Obowiązki płatnika - konkursy i programy motywacyjne dla pracowników. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.391.2022.2.GG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.391.2022.2.GG

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika - konkursy i programy motywacyjne dla pracowników.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lipca 2022 r. (wpływ 20 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (po uzupełnieniu)

X Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” albo „Wnioskodawca”) prowadzi działalność w zakresie … Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą …

Konkursy dla konsumentów

W celu zwiększenia rozpoznawalności marki Wnioskodawcy, a w rezultacie zwiększenia obrotu … Wnioskodawcy, organizowane są konkursy dla konsumentów, tj. dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które ukończyły 18 lat i posiadają pełną zdolność do czynności prawnych lub dla osób niepełnoletnich biorących udział w konkursie za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych wyrażoną na piśmie.

Konkursy organizowane są za pośrednictwem serwisów społecznościowych, m.in. na fanpage’ach prowadzonych przez Wnioskodawcę, tj. .....i ...... W rezultacie w konkursach mogą wziąć udział osoby, które posiadają aktywny oraz publiczny profil w serwisie .....lub .......

Organizatorem konkursów są zasadniczo podmioty trzecie, którym Spółka zleca zorganizowanie konkursów, ale nie jest wykluczona organizacja takiego konkursu przez samego Wnioskodawcę. Fundatorem nagród jest Wnioskodawca. Nagrodami są towary, które nabył Wnioskodawca i samodzielnie przekazał na rzecz zwycięzców konkursów.

Wnioskodawca będzie ponosił wydatki związane z organizacją konkursu (poprzez m.in. uiszczenie wynagrodzenia na rzecz organizatorów konkursów lub organizację we własnym zakresie), a także będzie finansował wartość nagród. Jednorazowa wartość nagród w poszczególnych konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę nie będzie przekraczała 2 000 zł.

W konkursach nie mogą brać udziału pracownicy i współpracownicy Wnioskodawcy.

Konkursy zasadniczo polegają na przesłaniu wypowiedzi pisemnej, fotografii, czy też podjęciu innych czynności skutkujących przesłaniem efektu pracy uczestnika konkursu. Przykładowo, uczestnicy konkursu mogą być zobowiązani do odpowiedzi na pytanie, utworzenia sloganu reklamowego, przesłania fotografii z określoną zawartością. Konkursy te będą konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Efektem końcowym przeprowadzenia konkursów jest wyłonienie zwycięzców oraz wydanie nagród laureatom. Wyboru zwycięzców dokonuje zasadniczo powołany dedykowany zespół odpowiedzialny za analizę zgłoszeń i ocenę jakości. Kryterium wyboru jest jakość zgłoszenia i jego odpowiedź na zaadresowane zadanie, a zatem jest to ocena jakościowa.

Zasady uczestnictwa w konkursie, szczegółowe zasady współzawodnictwa, wyłaniania zwycięzców, nagrody w konkursie oraz tryb ich wydawania jest określony każdorazowo w regulaminie.

Konkursy dla pracowników lub pracowników i zleceniobiorców

W celu utrzymania motywacji i budowania relacji ze Spółką, Wnioskodawca organizuje konkursy dla:

1)pracowników Spółki (tj. osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę),

2)pracowników Spółki i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności umowy zlecenia).

Zasady uczestnictwa w konkursie, szczegółowe zasady współzawodnictwa, wyłaniania zwycięzców, nagrody w konkursie oraz tryb ich wydawania jest określony każdorazowo w regulaminie.

Niezależnie od powyższych warunków zatrudnienia bądź współpracy z Wnioskodawcą na podstawie umowy cywilnoprawnej, regulamin konkursu każdorazowo przewiduje, że w konkursie mogą wziąć udział osoby, które:

a)ukończyły osiemnaście lat i posiadają pełną zdolność do czynności prawnych;

b)zaakceptowały postanowienia regulaminu;

c)wypełnią zadanie konkursowe, zgodnie z wymaganiami określonymi w danym regulaminie.

