Jeżeli wskazana we wniosku darowizna, której dokonał Pan w grudniu 2020 r. została przekazana w celu przeciwdziałania COVID˗19, a więc będzie stanowił... - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.851.2022.3.MS2

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.851.2022.3.MS2

Temat interpretacji

Jeżeli wskazana we wniosku darowizna, której dokonał Pan w grudniu 2020 r. została przekazana w celu przeciwdziałania COVID˗19, a więc będzie stanowiła czynność związaną ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych, zakażeń i choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS˗CoV˗2, to będzie przysługiwało Panu prawo do odliczenia 200% wartości przekazanej darowizny.

Interpretacja indywidualna – stanowisko częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości obniżenia podstawy opodatkowania daniny solidarnościowej (pytanie nr 1),

prawidłowe w części dotyczącej możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodów ceny nabycia rzeczy będących przedmiotem darowizny (pytanie nr 2),

prawidłowe w zakresie odliczenia darowizny od dochodu (pytanie nr 3).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania darowizny w postaci maseczek na rzecz podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 listopada 2022 r. (data wpływu 14 listopada 2022 r.) oraz pismem z 24 listopada 2022 r. (data wpływu 29 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2020 r. prowadził Pan pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. W 2020 r. wybrał Pan opodatkowanie podatkiem liniowym 19% - zgodnie z art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm., dalej jako ustawa o PIT).

W związku z osiągnięciem dochodu ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza opodatkowanego zgodnie z art. 30c ww. ustawy, który przekraczał 1.000.000 zł dochodu, był Pan również obowiązany do zapłacenia daniny solidarnościowej, zgodnie z art. 30h ustawy o PIT.

Jednocześnie, w grudniu 2020 r. dokonał Pan darowizn związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. Przekazał Pan w formie darowizny maseczki ochronne na rzecz podmiotów wykonujących działalność leczniczą, wpisanych do ogłoszonego w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia wykazu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.

Z dniem 3 stycznia 2022 r. przekształcił się Pan w jednoosobową spółkę kapitałową.

Cena nabycia maseczek ochronnych, którą planuje Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, na mocy art. 52z ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i które były przedmiotem Pana darowizny w grudniu 2020 r., nie została zaliczona przez Pana do kosztów uzyskania przychodów.

Darowizna maseczek ochronnych została przekazana podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19. Darowizny zostały przekazane następującym podmiotom:

Szpital Miejski (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ul. (…), NIP: (…);

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Wojewódzki Szpital Specjalistyczny Nr (…), NIP: (…);

Miejskie Zakłady Opieki Zdrowotnej (…). Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul. (…), NIP: (…).

Pytania

1.Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym wartość wskazanych we wniosku darowizn dokonanych na rzecz podmiotów uprawnionych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 obniżają podstawę opodatkowania daniny solidarnościowej, czyli pomniejszają dochód, o którym mowa w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT?

2.Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym jest Pan uprawniony do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów ceny nabycia rzeczy będących przedmiotem darowizny na rzecz podmiotów uprawnionych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19?

3.Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, które zakłada, że kwoty darowizn związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 można odliczyć od dochodu w podwójnej wysokości?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

W Pana ocenie, wartość wskazanych we wniosku darowizn dokonanych na rzecz podmiotów uprawnionych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 obniżają podstawę opodatkowania daniny solidarnościowej, czyli pomniejszają dochód, o którym mowa w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30h ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy o PIT podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1.000.000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9, 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

- odliczone od tych dochodów.

Ustawa o PIT nie definiuje, czy kwoty darowizn, których preferencyjne odliczenie od dochodu zostało przewidziane w art. 52n i 52z ustawy o PIT, dokonane przez Pana w 2020 r. mogą wpływać na podstawę obliczenia daniny solidarnościowej. Pana zdaniem przemawiają za tym względy celowościowe przepisów ustanowionych w związku z przeciwdziałaniem skutkom pandemii COVID-19. Niezasadne byłoby, Pana zdaniem, obliczanie daniny solidarnościowej odmiennie niż dochodu do opodatkowania, zgodnie z art. 30c ustawy o PIT, do którego wprost odwołuje się art. 30h ustawy o PIT.

Innymi słowy podstawy opodatkowania i stosowane, zgodnie z ustawą o PIT obniżenia jej podstawy powinny być takie same do celów ustalenia zarówno opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30c ustawy o PIT (opodatkowanie podatkiem liniowym), jak i do celów podstawy opodatkowania w daninie solidarnościowej (art. 30h ustawy o PIT).

