.w.t., które realizowane będą na obszarze gmin członkowskich X w oparciu o umowę, o której mowa w art. 11c ust. 1b u.w.t. w ramach Programu pn. Stop Smog.
W zakresie mechanizmu realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych przyjęto następujący model:
1) X wnioskować będzie o przyznanie finansowania, o którym mowa w art. 11c ust. 1 u.w.t.
2) Przedsięwzięcia niskoemisyjne będą realizowane z następujących źródeł:
a) do 70% ze środków Funduszu, o którym mowa w art. 11b ust. 1a u.w.t. zgodnie z art. 11b ust. 11 u.w.t.,
b) w pozostałej części ze środków finansowych pochodzących z dochodów własnych gmin, na obszarze których realizowane będą przedsięwzięcia niskoemisyjne.
3) Środki finansowe, o których mowa w pkt 2 powyżej gromadzone będą na rachunku X.
4) X będzie zlecającym wykonanie przedsięwzięć niskoemisyjnych - podmiotem udzielającym zamówienia na roboty budowlane, usługi oraz dostawy stanowiące przedmiot przedsięwzięć niskoemisyjnych.
5)X będzie nabywcą dla zamówień, o których mowa w pkt 4 powyżej. Faktury VAT za wykonane zamówienia będą wystawiane na X.
6)Przedsięwzięcia niskoemisyjne będą realizowane na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych (mieszkańców gmin) - Beneficjentów końcowych.
W świetle powyższego stanu faktycznego zadano pytanie, czy świadczenia uzyskane przez beneficjenta końcowego w postaci wykonanych na stanowiącej przedmiot własności beneficjenta końcowego nieruchomości, robotach budowlanych, usługach oraz dostawach, o których mowa w pkt 4 powyżej, stanowić będą dochód podlegający opodatkowaniu na mocy przepisów u.p.d.o.f. oraz, czy dochody te są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy przepisów u.p.d.o.f.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczenie nieodpłatne otrzymane przez Beneficjenta końcowego w postaci np. kotła lub ocieplenia budynku stanowi właśnie przychód z innych źródeł korzystający jednak ze zwolnienia z podatku.
Zgodnie bowiem z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 129 i 129a u.p.d.o.f. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia, w tym otrzymane ze środków udostępnionych bankom zgodnie z art. 411 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2020 r. poz. 1219, ze zm.).
Zgodnie z art. 11d ust. 2 u.w.t. przedsięwzięcie niskoemisyjne jest realizowane na podstawie umowy zawartej między Gminą a Beneficjentem końcowym. Jednocześnie zgodnie z art. 11c ust. 1a u.w.t. stroną porozumienia, o którym mowa w ust. 1, reprezentującą gminy i wykonującą ich prawa i obowiązki wynikające z realizacji i zapewnienia utrzymania efektów przedsięwzięć niskoemisyjnych, może być m.in. związek metropolitalny utworzony na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o związku metropolitalnym w województwie … (Dz. U. z 2021 r. poz. 1277 ze zm.) (dalej też: „u.z.m.").
Ponadto zgodnie z art. 22c ust. 1 u.w.t. po zawarciu porozumienia, o którym mowa w art. 11c ust. 1, NFOŚiGW przekazuje ministrowi właściwemu do spraw klimatu oraz BGK po jednym egzemplarzu porozumienia oraz występuje z wnioskiem o wypłatę gminie, ze środków Funduszu, kwoty określonej w porozumieniu, o którym mowa w art. 11c ust. 1, w terminach w nim określonych.
Natomiast zgodnie z art. 22c ust. 2 u.w.t. BGK wypłaca kwotę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, na rachunek bankowy gminy wskazany w porozumieniu, o którym mowa w art. 11c ust. 1. Zważywszy, że stroną porozumienia w rozpatrywanym przypadku będzie GZM, środki, o których mowa powyżej przekazane zostaną na rachunek związku metropolitalnego.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa należy dojść do wniosku, że świadczenia na rzecz beneficjenta końcowego stanowiące realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych będą dochodem zwolnionym od podatku dochodowego w oparciu o przepisy art. 21 ust. 1 pkt 129 i 129a u.p.d.o.f. z tego względu, że finansowane one będą w części ze środków budżetu jednostek samorządu terytorialnego i w części ze środków NFOŚiGW.
Ad. 2 i Ad. 3
W konsekwencji powyższego nie będzie ciążył na X obowiązek, o którym mowa w art. 42a u.p.d.o.f., zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania.
Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są również inne źródła.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.
Zgodnie z art. 42a ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Stosownie do art. 42g ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:
1) urzędowi skarbowemu – w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
2) podatnikowi – w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
Należy zauważyć, że z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2237).
Stosownie do treści § 1 pkt 3 lit. a i b ww. rozporządzenia:
Określa się wzór informacji: o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), stanowiący załącznik Nr 7 do rozporządzenia,
O przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia:
Wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.
W myśl § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych.
