opodatkowanie wynagrodzenia dyrektora będącego jednocześnie organem prowadzącym niepubliczny punkt przedszkolny - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.596.2019.2.AP

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.01.2020, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.596.2019.2.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

opodatkowanie wynagrodzenia dyrektora będącego jednocześnie organem prowadzącym niepubliczny punkt przedszkolny

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 14 listopada 2019 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia ), uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 3 stycznia 2020 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia ) oraz pismem z dnia 4 stycznia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 4 stycznia 2020 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia ), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia dyrektora będącego jednocześnie organem prowadzącym niepubliczny punkt przedszkolny jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 23 grudnia 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.596.2019.1.AP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 23 grudnia 2019 r. (data doręczenia 29 grudnia 2019 r.; identyfikator poświadczenia doręczenia ). Wnioskodawczyni uzupełniła powyższy wniosek za pośrednictwem platformy ePUAP pismem z dnia 3 stycznia 2020 r. (data wpływu 3 stycznia 2020 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia ) oraz pismem z dnia 4 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 stycznia 2020 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia ).

We wniosku, po jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi przedszkole w postaci innej formy wychowania przedszkolnego (niepubliczny punkt przedszkolny). Dodatkowo, w tym samym lokalu po zamknięciu punktu przedszkolnego, w godzinach popołudniowych i wieczornych funkcjonuje ogólnodostępna sala zabaw dla dzieci, prowadzona przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej. Dochody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane są na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, a dla celów działalności Wnioskodawczyni prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów (dalej zwaną: PKPiR).

Wnioskodawczyni otrzymuje dotację z jednostki samorządu terytorialnego (dalej zwaną: JST) na dofinansowanie realizacji zadań placówki wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Wnioskodawczyni uzyskała prawo do otrzymania dotacji po spełnieniu warunków określonych w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe i uzyskaniu wpisu z dnia 24 lipca 2013 r. (nr wpisu ...) do ewidencji niepublicznych szkół i placówek, prowadzonej przez Urząd Miasta. Dotacja jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych (art. 218 ustawy o finansach publicznych oraz art. 15 i nast. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych). Zgodnie ze statutem punktu przedszkolnego, Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna prowadząca placówkę oświatową, pełni funkcję dyrektora placówki (w tym pracownika administracji i obsługi). Wnioskodawczyni, jako dyrektor placówki, prowadzi niepubliczną placówkę i jest odpowiedzialna za realizację zadań wynikających z przepisów i zaleceń, w tym za zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, a także zapewnienie warunków do realizacji zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, zapewnienie dzieciom i pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków podczas pobytu w punkcie przedszkolnym oraz zapewnienie obsługi administracyjnej placówki. Wnioskodawczyni osobiście wykonuje podany zakres obowiązków. Zatem, dyrektor placówki jednocześnie wykonuje zadania pracownika administracji i obsługi. Oprócz tego, Wnioskodawczyni jest także pedagogiem i w razie potrzeby prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze wspierające pracę zatrudnionego nauczyciela lub podczas jego nieobecności. Prowadzenie niepublicznego przedszkola (punktu przedszkolnego) przez osobę fizyczną nie jest działalnością gospodarczą (art. 170 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe), co stwierdzał kilkakrotnie organ dotujący, ustnie i pisemnie (m.in. Zastępca Prezydenta Miasta w piśmie nr ... z dnia 5 marca 2015 r.), odpowiadając osobie prowadzącej placówkę: Podkreślam, że zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty prowadzenie (...) innej formy wychowania przedszkolnego (...), nie jest działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, prowadzony przez Panią punkt przedszkolny nie jest działalnością gospodarczą. W powyższym piśmie stwierdził również, że: Prowadząc punkt przedszkolny współuczestniczy Pani wraz z Miastem w realizacji zadania gminnego, jakim jest zapewnienie wychowania przedszkolnego dzieciom (...). Środki te (tj. dotacja z budżetu Miasta - przypis Wnioskodawczyni) mają Pani pomóc w realizacji tego zadania i może je Pani wedle uznania i potrzeb przeznaczać na pokrycie niezbędnych wydatków bieżących placówki.