W zakresie konkursów dla pracowników lub pracowników i zleceniobiorców, Wnioskodawca jest organizatorem i finansującym, co oznacza, że przygotowuje regulaminy konkursów, określa zasady uczestnictwa oraz przyznawania nagród, nabywa nagrody, wydaje nagrody zwycięzcom, ponosi finansowy ciężar nagród oraz organizacji konkursów.

Konkursy i programy motywacyjne dla pracowników

Wnioskodawca jest organizatorem programów motywacyjnych dla pracowników (dalej zwane łącznie „Programy motywacyjne”)  tj. pracowników Spółki i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności umowy zlecenia (dalej zwani łącznie „Uczestnikami”).

Celem organizacji Programów motywacyjnych jest zwiększenie motywacji Uczestników poprzez wprowadzenie elementu rywalizacji z przestrzeganiem zasad współżycia społecznego i zasad etycznych obowiązujących w Spółce, która ma zapewnić korzystny wpływ na wynik finansowy Wnioskodawcy.

W Programach motywacyjnych przewidziano nagrody dla Uczestników w postaci:

-nagród rzeczowych np. kosztów owoców lub słodyczy;

-organizacji spotkania/wyjazdu integracyjnego;

-wsparcia wybranej przez Uczestników organizacji charytatywnej;

-wykonanie fototapety do części socjalnej.

W przypadku nagród rzeczowych zostają one udostępnione dla Uczestników w części socjalnej.

W ramach nagrody w postaci organizacji kosztów spotkania integracyjnego Uczestnicy Programów motywacyjnych otrzymują budżet integracyjny do wykorzystania w wybranym przez Uczestników lokalu gastronomicznym. W trakcie wyjazdu integracyjnego mogą mieć miejsce także dodatkowe szkolenia (np. team building, komunikacja w zespole).

Nagroda przekazywana jest na rzecz konkretnego Zespołu i skorzystać może każdy pracownik danego Zespołu wedle potrzeby czy chęci. Nagrody nie są przypisane indywidualnie do żadnego pracownika, wykorzystanie nagrody przez konkretnego pracownika nie jest obowiązkowe.

Wszystkie nagrody w wyżej opisanych konkursach czy Programie motywacyjnym są finansowane ze środków obrotowych Spółki.

Pytania (po uzupełnieniu)

1.Czy wartość wygranych nagród w konkursach organizowanych na rzecz konsumentów jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”), jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł, a zatem Wnioskodawca jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?

2.Z ostrożności, gdyby stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 okazało nieprawidłowe, czy wartość wygranych w konkursach organizowanych na rzecz konsumentów, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł, jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, a zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?

3.Czy nagrody w konkursie, w którym udział mogą wziąć wyłącznie pracownicy Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), a zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do doliczenia do przychodu z tytułu umowy o pracę wartość nagrody?

4.Czy w przypadku konkursów, w których udział mogą wziąć pracownicy Wnioskodawcy i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu nagrody na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a w przypadku pracowników Wnioskodawcy nie powinien doliczać wartości nagrody do przychodu z tytułu umowy o pracę?

5.Czy nagrody otrzymywane w ramach Programów motywacyjnych nie powinny być doliczone przez Wnioskodawcę do przychodów dla pracowników Spółki i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych (przychody ze stosunku pracy lub z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy cywilnoprawnej)?

Państwa stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu):

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.Wartość wygranych nagród w konkursach organizowanych na rzecz konsumentów jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł, a zatem Wnioskodawca jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

2.Z ostrożności, gdyby stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 okazało nieprawidłowe, wartość wygranych w konkursach organizowanych na rzecz konsumentów, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł, jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, a zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

3.Nagrody w konkursie, w którym udział mogą wziąć wyłącznie pracownicy Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), a zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do doliczenia do przychodu z tytułu umowy o pracę wartość nagrody.

4.W przypadku konkursów, w których udział mogą wziąć pracownicy Wnioskodawcy i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu nagrody na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a w przypadku pracowników Wnioskodawcy nie powinien doliczać wartości nagrody do przychodu z tytułu umowy o pracę.

5.Nagrody otrzymywane w ramach Programów motywacyjnych nie powinny być doliczone przez Wnioskodawcę do przychodów dla pracowników Spółki i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych (przychody ze stosunku pracy lub z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy cywilnoprawnej).

