Skutki podatkowe transakcji związanych z walutami wirtualnymi. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.496.2022.2.MGR

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.496.2022.2.MGR

Temat interpretacji

Skutki podatkowe transakcji związanych z walutami wirtualnymi.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 31 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych transakcji związanych z walutami wirtualnymi. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 17 sierpnia 2022 r. (wpływ 22 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od ... maja 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiot prowadzonej działalności to działalność związana z oprogramowaniem - PKD 62.01.Z.

Nie prowadzi Pan działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz. 593 ze zm.; dalej: u.p.p.p.f.t.).

Działalność gospodarcza opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.). W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi informatyczne w zakresie oprogramowania. Jednym z kontrahentów jest firma technologiczna ... z siedzibą ... (dalej: Kontrahent zagraniczny), dostarczająca rozwiązania programowe. Kontrahent zagraniczny dostarcza na rynek światowy m.in. platformy do przechowywania w chmurze, kryptowaluty i oprogramowanie aplikacyjne.

Za świadczone na swoją rzecz usługi, Kontrahent zagraniczny oferuje opłacanie faktur w dwóch wariantach:

1)w pieniądzu tradycyjnym (np. w dolarach amerykańskich),

2)w kryptoaktywach (w walucie wirtualnej).

Ww. kryptoaktywa spełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 5a pkt 33a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.; dalej: PITU).

W ramach podniesienia atrakcyjności płatności za faktury w walucie wirtualnej Kontrahent zagraniczny - poza podstawowym wynagrodzeniem określonym na fakturze za świadczone usługi, przyznaje wypłaty w kryptoaktywach w postaci premii w wysokości 7,5% wartości transakcji. Obecnie, wystawia Pan faktury na rzecz Kontrahenta zagranicznego określając płatność w pieniądzu tradycyjnym. W przyszłości rozważa Pan jednak skorzystanie z programu premiowego i wystawianie faktur za świadczone usługi płatnych w walucie wirtualnej. Dodatkowe wynagrodzenie będzie związane z usługami świadczonymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Kontrahenta zagranicznego. Otrzymanie dodatkowego wynagrodzenia zostanie także udokumentowane przez Pana poprzez wystawienie faktury i także określone w walucie wirtualnej.

W przypadku wyboru sposobu opłacania faktur w walutach wirtualnych, na wystawionej fakturze określi Pan wartość wynagrodzenia za świadczone usługi oraz wartość dodatkowej premii w walucie tradycyjnej (np. dolar amerykański). Jednocześnie, na wystawionej fakturze, jako sposób zapłaty, wskaże Pan barterlub kompensata (lub podobne oznaczenie, w zależności od możliwości wskazanych w programie do wystawiania faktur), a w uwagach dodatkowych wskaże Pan adres indywidualnego portfela kryptowalulowego, na który Kontrahent zagraniczny przekaże ilość kryptowaluty odpowiadającą wartości faktury. Kontrahent w celu ustalenia potrzebnej ilości waluty wirtualnej, będzie korzystał z kursów przedstawianych przez ... (...) na moment przed dokonaniem płatności, aby pokryć kwotę faktury walutą wirtualną. Kontrahent będzie dokonywał przelewu odpowiedniej ilości kryptowaluty na adres Pana indywidualnego portfela kryptowalutowego wskazanego na fakturze.

Co do zasady, po otrzymaniu od Kontrahenta płatności w walucie wirtualnej, stanowiącej równowartość kwoty podanej na fakturze w walucie tradycyjnej, Pan:

1)dokona wymiany waluty wirtualnej na walutę tradycyjną (PLN lub np. USD lub EUR) na giełdach kryptowalut, np. ... lub ... ;

2)dokona przewalutowania środków na PLN, jeśli wymiana kryptowaluty zostanie dokonana na walutę tradycyjną inną niż PLN;

3)dokona przelewu środków w PLN na konto firmowe.

