Fundacja jako płatnik będzie zobowiązana do pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy od uzyskanego przez prezesa fundacji przychodu z tytułu... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.240.2022.3.ENB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.240.2022.3.ENB

Temat interpretacji

Fundacja jako płatnik będzie zobowiązana do pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy od uzyskanego przez prezesa fundacji przychodu z tytułu zwrotu kosztów studiów.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – w dniach 30 maja i 15 czerwca 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja (…) w ramach swych działań organizuje różnego rodzaju inicjatywy mieszkańców na terenie A. i okolic, (...). Fundacja przeprowadza także różnego rodzaju zbiórki publiczne. Główne cele fundacji to: (...); (...).

Fundator fundacji jest równocześnie Prezesem Zarządu Fundacji. Do obowiązków Prezesa należy przede wszystkim działanie w imieniu i na rzecz Fundacji, reprezentowanie Fundacji, zarządzanie zasobami ludzkimi, organizowanie pracy Zarządu, pozyskiwanie środków na działalność fundacji. Za te czynności Prezes Zarządu nie pobiera wynagrodzenia. Fundacja zawarła z Prezesem Zarządu umowę zlecenie na pełnienie funkcji konsultanta ds. projektów w ramach działalności Fundacji. Z tytułu zawartej umowy wypłacane jest comiesięczne wynagrodzenie. Fundacja zawarła z Prezesem Zarządu umowę na zwrot poniesionych przez Prezesa kosztów uczestnictwa w jednolitych studiach magisterskich na kierunku Psychologia. Profil tych studiów jest zgodny ze statutem Fundacji oraz zapisem statutowym Fundacji odnoszącym się do podnoszenie kwalifikacji zawodowych członków i pracowników Fundacji. Podniesienie kwalifikacji Prezesa na ww. kierunku pozwala na:

a)rozwijanie kompetencji miękkich etatowych pracowników Fundacji (projektów …),

b)wdrażanie narzędzi motywacyjnych do efektywnego wykorzystywania zasobów pracowników,

c)sprawne i efektywne zarządzanie zespołem, w tym niwelowanie napięć, konfliktów i kryzysów,

d)pobudzanie pracowników do rozwoju zawodowego,

e)wspieranie odbiorców działań Fundacji do aktywnego uczestnictwa w formach wsparcia,

f)prowadzenie wszelkich działań wspierających pracowników w pracy do osiągania wskaźników produktów i rezultatów poszczególnych projektów,

g)inicjowanie procesu pogłębiania refleksji i rozwoju pracowników w relacji z uczestnikiem projektu,

h)rozwijanie oferty Fundacji poprzez budowanie relacji pracownika z Fundacją.

Koszt studiów – (…) zł. Wydatek ten będzie sfinansowany z kosztów pośrednich projektów. Refundacja będzie dotyczyła 100% poniesionych kosztów.

Prezes Zarządu Fundacji pełni tę funkcję na podstawie powołania.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy refundacja przez Wnioskodawcę kosztów uczestnictwa Prezesa w jednolitych studiach magisterskich stanowi dla Niego przychód z nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Państwa zdaniem, refundacja kosztów uczestnictwa Prezesa w jednolitych studiach magisterskich nie stanowi dla Niego przychodu z nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25 b, art. 30ca, art. 30 da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Przy czym mając na uwadze przepisy ustawy o PIT, a w szczególności brak dookreślenia pojęcia nieodpłatnych świadczeń o których mowa w art. 11 ust. 1 tej ustawy, możemy posiłkować się na potrzeby oceny stanu faktycznego wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 (Dz.U. z 2014 poz.947). Trybunał wykazał, że za przychód z nieodpłatnych świadczeń mogą być uznane tylko takie świadczenia które:

zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich dobrowolnie),

zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść,

korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi.

Mimo że wyrok dotyczy świadczeń oferowanych przez pracodawców na rzecz pracowników , teza wyroku, jak i uzasadnienie mają zastosowanie, również do osób fizycznych, które uzyskują przychody kwalifikowane do innych źródeł przychodów, w tym do umowy powołania, o której mowa w art. 13.

Wobec powyższego w przypadku refundacji kosztów poniesionych na kształcenie Prezesa Fundacji nie mamy do czynienia z przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skierowanie na studia nastąpiło na podstawie umowy zawartej między Fundacją a Prezesem dnia 1 września 2018 r., a refundacja poniesionych kosztów ma nastąpić dopiero po zakończeniu nauki i uzyskaniu stosownego zaświadczenia potwierdzającego powyższy fakt (uzyskanie dyplomu magistra).

Prezes został skierowany przez Fundację do uczestnictwa w jednolitych studiach magisterskich, na kierunku „Psychologia” w interesie Fundacji, w celu zapewnienia należytego stanu wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej w związku z czynnościami związanymi z prowadzeniem spraw Fundacji wynikającymi ze statutu jak i powierzonymi zadaniami realizowanymi w projektach, polegającymi na:

a)rozwijaniu kompetencji miękkich etatowych pracowników fundacji (projektów ...),

b)wdrażaniu narzędzi motywacyjnych do efektywnego wykorzystywania zasobów pracowników,

c)sprawnym i efektywnym zarządzaniem zespołem, w tym niwelowaniu napięć, konfliktów i kryzysów,

d)pobudzaniu pracowników do rozwoju zawodowego,

e)wspieraniu odbiorców działań Fundacji do aktywnego uczestnictwa w formach wsparcia,

f)prowadzeniu wszelkich działań wspierających pracowników w pracy do osiągania wskaźników produktów i rezultatów poszczególnych projektów,

g)inicjowaniu procesu pogłębiania refleksji i rozwoju pracowników w relacji z uczestnikiem projektu,

h)rozwijaniu oferty Fundacji poprzez budowanie relacji pracownika z Fundacją.

Zatem potrzeba realizacji studiów wynika z bezpośrednich potrzeb Fundacji i jest realizowana w interesie Fundacji, gdyż podniesienie kwalifikacji kadry przysporzy Fundacji w przyszłości wymiernych korzyści w postaci lepszego wykonywania przez Prezesa czynności zarządczych, a co przełoży się bezpośrednio na działalność całej Fundacji.

Dodatkowo gdyby Prezes nie został powołany do pełnienia swojej funkcji u Wnioskodawcy, zapewne nie byłby sam zainteresowany podnoszeniem swoich indywidualnych kwalifikacji we wskazanym obszarze, gdyż nie byłoby mu to potrzebne, w takim zakresie w jego codziennym życiu. A przyjęty sposób rozliczenia wydatku, jakim jest refundacja dodatkowo podkreśla interes pracodawcy w ich ukończeniu i zdobyciu posiadanych kwalifikacji przez Prezesa.

Reasumując, w Państwa ocenie sfinansowanie przez Fundację jednolitych studiów magisterskich nie stanowi dla Prezesa przychodu z nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT a Fundacja nie jest zobowiązana do wykonywania obowiązków płatnika wskazanych w art. 45 i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności nie znajduje zastosowania obowiązek pobrania i wpłacenia przez płatnika (Fundacji) zaliczki na podatek dochodowy od wartości tych świadczeń oraz ujawnienia ich w zeznaniach oraz deklaracjach podatkowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy:

Źródłami przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z opisu zdarzenia wynika, że Fundacja w ramach swych działań organizuje różnego rodzaju inicjatywy mieszkańców na terenie A. i okolic, (...). Fundacja przeprowadza także różnego rodzaju zbiórki publiczne. Główne cele fundacji to: (...).