Uwagi ogólne

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust 1 ustawy o PIT, źródłami przychodów są:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2)działalność wykonywana osobiście;

3)pozarolnicza działalność gospodarcza;

4)działy specjalne produkcji rolnej;

5)(uchylony)

6)najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;

8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

9)inne źródła.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w  art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17. 

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Pojęcie konkursu

Przepisy ustawy o PIT nie definiują pojęcia „konkurs”. Należy zatem odwołać się do literalnego, potocznego rozumienia tego słowa. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego PWN (sjp.pwn.pl), konkurs to:

1)impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.,

2)postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko.

Podobnie słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego impreza albo przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub sportowym mające określony program i dające możność wyboru, przez eliminację, najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami.

W celu zorganizowania konkursu w pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i rozdanie nagród.

Należy uznać, że niewątpliwie w przypadku organizacji przez Wnioskodawcę wyżej wymienionych wydarzeń mamy do czynienia z konkursami w rozumieniu ustawy o PIT. Uczestnicy wydarzeń rywalizują ze sobą w zakresie określonym każdorazowo w regulaminie konkursu, a osoby, które osiągną najlepsze rezultaty są uprawnione do otrzymania nagrody. Komisja każdorazowo dokonuje oceny rezultatu starań uczestników, wybierając najlepszą pracę. Co istotne, każdorazowo określany jest również regulamin konkursu, w którym zawarte są istotne elementy takie jak zadanie konkursowe, nagrody, uczestnicy, normy czasowe.

Ad 1

Z uwagi na fakt, że konsumenci nie są pracownikami Wnioskodawcy, otrzymanie nagrody nie będzie stanowiło przychodu ze stosunku pracy dla pracowników. W ocenie Wnioskodawcy, otrzymanie nagrody będzie stanowiło dla nich przychód z innych źródeł na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Równocześnie, w ocenie Spółki, przychód ten będzie podlegał zwolnieniu ze względu na brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, konkurs powinien być zorganizowany i wyemitowany (ogłoszony) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Wnioskodawca zauważa, że serwisy społecznościowe typu ....czy .....stanowią środki masowego przekazu. Dostęp do treści zamieszczanych w takich serwisach jest zasadniczo dostępny dla wszystkich użytkowników Internetu. Udział w konkursie w istocie mogą wziąć użytkownicy, którzy posiadają konto w serwisie społecznościowym niemniej możliwość utworzenia konta jest powszechna i bezpłatna (co do zasady).

Jak chodzi z kolei o organizację i emisję to również należy zauważyć, że konkurs jest organizowany przez/za pośrednictwem środków masowego przekazu tj. przez (za pośrednictwem) serwisów społecznościowych następuje ogłoszenie konkursu, wskazanie, w którym miejscu umieszczony został regulamin, a także jakie są wyniki konkursu. Co równie istotne, odpowiedzi konkursowe są przesyłane przez uczestników właśnie za pośrednictwem tych serwisów społecznościowych.

Wnioskodawca zauważa, że w prawie podatkowym przepisy winny być stosowane przy użyciu wykładni językowej, a w dalszej kolejności w sytuacji, w której wykładnia językowa nie daje jednoznacznych rezultatów przy użyciu innych wykładni (np. systemowej czy celowościowej). W tym miejscu należy zauważyć, że wykładnia językowa sformułowania „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu” może prowadzić do dwóch rezultatów. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego PWN (sjp.pwn.pl), słowo „przez” to m.in.:

-przyimek wprowadzający nazwę środka lub narzędzia czynności, np. piła sok przez słomkę,

-przyimek przyłączający określenie wykonawcy lub sprawcy czynności, np. omawiano poprawki zgłoszone przez posłów.

Odnosząc powyższe do brzmienia rozważanego przepisu można uznać, że aby konkurs podlegał zwolnieniu musi:

-być zorganizowany i wyemitowany przez środki masowego przekazu - innymi słowy, to bliżej nieokreślone środki masowego przekazu winny być organizatorami i emitentami konkursu

albo

-musi być zorganizowany i wyemitowany za pośrednictwem, przy użyciu środków masowego przekazu.