Wymiana waluty wirtualnej na walutę tradycyjną inną niż PLN może wynikać z tego, że kursy na giełdach oferujących bezpośrednią wymianę na złotówki są mniej korzystne. Może się jednak zdarzyć, że wymiana waluty wirtualnej na walutę tradycyjną zostanie przesunięta w czasie. Dokona Pan wymiany otrzymanych kryptowalut na tzw. stablecoin (cyfrowra waluta powiązana ze stabilnym aktywem rezerwowym). Dopiero po jakimś czasie dokona Pan wymiany stablecoin na walutę tradycyjną.

Wskazuje Pan także, że koszty, które będzie ponosił w związku z przyjmowaniem płatności w kryptowalutach w ramach prowadzonej działalności gospodarczej to: cena nabycia kryptowalut, prowizje giełd pobierane od każdej zawartej transakcji oraz prowizje za przelew kryptowalut na i z portfela kryptowalutowego, koszty za prowadzenie portfela, koszty wymiany waluty wirtualnej na walutę tradycyjną. Nie wyklucza Pan ponoszenia także innych kosztów - nie jest Pan jednak w stanie na obecnym etapie podać zamkniętego katalogu kosztów.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że prowadzi ewidencję przychodów i rejestry sprzedaży oraz zakupów. Działalność opodatkowana jest według stawki wynoszącej 12%. Działalność prowadzona będzie wyłącznie w Polsce.

Wyjaśnił Pan, że Pana zdaniem, wymiana waluty wirtualnej, przyjętej jako płatności za usługę wykonaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na walutę tradycyjną stanowi przychód z kapitałów pieniężnych wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 11 PITU.

Począwszy od 1 stycznia 2019 r. przychody ze zbycia walut wirtualnych (kryptowalut) są zaliczane do źródła przychodów kapitały pieniężne, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 11 PITU. Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną (art. 17 ust. 1f PITU).

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1g PITU, przepis art. 17 ust. 1 pkt 11 PITU stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Oznacza to, że jeżeli Pan nie prowadzi działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, to Pana przychody z transakcji sprzedaży walut wirtualnych będą stanowić przychody z kapitałów pieniężnych, niezależnie od tego, że transakcje te dotyczą prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Tym samym należy przyjąć, że wymiana zostanie dokonana przez Pana, jako osobę fizyczną nieprowadzącą w tym zakresie działalności gospodarczej. Przychody z tego tytułu zostaną zaliczone do przychodów z zysków kapitałowych.

Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. W odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 cyt. ustawy.

W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi informatyczne w zakresie oprogramowania. W ramach zleconych prac - na podstawie umowy zawartej ze Zleceniodawcą - tworzy Pan i będzie tworzył implementacje interfejsu pomiędzy siecią przechowywania danych należącą do Zleceniodawcy, a aplikacjami klientów firmy, aby mogli oni przechowywać swoje dane w sieci Zleceniodawcy.

Zlecenie obejmuje następujący zakres prac:

-utrzymanie i ulepszenie biblioteki kompatybilności z ... bramy ... obsługującej wielu użytkowników;

-utrzymanie i ulepszenie zestawu testów biblioteki kompatybilności ....;

-utrzymanie i ulepszenie serwisu autentykacji generującego zestawy kluczy pozwalających na dostęp do sieci .... kompatybilnym klientom;

-projektowanie i implementacja szyfrowania end to end pomiędzy ... kompatybilnymi klientami a siecią;

-projektowanie, implementacja i utrzymanie innych elementów sieci;

-projektowanie, implementacja i utrzymanie bibliotek klienckich oraz innych narzędzi dla sieci,

-pracę z …, włączając w to strategie zarządzania gałęziami i scalania;

-pracę z infrastrukturą do budowania oprogramowania i narzędziami, takimi jak… .