Fundator fundacji jest równocześnie Prezesem Zarządu Fundacji. Do obowiązków Prezesa należy przede wszystkim działanie w imieniu i na rzecz Fundacji, reprezentowanie Fundacji, zarządzanie zasobami ludzkimi, organizowanie pracy Zarządu, pozyskiwanie środków na działalność Fundacji. Za te czynności Prezes Zarządu nie pobiera wynagrodzenia. Fundacja zawarła z Prezesem Zarządu umowę zlecenie na pełnienie funkcji konsultanta ds. projektów w ramach działalności Fundacji. Z tytułu zawartej umowy wypłacane jest comiesięczne wynagrodzenie. Fundacja zawarła z Prezesem Zarządu umowę na zwrot poniesionych przez Prezesa kosztów uczestnictwa w jednolitych studiach magisterskich na kierunku Psychologia. Profil tych studiów jest zgodny ze statutem Fundacji oraz zapisem statutowym Fundacji odnoszącym się do podnoszenie kwalifikacji zawodowych członków i pracowników Fundacji. Podniesienie kwalifikacji Prezesa na ww. kierunku pozwala na:

a)rozwijanie kompetencji miękkich etatowych pracowników Fundacji (projektów …),

b)wdrażanie narzędzi motywacyjnych do efektywnego wykorzystywania zasobów pracowników,

c)sprawne i efektywne zarządzanie zespołem, w tym niwelowanie napięć, konfliktów i kryzysów,

d)pobudzanie pracowników do rozwoju zawodowego,

e)wspieranie odbiorców działań Fundacji do aktywnego uczestnictwa w formach wsparcia,

f)prowadzenie wszelkich działań wspierających pracowników w pracy do osiągania wskaźników produktów i rezultatów poszczególnych projektów,

g)inicjowanie procesu pogłębiania refleksji i rozwoju pracowników w relacji z uczestnikiem projektu,

h)rozwijanie oferty Fundacji poprzez budowanie relacji pracownika z Fundacją.

Koszt studiów – (…) zł. Wydatek ten będzie sfinansowany z kosztów pośrednich projektów. Refundacja będzie dotyczyła 100% poniesionych kosztów.

Prezes Zarządu Fundacji pełni tę funkcję na podstawie powołania.

Odnosząc się do wskazanego przez Państwa wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, zauważyć należy, że odnosił się on do kwestii rozumienia pojęcia „nieodpłatnych świadczeń”. Trybunał dokonał ustalenia, jakie kryteria należy uwzględnić oceniając czy nieodpłatne świadczenie może być zakwalifikowane jako przychód pracownika z tytułu stosunku pracy.

Podkreślić przy tym należy, że wyrok ten dotyczył wyłącznie świadczeń nieodpłatnych, dlatego też co do zasady nie może mieć zastosowania do świadczeń pieniężnych.

Trybunał Konstytucyjny definiując pojęcie „innych nieodpłatnych świadczeń” jako przychodu, w rozumieniu art. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazał, że za przychód pracownika mogą być uznane takie świadczenia, które:

po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Wobec tego, przyjęcie oceny uznającej konkretne świadczenie ze strony pracodawcy za przychód pracownika ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, winno opierać się na przesłankach wynikających z ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które Trybunał Konstytucyjny w powołanym powyżej wyroku uznał za zgodne z Konstytucją i przedstawił ich interpretację.

Należy też pokreślić, że ustawowe pojęcie nieodpłatnych świadczeń musi być zawsze interpretowane w konkretnym kontekście, a nie w oderwaniu od niego, z pominięciem okoliczności realizacji pewnych uprawnień, zjawisk gospodarczych i zdarzeń prawnych.

Wskazać należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika ze stosunku pracy – gdy świadczenie to powoduje wystąpienie po stronie pracownika przysporzenia: w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku. Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy zostało spełnione za zgodą pracownika, tj. gdy pracownik skorzystał z niego w pełni dobrowolnie. Zatem, pracodawca spełnił określone świadczenie na rzecz pracownika, gdy dysponował uprzednią zgodą pracownika na jego przyjęcie.