Z uwagi na niejednoznaczny wynik wykładni językowej, Wnioskodawca wskazuje, że należy odnieść się także do innych rodzajów wykładni.

Wnioskodawca zauważa, że uznanie, iż jedynie wygrane w konkursach, w których organizatorami są środki masowego przekazu mogą korzystać ze zwolnienia jest celowościowo nieuzasadnione. Trudno bowiem znaleźć uzasadnienie dla korzystniejszego traktowania podmiotów uznanych za środki masowego przekazu w stosunku do innych podmiotów, które organizują konkursy. Takie rozumienie umożliwia preferencyjne traktowanie podmiotów jedynie ze względu na przedmiot ich działalności. Przykładowo, w ostatnim czasie przyjmuje się, że portale społecznościowe stanowią środki masowego przekazu. Podobne inne środki masowego przekazu (z wyjątkiem mediów finansowych ze środków publicznych) są prywatnymi przedsiębiorstwami nastawionymi na osiąganie zysku. Tym samym, nie jest uzasadnione różnicowanie pozycji przedsiębiorców w oparciu o kryteria, które nie uzasadniają nierównego traktowania i nie mają uzasadnienia w przepisach.

Końcowo, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że konkursy organizowane przez Wnioskodawcę stanowią konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Konkursy te bowiem polegają na przesłaniu wytworów typu dzieło literackie (opowieść, slogan reklamowy) czy sztuki (np. fotografie).

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, wartość wygranych w konkursach organizowanych na rzecz konsumentów jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł.

Tym samym, wartość wygranych nagród w konkursach organizowanych na rzecz konsumentów jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł, a zatem Wnioskodawca jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Ad 2

W przypadku, w którym tut. Organ uznałby stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1, Spółka zauważa, że wygrane w konkursach są wolne od dochodu z uwagi na fakt, że stanowią nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymane od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą (jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym).

Spółka podkreśla, że konkursy są zorganizowane w celu promocji i reklamy konkursy mają zwiększać świadomość o działalności Wnioskodawcy, zachęcać do skorzystania z oferty …

W konsekwencji, wartość wygranych w konkursach organizowanych na rzecz konsumentów, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł, jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.

W konsekwencji, wartość wygranych w konkursach organizowanych na rzecz konsumentów, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł, jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, a zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Ad 3

W ocenie Wnioskodawcy, wartość nagród przyznanych w ramach konkursów, w którym uczestniczyć mogą wyłącznie pracownicy Wnioskodawcy stanowi przychód ze stosunku pracy stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. W konsekwencji wartość nagrody wydanej pracownikowi należy doliczyć do jego pozostałych przychodów i opodatkować na zasadach właściwych dla przychodów ze stosunku pracy. Wynika to z faktu, że jako przychód ze stosunku pracy może być kwalifikowane nie tylko wynagrodzenie określone w umowie o pracę zawartej przez pracownika z pracodawcą, ale również inne rodzaje przysporzeń otrzymane od pracodawcy, takie jak premie, nagrody, nieodpłatne świadczenia. Niemniej jednak jako przychód ze stosunku pracy mogą być kwalifikowane tylko te przysporzenia (w tym nagrody oraz wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń określone w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT), które wykazują bezpośredni związek z istnieniem stosunku pracy.

Wnioskodawca wskazuje, że udział w konkursach przeznaczonych wyłącznie dla pracowników Wnioskodawcy jest ściśle związany ze stosunkiem pracy istnienie stosunku pracy jest warunkiem sine qua non osiągnięcia przysporzenia przez osobę fizyczną.

Nagrody w konkursie, w którym udział mogą wziąć wyłącznie pracownicy Wnioskodawcy, nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), a wartość nagrody powinna być doliczona do przychodu z tytułu umowy o pracę.

Nagrody w konkursie, w którym udział mogą wziąć wyłącznie pracownicy Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), a zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do doliczenia do przychodu z tytułu umowy o pracę wartość nagrody.

