
Temat interpretacji
Obowiązki płatnika z tytułu wypłaty stypendium za praktykę/staż zawodowy, które otrzymują uczestnicy projektu współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków własnych oraz zastosowanie kosztów uzyskania przychodów do wypłacanych stypendiów za praktykę/staż zawodowy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych:
- w części dotyczącej obowiązku płatnika z tytułu wypłaty stypendium za praktykę/staż zawodowy, które otrzymują uczestnicy projektu współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze Środków własnych – jest nieprawidłowe
- w pozostałej części jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
‒Obowiązku płatnika z tytułu wypłaty stypendium za praktykę/staż zawodowy, które otrzymują uczestnicy projektu współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków własnych;
‒Zastosowania kosztów uzyskania przychodów do wypłacanych stypendiów za praktykę/staż zawodowy.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 maja 2022 r. (wpływ 16 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
„A” (w skrócie „A”) otrzymała dofinansowanie Projektu: (…) w celu dostosowania systemu kształcenia uczniów do potrzeb rynku pracy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Oś priorytetowa: RPZP.08.00.00 Edukacja,
Działanie: RPZP 08.06.00 Wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczniów uczestniczących w kształceniu zawodowym i osób dorosłych uczestniczących w pozaszkolnych formach kształcenia zawodowego.
Beneficjentem środków jest „A”, Projekt realizowany przez: (…).
„A” zawarła umowę o partnerstwie na rzecz realizacji Projektu (…) w celu dostosowania systemu kształcenia uczniów do potrzeb rynku pracy”. Partnerem jest (…). Partnerem Wiodącym jest „A”. Partner upoważnia (…) do realizacji zadań przypisanych Partnerowi zgodnie z umową, wnioskiem o dofinansowanie oraz podziałem zadań między Partnerami projektu.
We wniosku o dofinansowanie zaplanowano szereg form wsparcia dla uczniów Techników i Zasadniczych Szkół Zawodowych.
Partnerstwo realizuje/zrealizuje m.in. następujące działania:
‒doradztwo edukacyjno-zawodowe,
‒płatne praktyki zawodowe organizowane u pracodawców lub przedsiębiorców dla uczniów,
‒płatne staże zawodowe obejmujące realizację kształcenia zawodowego praktycznego we współpracy z pracodawcami lub przedsiębiorcami.
„A” zawarła/zawiera umowy o organizację praktyk/stażu zawodowego z (…) (zwany „podmiotem kierującym”) (realizatorem projektu (…) w celu dostosowania systemu kształcenia uczniów do potrzeb rynku pracy”) oraz z Pracodawcą (zwanym „Podmiotem przyjmującym”) oraz z Praktykantem/Stażystą. Wsparcie w postaci praktyk zawodowych/stażu zawodowego trwa/będzie trwało 150 godzin w określonym przedziale czasowym. Na podstawie umowy „A” zobowiązuje się wypłacić Praktykantowi/Stażyście stypendium w wysokości 1 763,00 zł. Praktyki i staże finansowane są w 95% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020 oraz w 5% ze środków własnych Pracodawcy. Refundacja dodatku do wynagrodzenia zostanie wypłacona niezwłocznie po otrzymaniu transzy dofinansowania.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Informacje o zasadach przyznawania staży zostały opisane w regulaminie konkursu Wojewódzkiego Urzędu Pracy obejmujący jedynie ilość godzin stażu (150 godzin) oraz wysokość stypendium bez bezpośredniego określenia czy jest to kwota brutto, czy netto (regulamin konkursu dołączony do wniosku – str. 74 i dalej). Partnerzy projektu „A”, Szkoła ani (…) nie stworzyli regulaminu ani uchwały w tej kwestii.
Otrzymane stypendium będzie stanowiło dla uczestników projektu pomoc udzieloną w ramach programu sfinansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych – o ile środki wpłyną do beneficjenta.
Beneficjentem projektu jest „A”.
Kosztami uzyskania przychodu, o których mowa we wniosku są koszty zawarte w art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pytania
1. Czy konieczne jest naliczenie oraz odprowadzenie podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendium za praktykę/staż zawodowy wypłacanego uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Społecznego oraz ze środków własnych Pracodawcy?
2. Czy dokonując obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendium za praktykę/ staż zawodowy wypłacanego uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Społecznego oraz ze środków własnych Pracodawcy można zastosować koszty uzyskania przychodu?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca wypłaca stypendium za odbywane przez uczniów staże/praktyki u pracodawców na podstawie umów czterostronnych (wnioskodawca, szkoła, uczeń, pracodawca). Wysokość stypendium określone jest w umowie bez określenia czy jest to kwota netto czy brutto. Wg czterostronnej umowy 95% wysokości stypendium pokryte jest z dotacji a 5% ze środków własnych wnioskodawcy. Zasady wypłacania stypendium nie zostały określone w uchwale wnioskodawcy ani w umowie. Wypłacane stypendium jest refundowane ze środków dotacji; w pierwszej kolejności wnioskodawca wypłaca je z własnych środków, a dopiero po akceptacji częściowych rozliczeń projektu wypłacane są transze na oddzielne subkonto.
W ocenie wnioskodawcy wypłacone stypendium, nie podlega pod zwolnienie z katalogu zwolnień ujętych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wnioskodawca nie jest jednostką samorządu terytorialnego.
