
Temat interpretacji
Odszkodowanie (wypłacone stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami) otrzymane za posiadane udziały w działkach wydzielonych pod drogę publiczną, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 15 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych skutków podatkowych otrzymania odszkodowania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
13 sierpnia 2020 r. w Kancelarii Notarialnej zawarta została w formie aktu notarialnego Rep. A nr 1/1 umowa darowizny, na mocy której B.A. darowała swojej córce A.A. (Wnioskodawczyni) i synowi C.A. udziały po 1/4 we współwłasności nieruchomości niezabudowanej położonej w A. przy ul. X, ul. Y oraz ul. Z, składającej się z działek ewidencyjnych gruntu, oznaczonych (w obrębie XX B.) numerami geodezyjnymi: 1/1, 1/2, 1/3 i 1/4 o powierzchni łącznej 3,6562 ha. Współwłasność była wpisana na rzecz: D.B. w 1/2 i B.A. w 1/2.
Decyzją Urzędu Miejskiego w A. z (...) 2021 r. na podstawie art. 93 ust. 1, 2 i 3, art. 98 ust. 1 i art. 99 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990), przeprowadzony został geodezyjny podział nieruchomości położonej w A. w obrębie nr 2 B., oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 1/1 o pow. 0,4231 ha i działka nr 1/3 o pow. 1,6747 ha, z których:
–z działki nr 1/1 powstały działki:
•nr 1/5 o pow. 0,2568 ha,
•nr 1/6 o pow. 0,1663 ha,
–z działki nr 1/3 powstały działki:
•nr 1/7 o pow. 0,0864 ha,
•nr 1/8 o pow. 0,0866 ha,
•nr 1/9 o pow. 0,0866 ha,
•nr 1/10 o pow. 0,0866 ha,
•nr 1/11 o pow. 0,0866 ha,
•nr 1/12 o pow. 0,1010 ha,
•nr 1/13 o pow. 0,2797 ha,
•nr 1/14 o pow. 0,4356 ha,
•nr 1/15 o pow. 0,4256 ha.
Zgodnie z wpisami w księdze wieczystej nr 2/2 prowadzonej przez Sąd Rejonowy w A. Wydział Ksiąg Wieczystych dla nieruchomości gruntowej o łącznej powierzchni 3,6192 ha, wchodzą działki oznaczone numerami ewidencyjnymi: 1/4, 1/2, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8, 1/9, 1/10, 1/11, 1/12, 1/13, 1/14, 1/15 położonej w A. przy ul. Y, ul. X, ul. Z (obręb 2 B., gm. A.).
Jako współwłaściciele wpisani zostali: D.B. w udziale 2/4, A.A. w udziale 1/4 i C.A. w udziale 1/4.
D.B. zmarł 24 kwietnia 2015 r., a spadek po nim na podstawie ustawy nabyli: żona E.B. w 1/3, syn F.B. w 1/3, córka G.B. w 1/3. F.B. zmarł 9 marca 2019 r., a spadek po nim nabyli: H.B. w udziale 1/12 i I.C. w udziale 1/12.
Biorąc pod uwagę powyższe spadkobrania, współwłaścicielami nieruchomości byli:
–A.A. - 1/4,
–C.A. – 1/4,
–G.B. - 1/6,
–E.B. - 1/6,
–H.B. - 1/12,
–I.C. - 1/12.
Następnie, 2 listopada 2021 r. w Kancelarii Notarialnej w A. w formie aktu notarialnego Rep. A nr 3/3, została sporządzona pomiędzy C.A., A.A., G.B. działającą w imieniu i na rzecz E.B. oraz H.B. działającą w imieniu i na rzecz siostry I.C., umowa o częściowe zniesienie współwłasności bez spłat i dopłat, na mocy której działki nabyli:
1.A.A. (1/2) i C.A. (1/2) - działki nr: 1/5, 1/7, 1/8, 1/13,
2.G.B. (1/3), E.B. (1/3), H.B. (1/6), I.C. 1/6) - działki nr: 1/10, 1/11, 1/12, 1/14 położone w A., obręb B..
10 czerwca 2022 r. aktem notarialnym Rep. A nr 4/4 C.A. i A.A. zawarli umowę darowizny, na mocy której C.A. darował osobie bliskiej, siostrze A.A., cały przysługujący mu udział obejmujący 1/2 część w nieruchomości gruntowej niezabudowanej oznaczonej jako działki o numerach ewidencyjnych: 1/7 i 1/13 położone w A., obręb nr 1, B., gm. A., a A.A. darowiznę tę przyjęła. Tym samym aktem notarialnym A.A. darowała osobie bliskiej, bratu C.A., cały przysługujący jej udział obejmujący 1/2 część w tej samej nieruchomości, oznaczonej jako działki o numerach ewidencyjnych: 1/5 i 1/8, a C.A. darowiznę tę przyjął.