Zatem, zgodnie z ustalonymi w ww. rozporządzeniu wzorami – w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, właściwym jest ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11, natomiast informacja PIT-8C dotyczy wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:
·nieodpłatne świadczenie, bądź
·świadczenie częściowo odpłatne, bądź
·świadczenie rzeczowe (w naturze),
·świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
·otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.
Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego i środków z budżetu państwa w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.
Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:
·z budżetu państwa lub
·z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305).
Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.
Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:
a)zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b)ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d) zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
e) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
f) kosztów realizacji inwestycji.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia, w tym otrzymane ze środków udostępnionych bankom zgodnie z art. 411 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późń. zm.).
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo organem administracji publicznej. Możecie Państwo realizować zadania publiczne należące do zakresu działania:
- gminy, powiatu lub samorządu województwa lub koordynować realizację tych zadań na podstawie odpowiednich porozumień,
- administracji rządowej na podstawie porozumienia zawartego z organem administracji rządowej.
Jako jednostka obsługująca jesteście Państwo płatnikiem w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zamierzacie Państwo realizować na swoim obszarze, na podstawie przepisów Rozdziału 4a „Przedsięwzięcia niskoemisyjne" ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021r. poz. 554 z późn. zm.) (dalej też: „u.w.t."), rządowy program poprawy jakości powietrza o nazwie STOP SMOG. Przedsięwzięcia niskoemisyjne, o których mowa w u.w.t. są współfinansowane ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów (dalej też: „Fundusz") na podstawie porozumienia zawieranego w imieniu i na rzecz ministra właściwego do spraw klimatu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej też: „NFOŚiGW") z gminą. Celem programu jest ochrona powietrza oraz likwidacja zjawiska tzw. niskiej emisji. Programem mogą zostać objęte jedynie osoby tzw. ubogie energetycznie. Do wsparcia kwalifikuje się osoba (dalej też: „Mieszkaniec" lub „Beneficjent Końcowy"), która złożyła odpowiedni wniosek oraz łącznie spełnia warunki wynikające z ww. ustawy. Po spełnieniu odpowiednich przesłanek określonych w u.w.t. w budynku Beneficjenta Końcowego będą realizowane przez wykonawcę wybranego przez Państwa (zamawiającego) przedsięwzięcia niskoemisyjne polegające na poprawie efektywności energetycznej oraz likwidacji przestarzałych systemów grzewczych.
W zakresie mechanizmu realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych przyjęto następujący model:
1)Będą państwo wnioskować będzie o przyznanie finansowania, o którym mowa w art. 11c ust. 1 u.w.t.
2)Przedsięwzięcia niskoemisyjne będą realizowane z następujących źródeł:
· do 70% ze środków Funduszu, o którym mowa w art. 11b ust. 1a u.w.t. zgodnie z art. 11b ust. 11 u.w.t.,
· w pozostałej części ze środków finansowych pochodzących z dochodów własnych gmin, na obszarze których realizowane będą przedsięwzięcia niskoemisyjne.
3)Środki finansowe, o których mowa w pkt 2 powyżej gromadzone będą na Państwa rachunku.
4) Będziecie Państwo zlecającym wykonanie przedsięwzięć niskoemisyjnych - podmiotem udzielającym zamówienia na roboty budowlane, usługi oraz dostawy stanowiące przedmiot przedsięwzięć niskoemisyjnych.
5)Będziecie Państwo nabywcą dla zamówień, o których mowa w pkt 4 powyżej. Faktury VAT za wykonane zamówienia będą wystawiane na Państwa.
6)Przedsięwzięcia niskoemisyjne będą realizowane na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych (mieszkańców gmin) - Beneficjentów końcowych.
Rządowy program „Stop Smog”, dotyczy przedsięwzięć niskoemisyjnych, realizowanych przez gminy na obszarach, gdzie obowiązują tzw. uchwały antysmogowe. O dotacje na likwidację lub wymianę źródeł ciepła na niskoemisyjne oraz termomodernizację w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych osób najmniej zamożnych mogą starać się: gminy, związki międzygminne, powiaty, a także związek metropolitalny w województwie śląskim.
Wnioskodawcy w programie „Stop Smog” (gmina, związek międzygminny, powiat, związek metropolitalny w województwie śląskim) mogą uzyskać do 70% dofinansowania kosztów inwestycji. Pozostałe 30% stanowi ich wkład własny. Dzięki temu mieszkańcy gmin (położonych na obszarze, gdzie obowiązuje tzw. uchwała antysmogowa) mogą otrzymać w formie bezzwrotnej dotacji do 100% kosztów przedsięwzięcia. Program „Stop Smog” jest przewidziany na lata 2019-2024.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przejęło od 1 stycznia 2021 r. z Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii prowadzenie działań w zakresie rządowego programu „Stop Smog”.
Zasady finansowania ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów części kosztów przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych oraz przedsięwzięć niskoemisyjnych jak również funkcjonowania centralnej ewidencji emisyjności budynków określa Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. 2022 poz. 554).