Wartość zapłaty podlega fluktuacjom, ale jej bazą jest wskazana przez Pana kwota na fakturze. Kontrahent będzie dokonywał przelewu odpowiedniej ilości kryptowaluty na adres Pana indywidualnego portfela kryptowalutowego wskazanego na fakturze. Tym samym, po wystawieniu faktury otrzyma Pan równowartość w walucie wirtualnej wskazanej na fakturze kwoty w walucie tradycyjnej. Uzyskuje Pan przychody jedynie z prowadzonej działalności gospodarczej. Nie uzyskuje dochodów z innych źródeł przychodów. Wartość usługi będzie określona w dolarach amerykańskich, ale na fakturach zawarta będzie także informacja o równowartości w walucie polskiej (przeliczając wartość po archiwalnym kursie średnim pary USD/PLN wg NBP). Wymiana nastąpi po otrzymaniu od Kontrahenta płatności w walucie wirtualnej, stanowiącej równowartość kwoty podanej na fakturze w walucie tradycyjnej. Płatność zostanie wymieniona na inną walutę wirtualną lub walutę tradycyjną. Jeśli będzie to waluta tradycyjna, najpewniej będzie to EUR. Kryptowaluta, którą będzie Pan otrzymywał to ….

Wyjaśnił Pan, że możliwość skorzystania z programu premiowego uregulowana jest wewnętrznym regulaminem programu premiowego kontrahenta i zawartą z kontrahentem umową. Aktualnie współpracuje Pan wyłącznie z podmiotami zagranicznymi. W przyszłości może się to zmienić.

W przeszłości sporadycznie dokonywał Pan wymiany kryptowalut na walutę tradycyjną. Transakcję dokonywane były w latach 2021-2022, tj.: (…)

Co do kolejnych transakcji nie jest Pan w stanie podać konkretnych dat wymiany. Transakcje nie są z góry zaplanowane. Wymiana następuje w ramach bieżących potrzeb i posiadanych kryptowalut. Obecnie dokonuje Pan operacji przez międzynarodową giełdę …. Uzyskiwanie dochodów będzie związane tylko i wyłącznie z fluktuacjami wartości walut wirtualnych stanowiących równowartość waluty wirtualnej wykazanej na fakturze za wykonaną usługę opisaną we wniosku. Niemniej, może to być zysk, jak i również strata. Pana zdaniem, kryptowaluty nie stanowią towaru handlowego, zgodnie z § 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544). Waluty wirtualne są dobrem niematerialnym - w opisanym zdarzeniu przyszłym stanowią substytut zapłaty za świadczone przez Pana usługi na rzecz kontrahenta. Nie rozpoznaje Pan różnic kursowych na prowadzonych transakcjach kryptowalutami.

Zgodnie z art. 24c PITU, różnice kursowe powstają w wyniku różnic pomiędzy wartością faktury wyrażonej w walucie obcej, a wartością rzeczywistej zapłaty po przeliczeniu na złote.

Kryptowaluta nie jest traktowana jako prawny środek płatniczy. Nie stanowi waluty obcej w rozumieniu art. 24c PITU. Zasady przewalutowania dla walut wirtualnych zostały przez ustawodawcę określone odrębnie. W świetle obowiązujących przepisów prawa ww. kryptowaluty nie są walutami uznawanymi jako prawny środek płatniczy. Nie są również stosowane w rozliczeniach międzynarodowych w sensie prawnym, ponieważ nie posługują się nimi żadne instytucje publiczne. W konsekwencji, w zakresie zagadnień dotyczących obrotu kryptowalutami nie można automatycznie stosować rozwiązań, jakie maja zastosowanie do tzw. waluty tradycyjnej (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 stycznia 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-3.4011.452.2017.1.AC). Tym samym, różnice kursowe nie są brane pod uwagę przy powstaniu przychodu/kosztów z tytułu transakcji wymiany waluty wirtualnej. Prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług informatycznych w zakresie oprogramowania. Transakcje wymiany walut wirtualnych są konsekwencją uregulowania przez kontrahenta równowartości faktury w tej walucie.