W ocenie wnioskodawcy należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 17% bez pomniejszania jej o koszty uzyskania dochodu (art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Według wnioskodawcy nie jest zasadne zastosowanie zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ wnioskodawca wypłaca stypendium z własnych środków nie mając jeszcze środków z dofinansowania ze środków dotacji w wysokości 95% wartości stypendium (5% stanowi wkład własny do projektu zwracany na podstawie nit obciążeniowych od pracodawców).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
‒w części dotyczącej obowiązku płatnika z tytułu wypłaty stypendium za praktykę/staż zawodowy, które otrzymują uczestnicy projektu współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze Środków własnych – nieprawidłowe;
‒w pozostałej części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 65),
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy:
źródłami przychodów są inne źródła.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy,
przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z wyżej przytoczonym przepisem za przychody należy uznać zatem każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
W myśl art. 20 ust. 1 tejże ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności:
kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Natomiast zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy,
do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.
Stosownie do art. 39 ust. 1 tej ustawy,
w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
W myśl art. 42a tejże ustawy:
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Stosownie do art. 45b pkt 1 cytowanej ustawy:
minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji i informacji, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 1a i 2, art. 42a ust. 1, art. 42e ust. 5 i 6 oraz art. 43 ust. 1, wraz z objaśnieniami co do sposobu ich wypełniania, terminu i miejsca składania; rozporządzenie ma na celu umożliwienie identyfikacji podatnika, płatnika i urzędu skarbowego, do którego kierowany jest formularz, oraz poprawnego obliczenia przez płatnika lub podatnika podatku oraz zaliczek na podatek.
Z przedmiotowego wniosku wynika, że:
‒są Państwo beneficjentem projektu „Kompleksowe wsparcie (…) w celu dostosowania systemu kształcenia uczniów do potrzeb rynku pracy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014 – 2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego funduszu Społecznego”;
‒współfinansują Państwo praktyki i staże zawodowe uczniom Techników i Zasadniczych Szkół Zawodowych;
‒zawierają Państwo umowy o organizacje praktyk i staży zawodowych z (…), pracodawcą oraz Praktykantem/Stażystą;
‒zobowiązali się Państwo do wypłaty stypendium w kwocie 1763 zł;
‒praktyki i staże są w 95% finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020 oraz 5% ze środków własnych.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest to czy konieczne jest naliczenie oraz odprowadzenie podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendium za praktykę/staż zawodowy wypłacanego uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Społecznego oraz ze środków własnych Pracodawcy.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 40b, Wolne od podatku dochodowego są:
Stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3800 zł;
Wobec powyższego, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2022 r., poz. 1079), Organizacjami pozarządowymi są:
1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
W myśl art. 3 ust. 3 ww. ustawy: Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
3) spółdzielnie socjalne;
4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2019 r. poz. 1468, 1495 i 2251), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Wobec przedstawionych powyżej przepisów prawa oraz stanu faktycznego należy stwierdzić, że zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o PIT, nie ma zastosowania do Państwa indywidualnej sprawy, ponieważ nie są Państwo żadną z ww. organizacji, ani jednostką samorządu terytorialnego, do których skierowany jest ten przepis.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wolne od podatku dochodowego są:
Środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich:
rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c;
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są:
środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
W myśl art. 5 ust. 3 cytowanej ustawy, Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
3) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
5) środki przeznaczone na realizację:
a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
c) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
d) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.);
6) inne środki.
Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) jako wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
W art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wskazał, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu (…) z udziałem środków europejskich (…)”. Z ww. przepisu wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne. Natomiast przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.
W rozpatrywanej sprawie, fundusze na projekt (…), w 95% będą pochodziły ze środków europejskich, natomiast pozostałe 5% będą Państwo wypłacać z własnych środków. Praktykanci i stażyści, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu z udziałem środków europejskich.
Wskazać należy, że stypendia udzielane w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa we wniosku będą stanowiły dla uczestników projektu przychód z innych źródeł, który korzystał będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że na Państwu jako płatniku, nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych stypendiów za praktykę i staż. W konsekwencji na Państwu nie ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania dla uczestników projektu, którzy korzystają z opisanej pomocy, informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-11).
Wobec powyższego w zakresie pytania nr 1 należało uznać Państwa stanowisko za nieprawidłowe.
Wątpliwości zgłoszone w Państwa wniosku dotyczą również zastosowania kosztów uzyskania przychodu do obliczania podatku dochodowego od osób fizycznych od stypendium za praktykę/staż zawodowy wypłacanego uczestnikom projektu współfinansowanego ze środków Funduszu Społecznego oraz ze środków własnych.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
W myśl art. 22 ust. 2 omawianej ustawy:
Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:
1) wynoszą 250 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3000 zł - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
2) nie mogą przekroczyć łącznie 4500 zł za rok podatkowy - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej;
3) wynoszą 300 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 3600 zł - w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę;
4) nie mogą przekroczyć łącznie 5400 zł za rok podatkowy - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.
Powyższy przepis nie przewiduje wystąpienia kosztów uzyskania przychodów u osób, które otrzymują stypendia w związku z wykonywaniem praktyk oraz staży. W związku z tym, dokonując obliczenia podatku dochodowego od stypendium za praktykę/staż wypłacanego uczestnikom projektu, nie ma podstaw do zastosowania kosztów uzyskania przychodów.
Wobec tego, w zakresie pytania nr 2 należy uznać Państwo stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