Ad 4

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że przy ustalaniu właściwego opodatkowania nagród należy wziąć pod uwagę krąg potencjalnych uczestników konkursu. W przypadku konkursów adresowanych do pracowników Wnioskodawcy i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych wygrana (wartość wygranej) dla wszystkich uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W przypadku bowiem szerszego grona odbiorców niż tylko pracownicy Spółki nie można powiedzieć, że mamy do czynienia ze zdarzeniem ściśle związanym ze stosunkiem pracy.

W konsekwencji przychód z tytułu uzyskanych przez wszystkich uczestników Konkursu nagród będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Wnioskodawca jako płatnik obowiązany będzie do odprowadzenia podatku na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzenia deklaracji PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Podsumowując, nagrody w konkursie, w którym udział mogą wziąć pracownicy Wnioskodawcy i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a w przypadku pracowników Wnioskodawcy wartość nagrody nie powinna być doliczona do przychodu z tytułu umowy o pracę.

Analogiczne stanowiska zostały wyrażone w następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-z 27 marca 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.76.2018.1.MK,

-z 14 czerwca 2018 r., sygn. 0112-KDIL3-1.4011.232.2018.1.AMN,

-z 8 lipca 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.278.2019.2.JG1,

-z 17 sierpnia 2021 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.122.2017.2021.13.MG,

-z 18 sierpnia 2021 r., sygn. 0112-KDWL.4011.86.2021.1.TW.

W przypadku konkursów, w których udział mogą wziąć pracownicy Wnioskodawcy i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu nagrody na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a w przypadku pracowników Wnioskodawcy nie powinien doliczać wartości nagrody do przychodu z tytułu umowy o pracę.

Ad 5

Dokonując oceny, czy udział w wypadzie integracyjnym, spotkaniu integracyjnym, czy skorzystanie z innych nagród w ramach Programów motywacyjnych prowadzi do powstania przychodu w rozumieniu ustawy o PIT należy zwrócić uwagę na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. (sygn. K 7/13). W powyższym wyroku stwierdzono, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:

-zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

-zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

-korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Przy spełnieniu powyższych przesłanek, przysporzenie majątkowe nie występuje, gdy pracodawca proponuje swoim pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych czy szkoleniach, w tym także organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). Powyższe dotyczy także możliwości skorzystania np. z innych nagród przewidzianych w ramach Programów motywacyjnych. Nawet jeśli pracownik uczestniczy w takich spotkaniach dobrowolnie, to po jego stronie nie pojawia się żadna korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Natomiast bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika nie uzyskuje on przychodu. Nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Tym bardziej, bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia brak jest podstaw do określenia jego wysokości. Tak więc udział w spotkaniu integracyjnym zaoferowanym przez pracodawcę pracownikom nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika, gdyż brak jest podstaw, by świadczenie adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom jako ich wymierną korzyść. Podobnie należy uznać w przypadku przekazania ogólnodostępnych nagród przewidzianych w Programach motywacyjnych.

Nagród w Programach motywacyjnych (ich wartości, wysokości) nie można przypisać indywidualnemu pracownikowi, lecz wartość nagrody przypisana jest dla ogółu pracowników … (Zespołu). Co więcej, trudno też powiedzieć, że pracownicy odniosą korzyść w postaci zwiększenia aktywów lub uniknięcia wydatków, które musieliby ponieść (trudno przewidywać, że też pojechaliby na taki wypad czy wzięliby udział w spotkaniu, gdyby nie zaangażowanie Spółki albo czy skorzystaliby z innych nagród). Przychód pracownika powstanie, gdy świadczenie zostanie spełnione w interesie pracownika (nie zaś pracodawcy) i przynosi pracownikowi korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść.

Wnioskodawca wskazuje, że mając na uwadze cel przyświecający organizacji wypadków/spotkań/przyznawania nagród korzyść z tytułu uczestnictwa pracowników w tych spotkaniach odnosi Spółka, jako pracodawca, nie zaś uczestnicy spotkań.

Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nagrody są wydawane w ramach Programu motywacyjnego, którego celem jest wykonywanie przez Zespoły jak najlepiej ich codziennych obowiązków oraz dodatkowo ich udział w quizach, testach, oraz angażowanie się w dodatkowe aktywności. Tym samym, to Wnioskodawca odnosi korzyść z faktu, że Zespoły są zmotywowane i pracują wydajniej, chętniej, zwiększają swoje zaangażowane.