W ramach podniesienia atrakcyjności płatności za faktury w walucie wirtualnej Kontrahent zagraniczny - poza podstawowym wynagrodzeniem określonym na fakturze za świadczone usługi, przyznaje wypłaty w kryptoaktywach w postaci premii w wysokości 7,5% wartości transakcji. Tym samym, częstotliwość wymiany waluty wirtualnej na walutę tradycyjną będzie zależała: po pierwsze od długości współpracy ze wskazanym we wniosku Kontrahentem, po drugie od tego, w jakim okresie czasu Kontrahent zagraniczny będzie oferował opłacanie faktur w walucie wirtualnej z jednoczesnym prawem do skorzystania z programu premiowego. W związku z powyższym, nie może Pan wskazać, że transakcje wymiany walut będą realizowane w sposób zorganizowany i ciągły, ponieważ w znacznej mierze częstotliwość wymiany waluty wirtualnej na walutę tradycyjną jest uzależniona od zasad współpracy ustalonych przez Kontrahenta zagranicznego.

Transakcje wymiany kryptowalut udokumentowane są w sposób trwały (i niezmieniany) w łańcuchu bloków …. Każda transakcja ma swój unikalny identyfikator i zawiera wszystkie informacje potrzebne do zidentyfikowania stron transakcji.

Wyjaśnił Pan, że wartość waluty (np. … - waluta wirtualna) wyrażonej w drugiej walucie (np. EUR - waluta tradycyjna) w momencie jej otrzymania może być inna, niż w momencie jest zamiany.

Szczegółowe dane kontrahenta zagranicznego: …

Pytania (pytanie Nr 1 sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku):

1.Czy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyjęcie płatności za usługę w formie kryptowaluty traktowane będzie jak świadczenie w naturze (transakcja barterowa)?

2.W jaki sposób należy ustalić wartość oraz moment powstania przychodu w związku z otrzymaniem płatności za fakturę wystawioną w ramach prowadzonej działalności w formie kryptowaluty na gruncie PITU w zw. z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

3.Czy na gruncie PITU wymiana waluty wirtualnej, przyjętej jako płatności za usługę wykonaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na walutę tradycyjną stanowi przychód z kapitałów pieniężnych?

4.W jaki sposób należy ustalić wartość przychodu, a także rozliczyć koszty uzyskania przychodu w związku z wymianą kryptowalut na walutę tradycyjną?

Przedmiotem interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytania oznaczone Nr 2-4, natomiast w zakresie pytania Nr 1 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 2.

Pana zdaniem, w związku z otrzymaniem waluty wirtualnej w zamian za wykonaną usługę, w dacie wykonania usługi przez Pana, ale nie później niż w dniu wystawienia faktury, powstanie po Pana stronie przychód z działalności gospodarczej. Pana zdaniem, wartość otrzymanego przychodu stanowić będzie wartość określona na fakturze i wyrażona w walucie tradycyjnej, będąca równowartością ilości waluty wirtualnej, która ma zostać przekazana na rzecz Pana przez Kontrahenta zagranicznego.

Zgodnie z art. 14 ust. 1c PITU, za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień :

1)wystawienia faktury albo

2)uregulowania należności.

