Nie można uznać, że wypełnił Pan przesłanki warunkujące zastosowanie omawianej ulgi do wszystkich poniesionych w związku z realizacją przedsięwzięcia ... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.242.2022.4.AC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.242.2022.4.AC

Temat interpretacji

Nie można uznać, że wypełnił Pan przesłanki warunkujące zastosowanie omawianej ulgi do wszystkich poniesionych w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wydatków związanych z ociepleniem budynku. Wydatki poniesione na ocieplenie „nowej”, tj. nadbudowanej części nieruchomości nie mieszczą się bowiem w zakresie omawianej ulgi. We wniosku wskazał Pan, że część faktur została wystawiona na dane Pana córki i zięcia. W ramach ulgi termomodernizacyjnej może Pan odliczyć od podstawy obliczenia podatku wyłącznie kwotę z faktur wystawionych na Pana imiennie w części dotyczącej części podpiwniczonej i parterowej nieruchomości poddanej termomodernizacji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 23 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 6 kwietnia 2022 r. (wpływ 6 kwietnia 2022 r.), pismem z 18 kwietnia 2022 r. (wpływ 18 kwietnia 2022 r.) oraz pismem z 20 kwietnia 2022 r. (wpływ 20 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W roku 2008 r. zlecił Pan opracowanie i uzyskał Pan potwierdzenie projektu budowlanego dotyczącego „rozbudowy i nadbudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego”. Po przystąpieniu do jego realizacji w roku 2009, podstawowe prace budowlane zostały ukończone, a budynek przykryty nowym dachem. Prace wykończeniowe w dobudowanym piętrze przeciągnęły się do 2020 roku i wtedy to, uzyskał Pan wszystkie niezbędne ekspertyzy stwierdzające poprawność wykonanych prac budowlanych i wykończeniowych.

W oparciu o wymienione opracowania w dniu 23 grudnia 2020 r. wystąpił Pan do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o zgodę na zasiedlenie wybudowanego obiektu. Pomimo prowadzenia prac wykończeniowych w dobudowanej części obiektu, pozostała część wybudowanego na początku lat 70-tych budynku była cały czas zamieszkała, a budynek był użytkowany zarówno w części parterowej jak i w podpiwniczeniach. Sytuację prawną, związaną z uzyskaniem prawa do zamieszkania w dobudowanym piętrze skomplikowała decyzja nr (…) Starosty (…), który po analizie przesłanych 23 grudnia 2020 r. dokumentów, odmówił wydania zgody na zasiedlenie budynku, ponieważ nie dobudował Pan, przewidzianego w projekcie garażu. Nie mógł Pan wybudować garażu, ponieważ w międzyczasie miasto Pabianice podłączyło swoją kanalizację burzową obsługującą zachodnią część miasta do kanału przepływającego około 20 metrów obok Pana zabudowań.

Powyższa sytuacja spowodowała, że trzy duże powodzie stały się dla Pana szczególnie groźne. Pierwsza wystąpiła wiosną 2010 r., druga w 2015 r., a ostatnia w 30 październiku 2021 r. Każda z powodzi, kompletnie zalewała tereny ulicy (…), w tym miejsce gdzie miał być zbudowany garaż z posadzką umiejscowioną 70 cm poniżej poziomu gruntu. Sytuacja powodziowa spowodowała, że nie było możliwości budowy garażu w formie i miejscu przewidzianym w projekcie. Starosta stwierdził jednak, że to z Pana winy nastąpiło naruszenie przepisów prawa budowlanego i zlecając opracowanie zamiennego projektu rozbudowy i nadbudowy budynku bez garażu, co o około rok opóźniło oddanie budynku do zamieszkania.