Wnioskodawczyni, jako osoba prowadząca niepubliczny punkt przedszkolny, korzysta z prawa do wynagrodzenia z dotacji z budżetu JST na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Dotacja służy dofinansowaniu realizacji zadań placówki wychowania przedszkolnego, a prowadzenie niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego przez osobę fizyczną nie jest działalnością gospodarczą (art. 170 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe), zatem wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczny punkt przedszkolny z tej dotacji nie jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni zalicza otrzymane z dotacji (innej niż wymienionej w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wynagrodzenie dyrektora do innego źródła przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), wolnego od podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wnioskodawczyni rejestruje przychód z części otrzymanej dotacji jako wynagrodzenie osoby prowadzącej niepubliczny punkt przedszkolny (który nie jest przychodem przeznaczonym na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, gdyż dotacja nie została otrzymana na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej) w kolumnie 15 PKPiR (kolumna pusta) jako dochody nieopodatkowane (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Oprócz tego Wnioskodawczyni składa roczne sprawozdanie z wykorzystania dotacji w Urzędzie Miasta.

Jednocześnie art. 170 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe stanowi, że działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia innej formy wychowania przedszkolnego może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy Prawo przedsiębiorców. Stąd Wnioskodawczyni zgłosiła w CEIDG kod działalności PKD 85.10.Z (Placówki wychowania przedszkolnego). Pozostała część dotacji JST (zwolniona od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) może być przeznaczona na pokrycie innych wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, ale na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast przychody z czesnego za przedszkole zapisywane są w kolumnie 7 PKPiR (sprzedaż usług).

Wnioskodawczyni może zatrudniać również rehabilitantów wymaganych przez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnościami.

Naczelnik Wydziału Edukacji w piśmie nr ... z dnia 24 września 2012 r. nakazała uzupełnić wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego m.in. o dane dyrektora przewidzianego do zatrudnienia w placówce. Po uzupełnieniu statutu i uzyskaniu wpisu do ewidencji, dyrektorem placówki została Wnioskodawczyni. Naczelnik Wydziału Edukacji w piśmie nr ... z dnia 22 marca 2019 r. stwierdziła, że: W obowiązującym prawie dotyczącym zatrudnienia (kodeks pracy) nie przewiduje się możliwości zawierania umowy o pracę, ani jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej (Kodeks cywilny) z samym sobą (...).

Wnioskodawczyni wskazała również, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług wstępu do sali zabaw dla dzieci, organizacji imprez rozrywkowych dla dzieci, a także usług opieki dziennej nad dziećmi oraz wychowania przedszkolnego.

Wnioskodawczyni oprócz wynagrodzenia dyrektora niepublicznego punktu przedszkolnego uzyskuje przychody także z innych źródeł, tj. z prowadzonej działalności gospodarczej oraz z umowy o pracę z innym pracodawcą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku):
Czy kwota otrzymanej dotacji z JST na dofinansowanie realizacji zadań placówki wychowania przedszkolnego, wydatkowana na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczny punkt przedszkolny (pracującej na stanowisku dyrektora placówki), jest dla osoby fizycznej prowadzącej tę placówkę oświatową zwolniona z opodatkowania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni (przedstawionym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku), jako osoba fizyczna prowadząca niepubliczny punkt przedszkolny korzysta z prawa do wynagrodzenia z dotacji z budżetu JST na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych i korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36. Natomiast art. 21 ust. 36 ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Dotacja, o której mowa we wniosku, jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Na podstawie przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, m.in. niepubliczne przedszkola otrzymują dotacje z budżetu gminy (art. 15 i nast.). Z treści art. 218 ustawy o finansach publicznych wynika, że z budżetu JST mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią.

W związku z tym, dotacje przyznane przedszkolom niepublicznym z budżetu jednostek samorządu terytorialnego - na podstawie przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, przeznaczone na działalność oświatową, są dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zastrzeżenie w art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w tym przypadku, gdyż na podstawie art. 170 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe (a przed wprowadzeniem ustawy Prawo oświatowe na podstawie art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty) prowadzenie m.in. innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą, co potwierdził pisemnie organ dotujący. Zatem, dotacja otrzymana z JST na prowadzenie niepublicznej placówki oświatowej, na podstawie odrębnych przepisów, nie jest dotacją otrzymaną na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, a tym samym nie została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Wnioskodawczyni zalicza otrzymane z dotacji (innej niż wymienionej w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wynagrodzenie dyrektora do innego źródła przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wolnego od podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Na podstawie obowiązujących przepisów Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że kwota otrzymanej dotacji z JST na dofinansowanie realizacji zadań placówki wychowania przedszkolnego, wydatkowana na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczny punkt przedszkolny (pracującej na stanowisku dyrektora placówki) jest dla osoby fizycznej prowadzącej tę placówkę oświatową zwolniona z opodatkowania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r., poz. 1481, z późn. zm.), są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Definicja działalności gospodarczej została zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

&‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie zaś do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Aby zatem określoną działalność uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi ona mieć charakter zarobkowy. Działalność ma charakter zarobkowy wówczas, gdy jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności. Definicja działalności gospodarczej wymaga również, aby działalność taka wykonywana była w sposób zorganizowany i ciągły. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania, powtarzania określonego zespołu konkretnych działań o charakterze incydentalnym i sporadycznym.