Przychód pracownika będzie obejmował nieodpłatne świadczenie, gdy świadczenie to zostanie spełnione w interesie pracownika (a nie w interesie pracodawcy) i przyniesie pracownikowi korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. W zakresie tego kryterium należy wskazać, że chodzi o realny charakter przysporzenia, jako warunku objęcia nieodpłatnego świadczenia podatkiem dochodowym.

Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi, tj. nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów. W sytuacji, gdy nieodpłatne świadczenie nie powoduje przysporzenia w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej, czy to w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku, to wówczas nie można mówić o przychodzie z tytułu nieodpłatnego świadczenia.

Powyższy wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczy wprawdzie świadczeń uzyskiwanych przez pracowników, jednak zawiera wskazówki interpretacyjne, jak należy rozumieć nieodpłatne świadczenia i przywołane ustalenia pozostają aktualne również do osób pełniących funkcje w oparciu o akt powołania.

Jak już wspomniano powyżej, wskazówki zawarte w ww. wyroku Trybunału Konstytucyjnego odnoszą się do nieodpłatnych świadczeń. Zwrot kosztów jest natomiast świadczeniem pieniężnym, a nie nieodpłatnym świadczeniem. Niemniej jednak, nawet rozpatrując zwrot kosztów za studia w kontekście powyższych wskazówek, należałoby dojść do wniosku, że zwrot kosztów studiów odbytych przez Prezesa Fundacji będzie skutkował powstaniem przychodu.

Należy bowiem uznać, że poprzez uczestnictwo w studiach Prezes podnosi swoje kwalifikacje, a tym samym odnosi realne korzyści w postaci zdobytej wiedzy, nie ponosząc przy tym kosztów finansowych (uzyskując zwrot poniesionych kosztów). Zauważyć również należy, że zdobyta wiedza może być wykorzystana przez Prezesa obecnie i w przyszłości nie tylko dla potrzeb pełnienia obecnej funkcji. Z treści wniosku wynika ponadto, że zarówno skierowanie na studia jak i zwrot kosztów uczestnictwa nastąpi na podstawie umowy zawartej między Fundacją a Prezesem, co oznacza, że Prezes podpisując umowę wyraził zgodę na odbycie studiów, a następnie uzyskanie zwrotu kosztów. Ponadto, z okoliczności przedstawionych we wniosku, nie wynika, że pełnienie funkcji Prezesa jest w jakikolwiek sposób warunkowane lub uzależnione od ukończenia studiów na kierunku Psychologia. Co prawda, należy zgodzić się z Państwem, że skoro profil studiów jest zgodny ze statutem Fundacji, to uczestnictwo w nich Prezesa jest związane z interesem Fundacji. Nie sposób jednak nie zauważyć, że wiedza zdobyta przez Prezesa nie zostanie przez niego utracona wraz z zaprzestaniem pełnienia tej funkcji. To właśnie Prezes Fundacji jest bezpośrednim i końcowym beneficjentem korzyści wynikających z uczestnictwa w ww. studiach, podnosząc tym samym swoje kwalifikacje, a umiejętności z nich wynikające będą mogły być przez niego wykorzystane nie tylko w okresie pełnienia tej funkcji, ale i w dalszej karierze zawodowej. Ponadto korzyść Prezesa w postaci zwrotu poniesionych przez niego wydatków jest wymierna, i niewątpliwie stanowi dla Niego przysporzenie. Jak bowiem zauważył Trybunał Konstytucyjny w ww. wyroku, „w wypadku świadczenia pieniężnego przysporzenie jest niewątpliwe i niejako bezwarunkowe (zawsze oznacza zwiększenie aktywów)”.

Jednocześnie z uwagi na brak w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia od podatku zwrotu kosztów poniesionych na studia otrzymywanego przez osoby wykonujące swoje funkcje na podstawie powołania, uznać należy, że stanowi on przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Fundacja jako płatnik będzie zobowiązana do pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy od uzyskanego przez Prezesa Fundacji przychodu z tytułu zwrotu kosztów studiów.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).