Wskazał Pan, że jedynym racjonalnym rozwiązaniem było przyjęcie, że przepisy prawa budowlanego zabraniają budowy tego typu obiektów zalewanych cyklicznie przez wodę i przyjęcie od Pana oświadczenia o rezygnacji z budowy garażu. Po opracowaniu i zatwierdzeniu „Projektu zamiennego rozbudowy i nadbudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego z lutego 2021 r.”, złożył go Pan 23 listopada 2021 r. w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w P. Pana wniosek o zakończeniu budowy i zezwoleniu na zamieszkanie został przyjęty. Podstawą do uznania, że nastąpiło faktyczne zakończenie budowy były te same ekspertyzy powykonawcze oraz ta sama mapa z geodezyjną inwentaryzacją rozbudowy i nadbudowy budynku, którą złożył Pan we wniosku z 20 grudnia 2020 r. Bez wbicia jednego gwoździa czy wmurowania dodatkowej cegły okazało się, że budynek nadaje się do zamieszkania. Nastąpiło jedynie ocieplenie budynku 20 cm warstwą styropianu.

Poprosił Pan o interpretację Pana przypadku, dotyczącego odliczenia od dochodu kwoty wydatków na termomodernizację budynku i uzyskania stosownej ulgi w podatku PIT.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Chciałby Pan rozliczyć koszty za rok podatkowy 2021. Pierwszy wydatek został poniesiony w miesiącu wrześniu 2021 r. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 2023-2024 poprzez wykończenie elewacji tynkiem, tzw. barankiem.

W roku podatkowym 2021 nie uzyskał Pan dochodu opodatkowanego stawką 19%.

Pierwszy wniosek o zakończenie budowy złożył Pan 23 grudnia 2020 r., ale z przyczyn formalnych leżących po stronie Starostwa Powiatowego, nie uzyskał on akceptacji. Drugi wniosek o zakończeniu budowy złożył Pan do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w P. w dniu 23 listopada 2021 r. Wniosek uprawomocnił się 8 grudnia 2021 r. i od tego dnia uzyskał Pan prawo do zasiedlenia nadbudowy.

Na dzień złożenia zeznania podatkowego wraz z małżonką J. był Pan i jest właścicielem nieruchomości poddanej termomodernizacji.

W wyniku termomodernizacji zmniejszyło się zużycie opału (węgla) o około 50%. Ocieplenie budynku spowodowało znaczącą redukcję strat energii cieplnej generowanej przez domowy piec c.o. Nie ma Pan możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej.

Wszystkie zgromadzone przez Pana faktury dotyczące przedsięwzięcia termomodernizacyjnego opiewają na łączną kwotę 52.871,19 zł. Na powyższą kwotę składają się:

faktury VAT na kwotę 19.329,97 zł wystawione na Pana nazwisko jako właściciela całego obiektu, za robociznę związaną z położeniem styropianu (18.329 zł) oraz kosztami silikonu (1.036 zł),

faktury VAT wystawione na nazwisko Pana córki i zięcia na kwotę 28.784,03 zł za styropian i pozostałe materiały budowlane,

rachunek na kwotę 4.000 zł za wstępne prace dla pierwszego wykonawcy (KRUS – rolnictwo), za prace przy procesie docieplania, ale któremu po spowodowaniu przez jego pracownika poważnego wypadku, Inspektor Pracy zabronił prowadzenia dalszych prac,

paragonów za pozostałe drobne zakupy na kwotę 757,19 zł.

Na wszystkie wydatki termomodernizacyjne podlegające odliczeniu zostały wystawione faktury VAT. W obecnej sytuacji w której znalazł się Pan nie ze swojej winy, łączna kwota z faktur do odliczenia wyniesie 19.329,97 zł a po doliczeniu przyszłego kosztu położenia ostatniej warstwy tynku w kwocie około 15.000 zł, i tak ukształtuje się poniżej 53.000 zł. Zgromadzone przez Pana faktury VAT w kwocie 19.329,97 zł, jak i faktury VAT na nazwisko Pana córki i zięcia na kwotę 28.874,03 zł wystawione są przez podatników VAT czynnych. Wszystkie faktury VAT na kwoty 19.329,97 zł i 28.874,03 zł oraz rachunek 2/21 na kwotę 4.000 zł dotyczyły wspólnie przeprowadzonej inwestycji ocieplenia zarówno istniejącej jak i dobudowanej części budynku, a ich osobne przeprowadzanie byłoby w praktyce niemożliwe. Ewentualny rozdział kosztów na istniejącą i nadbudowaną część budynku może wynikać tylko z proporcji nadbudowanej powierzchni ocieplenia do powierzchni ogółem.

Żadne wydatki nie były sfinansowane ze środków NFOŚiGW i nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Odniósł się Pan do przedłużania wydania zezwolenia na zasiedlenie nowo wybudowanej części budynku. Cała ta nieszczęsna dla Pana historia rozpoczęła się w roku 2005, kiedy to do kanału przepływającego obok Pana domu, miasto P. postanowiło spuszczać wody ze swojej kanalizacji burzowej. Ponieważ zorientował się Pan, że może się to skończyć dla Pana powodziami, zaczął Pan protestować wysyłając do władz P. kilkadziesiąt pism. Pod Pana i innych mieszkańców presją w roku 2007 Pan Prezydent D. zobowiązał się na piśmie, że do roku 2009 usunie wszystkie przeszkody, które mogłyby powodować ewentualne piętrzenie się wód opadowych obok domostw. Głównie chodziło o odblokowanie zabetonowanego przepustu pod mostem na ul. (…), co umożliwiłoby swobodny przepływ gromadzącej się przed mostem wody. Radość była jednak przedwczesna, bo w listopadzie 2009 r. Pan Prezydent wycofał się ze swoich zobowiązań motywując to tym, że miasto wybudowało w C. zbiornik retencyjny, który zapobiega powodziom. Wskazał Pan, że było to kłamstwo, o czym świadczą trzy powodzie, które dotknęły Pana w roku 2010, 2015 i 2021, a Pan Prezydentowi pomylił się jeden drobny szczegół, bo w C. wybudowano nie zbiornik retencyjny, a rekreacyjny ze stałym poziomem wody, bez możliwości jego regulacji.

Sytuacja powyższa nie zmieniła się do chwili obecnej, o czym świadczy ostatnia powódź, kiedy to Straż Pożarna musiała ratować Pana dobytek. Cały ten konflikt spowodował, że zaczęły Pana spotykać retorsje, poczynając od wydania pozwolenia na budowę, a na odmowie na zamieszkanie kończąc. Gdyby otrzymał ją Pan zgodnie z prawem w roku 2020,  to nie miałby Pan kłopotów z rozliczeniem kosztów ocieplenia, bo zawarłby Pan umowę z BOŚiGW. Cały ten konflikt jest mocno zagmatwany, ale jeżeli to będzie możliwe, to postara się Pan go w oparciu o posiadane dokumenty szczegółowo wyjaśnić w Urzędzie Skarbowym. W każdym razie nielogicznym jest, że niemożność dobudowania garażu do zamieszkałej parterowej części budynku, nie z Pana winy uniemożliwia wydanie zgody na zamieszkanie w wybudowanym poprawnie piętrze budynku zgodnie z decyzją (…) Starosty (…).

Pytanie

Czy ma Pan prawo do odliczenia całości kosztów ocieplenia, czy tylko w stosunku do części parterowej i podpiwniczonej?

Pana stanowisko w sprawie

W świetle powyższych faktów spodziewa się Pan, że ma prawo do odliczenia kosztów ocieplania dla całego budynku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.)

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1.jest Pan razem z żoną właścicielem budynku mieszkalnego oddanego w części podpiwniczonej i parterowej w latach 70-tych XX wieku oraz w 2021 r. w części nadbudowanego pierwszego piętra;

2.w 2021 r. ocieplił Pan cały budynek 20 cm warstwą styropianu i chciałby Pan rozliczyć koszty za rok podatkowy 2021; pierwszy wydatek został poniesiony we wrześniu 2021 r.

3.w roku podatkowym 2021 nie uzyskał Pan dochodu opodatkowanego stawką 19%;

4.od 8 grudnia 2021 r. uzyskał Pan prawo do zasiedlenia nadbudowy, po złożeniu drugiego wniosku o zakończeniu budowy do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego;

5.w wyniku termomodernizacji zmniejszyło się zużycie opału (węgla) o około 50%; ocieplenie budynku spowodowało znaczącą redukcję strat energii cieplnej generowanej przez domowy piec c.o.;

6.faktury dotyczące przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wystawione na Pana nazwisko przez podatnika VAT czynnego opiewają na kwotę 19.329,97 zł;

7.przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie 2023-2024 poprzez wykończenie elewacji tynkiem, tzw. barankiem;

8.żadne wydatki nie były sfinansowane ze środków NFOŚiGW i nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2.Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi: 

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:

1.jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;

2.przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;

3.kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;

4.każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków;

5.wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych imiennie na podatnika przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 1 zostały wskazane m.in. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych wchodzące w skład systemów dociepleń. Natomiast w części 2 w punkcie 5 wskazano m.in. docieplenie przegród budowlanych.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego. Odliczeniu w ramach tej ulgi nie mieszczą się wydatki związane z budową budynku mieszkalnego ani też wydatki związane z termomodernizacją nowo budowanego budynku mieszkalnego. Podatnik nie może odliczyć wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym będącym w budowie.

Poniesione wydatki muszą być związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego budynku, który już istnieje. Jeżeli podatnik ponosi wydatki termomodernizacyjne, które tylko w części dotyczą budynku istniejącego, to tylko ta część brana jest pod uwagę przy ustalaniu kwoty odliczenia na zasadach określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;

Nadbudowa podobnie jak rozbudowa, ma na celu powiększenie kubatury oraz powierzchni użytkowej budynku, nie zmienia się jednak powierzchnia zabudowy, a wysokość budynku. W nadbudowie nowa część budynku posadowiona jest nie na gruncie, a na istniejącej części obiektu budowlanego.

Z opisu przedstawionego w stanie faktycznym jednoznacznie wynika, że część przeprowadzonych przez Pana prac dotyczy nadbudowy budynku, a część istniejącej części obiektu budowlanego. Część poniesionych przez Pana wydatków dotyczy budynku będącego w budowie – zgodnie z treścią art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane. Wyklucza to zastosowanie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do tych części nieruchomości, które są rozbudowywane i nadbudowywane.

Część dokonanych prac termomodernizacyjnych dotyczących opisanego we wniosku przedsięwzięcia dotyczy również istniejącego już budynku. Zatem część materiałów budowlanych wykorzystanych do wykonania elewacji wraz z ociepleniem, tylko w części istniejącego już budynku, może Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej na zasadach określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie można więc uznać, że wypełnił Pan przesłanki warunkujące zastosowanie omawianej ulgi do wszystkich poniesionych w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wydatków związanych z ociepleniem budynku. Wydatki poniesione na ocieplenie „nowej”, tj. nadbudowanej części nieruchomości nie mieszczą się bowiem w zakresie omawianej ulgi.

We wniosku wskazał Pan, że część faktur została wystawiona na dane Pana córki i zięcia. W ramach ulgi termomodernizacyjnej może Pan odliczyć od podstawy obliczenia podatku wyłącznie kwotę z faktur wystawionych na Pana imiennie w części dotyczącej części podpiwniczonej i parterowej nieruchomości poddanej termomodernizacji.

Dodatkowe informacje

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja opiera się na opisie stanu faktycznego, który przedstawił Pan we wniosku – nie potwierdza natomiast, czy opisane okoliczności rzeczywiście miały miejsce.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).