W tym miejscu należy powołać się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 29 grudnia 2020 r. - I SA/Go 398/20, gdzie w ocenie Sądu: „podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1.000.000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

a)w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia, itd.),

b)w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),

c)w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%) oraz

d)w art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej spółki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

- pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej spółki kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).

Należy zwrócić uwagę, że skoro podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1.000.000 zł sumy dochodów podlegających „opodatkowaniu na zasadach określonych” m.in. w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przepis ten odnosi się do tzw. opodatkowania liniowego) - przy ustaleniu dochodu należy odwołać się do wskazanego przepisu. W art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca odwołał się do całego art. 30c ww. ustawy, a nie do konkretnej jednostki redakcyjnej. Zgodnie natomiast z art. 30c ust. 2 podstawą obliczenia podatku liniowego jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 ustawy. Natomiast z wcześniej przywołanego art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5.000.000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym, że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

Z powyższego orzeczenia jednoznacznie wynika, że do celów obliczenia daniny solidarnościowej należy całościowo stosować zasady obliczenia podatku określone w art. 30c ustawy, a także istnieje możliwość odliczenia straty podatkowej osiągniętej z działalności gospodarczej.

Mając na względzie celowość przepisów dotyczących tzw. daniny solidarnościowej należy uznać, że wartość wskazanych we wniosku darowizn dokonanych na rzecz podmiotów uprawnionych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 obniżają podstawę opodatkowania daniny solidarnościowej, czyli pomniejszają dochód, o którym mowa w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2

W Pana ocenie jest Pan uprawniony do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów ceny nabycia rzeczy będących przedmiotem darowizny na rzecz podmiotów uprawnionych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

Zgodnie z art. 52z ustawy o PIT:

1.Kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn, o których mowa w art. 52n i art. 52x, przekazanych w terminie od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 podmiotom i na cele, o których mowa w tych przepisach, o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

2.Kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19, realizowanego w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19. Na rzecz:

1)podmiotów wymienionych w art. 52n ust. 1,

2)podmiotów lub jednostek, do których zadań ustawowych należy przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19

- o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Ustawodawca umożliwił zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów koszty wytworzenia lub nabycia rzeczy lub praw przekazanych na cele przeciwdziałania COVID-19 w okresie od 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, jednakże takie zaliczenie jest możliwe, gdy darowizna jest przekazana m.in. podmiotom lub jednostkom, do których zadań ustawowych należy przeciwdziałanie COVID-19, np. noclegowniom, domom pomocy społecznej. Wskazać należy, że ustawodawca związany tym przepisem umożliwił w przypadku tego rodzaju darowizn nie tylko ich odliczenie, ale również rozliczenie w kosztach podatkowych wydatków poniesionych na wytworzenie lub nabycie tego rodzaju rzeczy (M. Brzostowska. P. Kubiesa [w:] M. Brzostowska. P. Kubiesa, PIT. Komentarz. Lex/el. 2021, art. 52(z).).

Ad. 3

Uważa Pan, że w związku z faktem, że dokonał Pan w grudniu 2020 r. darowizny maseczek ochronnych na rzecz podmiotów wykonujących działalność leczniczą, wpisanych do ogłoszonego w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia wykazu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, to będzie Pan uprawniony do odliczenia 200% wartości darowizny w celu obliczenia należnego podatku za 2020 r.

Zgodnie z art. 52n ustawy o PIT:

1.od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 w celu obliczenia podatku lub zaliczki podatnik może odliczyć darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, na przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19:

1)podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do ogłoszonego w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia wykazu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19;

2)Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania zadań ustawowych;

3)Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania działalności statutowej;

4)domom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowniom, schroniskom dla osób bezdomnych, w tym z usługami opiekuńczymi, ośrodkom wsparcia, rodzinnym domom pomocy oraz domom pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 i 2369 oraz z 2021 r. poz. 794 i 803);

5)Funduszowi Przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 65 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568, z późn. zm.).

2.W przypadku darowizny, o której mowa w ust. 1, przekazanej:

1)do dnia 30 kwietnia 2020 r. - odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;

2)w maju 2020 r. - odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;

3)od dnia 1 czerwca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. - odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny;

4)od dnia 1 października 2020 r. do dnia 31 grudnia2020 r. - odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;

5)od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 marca 2021 r. - odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;

6)od dnia 1 kwietnia 2021 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 - odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny.