W świetle cytowanej powyżej definicji działalności gospodarczej, zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie niepublicznego przedszkola, o którym mowa w ustawie o systemie oświaty, jest rodzajem aktywności określonej jako działalność podjęta w celu zarobkowym, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Działalność polegająca na prowadzeniu niepublicznego przedszkola ma charakter odpłatnego świadczenia usług, a zatem jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Ponadto, ma ona charakter zorganizowany, ponieważ prowadzenie powyższej placówki edukacyjnej wymaga od prowadzącego lub jego pracowników posiadania określonego wykształcenia, uprawnień i zezwoleń właściwych organów. Wreszcie działalność taka jest prowadzona w sposób ciągły, gdyż jest prowadzona stale, nie ma charakteru okazjonalnego. Nie ma zatem żadnych wątpliwości, że w świetle definicji działalności gospodarczej, określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby prowadzące niepubliczne przedszkola należałoby zaliczyć do grona podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

W konsekwencji, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z prowadzenia przez osobę fizyczną m.in. niepublicznego przedszkola stanowią przychody ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zauważyć bowiem należy, że osoba fizyczna będąca podmiotem prowadzącym placówkę systemu oświaty jako organ prowadzący, jest równocześnie osobą fizyczną prowadzącą w tym zakresie (oświaty) działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczną placówkę oświatową (niepubliczne przedszkole) będącą równocześnie dyrektorem w tej placówce, sfinansowane dotacją otrzymaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, stanowi dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  1. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  2. ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, środki finansowe pochodzące z dotacji, w tym także te przeznaczone na sfinansowanie wynagrodzenia osoby prowadzącej niepubliczne placówki oświatowe, co do zasady stanowią ich przychód z działalności gospodarczej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Zwolnienie wynikające z ww. regulacji dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie:

  • jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz
  • pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Łączne spełnienie powyższych elementów jest warunkiem koniecznym, ale i wystarczającym do stwierdzenia, że dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Oznacza to, że podatkiem dochodowym od osób fizycznych objęta jest ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Z informacji przedstawionych w opisie stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi przedszkole w postaci innej formy wychowania przedszkolnego (niepubliczny punkt przedszkolny). Wnioskodawczyni otrzymuje dotację z jednostki samorządu terytorialnego na dofinansowanie realizacji zadań placówki wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacja jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Zgodnie ze statutem punktu przedszkolnego, Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadząca placówkę oświatową pełni funkcję dyrektora placówki (w tym pracownika administracji i obsługi). Jako osoba prowadząca niepubliczny punkt przedszkolny, korzysta z prawa do wynagrodzenia z dotacji z budżetu JST na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że dotacja otrzymana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie przedszkola w postaci innej formy wychowania przedszkolnego (niepubliczny punkt przedszkolny), w części przeznaczonej na wynagrodzenie Wnioskodawczyni, będącej jednocześnie organem prowadzącym i dyrektorem tego przedszkola, zgodnie z art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Otrzymywane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenie stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który podlega opodatkowaniu.

W konsekwencji, Wnioskodawczyni ustalając dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej zobowiązana jest zaliczyć to wynagrodzenie do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jaką jest prowadzenie przedszkola w postaci innej formy wychowania przedszkolnego (niepubliczny punkt przedszkolny) i uzyskany z tego tytułu dochód opodatkować według metody przyjętej przez Nią dla tego źródła przychodów.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji stanowiska Wnioskodawczyni, tutejszy Organ nie odniósł się do kwestii dotyczącej kosztów uzyskania przychodów, ponieważ zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, nie rozstrzyga zaś kwestii prawidłowości działań na gruncie przepisów odrębnych (w tym przepisów ustawy o systemie oświaty, ustawy Prawo oświatowe, ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz ustawy o finansach publicznych).

Zaznaczyć należy również, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i Jej stanowiskiem, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej