Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo uznając za objęte podatkiem dochodowym wypłacone przez Fundusz na rzecz Beneficjenta środki dotacyjne na zakup ... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.364.2020.1.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2020, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.364.2020.1.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo uznając za objęte podatkiem dochodowym wypłacone przez Fundusz na rzecz Beneficjenta środki dotacyjne na zakup wapna nawozowego lub środków wapnujących, zgodnie z umową na dofinansowanie realizacji zadania w ramach Programu Priorytetowego pn.: () w 2019 r. z października 2019 r. (stanowiące pomoc de minimis), a co za tym idzie, czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo wystawiając dla Beneficjenta PIT-11 w związku z udzielonym mu przez Wnioskodawcę wyżej wymienionym dofinansowaniem w formie dotacji?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2020 r. (data wpływu 11 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłaconą dotacją jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłaconą dotacją.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Do Wnioskodawcy (dalej jako: Fundusz) wpłynął wniosek Beneficjenta z września 2019 r. o wsparcie () w roku 2019.

W oparciu o uchwałę/decyzję Zarządu () z 8 października 2019 r., w związku z wyżej wymienionym wnioskiem, udzielono beneficjentowi dofinansowania w formie dotacji w kwocie zł na zakup wapna nawozowego lub środków wapnujących zgodnie z zasadami Programu Priorytetowego.

Przedmiotowy wniosek stanowi jednocześnie umowę z dnia 18 października 2019 r. na dofinansowanie realizacji zadania w ramach Programu Priorytetowego pn.: () w 2019 r. zawartą pomiędzy Funduszem a Beneficjentem.

Dnia 24 października 2019 r. została wystawiona przez Fundusz, dyspozycja wypłaty na rzecz Beneficjenta w kwocie 12.948,00 zł, sporządzona na podstawie wniosku i dołączonych do niego faktur potwierdzających zakup wapna nawozowego węglanowego nie zawierającego magnezu, z przerobu skał wapiennych, odmiana 0,4, minimalna zawartość CaO 50%.

Fundusz dokonał wypłaty wyżej wymienionej należności na rachunek Beneficjenta w dniu 29 października 2019 r.

W dniu 25 października 2019 r. Fundusz jako podmiot udzielający pomocy publicznej wystawił na rzecz Beneficjenta, jako beneficjenta pomocy publicznej, Zaświadczenie o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, zgodnie z którym poświadczono, że pomoc publiczna udzielona w dniu 18 października 2019 r. na podstawie art. 411 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.)/Uchwały Zarządu (...) z dnia 8 października 2019 r./Umowy z dnia 18 października 2019 r. o wartości brutto zł stanowiącej równowartość jest pomocą de minimis w rolnictwie, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013 r., str. 9). Wyżej wymienione zaświadczenie zostało wysłane przez Fundusz do Beneficjenta pismem z dnia 31 października 2019 r.

W związku z udzieloną pomocą, o której mowa powyżej, Fundusz wystawił dla Beneficjenta deklarację PIT-11. W odpowiedzi na nią pismem z dnia 8 marca 2020 r. Beneficjent wezwał Fundusz do sprostowania PIT-11 i wystawienia PIT-u zerowego. W uzasadnieniu Beneficjent stwierdził, że Fundusz nie powinien zaliczyć pomocy de minimis do dochodu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo uznając za objęte podatkiem dochodowym wypłacone przez Fundusz na rzecz Beneficjenta środki dotacyjne w kwocie zł brutto na zakup (), zgodnie z umową na dofinansowanie realizacji zadania w ramach Programu Priorytetowego pn.: () w 2019 r. z dnia 18 października 2019 r. (stanowiące pomoc de minimis), a co za tym idzie, czy (...) postąpił prawidłowo wystawiając dla Beneficjenta PIT-11 w związku z udzielonym mu przez (...) wyżej wymienionym dofinansowaniem w formie dotacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, postąpił On prawidłowo uznając za objęte podatkiem dochodowym wypłacone przez Fundusz na rzecz Beneficjenta środki dotacyjne w kwocie zł brutto na zakup wapna nawozowego lub środków wapnujących, zgodnie z umową na dofinansowanie realizacji zadania w ramach Programu Priorytetowego pn.: () w 2019 r. z dnia 18 października 2019 r. (stanowiące pomoc de minimis), a co za tym idzie (...) postąpił prawidłowo wystawiając dla Beneficjenta PIT-11 w związku z udzielonym mu przez (...) wyżej wymienionym dofinansowaniem w formie dotacji.

Wypłacone przez Wnioskodawcę na rzecz Beneficjenta środki dotacyjne były objęte podatkiem dochodowym. Dopiero bowiem wypłaty dokonane przez Fundusz po 23 listopada 2019 r. nie są objęte podatkiem dochodowym. Wynika to z przepisu art. 2 ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 2166), który dodał do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.) obowiązujący od 23 listopada 2019 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 129a, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków () lub ()przedsięwzięcia, w tym otrzymane ze środków udostępnionych bankom zgodnie z art. 411 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm ).

Ze względu na to, że wyżej wymieniony przepis art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wszedł w życie w dniu 23 listopada 2019 r., wypłaty dokonane przez Fundusz po tej dacie nie są objęte podatkiem dochodowym, a wypłaty dokonane przez Fundusz przed tą datą są objęte podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: y wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania w szczególności, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 1 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1509, z późn. zm.) w art. 21 w ust. 1 po pkt 129 dodaje się pkt 129a w brzmieniu:

129a) świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków ()lub (), na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia:

  1. w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub
  2. w budynku mieszkalnym jednorodzinnym nowo budowanym, który nie został przekazany lub zgłoszony do użytkowania, pod warunkiem że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane uzyskano zgodę na rozpoczęcie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego

w ramach programów mających na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery.

Powyższy przepis stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 2166), w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.) w art. 21 w ust. 1 pkt 129a otrzymuje brzmienie:

129a) świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków ()lub (), na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia, w tym otrzymane ze środków udostępnionych bankom zgodnie z art. 411 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.).

Powyższa zmiana weszła w życie z dniem 23 listopada 2019 r. i ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od tego dnia.

W związku z powyższym, aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, winno być uzyskane ze środków:

  • ()
  • ()

Ponadto świadczenie (dotacja) uzyskane od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 22 listopada 2019 r. powinno dotyczyć przedsięwzięcia realizowanego w ramach programów mających na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery:

  • w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub
  • w budynku mieszkalnym jednorodzinnym nowo budowanym, który nie został przekazany lub zgłoszony do użytkowania, pod warunkiem że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, uzyskano zgodę na rozpoczęcie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Natomiast odnosząc się do świadczeń (dotacji) uzyskanych od dnia 23 listopada 2019 r. ustawodawca nie wskazał konkretnego przedsięwzięcia, na które ma być przeznaczone przedmiotowe świadczenie (dotacja).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że do Wnioskodawcy wpłynął wniosek Beneficjenta z dnia 5 września 2019 r. o wsparcie () w roku 2019. W oparciu o uchwałę/decyzję Zarządu () z dnia 8 października 2019 r., w związku z wyżej wymienionym wnioskiem, udzielono Beneficjentowi dofinansowania w formie dotacji na zakup () zgodnie z zasadami Programu Priorytetowego. Przedmiotowy wniosek stanowi jednocześnie umowę z dnia 18 października 2019 r. na dofinansowanie realizacji zadania w ramach Programu Priorytetowego pn.: () w 2019 r. zawartą pomiędzy Funduszem a Beneficjentem. Dnia 24 października 2019 r. została wystawiona przez Fundusz, dyspozycja wypłaty na rzecz Beneficjenta, sporządzona na podstawie wniosku i dołączonych do niego faktur potwierdzających zakup wapna nawozowego węglanowego nie zawierającego magnezu, z przerobu skał wapiennych, odmiana 0,4, minimalna zawartość CaO 50%. Fundusz dokonał wypłaty wyżej wymienionej należności na rachunek Beneficjenta w dniu 29 października 2019 r. W dniu 25 października 2019 r. Fundusz jako podmiot udzielający pomocy publicznej wystawił na rzecz Beneficjenta, jako beneficjenta pomocy publicznej, Zaświadczenie o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, zgodnie z którym poświadczono, że pomoc publiczna udzielona w dniu 18 października 2019 r. jest pomocą de minimis w rolnictwie, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE). Wyżej wymienione zaświadczenie zostało wysłane przez Fundusz do Beneficjenta pismem z dnia 31 października 2019 r. W związku z udzieloną pomocą, o której mowa powyżej, Fundusz wystawił dla Beneficjenta deklarację PIT-11.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r., poz. 1396, z późn. zm.), () jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.).

Z kolei ust. 2 ww. przepisu stanowi, że () są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

() nie są wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2019 r. poz. 512) art. 400 ust. 3 cyt. ustawy Prawo ochrony środowiska.

Celem działania () funduszy jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 2a, 5-9a, 11-22 i 24-42 - art. 400b ust. 2 cyt. ustawy.

() oraz () udzielają dotacji, pożyczek, poręczeń oraz przekazują środki finansowe na podstawie umów cywilnoprawnych art. 411 ust. 8 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi fakt, czy jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych postąpił prawidłowo wystawiając dla Beneficjenta PIT-11 w związku z udzielonym mu dofinansowaniem w formie dotacji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dotacja na rzecz Beneficjenta została wypłacona przez Wnioskodawcę w dniu 29 października 2019 r. Zatem w przedmiotowej sprawie należy rozpatrywać możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 22 listopada 2019 r.

Jak już wcześniej wskazano, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 22 listopada 2019 r., wolne od podatku dochodowego są świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków () lub (), na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia:

  1. w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub
  2. w budynku mieszkalnym jednorodzinnym nowo budowanym, który nie został przekazany lub zgłoszony do użytkowania, pod warunkiem że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane uzyskano zgodę na rozpoczęcie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego

w ramach programów mających na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery.

W przedmiotowej sprawie dotacja na rzecz Beneficjenta została wypłacona przez () na zakup wapna nawozowego lub środków wapnujących, zgodnie z umową na dofinansowanie realizacji zadania w ramach Programu Priorytetowego, pn.: (). Zatem Program, z którego dofinansowanie otrzymał Beneficjent, nie spełnia kryteriów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:

  • nie dotyczy budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
  • jego celem nie jest realizacja przedsięwzięć mających na celu poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery.

W konsekwencji nie ma podstaw, by uznać, że otrzymane w ramach ww. Programu środki pieniężne (dotacja) stanowiły dla jego Beneficjenta przychód zwolniony z opodatkowania, który będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyznana dotacja stanowi dla Beneficjenta przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca w tym zakresie jest zobowiązany do wystawienia Informacji PIT-11 o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w danym roku podatkowym.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wyjaśnić należy, że w toku postępowania w sprawie wydania interpretacji upoważniony organ nie przeprowadza jakiegokolwiek postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji czerpie wyłącznie z przedstawionego przez stronę opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej