Określenie źródła przychodów w związku z wypłatą nagród w konkursach dla osób fizycznych i dla osób prowadzących działalności gospodarczą. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.558.2022.1.KW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.558.2022.1.KW

Temat interpretacji

Określenie źródła przychodów w związku z wypłatą nagród w konkursach dla osób fizycznych i dla osób prowadzących działalności gospodarczą.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z wydaniem nagród w konkursie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Bank (...) S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Bank") jest osobą prawną mającą siedzibę na terytorium Polski, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (polski rezydent podatkowy).

Bank notowany jest na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Wnioskodawca jest częścią globalnej grupy bankowej X. W Polsce jako bank uniwersalny o globalnym zasięgu prowadzi szeroko rozumianą działalność bankową kierując swoje usługi do Klientów detalicznych, Wealth Management, a także firm w segmentach mikro, MŚP i bankowości korporacyjnej.

Bank podejmuje różne aktywności w celu zwiększenia przychodów poprzez promowanie produktów oferowanych przez Bank. Między innymi Bank organizuje konkursy sprzedażowe skierowane do podmiotów zewnętrznych, bądź pracowników tych podmiotów świadczących na rzecz Banku usługi w zakresie pośrednictwa w oferowaniu umów kredytu, pożyczek i leasingu na zakup samochodów.

Jedną z kategorii podmiotów, do których kierowane są konkursy organizowane przez Bank są dealerzy samochodowi. Przy czym, konkursy prowadzone przez Bank w tym zakresie (związane z dealerami samochodowymi) można podzielić na 2 kategorie ze względu na podmioty będące szczegółowymi adresatami konkursu:

1.Konkurs skierowany do sprzedawców dealerów określonej marki, tj.:

a)osób zatrudnionych przez określonego dealera na podstawie umowy o pracę, bądź umowy cywilnoprawnej, do których zadań należy m.in. proponowanie kredytów, pożyczek leasingowych i leasingów na zakup pojazdów na podstawie umowy o współpracy zawartej między Bankiem a dealerem,

b)podmiotów gospodarczych, które współpracują z dealerem na podstawie wielostronnej umowy o współpracy zawartej z Bankiem oraz dealerem świadczą osobiście Bankowi usługi w zakresie pośrednictwa w oferowaniu umów kredytu, pożyczek i leasingu na zakup samochodu.

2.Konkurs skierowany do dealerów, tj.:

a)osób zatrudnionych przez salon dealerski na podstawie umowy o pracę lub na podstawie umowy cywilnoprawnej na stanowisku osoby zarządzającej przedsiębiorstwem prowadzonym przez salon dealerski,

b)salonów dealerskich/ dealerów, a więc podmiotów gospodarczych posiadających aktualną w okresie trwania Konkursu umowę koncesyjną dotyczącą sprzedaży samochodów, które zawarły z Bankiem umowę o współpracy w zakresie pośrednictwa kredytów samochodowych i leasingu oraz najmu.

Dana kategoria obejmuje zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak i osoby prawne - zwane dalej jako „Konkurs”.

Zgodnie z regulaminem Konkursu uczestnicy Konkursu (dalej: „Uczestnicy” lub pojedynczy jako „Uczestnik”) uzyskują punkty za sprzedaż określonych produktów finansowych, będących przedmiotem umów o współpracę zawartych pomiędzy Bankiem, a dealerem. Nagrody przyznawane są na podstawie rankingu punktów, przy czym prawo do otrzymania nagrody uzyskują Uczestnicy, którzy zdobędą najwyższe miejsca w rankingu.

Wysokość nagrody w każdym etapie Konkursu jest uzależniona od pozycji w rankingu oraz liczby zebranych przez laureata punktów w danym etapie. Wysokość nagrody będzie stanowiła iloczyn liczby zdobytych punktów oraz kwoty ustalonej w regulaminie Konkursu. Przy czym, nagrody przekazywane są w formie pieniężnej, w formie usług /e-voucherów Euronet „wypłata bez karty” według wartości nagrody określonej powyżej lub w formie wycieczki turystycznej, w zależności od zapisów regulaminu.

Jednocześnie, Bank poprzez warunki regulaminu konkursu realnie ogranicza liczbę zwycięzców, którym przysługują nagrody w stosunku do liczby osób, które są Uczestnikami. Tym samym, liczba zwycięzców poszczególnych Konkursów (podmioty otrzymujące nagrody) nie jest tożsama z liczbą Uczestników biorących udział w tych Konkursach.

Ponadto, Bank sporządził odpowiedni regulamin Konkursu, który określa szczegółowo zasady przeprowadzenia Konkursu (dalej: „Regulamin”). W Regulaminie zostały zawarte m.in. następujące elementy: nazwa konkursu, czas trwania, wskazanie podmiotu pełniącego funkcję organizatora, miejsce Konkursu, Uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców, skład i rola komisji konkursowej, tryb składania i rozpatrywania reklamacji.

W związku z tak nakreślonym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym, Bank powziął wątpliwość co do sposobu opodatkowania nagród otrzymywanych przez Uczestników Konkursu.

Pytania

1.Czy Bank będący organizatorem Konkursu skierowanego do podmiotów z punktu 1a i 2a powyżej, tj. osób zatrudnionych przez określonego dealera na podstawie umowy o pracę, bądź umowy cywilnoprawnej (1a) lub osób zatrudnionych przez salon dealerski na podstawie umowy o pracę lub na podstawie umowy cywilnoprawnej na stanowisku osoby zarządzającej przedsiębiorstwem prowadzonym przez salon dealerski (2a), jako płatnik na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT zobowiązany jest pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% , o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT?

2.Czy w przypadku nagród, które będą przekazywane przez Bank na rzecz podmiotów z punktu 1b i 2b powyżej, tj. podmiotów gospodarczych, które współpracują z dealerem na podstawie wielostronnej umowy o współpracy zawartej z Bankiem oraz dealerem (1b) lub salonów dealerskich/dealerów, a więc podmiotów gospodarczych posiadających aktualną w okresie trwania Konkursy umowę koncesyjną dotyczącą sprzedaży samochodów (2b), znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, w związku z czym Wnioskodawca będzie obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości danej nagrody zgodnie z art. art. 41 ust. 4 ustawy PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W ocenie Banku, jako organizatora Konkursu skierowanego do podmiotów z punktu 1a i 2a powyżej, Bank jest zobowiązany na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy PIT pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, w związku z uznaniem przedsięwzięcia marketingowego pod postacią Konkursu za konkurs w rozumieniu niniejszego przepisu ustawy PIT.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (m.in. osoby prawne), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Ustawa PIT nie zawiera definicji legalnej „konkursu”. Niemniej jednak, w praktyce wykształconej na podstawie stanowisk prezentowanych przez organy podatkowe uznaje się, że konkursem dla celów podatkowych jest przedsięwzięcie, w którym uczestnicy rywalizują ze sobą o ograniczoną liczbę nagród. Ponadto, odwołując się do definicji słownikowej, konkurs jest to impreza, przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Zatem uznać należy, iż konkursem dla celów ustawy PIT jest przedsięwzięcie, w którym z założenia tylko określona liczba uczestników, którzy osiągną najlepsze wyniki, uzyskuje nagrodę (charakterystyczny element rywalizacji).

Z kolei, zgodnie z ukształtowanym stanowiskiem prezentowanym jednolicie przez organy podatkowe i sądy administracyjne o konkursowym charakterze przedsięwzięcia świadczy istnienie regulaminu konkursu określającego m.in.: nazwę konkursu, sposób jego organizacji w tym wskazanie organizatora konkursu, miejsce konkursu, uczestników konkursu, nagrody, zasady wyboru zwycięzców, wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji w stopniu pozwalającym na nagrodzenie najlepszych uczestników, wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy i zgodny z regulaminem przebieg akcji oraz wydanie nagród.