2a. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2, przysługuje również w przypadku, gdy przekazanie darowizny nastąpiło przy udziale organizacji pożytku publicznego, jeżeli:

1)przekazanie darowizny tej organizacji przez podatnika, a następnie przez tę organizację podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, nastąpiło w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r. oraz

2)organizacja ta przekazała podatnikowi pisemną informację o miesiącu przekazania środków pochodzących z darowizny oraz nazwie podmiotu, na rzecz którego te środki zostały przekazane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości obniżenia podstawy opodatkowania daniny solidarnościowej (pytanie nr 1),

prawidłowe w części dotyczącej możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodów ceny nabycia rzeczy będących przedmiotem darowizny (pytanie nr 2),

prawidłowe w zakresie odliczenia darowizny od dochodu (pytanie nr 3).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Źródłami przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 cytowanej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z wniosku i jego uzupełnienia wynika, że w 2020 r. prowadził Pan pozarolniczą działalność gospodarczą. Osiągnięte dochody opodatkowywał Pan podatkiem liniowym, stosownie do art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osiągnięty dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowany podatkiem liniowym, przekroczył 1.000.000 zł, w związku z czym obowiązany był Pan do zapłaty daniny solidarnościowej, stosownie do art. 30h ww. ustawy. W grudniu 2020 r. dokonał Pan darowizn związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. Przekazał Pan w formie darowizny maseczki ochronne na rzecz podmiotów wykonujących działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1787 ze zm.) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano rozdział 6a (przepisy art. 30h-30i), który ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2019 r.

W myśl art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1) kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,

2) kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

– odliczone od tych dochodów.

Przepis art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na kategorie dochodów, na podstawie których oblicza się daninę solidarnościową. Należą do nich:

dochody opodatkowane na tzw. zasadach ogólnych, według skali podatkowej, w tym dochody osiągnięte za granicą, które na mocy art. 27 ust. 9-9a ustawy łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

dochody opodatkowane w trybie art. 30b ustawy, czyli dochody uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część oraz dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych;

dochody z działalności gospodarczej opodatkowane na zasadach art. 30c ustawy (tzw. podatkiem liniowym);

dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej (art. 30f ustawy).

Przepis wskazuje również, jakie wartości pomniejszają ww. dochody dla potrzeb obliczenia daniny solidarnościowej. Te wartości to:

kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy;

kwoty uwzględnione w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz kwoty dochodu z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania (tj. kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 ustawy).

Posługując się w treści art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odesłaniem do art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f ustawy, ustawodawca mówi wyłącznie o dochodach podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w tych przepisach.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Definicja dochodu wskazuje, że elementy, które mają wpływ na wartość dochodu, to przychody i koszty uzyskania przychodów. Pojęcie „dochodu” nie zawiera w sobie wartości darowizn, które przy założeniu spełnienia określonych wymogów, mogą być odliczone od tego dochodu, tak jak m.in. darowizny uregulowane w art. 52n ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące przeciwdziałaniu COVID-19.

Co istotne, w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca posłużył się ogólnym określeniem „dochodów podlegających opodatkowaniu” – nie odniósł się do szczegółowych regulacji dotyczących podstawy obliczenia podatku w trybach opodatkowania, których dotyczą art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f tej ustawy. Wskazał natomiast szczegółowo na pomniejszenia, które na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych byłyby elementami podstaw obliczenia podatku:

w trybie opodatkowania określonym w art. 27 oraz art. 30c – w przypadku składek na ubezpieczenia społeczne;

w trybie określonym w art. 30f – w przypadku kwot, o których mowa w art. 30f ust. 5 ustawy.

Taki sposób sformułowania omawianego przepisu nie reguluje podstawy obliczenia daniny solidarnościowej identycznie jak podstawy obliczenia podatku dochodowego w ww. trybach opodatkowania.

Przepis art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych doprecyzowuje sposób wyliczenia daniny solidarnościowej za dany rok kalendarzowy. Zgodnie z tym przepisem:

Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:

1) rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,

2) zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

– których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

Zgodnie z art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

Danina solidarnościowa jest podatkiem odrębnym od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zostało to wyraźnie wskazane w art. 1 ustawy: „Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową”.

Przepisy regulujące zasady ustalania podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, stanowią przepisy szczególne, określające możliwe do zastosowania przy tej daninie odliczenia i stanowią autonomiczne regulacje odrębne od przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji dochodu, tylko wskazuje podstawę obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1. Jednym z elementów tej podstawy jest dochód wyliczony w sposób określony w tym przepisie – dla potrzeb określenia podstawy obliczenia podatku. Natomiast definicję dochodu ustawodawca zawarł w art. 9 ust. 2 omawianej ustawy podatkowej.