Działki o nr: 1/6 i 1/15 pozostały współwłasnością wszystkich w/w, tj.:
–A.A. - 1/4,
–C.A. - 1/4,
–G.B. -1/6,
–E.B. - 1/6,
–H.B. - 1/12,
–I.C. -1/12.
Decyzją z (...) 2021 r. nr 5/5, Prezydent Miasta A. na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami wskazał, że działki o numerach 1/6 o pow. 0,1663 ha i 1/15 o pow. 0,4256 ha (obręb nr 2 B.), zostały wydzielone pod drogi publiczne i przeszły z mocy prawa na własność Gminy A.. Decyzja stała się ostateczna (...) 2021 r.
Pismem z (...) 2022 r. Urząd Miejski w A. Departament X (znak sprawy: 6/6) poinformował o terminie negocjacji, celem uzgodnienia wysokości odszkodowania za w/w nieruchomość. 8 kwietnia 2022 r. został sporządzony protokół z rokowań w sprawie uzgodnienia wysokości i wypłaty odszkodowania za działki położone w A., obręb B., oznaczone nr 1/6 o pow. 0,1663 ha i nr 1/15 o pow. 0,4256 ha, wydzielone pod drogę publiczną na podstawie ostatecznej decyzji Prezydenta Miasta A.. Zaproponowano odszkodowanie w łącznej wysokości Z zł.
13 kwietnia 2022 r. zostało zawarte porozumienie dotyczące wysokości i wypłaty odszkodowania za nieruchomość w obrębie 2 B. (działki nr 1/6 i 1/15) na kwotę … zł. Za 1 m2 nieruchomości wypłacono kwotę ... zł.
Uprawnieni otrzymali odszkodowanie w następujących wysokościach:
–A.A. - … zł stosownie do 1/4 udziału,
–C.A. - … zł stosownie do 1/4 udziału,
–G.B. - … stosownie do 1/6 udziału,
–E.B. - … zł stosownie do 1/6 udziału,
–H.B. - … zł stosownie do 1/12 udziału,
–I.C. - … zł stosownie do 1/12 udziału.
Otrzymała Pani 27 kwietnia 2022 r. wskazaną powyżej kwotę odszkodowania za nieruchomość przejętą przez Gminę A.
Pytanie
Czy wypłacone odszkodowanie zgodnie z art. 98 ust. 1 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm.) za działki gruntu wydzielone pod drogę gminną w związku z decyzją Prezydenta Miasta, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianemu w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł i nie należy wystawić takim osobom fizycznym PIT-8C?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni, wypłacone odszkodowanie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 tej ustawy.
Zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:
–nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
–cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.
Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z ww. warunków albo żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłata odszkodowania jest wolna od podatku dochodowego. Zgodnie z treścią przywołanego artykułu: „przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu”. Przy spełnieniu warunków zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa wyżej, na Gminie nie spoczywa obowiązek wystawienia informacji PIT-8C osobom fizycznym otrzymującym odszkodowania.
Zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na cele publiczne zostały uregulowane w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1774 ze zm.).
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, celem publicznym jest m.in.: wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, drogi rowerowe i drogi wodne, budowa, utrzymywanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.
Treść art. 98 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe - z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis stosuje się odpowiednio przy wydzielaniu działek gruntu pod poszerzenie istniejących dróg publicznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu. Z treści art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy wynika, że odpłatne ubycie nieruchomości musi nastąpić na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami, co niewątpliwie miało miejsce w niniejszym stanie faktycznym.
Przedmiotowa nieruchomość została nabyta nieodpłatnie w drodze darowizny w 2022 r. [winno być: 2020 r. – dopisek organu], co nie pozwala na ustalenie ceny nabycia. Skoro zatem brak jest ceny przy nabyciu w drodze darowizny, to oznacza, że nie została spełniona jedna z przesłanek wyłączających zastosowanie zwolnienia przedmiotowego. Podobnie jest z drugą z przesłanek opisanych w art. 21 ust. 1 pkt. 29 w/w ustawy, który mówi o zbyciu nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania. W przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo nie zostanie spełniony żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia. Wobec tego, przedmiotowym stanie sprawy nie został spełniony jeden z warunków wykluczających możliwość zastosowania omawianego zwolnienia, zatem Wnioskodawczyni przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponieważ w przedmiotowej sprawie doszło do przejęcia części nieruchomości ((...) 2021 r. - prawomocność decyzji z (...) 2021 r. znak 5/5 wydanej przez Urząd Miejski w A. Departament Y) stanowiącej własność Wnioskodawczyni, a otrzymanej w drodze darowizny 13 sierpnia 2020 r. Istotne jest, że przejęcie własności nieruchomości było niezależne od Wnioskodawczyni, a czynność ta wynika z ostatecznej decyzji Prezydenta Miasta A.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono "inne źródła".
