pracujący senior - Polski Ład - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.161.2022.1.JM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.161.2022.1.JM

Temat interpretacji

pracujący senior - Polski Ład

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 31 stycznia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi dla seniora oraz odliczenia kwoty wolnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Uzyskuje Pani przychody ze stosunku pracy. Jest Pani kobietą, która ukończyła 60 rok życia. Do uzyskiwanych przychodów mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 Ustawy PIT. Przysługuje Pani emerytura, o której mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, niemniej jednak jej  Pani nie pobiera. Nie występowała Pani do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wydanie decyzji przyznającej emeryturę.

Przychody otrzymywane ze stosunku pracy podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Może się okazać, że w ciągu roku podatkowego Pani przychód przekroczy kwotę 85.528 zł. Jednocześnie nie korzysta Pani ze zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, 152 i 153 Ustawy PIT.

Pytania

1)Czy przysługuje Pani zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 Ustawy PIT maksymalnie do kwoty 85.528 zł, nawet jeżeli uzyskany przychód przekroczy kwotę 85.528 zł?

2)Czy po przekroczeniu przychodu w kwocie 85.528 zł, może Pani korzystać z kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy PIT (kwota wolna od podatku)?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1 przysługuje Pani zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 Ustawy PIT. Jeżeli uzyskany przychód przekroczy kwotę 85.528 zł, zwolnienie znajdzie zastosowanie do kwoty 85.528 zł.

Ad. 2. Po przekroczeniu przychodu w kwocie 85.528 zł, może Pani skorzystać z kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy PIT (kwota wolna od podatku). Faktycznie zatem podatek będzie kalkulowany od podstawy obliczenia podatku przekraczającej kwotę 115.528 zł.

Uzasadnienie stanowiska do ad. 1:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 Ustawy PIT, wolne od podatku dochodowego są m.in. przychody ze stosunku pracy, do których zastosowanie znajdują zasady opodatkowania, o których mowa w art. 27 Ustawy PIT otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60 roku życia w przypadku kobiet, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł pod warunkiem, że:

-podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz

-podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje emerytury, o której mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 291, 353, 794, 1621 i 1981).

W myśl art. 21 ust. 44 Ustawy PIT, suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

W Pani ocenie, w świetle przedstawionego stanu faktycznego spełnia Pani wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania przedmiotowej ulgi, ponieważ:

-osiąga Pani przychody rodzajowo objęte ulgą,

-do tych przychodów zastosowanie znajdują zasady opodatkowania przewidziane w art. 27 Ustawy PIT,

-z tytułu uzyskiwania tych przychodów podlega Pani ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,

-ukończyła Pani 60 lat i jest kobietą,

-spełnia Pani formalne warunki uzyskania emerytury, jednocześnie jej nie pobierając.

Jednocześnie Ustawa PIT nie wymaga uzyskania decyzji ZUS przyznającej emeryturę.

Wystarczające zatem jest nabycie uprawnień do emerytury, bez formalnego ich stwierdzenia decyzją ZUS. Takie rozumienie zostało również przedstawione w poradniku przygotowanym przez Ministra Finansów, dotyczącym PIT-0 dla pracujących seniorów, gdzie w części Pytania i odpowiedzi wskazano:

"Pracuję na etacie. W tym roku kończę 65 lat i mam zamiar dalej pracować. Czy aby skorzystać z ulgi dla pracującego seniora, muszę otrzymać decyzję z ZUS przyznającą emeryturę? Nie, do skorzystania z ulgi wystarczające jest nabycie prawa do emerytury, decyzja nie jest potrzebna. Nie możesz jednak pobierać tej emerytury." oraz

"Czy muszę złożyć wniosek do ZUS o emeryturę, a następnie ją zawiesić, aby dalej pracować i korzystać z ulgi dla pracujących seniorów? Nie, nie musisz składać takiego wniosku. Prawo do ulgi przysługuje podatnikowi, który nie otrzymuje świadczenia emerytalnego, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego i nabycia prawa do niego."

Ponadto Ustawa PIT nie wyklucza zastosowania ulgi u podatników, których przychód przekroczy 85.528 zł. W przypadku przekroczenia tej kwoty, ulga znajduje zastosowanie do maksymalnie tej kwoty, a przychody (dochody) uzyskane powyżej tej kwoty podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 27 ust. 1 Ustawy PIT.

Uzasadnienie do ad. 2:

Jak wskazano powyżej, w Pani ocenie w przypadku przekroczenia kwoty przychodu 85.528 zł, do kwoty 85.528 zł znajduje zastosowanie zwolnienie w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 154 Ustawy PIT, a do części przekraczającej tę kwotę zastosowanie znajdują zasady opodatkowania określone w art. 27 ust. 1 Ustawy PIT, a więc także kwota zmniejszająca podatek (kwota wolna od podatku). Faktycznie zatem podatek dochodowy będzie kalkulowany od podstawy obliczenia podatku przekraczającej kwotę 115.528 zł.

Takie rozumienie przedstawiono również w poradniku Ministerstwa Finansów dotyczącym PIT-0 dla pracujących seniorów, gdzie w części: Pytania i odpowiedzi wskazano:

"Jestem pracującym seniorem na podstawie umowy zlecenia zawartej z firmą. Spełniam warunki do zwolnienia z opodatkowania do kwoty 85.528 zł. Nie osiągam innych przychodów. Czy po wykorzystaniu limitu 85.528 zł mogę prosić zleceniodawcę o niepobieranie zaliczek, ponieważ moje dochody na „+” będą wynosiły około 15.000 zł? Tak, jeżeli Twoje dochody podlegające opodatkowaniu nie przekroczą kwoty wolnej 30.000 zł, możesz złożyć do zleceniodawcy wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek."

Ocena stanowiska

Stanowisko dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłem przychodu są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Z kolei stosownie do treści art. 11 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Według art. 12 ust. 1 powołanej ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na podstawie art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano pkt 154.

Zgodnie z tym przepisem:

Wolne od podatku dochodowego są:

przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)   emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)   emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2020 r. poz. 586 i 2320),

c)   emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2020 r. poz. 723 i 2320),

d)   emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2913537941621 i 1981),

e)   świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)    uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1080 i 1236).

W związku z ww. przepisem z ulgi mogą skorzystać:

-kobiety powyżej 60. roku życia,

-mężczyźni powyżej 65. roku życia,

jeżeli nie otrzymują, mimo nabycia uprawnienia:

  • emerytury lub renty rodzinnej z KRUS,
  • emerytury lub renty rodzinnej z mundurowych systemów ubezpieczeń,
  • emerytury lub renty rodzinnej z ZUS,
  • świadczeń pieniężnych w związku ze zwolnieniem ze służby stałej funkcjonariusza służby mundurowej,
  • uposażenia przysługującego sędziemu w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego.

Zwolnienie dotyczy przychodów:

·    z pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),

·    z umów zlecenia zawartych z firmą,

·    z działalności gospodarczej opodatkowanych według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym, stawką 5% (tzw. ulga IP Box) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przy chodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jak wynika z art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152–154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

Zatem, suma przychodów zwolnionych od podatku w ramach ulgi dla pracujących seniorów nie może przekroczyć rocznie kwoty 85.528 zł.  Dochody ponad limit będą opodatkowane według skali podatkowej.

Skalę podatkową określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten został zmieniony ustawą z dnia 29 października 2021 r.

W stosunku do skali podatkowej stosowanej do dochodów uzyskanych w 2021 r. zmiany w skali polegają na:

·     podwyższeniu do 30.000 zł kwoty wolnej od podatku; wysokość tej kwoty jest efektem wzrostu do 5.100 zł kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w pierwszym przedziale skali podatkowej,

·     podwyższeniu z 85.528 zł do 120.000 zł progu dochodów, który w skali podatkowej wyznacza granicę pomiędzy stawką 17% a 32%.

Jak wskazała Pani we wniosku:

1)   jest Pani kobietą, która ukończyła 60 lat,

2)   uzyskuje Pani przychody ze stosunku pracy podlegające ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,

3)   do uzyskiwanych przychodów mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

4)   przysługuje Pani emerytura, o której mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, której Pani nie pobiera,

5)   nie występowała Pani do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wydanie decyzji przyznającej emeryturę,

6)   Pani dochody ze stosunku pracy przekroczą kwotę 85.528 zł.

Tym samym, Pani przychody ze stosunku pracy mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy, jednakże tylko do wysokości kwoty 85.528 zł.  Nie musi Pani składać wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wydanie decyzji przyznającej emeryturę. Prawo do ulgi przysługuje podatnikowi, który nie otrzymuje świadczenia emerytalnego, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego i nabycia prawa do niego.

Ulga znajduje zastosowanie maksymalnie do wysokości 85.528 zł. Dochody powyżej kwoty 85.528 zł będą podlegały opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy.

Do dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej ponad limit 85.528 zł będzie miała zastosowanie kwota wolna od podatku w wysokości 30.000 zł rocznie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·     w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).