Analogiczne stanowiska zostały wyrażone w następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-z 26 kwietnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.165.2019.2.LS,

-z 21 września 2020 r., sygn. 0114-KDWP.4011.71.2020.1.KS1,

-z 18 stycznia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.571.2018.3.SJ,

-z 22 lutego 2018 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.54.2018.1.BK,

-z 4 czerwca 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-3.4011.152.2018.2.IM,

-z 5 lipca 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.294.2019.1.SJ.

Powyższa argumentacja ma zastosowanie także do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, nagrody otrzymywane w ramach Programów motywacyjnych nie stanowią przychodu dla pracowników Spółki i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności umowy zlecenia).

Podsumowując, nagrody otrzymywane w ramach Programów motywacyjnych nie powinny być doliczone przez Wnioskodawcę do przychodów dla pracowników Spółki i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej współpracujących z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych (przychody ze stosunku pracy lub z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy cywilnoprawnej).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) stanowi, że:

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jak wynika z treści art. 11 ust. 2b ww. ustawy:

Wyjaśnić należy, że za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzenie to może polegać na zwiększeniu majątku (aktywów) bądź uniknięciu jego pomniejszenia (zaoszczędzenie wydatków).

Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Źródła przychodów ustawodawca w sposób enumeratywny wyszczególnił w art. 10 ust. 1 ww. ustawy, a wśród nich w pkt 9 zostały wymienione inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie sformułowania „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W  powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Również w orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok NSA z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 przychód z działalności wykonywanej osobiście pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 przychód z praw majątkowych, osobom określonym w art. 3 obowiązek podatkowy ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 wykaz kosztów uzyskania przychodów ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 podstawa obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 skala podatkowa ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy:

Stosownie do art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Jak stanowi art. 41 ust. 1a ww. ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy:

Wskazany przepis zawiera przesłanki przedmiotowo-podmiotowe, których spełnienie jest niezbędne do zastosowania zwolnienia.

Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł – jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Tym samym w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania powyższego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

-organizatorem konkursu są środki masowego przekazu, i

-podmiotami emitującymi (ogłaszającymi) konkurs są środki masowego przekazu.

Zgodnie natomiast z definicją słownikową, „dziedzina” to „zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury, itp.”.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że organizowane przez Państwa przedsięwzięcie wypełnia przesłanki definicji konkursu, gdyż posiada cechy rywalizacji i końcowo zostaną wyłonieni zwycięzcy. Konkurs ma także opracowany regulamin. Ponadto jak wynika z wniosku, konkursy te będą konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

W konsekwencji, wygrana w konkursie stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z uwagi na fakt, że przyznane nagrody na rzecz konsumentów (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej), stanowią nagrody otrzymane w konkursie, należącym do dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu oraz ich jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł, korzystają one ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, na Państwu jako płatniku, nie ciążą i nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i wpłaceniem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od wygranej w powyższym konkursie, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Jednocześnie skoro Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 złożonego wniosku jest prawidłowe, ocena Państwa stanowiska w zakresie pytanie nr 2 stała się bezprzedmiotowa.

Z kolei, w przypadku Państwa wątpliwości dotyczących opodatkowania otrzymanej nagrody w konkursie należy wziąć pod uwagę okoliczność do kogo adresowany jest konkurs.

I tak, w przypadku konkursu organizowanego wyłącznie do Państwa pracowników, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, wygrana (wartość wygranej) będzie stanowić przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów, jak już wyżej podniesiono stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy:

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Stosownie do art. 39 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152–154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika bezspornie, że udział w konkursie przeznaczonym wyłącznie dla Państwa pracowników, jest ściśle związany ze stosunkiem pracy, bowiem istnienie stosunku pracy jest warunkiem sine qua non osiągnięcia przysporzenia przez osobę fizyczną.