Odnosząc powyższe do przedmiotowego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, należy podkreślić, że przedsięwzięcie, którego organizatorem jest Bank posiada wszystkie elementy przedmiotowo istotne dla konkursu, a mianowicie przeprowadzane będzie w oparciu o zaakceptowany przez Uczestników Regulamin, który określa zarówno nazwę konkursu, miejsce konkursu, organizatora konkursu, komisję konkursową, tryb składania i rozpatrywania reklamacji oraz nagrody.

Ponadto, zgodnie z Regulaminem, Konkurs skierowany będzie do konkretnego grona adresatów (Uczestników), do którego należą osoby bezpośrednio zaangażowane w sprzedaż usług dystrybuowanych przez Bank. Jednocześnie bazując na ugruntowanym w tym względzie orzecznictwie, zaznaczyć należy, że przepisy ustawy PIT nie zawierają żadnych ograniczeń co do grona odbiorców, co do których powinien być skierowany konkurs.

Tym samym, konkurs może być adresowany do określonej grupy osób, tj. np. Uczestników będących sprzedawcami usług oferowanych przez Bank, zatrudnionych w salonach dealerskich. Co więcej, nie ma też powodów, aby grupy takiej nie mogły stanowić osoby zaangażowane w bezpośrednią sprzedaż usług organizatora, niebędący jednocześnie jego pracownikami, gdyż pomiędzy Uczestnikami Konkursu wystąpią elementy rywalizacji i współzawodnictwa, tj.: na otrzymanie nagrody będą miały szansę tylko te osoby, które osiągną wysoki poziom sprzedaży usług. Innymi słowy, zaangażowanie Uczestnika w sprzedaż usług będzie warunkowało udział w Konkursie, ale nie będzie gwarantowało otrzymania wygranej nagrody w przypadku nie osiągnięcia odpowiedniego poziomu sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Konkurs posiada również ramy czasowe, tj. realizowany jest w określonych okresach rozliczeniowych.

Powyższe konkluzje co do koniecznych elementów konstytuujących konkurs są zgodne z obecną linią interpretacyjną oraz orzeczniczą, w myśl której, co do zasady, konkurs powinien przede wszystkim wyłaniać zwycięzcę (np. w wyrok NSA z dnia 17 października 2017 r., sygn. akt II FSK 2540/15 - przedsięwzięcie, w którym każdy może osiągnąć zwycięstwo jeśli osiągnie w danym przedziale czasu określoną wartość obrotów z tytułu sprzedaży towarów oferowanych przez organizatora nie może być uznane za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT lub podobnie w wyroku NSA z dnia z 28 maja 2019 r., sygn. akt II FSK 1584/17). Podkreśla się dodatkowo, że konieczne jest istnienie elementu współzawodnictwa, istnienie regulaminu, nagród i komisji odpowiedzialnej za prawidłowy przebieg konkursu (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 maja 2017 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.82.2017.1.EC lub wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 1588/15) jak również konieczność akceptacji postanowień regulaminu przez osobę biorącą udział w konkursie.

Dodatkowo wskazuje się, że konkursem jest przedsięwzięcie, w którym uczestnicy rywalizują ze sobą o ograniczoną liczbę nagród (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 sierpnia 2018 r. 0113-KDIPT2-3.4011.250.2018.GG).

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy postanowienie Regulaminu, zgodnie z którym wyłącznie Uczestnicy, którzy zajmą najwyższe miejsca w rankingu otrzymają nagrody, wskazuje na to, że Konkurs będzie spełniał warunek rywalizacji, o którym mowa w przepisach. Istotne jest, że Konkurs przewiduje ograniczoną liczbę nagród, a niektórzy Uczestnicy, nawet po osiągnięciu wymaganego progu, nie uzyskają nagrody. Zatem liczba nagród w Konkursie będzie w znaczący sposób „limitowana”.

Co więcej, jak wynika z uzasadnień do wyroków:

·   Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 marca 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 2536/13,

·    Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 grudnia 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 1114/14,

·    Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 listopada 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 999/13,

·    Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 7 maja 2015 r. sygn. akt I SA/Wr 303/15 -tego typu przedsięwzięciom nie należy przypisywać charakteru programów motywacyjnych. Nie można też twierdzić, że wystąpienie elementu motywacyjnego podczas ich realizacji pozbawia je charakteru konkursu lub też, że ich organizowanie stanowi dodatkową gratyfikację (premię) za dobrze wykonaną pracę, a nie wygraną w konkursie.

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, co do zasady programy motywacyjne, wprowadzane w celu zintegrowania pracowników, poprawy atmosfery i wydajności pracy są elementem polityki zarządzania kapitałem w relacji pracodawca - pracownicy. W przypadku przedsięwzięcia opisanego w przedmiotowym wniosku tego typu relacja nie będzie zachodzić, gdyż Uczestników Konkursu nie będzie łączyć z Bankiem - organizatorem - stosunek pracy.

Co więcej, wystąpienie czynnika motywacyjnego polegającego na zachęceniu potencjalnych Uczestników przedsięwzięcia do spełnienia warunków umożliwiających wzięcie w nim udziału, nie stanowi przesłanki do odmawiania tym przedsięwzięciom charakteru konkursów w sytuacji, w której spełnione są wszelkie niezbędne warunki formalne dla takiej kwalifikacji.

Ustawodawca nie uzależnia bowiem zastosowania normy z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT od spełniania dodatkowych warunków dotyczących np. występowania bądź braku elementów motywacyjnych. Przepis ten odnosi się do opodatkowania konkursów bez różnicowania ich względem siebie.

W konsekwencji, występowanie elementów motywujących Uczestników do określonych zachowań jest kwestią poboczną i w żaden sposób nie zmienia faktu, że w przedmiotowej sprawie nadal mamy do czynienia z konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT. Wobec tego nie można przedsięwzięciu przedstawionemu w opisie stanu faktycznego odmówić charakteru konkursu.

Dodatkowo należy zauważyć, że pomimo iż przedmiotowe przedsięwzięcie (Konkurs) będzie wprawdzie prowadzić do nagradzania postaw dotyczących pracy oraz zadań, wykonywanych przez Uczestników Konkursu na rzecz Banku, tym niemniej organizatorem przedsięwzięcia będzie Wnioskodawca, którego z Uczestnikami Konkursu nie będzie łączył żaden stosunek pracy, ani stosunek cywilnoprawny.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowy Konkurs będzie zatem spełniał definicję konkursu, a tym samym nagrody uzyskane przez Uczestników Konkursu będą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym (stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT), do którego poboru zobowiązany będzie Bank występujący w roli płatnika (zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy PIT).

Na prawidłowość danego podejścia wskazuje również aktualna linia interpretacyjna. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 17 sierpnia 2021 r. (sygn. 0114-KDIP 3- 2.4011.122.2017.2021.13.MG) organ uznał iż: „Przystępując do oceny skutków podatkowych przyznawania nagród w organizowanych przez Spółkę oraz przez Spółkę wraz ze współorganizatorami konkursach zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego - w celu ich określenia - uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. Natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Dokonując zatem analizy wskazanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedsięwzięciach, które organizuje i będzie organizować Spółka samodzielnie, a także wraz ze współorganizatorami, występują elementy niezbędne do uznania ich za konkurs.”

Analogiczne podejście zostało również potwierdzone w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 18 sierpnia 2021 r. sygn. 0112-KDWL.4011.86.2021.1.TW.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nagród, które będą przekazywane przez Bank na rzecz podmiotów z punktu 1b i 2b powyżej, nie znajdzie zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, w związku z czym Bank nie będzie zobowiązany pobrać zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wartości danej nagrody zgodnie z art. art. 41 ust. 4 ustawy PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Jednocześnie, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymane przez uczestników Konkursu (podmioty z punktu 1b i 2b) nagrody pozostają w ścisłym związku z prowadzoną przez te podmioty działalnością gospodarczą. Za niniejszą konstatacją przemawia chociażby fakt, że warunkiem koniecznym dla tych podmiotów do wzięcia udziału w Konkursie jest świadczenie na rzecz Banku usług w zakresie pośrednictwa w zakresie pożyczek/leasingu/najmu. Jednocześnie, Konkurs ma na celu zwiększenie sprzedaży umów finansowych co ma bezpośredni związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez danego uczestnika Konkursu. Ponadto zamknięty charakter Konkursu ograniczony tylko do kontrahentów Banku wskazują na bezpośredni związek otrzymanej nagrody z działalnością gospodarczą uczestnika. W konsekwencji, skoro otrzymane nagrody będą stanowić przychód z działalności gospodarczej to również powinny podlegać opodatkowaniu według zasad właściwych dla działalności gospodarczej.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku wydania nagród uczestnikom (adresatom), o których mowa w punkcie 1b (podmioty gospodarcze, które współpracują z dealerem na podstawie wielostronnej umowy o współpracy zawartej z Bankiem oraz dealerem) i 2b (salony dealerskie/dealerzy, a więc podmioty gospodarcze posiadające aktualną w okresie trwania Konkursów umowę koncesyjną dotyczącą sprzedaży samochodów) nie znajdzie zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, a w konsekwencji Bank nie będzie pełni funkcji płatnika podatku i nie będzie obowiązany pobrać zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazywanych na rzecz uczestników (z punktu 1b i 2b) nagród.

W takim przypadku to przedsiębiorca (podmiot gospodarczy) zobowiązany będzie do samodzielnego rozliczenia przychodu uzyskanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, który uzyskał w związku ze świadczeniem usług na rzecz Banku.

Analogicznie Wnioskodawca pragnie wskazać, że w przypadku gdy uczestnikami Konkursu będą podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych (sytuacja taka może mieć miejsce w wariancie 2b), wówczas nagrody w konkursie powinny być traktowane przez tych uczestników jako przychód podatkowy (ze źródeł innych niż kapitałowe), w stosunku do którego na Banku nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika (samoopodatkowanie po stronie podatnika).

Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie chociażby w następujących rozstrzygnięciach sądów administracyjnych i organów podatkowych:

·    wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 grudnia2020 r. (sygn. akt II FSK 1996/18), w którym Sąd uznał, iż: „(...) w sytuacji, gdy nagroda została uzyskana przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, to nie ma podstaw do zastosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. i wyłączenia ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., a więc z pozarolniczej działalności gospodarczej, dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej. Nagroda ta powinna być opodatkowana na takich samach zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu”,

·wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 sierpnia 2020 r. (sygn. akt 11 FSK 976/18),

·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 marca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.1174.2021.3.SJ),

·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 maja 2021 r. (sygn. 0115-KDIT3.4011.295.2021.2.JS).

W świetle przywołanych argumentów, zwróciliście się Państwo z prośbą o potwierdzenie, że przedstawione przez Was stanowisko i rozumienie treści przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłem przychodów są m.in.:

• pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

• inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z kolei w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z kolei stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy, stanowi, że:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Przystępując do oceny skutków podatkowych przyznania nagród w organizowanym przez Was konkursie zauważyć należy, że przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN: „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że w celu zwiększenia sprzedaży produktów bankowych organizujecie Państwo konkursy sprzedażowe skierowane do podmiotów zewnętrznych, bądź pracowników tych podmiotów świadczących na rzecz Banku usługi w zakresie pośrednictwa w oferowaniu umów kredytu, pożyczek i leasingu na zakup samochodów.

Konkursy kierowane są m.in. do osób zatrudnionych przez określonego dealera na podstawie umowy o pracę, bądź umowy cywilnoprawnej lub osób zatrudnionych przez salon dealerski na podstawie umowy o pracę lub na podstawie umowy cywilnoprawnej na stanowisku osoby zarządzającej przedsiębiorstwem prowadzonym przez salon dealerski oraz podmiotów gospodarczych, które współpracują z dealerem na podstawie wielostronnej umowy o współpracy zawartej z Bankiem oraz dealerem lub salonów dealerskich/dealerów, a więc podmiotów gospodarczych posiadających aktualną w okresie trwania Konkursu umowę koncesyjną dotyczącą sprzedaży samochodów.