W przepisie tym nie ma wyłączenia art. 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego dochodem wskazanym w tym przepisie jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. I tak wyliczony dochód podatnik pomniejsza jedynie o kwoty wprost wskazane w dalszej części art. 30h ust. 2, tj.: kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, i kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 - odliczone od tych dochodów.

Takie rozumienie art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych potwierdza również sposób wykazywania informacji w deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1). Poz. 18 (wer. 1) tej deklaracji została opisana jako: Łączne dochody. Należy wpisać sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c i art. 30f ustawy. Co oznacza (zgodnie z art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), że należy zsumować dochody wykazane w formularzach PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-40A, PIT-CFC. Każdy z tych formularzy zawiera odrębne pole dochody. Niniejsze można pomniejszyć wyłącznie o elementy, które przewiduje ta deklaracja. Takie wypełnienie deklaracji DSF-1 jest spójne z brzmieniem art. 30h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w prawidłowym jego rozumieniu.

Przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej od sumy dochodów podlegających opodatkowaniu daniną solidarnościową podlegają odliczeniu wyłącznie składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uwzględnia się odliczeń od tego dochodu (tj. darowizn), gdyż nie zostały one wymienione w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika to wprost z brzmienia art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, nieprawidłowe jest Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 1, że wartość wskazanych we wniosku darowizn dokonanych na rzecz podmiotów uprawnionych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 obniża podstawę opodatkowania daniny solidarnościowej, czyli pomniejszają dochód, o którym mowa w art. 30h ust. 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pana wątpliwości w zakresie pytania Nr 2 dotyczą możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ceny nabycia rzeczy będących przedmiotem darowizny na rzecz podmiotów uprawnionych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy, kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy podatkowej. Przy czym obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu - każdorazowo spoczywa na podatniku.

Zgodnie z art. 52z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

1.Kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn, o których mowa w art. 52n i art. 52x, przekazanych w terminie od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, podmiotom i na cele, o których mowa w tych przepisach, o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

2.Kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19, realizowanego w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, na rzecz:

1)podmiotów wymienionych w art. 52n ust. 1,

2)podmiotów lub jednostek, do których zadań ustawowych należy przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19

- o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jak słusznie wskazał Pan we własnym stanowisku ustawodawca umożliwił zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów koszty wytworzenia lub nabycia rzeczy lub praw przekazanych na cele przeciwdziałania COVID-19 w okresie od 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, jednakże takie zaliczenie jest możliwe, gdy darowizna jest przekazana m.in. podmiotom lub jednostkom, do których zadań ustawowych należy przeciwdziałanie COVID-19.

Istnieje zatem możliwość, w przypadku darowizn, o których mowa m.in. w art. 52n ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wytworzenie lub nabycie tego rodzaju rzeczy, o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały uprzednio (tj. przed dokonaniem darowizny) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

W konsekwencji, jest Pan uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ceny nabycia maseczek ochronnych, przekazanych przez Pana w drodze darowizny na przeciwdziałanie COVID-19 na rzecz podmiotów wykonujących działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19, których cena nabycia nie została uprzednio (tj. przed dokonaniem darowizny) zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

W tej części Pana stanowisko jest prawidłowe.

Przechodząc natomiast do Pana wątpliwości dotyczącej możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 200% wartości darowizny przekazanej przez Pana w grudniu 2020 r. na rzecz podmiotów wykonujących działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19 należy wskazać, że ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID˗19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 568), dalej jako: „ustawa zmieniająca”, wprowadziła modyfikację katalogu podlegających odliczeniu od dochodu darowizn, dodając do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 52n (art. 4 ustawy zmieniającej).

W omawianej sprawie przekazanie przez Pana darowizny maseczek ochronnych miało miejsce w grudniu 2020 r., a zatem w okresie, w którym przepis art. 52n ust. 1 pkt 1 miał następujące brzmienie:

Od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 w celu obliczenia podatku lub zaliczki podatnik może odliczyć darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, na przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19:

1.podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19;

2.Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania zadań ustawowych;

3.Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania działalności statutowej;

4.domom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowniom, schroniskom dla osób bezdomnych, w tym z usługami opiekuńczymi, ośrodkom wsparcia, rodzinnym domom pomocy oraz domom pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 i 2369 oraz z 2021 r. poz. 794 i 803);

5.Funduszowi Przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 65 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568, z późn. zm.87).

