Zwolnienie przedmiotowe art. 21 ust. 1 pkt 129a - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.311.2022.2.MB

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.311.2022.2.MB

Temat interpretacji

Zwolnienie przedmiotowe art. 21 ust. 1 pkt 129a

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 19 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem wpływ 27 maja 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2019 r. skorzystała Pani z programów rządowych „Czyste powietrze” i „Mój Prąd”. Program „Czyste powietrze” rozłożyła Pani na 2 lata.

W 2019 r. zakupiła i założyła Pani pompę ciepła za kwotę 42 487, 20 zł oraz okna w 2020 r. za kwotę 4 250 zł.

Natomiast z programu „Mój prąd” w 2019 r. założyła Pani fotowoltaikę za kwotę 42 660 zł.

Otrzymała Pani dofinansowanie z tych programów w 2020 r. na łączną kwotę 13 213,97 zł.

Rozliczając 2019 r. podatkowy wpisała Pani wydatki na termomodernizację 53 000 zł (wydała Pani 89 397,20 zł).

Z urzędu skarbowego otrzymała Pani zwrot w wysokości 8 786 zł.

W 2021 roku otrzymała Pani wezwanie do złożenia korekty i wpisania kwoty dotacji 13 213,97 zł do dochodu w 2020 r. i zwrócenia części ulgi.

Z Krajowej Informacji Skarbowej podczas rozmowy telefonicznej uzyskała Pani informację, że została Pani wprowadzona w błąd.

Pompę ciepłą i fotowoltaikę oraz okna założyła Pani na obiekcie, którego jest Pani właścicielką. Fotowoltaikę założyła Pani na dachu, a pompę ciepła w kotłowni. Okna wymieniła Pani w tym budynku na I piętrze. Obiekt ten to budynek mieszkalny – dom jednorodzinny w zabudowie szeregowej.

Wydatki, które poniosła Pani były związane z termomodernizacją z programów rządowych i zgodne z realizacją przedsięwzięcia w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Posiada Pani faktury dokumentujące poniesione wydatki na swoje nazwisko, wystawione przez podatnika VAT. Faktury były kontrolowane przez WFOŚiGW. Wszystko było zgodne z przepisami – dlatego też otrzymała Pani dotację.

Kwota odliczenia, z której Pani skorzystała wynosiła 53 000 zł. W ubiegłych i następnych latach nie korzystała Pani z odliczeń podatku.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne, o którym mowa zostało zakończone w okresie 2 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono wydatki.

W roku, w którym poniosła Pani wydatki uzyskała Pani dochód opodatkowany według skali podatkowej.

Opisane we wniosku wydatki na termomodernizację nie zostały Pani w żaden sposób zwrócone oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Nie zostały również odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że dofinansowanie otrzymała z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – program „Mój prąd” oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – pompa ciepła – na realizację przedsięwzięcia.

Pytanie

Czy w związku z otrzymaną dotacją otrzymana kwota korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z obowiązującym prawem w Pani ocenie, kwota którą Pani otrzymała z programów rządowych „Mój prąd” i „Czyste powietrze” w wysokości 13 213,97 zł, korzysta ze zwolnienia opodatkowania od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 tej ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w 2019 r. skorzystała Pani z programów rządowych „Czyste powietrze” i „Mój Prąd”. W 2019 r. zakupiła i założyła Pani pompę ciepła za kwotę 42 487, 20 zł oraz okna w 2020 r. za kwotę 4 250 zł. Natomiast z programu „Mój prąd” w 2019 r. założyła Pani fotowoltaikę za kwotę 42 660 zł. Otrzymała Pani dofinansowanie z tych programów w 2020 r. na łączną kwotę 13 213,97 zł. Rozliczając 2019 r. podatkowy wpisała Pani wydatki na termomodernizację 53 000 zł (wydała Pani 89 397,20 zł).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

wolne od podatku dochodowego są świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia, w tym otrzymane ze środków udostępnionych bankom zgodnie z art. 411 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r., poz. 1219, z późn. zm.).

Analiza interpretowanego przepisu prowadzi do wniosku, że aby dany podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia dochodu od opodatkowania na podstawie normy określonej w art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione wskazane w tym przepisie przesłanki.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r., poz. 1973 ze zm.):

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869 z poźn. zm.).

Z kolei ust. 2 ww. przepisu stanowi, że:

Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 400b ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska:

celem działania wojewódzkich funduszy jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-22 i 24-42 oraz art. 410a ust. 4-6.

Stosownie zaś do art. 411 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska:

finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 4-6, ze środków Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy odbywa się przez:

1. udzielanie oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;

2. udzielanie dotacji, w tym:

a. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych,

b. dokonywanie częściowych spłat kapitału kredytów bankowych,

c. dopłaty do oprocentowania lub ceny wykupu obligacji,

d. (uchylona),

e. dopłaty do rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1387 z poźn. zm.) i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.)

Art. 411 ust. 8 ustawy Prawo ochrony środowiska:

Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze udzielają dotacji, pożyczek, poręczeń oraz przekazują środki finansowe na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzamy, że otrzymane przez Panią dotacje – stanowią dla Pani przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, nie ciąży na Pani obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z otrzymaniem ww. dotacji. W związku z powyższym Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Z uwagi na fakt, że zarówno w poz. 69 wniosku ORD-IN „Przepisy prawa podatkowego” jak i we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego wskazała Pani jako przepis mający być przedmiotem interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niniejsza interpretacja odnosi się jedynie do możliwości zastosowania w przedmiotowej sprawie zwolnienia zawartego w ww. przepisie. W związku z powyższym Organ nie analizował możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26 h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).