W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca sformułował bowiem tak wskazany przepis, aby stanowił on kategorię otwartą. Zatem, o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono inne źródła.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 20 ust. 1 komentowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Odszkodowanie stanowi co do zasady przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie odszkodowania podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ww. ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Jednakże należy podkreślić, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.
Treść zacytowanego przepisu wskazuje, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie przychodu, między innymi z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.
Należy mieć również na względzie, że zwolnienie przewidziane w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje, jeżeli łącznie spełnione zostają następujące warunki:
–nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
–cena nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.
Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich nie zostanie spełniony, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.
Z treści złożonego wniosku wynika w szczególności, że 13 sierpnia 2020 r. otrzymała Pani w darowiźnie od matki udziały w wysokości 1/4 w nieruchomości niezabudowanej położonej w A. składającej się z działek ewidencyjnych gruntu, oznaczonych numerami geodezyjnymi: 1/1, 1/2, 1/3 i 1/4. Decyzją Urzędu Miejskiego z (...) 2021 r. na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami, przeprowadzony został geodezyjny podział działek nr: 1/1 i 1/3. Z działki nr 1/1 wydzielono m.in. działkę nr 1/6, a z działki nr 1/3 wydzielono m.in. działkę nr 1/15. Posiadała Pani udział we współwłasności działek nr 1/6 i nr 1/15 w wysokości 1/4. Decyzją z (...) 2021 r. Prezydent Miasta na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami wskazał, że działki o numerach 1/6 i 1/15, zostały wydzielone pod drogę publiczną i przeszły z mocy prawa na własność Gminy. Decyzja stała się ostateczna (...) 2021 r. 13 kwietnia 2022 r. zostało zawarte porozumienie dotyczące wysokości i wypłaty odszkodowania za nieruchomość składającą się z działek nr 1/6 i nr 1/15). 27 kwietnia 2022 r., otrzymała Pani odszkodowanie za udziały w gruntach przejętych przez Gminę A.
Pani wątpliwości budzi kwestia, czy otrzymane odszkodowanie jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Analizując możliwość zastosowania powyższego zwolnienia przedmiotowego należy wskazać przepisy ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm.). I tak, zgodnie z art. 98 ust. 1 tej ustawy:
Działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe – z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis stosuje się odpowiednio przy wydzielaniu działek gruntu pod poszerzenie istniejących dróg publicznych.
Z kolei art. 98 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi, że:
Za działki gruntu, o których mowa w ust. 1, przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Przepis art. 131 stosuje się odpowiednio. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.
Wobec tego, że udziały w nieruchomościach nabyła Pani w drodze darowizny, wskazać należy, że zgodnie z art. 888 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.),
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Skoro zatem brak jest ceny przy nabyciu w drodze darowizny, nie jest spełniony co najmniej jeden warunek wyłączający przedmiotowe zwolnienie.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie należy stwierdzić, że odszkodowanie, które Pani otrzymała za posiadane udziały w działkach nr 1/6 i nr 1/15 (powstałych z działek nr 1/1 i nr 1/3) wydzielonych pod drogę publiczną, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odszkodowanie to wypłacone bowiem zostało stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Ponadto, z uwagi na to, że nabycie gruntu nastąpiło nieodpłatnie (w drodze darowizny), nie została spełniona co najmniej jedna z przesłanek wyłączających zastosowanie zwolnienia przedmiotowego.
Tym samym nie ciąży na Pani obowiązek uiszczenia podatku dochodowego z tytułu otrzymanego odszkodowania.
Skoro wypłacone odszkodowanie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to nie otrzyma Pani informacji PIT-11 w związku z uzyskanym odszkodowaniem. Co do zasady bowiem przychody zwolnione z opodatkowania nie są wykazywane w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w roku (PIT-11).
Odnosząc się natomiast do poruszonej we wniosku kwestii obowiązku wystawienia przez Gminę informacji PIT-8C wyjaśnić należy, że od 1 stycznia 2019 r. na formularzu tym podaje się wyłącznie informacje o uzyskanych przez podatnika dochodach kapitałowych. Zmianę tę wprowadzono w rozporządzeniu Ministra Finansów z 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. poz. 2237), które weszło w życie 1 stycznia 2019 r. Pozostałe przychody, które przed 1 stycznia 2019 r. były wykazywane w PIT-8C (m.in. przychody innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) ujmuje się obecnie w PIT-11.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