W tym miejscu należy wyjaśnić, że zastosowany w dyspozycji tego artykułu termin „przeciwdziałanie COVID˗19” - zgodnie z definicją legalną zawartą w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID˗19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r, poz. 374, z późn. zm.), zwanej: „ustawą o COVID˗19” - oznacza wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno˗gospodarczych, zakażeń i choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS˗CoV˗2 (art. 2 ust. 1 w związku z art. 2 ust. 2 powyższej ustawy).

W myśl wskazanego wyżej art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o:

1) składki na ubezpieczenia społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a;

2) składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłacone w roku podatkowym na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

a) z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej zgodnie z ust. 1,

b) za osoby współpracujące z podatnikiem opodatkowanym w sposób określony w ust. 1

- przy czym łączna wysokość tych składek zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów lub odliczonych od dochodu nie może przekroczyć w roku podatkowym 8700 zł;

3) wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b;

4) darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

W myśl art. 30c ust. 2a ww. ustawy:

Wysokość składek i wpłat, o których mowa w ust. 2, ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Zauważyć należy, że na podstawie art. 52n ust. 4 ww. ustawy:

W zakresie nieuregulowanym w niniejszym artykule, do darowizn stosuje się odpowiednio przepisy art. 6 ust. 2, art. 26 ust. 6, 6b, 6c, 6f, ust. 7 pkt 1 i 2, ust. 13a i 15 oraz art. 45 ust. 3a.

Oznacza to, że ustawodawca - rozszerzając dopuszczalny katalog wydatków pomniejszających dochód podatnika - zachował integralność w ich stosowaniu.

Przepis art. 52n ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sposób autonomiczny reguluje wysokość dopuszczalnych (z tego tytułu) odliczeń.

I tak, zgodnie z art. 52n ust. 2 ww. ustawy:

W przypadku darowizny o której mowa w ust. 1, przekazanej:

1) do dnia 30 kwietnia 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;

2) w maju 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;

3) od dnia 1 czerwca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny;

4) od dnia 1 października 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 200% wartości darowizny;

5) od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 marca 2021 r. – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% wartości darowizny;

6) od dnia 1 kwietnia 2021 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 – odliczeniu podlega kwota odpowiadająca wartości darowizny.

Zgodnie z art. 52n ust. 2a ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2, przysługuje również w przypadku, gdy przekazanie darowizny nastąpiło przy udziale organizacji pożytku publicznego, jeżeli:

1) przekazanie darowizny tej organizacji przez podatnika, a następnie przez tę organizację podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, nastąpiło w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r. oraz

2) organizacja ta przekazała podatnikowi pisemną informację o miesiącu przekazania środków pochodzących z darowizny oraz nazwie podmiotu, na rzecz którego te środki zostały przekazane.

Podkreślenia wymaga jednak okoliczność, że odliczeniu podlegać mogą tylko takie darowizny, które nie zostały odliczone na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bądź na mocy art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne.

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego (art. 26 ust. 6 pkt 6b omawianej ustawy).

Stosownie do treści art. 26 ust. 6 pkt 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią art. 45 ust. 3a wskazanej wyżej ustawy:

Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Jak wskazuje Minister Finansów w objaśnieniach z 21 lipca 2020 r. sprawie nowych preferencji stosowanych w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, prawo do odliczenia przysługuje darczyńcy, który jest podatnikiem:

1.podatku dochodowego od osób fizycznych obliczanego na ogólnych zasadach według:

skali podatkowej (art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

19% stawki podatku dla przedsiębiorców (art. 30c ww. ustawy),

2.zryczałtowanego podatku dochodowego obliczanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

3.podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, że jeżeli wskazana we wniosku darowizna, której dokonał Pan w grudniu 2020 r. została przekazana w celu przeciwdziałania COVID˗19, a więc będzie stanowiła czynność związaną ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych, zakażeń i choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS˗CoV˗2, to będzie przysługiwało Panu prawo do odliczenia 200% wartości przekazanej darowizny.

Pomimo powołania się we własnym stanowisku na art. 52n ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w nowym brzmieniu, który wszedł w życie z dniem 29 czerwca 2021 r. i ma zastosowanie do darowizn przekazanych od 9 marca 2021 r., Pana stanowisko uznano za prawidłowe.

Powyższe bowiem nie ma wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).