Zgodnie z art. 11b ww. ustawy:
1. W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń i poprawy jakości powietrza oraz poprawy efektywnościenergetycznej budynków w gminie, gmina może realizować przedsięwzięcia niskoemisyjne na rzecz najmniej zamożnychgospodarstw domowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, w tym w szczególności tych, których członkami są osoby mające prawo do korzystania ze świadczeń pieniężnych na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1 i 66).
1a. Przedsięwzięcia niskoemisyjne, o których mowa w ust. 1, są finansowane na zasadach określonych w ustawie,w części ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów, zwanego dalej „Funduszem”.
2. (uchylony)
3. (uchylony) 4. (uchylony) 5. (uchylony) 6. (uchylony) 7. (uchylony) 8. (uchylony) 9. (uchylony) 10. Gmina prowadzi działania informacyjne i promocyjne dotyczące przedsięwzięć niskoemisyjnych.
11. Współfinansowanie ze środków Funduszu wynosi nie więcej niż 70% kosztów realizacji porozumienia, o którym mowa w art. 11c ust. 1.
W myśl art. 11c ust. 1 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków
Przedsięwzięcia niskoemisyjne są współfinansowane ze środków Funduszu na podstawie porozumienia zawieranego w imieniu i na rzecz ministra właściwego do spraw klimatu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, z gminą, jeżeli na jej obszarze obowiązuje uchwała, o której mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, oraz gmina zobowiąże się do:
- realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w nie mniej niż 1% łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze gminy lub nie mniej niż 20 takich budynków oraz nie więcej niż 12% łącznej liczby takich budynków, z wyłączeniem miast, których liczba mieszkańców przekracza 100 000;
- wymiany lub likwidacji urządzeń lub systemów grzewczych lub systemów podgrzewających wodę użytkową, o których mowa w art. 2 pkt 1b lit. a–ba, w nie mniej niż 80% budynków mieszkalnych jednorodzinnych, o których mowa w pkt 1;
- zmniejszenia zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego jednorodzinnego i podgrzewania wody użytkowej, liczonego łącznie dla wszystkich przedsięwzięć niskoemisyjnych, o których mowa w pkt 1, na poziomie nie mniejszym niż 30% energii finalnej w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166), z wyłączeniem przedsięwzięć niskoemisyjnych, o których mowa w ust. 3a;
- zabezpieczenia w swoim budżecie środków finansowych pochodzących z dochodów własnych lub ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, których suma stanowi 30% kosztów realizacji porozumienia, a w przypadku miast, których liczba mieszkańców przekracza 100 000 – więcej niż 30% kosztów realizacji porozumienia.
Natomiast stosownie do art. 11c ust. 1a tej ustawy:
Stroną porozumienia, o którym mowa w ust. 1, reprezentującą gminy i wykonującą ich prawa i obowiązki wynikające z realizacji i zapewnienia utrzymania efektów przedsięwzięć niskoemisyjnych, może być związek międzygminny w rozumieniu art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 i 1834), powiat lub związek metropolitalny utworzony na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o związku metropolitalnym w województwie śląskim (Dz. U. z 2021 r. poz. 1277 i 1927), przy czym warunki wskazane w ust. 1 muszą być spełnione indywidualnie przez każdą gminę, na obszarze której będą realizowane przedsięwzięcia niskoemisyjne.
W myśl art. 11d ust. 2 tej ustawy:
Przedsięwzięcie niskoemisyjne jest realizowane na podstawie umowy zawartej między gminą a beneficjentem.
Świadczenia uzyskane przez Beneficjenta Końcowego w postaci robót budowlanych, usług oraz dostaw wykonanych na stanowiącej przedmiot własności Beneficjenta Końcowego nieruchomości w ramach przedsięwzięć niskoemisyjnych, stanowić będą dochód podlegający opodatkowaniu na mocy przepisów art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Osoby fizyczne (beneficjenci końcowi) spełniające warunki określone w art. 11d ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, nie otrzymają środków finansowych. Beneficjenci końcowi otrzymają nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania robót objętych rządowym programem poprawy jakości powietrza o nazwie (...) Zatem wartość tychże nieodpłatnych świadczeń (dotacji w postaci usługi) stanowić będzie dla tych osób przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższy przychód, do wysokości udzielonej dotacji, jako że finansowany będzie z udziałem środków pochodzących z budżetu Gminy (jednostki samorządu terytorialnego) oraz z Funduszu Termomodernizacji i Remontów (środków budżetu Państwa) – będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak Państwo wskazali na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 powyższej ustawy, gdyż dotacja nie będzie stanowić środków finansowych tylko usługę w postaci nieodpłatnego świadczenia.
W konsekwencji nie będzie ciążył na Państwu (jednostce obsługującej) obowiązek sporządzenia i przekazania dla ww. osób, którzy skorzystali z przedmiotowej dotacji informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-11).
Zatem stanowisko Państwa, że udzielona dotacja nie będzie stanowić dla beneficjentów końcowych świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie spowoduje konieczności sporządzenia przez Państwa informacji jest prawidłowe.
Natomiast stanowisko Państwa w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 129 i 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...)
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