W przypadku płatności w walucie wirtualnej za wykonaną usługę należy uznać, że przychód powstanie nie w dniu, w którym doszło do zapłaty (przekazania kryptowaluty na adres portfela giełdowego), ale w dniu wykonania usługi lub też wydania rzeczy, nie później niż dzień wystawienia faktury. W przypadku umowy barterowej przychodem jest wartość należnych świadczeń wzajemnych (wartość świadczonych usług lub przekazanych towarów) określona w umowie. Opodatkowaniu podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W przedstawionym przez Pana zdarzeniu przyszłym wartość przedstawiona na fakturze, wyrażona w walucie tradycyjnej stanowi równowartość wynagrodzenia za wykonaną usługę ustaloną przez strony umowy, które uregulowane zostanie poprzez przelew kryptowalut na Pana rzecz. To właśnie ta kwota, wynikająca z umowy stron, stanowi wartość świadczonej na rzecz Kontrahenta zagranicznego usługi, a jednocześnie stanowić będzie przychód w związku z otrzymaniem płatności w formie kryptowalut, zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) w zw. z art. 14 ust. 1 i ust. 2 pkt 8 PITU oraz art. 11 ust. 2-2b PITU.

Ad. 3.

Pana zdaniem, wymiana waluty wirtualnej, przyjętej jako płatności za usługę wykonaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na walutę tradycyjną stanowi przychód z kapitałów pieniężnych wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 11 PITU.

Począwszy od 1 stycznia 2019 r. przychody ze zbycia walut wirtualnych (kryptowalut) są zaliczane do źródła przychodów kapitały pieniężne, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 11 PITU.

Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną (art. 17 ust. 1f PITU).

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1g PITU, przepis art. 17 ust. 1 pkt 11 PITU stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Oznacza to, że jeżeli nie prowadzi Pan działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, to Pana przychody z transakcji sprzedaży walut wirtualnych będą stanowić przychody z kapitałów pieniężnych, niezależnie od tego, że transakcje te dotyczą prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Ad. 4.

Pana zdaniem, w związku z wymianą waluty wirtualnej otrzymanej jako wynagrodzenie za wykonaną usługę na walutę tradycyjną, powstanie przychód z kapitałów pieniężnych o wartości otrzymanych środków pieniężnych w momencie wymiany waluty wirtualnej na walutę tradycyjną, natomiast koszty uzyskania przychodów stanowić będzie wartość wykonanej na rzecz tego kontrahenta usługi, wskazana na fakturze oraz ewentualne prowizje i opłaty związane z wymianą waluty wirtualnej na walutę tradycyjną.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 11 PITU, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej. Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną (art. 17 ust. 1f PITU).

Przepis art. 22 ust. 14 PITU stanowi z kolei, że koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tj. na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie wymiany walut wirtualnych, itp.).

Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym (art. 22 ust. 15-16 PITU).

W zdarzeniu przyszłym opisanym przez Pana, otrzymane z tytułu wykonanej usługi kryptowaluty zostaną wymienione na giełdzie kryptowalut na walutę tradycyjną. Dokona Pan zatem odpłatnego zbycia waluty wirtualnej otrzymanej uprzednio jako płatność za wykonaną usługę, udokumentowaną fakturą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Odpłatne zbycie waluty wirtualnej skutkować będzie powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych na dzień dokonania wymiany waluty wirtualnej na walutę tradycyjną.

Przychód odpowiadać będzie równowartości waluty tradycyjnej w stosunku do sprzedawanej kryptowaluty według aktualnego kursu. Jeżeli waluta wirtualna zostanie wymieniona na walutę tradycyjną, inną niż PLN, wartość przychodu zostanie przeliczona na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu, zgodnie z art. 1 1a ust. 1 PITU.

Jako koszt tak uzyskanego przychodu należy uznać koszty poniesione na nabycie kryptowalut. W Pana przypadku, kosztem będzie wartość usługi wykonanej na rzecz Kontrahenta, w zamian za którą otrzymał zapłatę w formie waluty wirtualnej. Wskazana wartość będzie wynikała z wystawionej faktury (równowartość wykonanej usługi określona w walucie tradycyjnej). Dodatkowo, kosztem uzyskania ww. przychodu będą koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej takie, jak: prowizje giełd pobierane od każdej zawartej transakcji oraz prowizje za przelew kryptowalut na i z portfela kryptowalutowego, koszty za prowadzenie portfela, koszty wymiany waluty wirtualnej na walutę tradycyjną.