W konsekwencji wartość nagrody wydanej pracownikowi należy doliczyć do jego pozostałych przychodów i opodatkować na zasadach właściwych dla przychodów ze stosunku pracy. Wynika to z faktu, że jako przychód ze stosunku pracy może być kwalifikowane nie tylko wynagrodzenie określone w umowie o pracę zawartej przez pracownika z pracodawcą, ale również inne rodzaje przysporzeń otrzymane od pracodawcy, takie jak: premie, nagrody, nieodpłatne świadczenia. Niemniej jednak jako przychód ze stosunku pracy mogą być kwalifikowane tylko te przysporzenia (w tym nagrody oraz wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy), które wykazują bezpośredni związek z istnieniem stosunku pracy.

W  konsekwencji wartość nagrody wydanej Pracownikowi należy doliczyć do jego pozostałych przychodów i opodatkować na zasadach właściwych dla przychodów ze stosunku pracy.

Stanowisko Organu znajduje oparcie w ugruntowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, czego przykładem jest chociażby wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 marca 2015 r. (sygn. akt II FSK 1695/14), w którym Sąd stwierdził, że „w orzecznictwie NSA wielokrotnie prezentowany był pogląd, który podziela również skład orzekający w niniejszej sprawie, że o zakwalifikowaniu świadczenia, jako przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny danego świadczenia wypłacanego na rzecz określonej osoby z istniejącym stosunkiem pracy (wyroki NSA: z dnia 26 marca 1993 r., III SA 2219/92, opubl. ONSA 1993, nr 3, s. 83; z dnia 10 lutego 2005 r., I SA/Wr 1038/03, opubl. „Biuletyn Skarbowy” 2005, nr 5, s. 26; z dnia 24 czerwca 2009 r. II FSK 251/08; z dnia 21 sierpnia 2012 r., II FSK 86/11 oraz II FSK 309/11, opubl. CBOSA)”.

Reasumując, należy stwierdzić, że otrzymanie ww. nagrody przez Państwa pracowników, generuje powstanie po ich stronie przychodu ze stosunku pracy (na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy), do którego nie ma zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy oraz zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych, a zatem są/będzie Państwo zobowiązani do doliczenia do przychodu pracowników z tytułu umowy o pracę wartości nagrody.

Z powyższego tytułu ciążą/będą ciążyć na Państwu, jako płatniku, obowiązki wynikające z art. 31 i art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych do właściwego urzędu skarbowego. 

Tym samym prawidłowe jest Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej opodatkowania nagród w konkursie, w którym udział mogą wziąć Państwa pracownicy i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej współpracujące z Państwem na podstawie umów cywilnoprawnych stwierdzić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają żadnych ograniczeń co do grona odbiorców, co do których powinien być skierowany konkurs.

Zasady uczestnictwa w konkursie, szczegółowe zasady współzawodnictwa, wyłaniania zwycięzców, nagrody w konkursie oraz tryb ich wydawania jest określony każdorazowo w regulaminie. Spółka jest organizatorem i finansującym, co oznacza, że przygotowuje regulaminy konkursów, określa zasady uczestnictwa oraz przyznawania nagród, nabywa nagrody, wydaje nagrody zwycięzcom, ponosi finansowy ciężar nagród oraz organizacji konkursów.

Zatem, nie sposób uznać, że nagrody na rzecz wskazanych wyżej podmiotów podlegają opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla świadczeń związanych ze źródłami przychodu, o którym mowa w art. 12 i art. 13 ww. ustawy, gdyż wzięcie udziału w konkursie nie wynika z łączącego Spółkę, jako organizatora z uczestnikami konkursu stosunku pracy, czy też umowy cywilnoprawnej, ale z odrębnego regulaminu konkursu. Brak istnienia związku wygranych z powyższymi źródłami przychodów powoduje zasadność ich uznania za przychód z innych źródeł.

Tym samym, przy uwzględnieniu argumentów świadczących o tym, że przedmiotowe przedsięwzięcie jest konkursem na gruncie ww. ustawy, do opodatkowania opisanych nagród zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Literalne brzmienie powyższego przepisu potwierdza, że ustawodawca nie przewiduje odrębnego trybu rozliczania podatku od wygranych w konkursach uzależnionego od statusu uczestnika.