Zasady konkursów są regulowane szczegółowymi regulaminami. Konkurs ma na celu nagrodzenie Uczestników, których zadaniem jest sprzedanie jak największej liczby określonych produktów bankowych Wnioskodawcy. Uczestnicy konkursu uzyskują punkty za sprzedaż określonych produktów finansowych, będących przedmiotem umów o współpracę zawartych pomiędzy Bankiem, a dealerem. Nagrody przyznawane są na podstawie rankingu punktów, przy czym prawo do otrzymania nagrody uzyskują Uczestnicy, którzy zdobędą najwyższe miejsca w rankingu. Wysokość nagrody w każdym etapie Konkursu jest uzależniona od pozycji w rankingu oraz liczby zebranych przez laureata punktów w danym etapie. Wysokość nagrody stanowi iloczyn liczby zdobytych punktów oraz kwoty ustalonej w regulaminie Konkursu.

Jednocześnie, Bank poprzez warunki regulaminu konkursu realnie ogranicza liczbę zwycięzców, którym przysługują nagrody w stosunku do liczby osób, które są Uczestnikami. Tym samym, liczba zwycięzców poszczególnych Konkursów nie jest tożsama z liczbą Uczestników biorących udział w tych Konkursach.

Regulamin określa wszystkie istotne elementy takie jak: nazwa konkursu, czas trwania, wskazanie podmiotu pełniącego funkcję organizatora, miejsce Konkursu, Uczestników, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców, skład i rolę komisji konkursowej, tryb składania i rozpatrywania reklamacji.

Mając na uwadze przedstawione stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe i przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowe zdarzenie należy kwalifikować jako konkurs w rozumieniu prawa podatkowego, a zatem znajdzie zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Państwo, jako organizator konkursu, będą zobowiązani pobrać od wartości przekazywanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również sposobu opodatkowania nagród, które będą przekazywane przez Bank na rzecz podmiotów gospodarczych, które współpracują z dealerem na podstawie wielostronnej umowy o współpracy zawartej z Bankiem oraz dealerem lub salonów dealerskich/dealerów, a więc podmiotów gospodarczych posiadających aktualną w okresie trwania Konkursu umowę koncesyjną dotyczącą sprzedaży samochodów.

Katalog źródeł, do których kwalifikuje się dochód danego rodzaju został wymieniony w art. 10 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należą m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W odniesieniu do uczestników konkursu, którzy przystąpili do konkursu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wskazać należy, że nagrody uzyskane z tytułu organizowanego konkursu – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

 a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

 b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

 c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;

 Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Uczestnikami Konkursu są podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą i których udział w Konkursach ma związek z taką działalnością. W przypadku tych podmiotów działania podejmowane w ramach Konkursów w znacznym stopniu będą odpowiadały działaniom, jakie oni podejmują w ramach prowadzonej działalności. Wobec tego, Nagrody są ich przychodami z działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku otrzymane przez uczestników Konkursu, prowadzących działalność gospodarczą nagrody pozostają w ścisłym związku z prowadzoną przez te podmioty działalnością gospodarczą. Warunkiem koniecznym dla tych podmiotów do wzięcia udziału w Konkursie jest świadczenie na rzecz Banku usług w zakresie pośrednictwa w zakresie pożyczek /leasingu/najmu. Jednocześnie, Konkurs ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów Banku co ma bezpośredni związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez danego uczestnika Konkursu. Ponadto zamknięty charakter Konkursu ograniczony tylko do kontrahentów Banku wskazuje na bezpośredni związek otrzymanej nagrody z działalnością gospodarczą uczestnika. W konsekwencji, skoro otrzymane nagrody będą stanowić przychód z działalności gospodarczej to również powinny podlegać opodatkowaniu według zasad właściwych dla działalności gospodarczej i nie znajdzie tutaj zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).