W przypadku, gdy wartość kosztów będzie określona w walucie tradycyjnej innej niż PLN, wówczas przeliczenie na PLN nastąpi według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (art. 11a ust. 2 PITU).

Otrzyma Pan w wyniku transakcji barterowej waluty wirtualne o określonej wartości, a następnie sprzeda je, otrzymując w zamian środki wyrażone w walucie tradycyjnej (w prawnym środku płatniczym).

Dochodem z kapitałów pieniężnych będzie różnica pomiędzy otrzymaną kwotą waluty tradycyjnej w momencie wymiany waluty wirtualnej na walutę tradycyjną, a wartością kryptowaluty określoną w dacie wystawienia faktury za wykonaną usługę. Do kosztów uzyskania przychodu w każdym przypadku zaliczy Pan również koszty prowizji i innych opłat, m.in. na rzecz giełdy, związanych z obsługą portfela giełdowego i wymianą kryptowaluty na walutę tradycyjną. Jeżeli poniesie Pan stratę ze sprzedaży kryptowaluty, wówczas nadwyżka kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększy koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym (art. 22 ust. 16 PITU).

W związku z treścią art. 22 ust. 14-16 PITU, w Pana ocenie, koszty nabycia kryptowaluty można rozpoznać w roku ich poniesienia lub także w kolejnych latach podatkowych. Przepisy nie wprowadzają czasowych ograniczeń w rozliczaniu kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli wskutek uwzględnienia w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (np. za 2022 r.) wydatków na nabycie walut wirtualnych poniesionych przez Pana, w ww. zeznaniu wykaże Pan nadwyżkę kosztów uzyskania przychodów nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, to będzie Pan miał prawo do powiększenia o tę nadwyżkę kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej w następnym roku podatkowym (tj. w 2023 r.) lub w latach kolejnych (tj. 2024 r., itd.).

W świetle art. 22 ust. 15 PITU, koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14 są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.

Na mocy art. 22 ust. 16 PITU, nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 30b ust. 6a PITU, w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.

W świetle powyższych regulacji, w Pana ocenie, w sytuacji, gdy w 2022 r. zaistnieje nadwyżka kosztów uzyskania przychodów nad przychodami z odpłatnego zbycia walut wirtualnych, taka nadwyżka będzie powiększać koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej w 2023 r. Następnie zaś, jeżeli w 2023 r. zaistniałaby taka sama sytuacja (tj. w zeznaniu za 2023 r. zaistnieje nadwyżka kosztów uzyskania przychodów nad przychodami z odpłatnego zbycia walut wirtualnych), to taka nadwyżka będzie powiększać koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych w 2024 r. Innymi słowy, przepisy wprowadzają możliwość rozliczania kosztów z tytułu zakupu walut wirtualnych (kryptowalut) bez ograniczeń czasowych, tak długo, jak Pan nie wykaże przychodu, który będzie równy poniesionym kosztom.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Pana stanowiska, na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanej przez Pana interpretacji indywidualnej – zauważyć należy, że stanowi ona rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym oraz prawnym i tylko do niej się odnosi, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. W konsekwencji, nie może wpływać na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Interpretacja rozstrzyga o skutkach podatkowych opisanych transakcji. Nie ocenia natomiast Pana stanowiska w zakresie, w jakim nazywa Pan otrzymanie waluty wirtualnej jako uregulowania płatności za świadczone usługi „transakcją barterową” – przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie posługują się bowiem takim pojęciem, w szczególności – nie definiują tego rodzaju transakcji.

Dla określenia Pana przychodów z działalności gospodarczej nie ma znaczenia powoływany przez Pana art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis ten odnosi się bowiem do przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W Pana sytuacji zastosowanie znajdzie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a zatem powyższe uznano za oczywistą omyłkę pisarską.

Interpretacja indywidualna wywoła skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.