W omawianym przypadku podmiotem dokonującym wypłaty nagród będą Państwo, jako organizator konkursu. Należy bowiem zauważyć, że  działają Państwo we własnym imieniu i na swoją rzecz jako organizator. Ekonomiczny ciężar realizacji organizowanego przedsięwzięcia – konkursu ponoszą Państwo. Nagrody finansowane z własnych środków przez Państwo są wydawane przez Państwo i ponoszą Państwo koszty tych nagród.

Kwestie dotyczące obowiązków płatnika w zakresie przedmiotowych nagród regulują przepisy art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowym przypadku właściwe zdefiniowanie płatnika jest o tyle istotne, że to właśnie na nim ciąży obowiązek pobrania od wygranych w konkursach zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Reasumując, należy stwierdzić, że otrzymanie nagrody przez laureatów konkursów skierowanych do pracowników oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, generuje powstanie po ich stronie przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Zatem w przypadku Państwa pracowników, nie powinni Państwo doliczać wartości nagrody do ich przychodu z tytułu umowy o pracę.

Tym samym, na Państwu ciążą i będą ciążyć obowiązki płatnika 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, wynikające z art. 41 ust. 4, z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 oraz z art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku na konto właściwego urzędu skarbowego oraz sporządzenia deklaracji PIT-8AR, wykazującej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Z kolei, w kwestii Państwa wątpliwości w zakresie opodatkowania nagrody otrzymywanej w ramach Programów motywacyjnych skierowanych do Państwa pracowników i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej współpracujących z Państwem na podstawie umów cywilnoprawnych należy stwierdzić, za przychody, należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne świadczenie, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu świadczenie, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia nieodpłatne świadczenie. W uchwałach z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. akt II FPS 9/02 oraz z dnia 16 października 2006 r., sygn. akt II FPS 1/06 NSA, ustalił znaczenie terminu nieodpłatne świadczenie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stwierdził bowiem, że ma ono szerszy zakres niż w prawie cywilnym, ponieważ obejmuje wszelkie zjawiska o charakterze gospodarczym i zdarzenia prawne, których konsekwencją jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne oraz gospodarcze w działalności osób prawnych, których następstwem jest nieodpłatne, czyli niezwiązane z kosztami lub inną formą świadczenia przysporzenie majątku tej osobie, mające wyraźny finansowy wymiar. W uchwale z dnia 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10, NSA potwierdził, że powyższe stanowisko ma zastosowanie także odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do sytuacji wynikających z art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 i 3 tej ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe wyjaśnić należy, że dokonując oceny, czy otrzymanie nagrody w ramach Programów motywacyjnych prowadzi do powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy kierować się wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r. poz. 947), w którym stwierdzono, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:

1)po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

2)po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

3)po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, obiektywne kryterium – wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) – nie jest natomiast spełnione, gdy pracodawca proponuje swoim pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych, czy szkoleniach choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w wycieczce dobrowolnie, to po jego stronie nie pojawia się żadna korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku.

Natomiast, bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika nie uzyskuje on przychodu. Nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Tym bardziej, bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia, brak jest podstaw do określenia jego wysokości. Tak więc, otrzymanie nagród w ramach opisanych we wniosku Programów motywacyjnych, zaoferowanym przez Państwo, nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika i zleceniobiorcę, gdyż brak jest podstaw, by świadczenie, które jest adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom, jako ich wymierną korzyść.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, że otrzymanie nagrody w ramach Programów motywacyjnych skierowanych do Państwa pracowników i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej współpracujących z Państwem na podstawie umów cywilnoprawnych, mających na celu zwiększenie motywacji Uczestników, poprzez wprowadzenie elementu rywalizacji z przestrzeganiem zasad współżycia społecznego i zasad etycznych obowiązujących w Spółce, która ma zapewnić korzystny wpływ na Jej wynik finansowy, nie będzie stanowić dla Uczestników przysporzenia majątkowego generującego powstanie przychodu.

W konsekwencji, nie są i nie będą Państwo, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, zobowiązani do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z powyższego tytułu.

Tym samym prawidłowe jest Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5.

Dodatkowe informacje

Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Państwa może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r.– Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania tej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).