Skutki podatkowe sprzedaży udziału w nieruchomości. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.791.2022.1.AKU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.791.2022.1.AKU

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sprzedaży udziału w nieruchomości.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

13 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.    Zainteresowana będąca stroną postępowania Pani …..

2.    Zainteresowany niebędący stroną postępowania:  Pan ….

3.    Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:  Pani …

Opis zdarzenia przyszłego

Aktem notarialnym z dnia 14 marca 1973 r. Repertorium „A” Nr …, Skarb Państwa -Wojewódzkie Biuro Geodezji i Urządzeń Rolnych w … nabył od wstępnych J. A. (dalej: „Wnioskodawczyni”) – tj. dziadka K. W. (dalej: „Dziadek”) i babci A. W. (dalej: „Babcia”) prawo własności nieruchomości opisanej w księdze wieczystej prowadzonej przez Państwowe Biuro Notarialne KW nr … (dalej: „Nieruchomość”). Nieruchomość położona była w ... i stanowiła niezabudowane nieruchomości rolne o pow. 34 700 m2.

Prawo własności rzeczonej działki gruntu Babcia Wnioskodawczyni nabyła do majątku osobistego na początku lat 60-tych ubiegłego wieku. Zgodnie z oświadczeniem, złożonym przez Babcię Wnioskodawczyni w trakcie sporządzania umowy notarialnej sprzedaży Nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, Nieruchomość została nabyta w czasie trwania małżeństwa z Dziadkiem Wnioskodawczyni.

Nabycie Nieruchomości przez Skarb Państwa od wstępnych Wnioskodawczyni nastąpiło na mocy ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości (Dz. U. z 1961 r., Nr 18, poz. 94), a Nieruchomość zgodnie z decyzją Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w .... z dnia ... 1972 r. przeznaczona była pod budowę lotniska. Cena nabycia (odszkodowanie) miała zostać zapłacona w ratach, przy czym I rata miała zostać zapłacona w ciągu 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a następne jako raty roczne.

Przedmiotowa Nieruchomość stała się następnie przedmiotem podziałów. W księdze wieczystej KW nr … na moment przekazywania własności Nieruchomości przez Babcię Wnioskodawczyni, znajdowała się działka nr 1, która uległa podziałowi na działki o numerach: 5, 6 i 7. Działka nr 6 uległa podziałowi na działki nr 8 i 9. Działka numer 9 zmieniła numerację na nr 10.

Właścicielem w dacie nabycia Nieruchomości przez Skarb Państwa, zgodnie z informacjami zawartymi w aktach księgi wieczystej KW nr …, była Babcia Wnioskodawczyni. Na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w .... Wydział II Cywilny z dnia 19 marca 1986 r., sygn. akt …, stwierdzono, że spadek po Babci otrzymali spadkobiercy – tj. Dziadek Wnioskodawczyni (mąż) w 1/4 części spadku oraz zstępni Babci, w tym matka Wnioskodawczyni, R. A., z domu W. (dalej: „Matka”). Matka Wnioskodawczyni nabyła spadek w wysokości 3/20 części spadku Babci. Na podstawie tego samego postanowienia sądowego, spadek po Dziadku Wnioskodawczyni nabyli zstępni Dziadka, w tym Matka Wnioskodawczyni w 1/5 części spadku Dziadka.

Celem nabycia Nieruchomości przez Skarb Państwa, jak to wynika z treści zawartej w 1973 r. umowy sprzedaży Nieruchomości, była budowa lotniska. Jednakże ostatecznie nie doszło do realizacji celu wywłaszczenia Nieruchomości w postaci budowy lotniska, jak również infrastruktury towarzyszącej, czy funkcjonalnie powiązanej z lotniskiem, a znajdującej się poza granicami samego lotniska.

Pismem z dnia 25 października 2017 r. nr …, Kierownik Referatu Regulacji Stanów Prawnych Nieruchomości Skarbu Państwa i Miasta Wydziału Skarbu Urzędu Miejskiego w ..... wystąpił do spadkobierców poprzednich właścicieli wywłaszczonej Nieruchomości, stanowiącej w obecnym czasie działkę nr 10, o pow. 25 898 m2, ....., dla której Sąd Rejonowy …. w ..... prowadzi księgę wieczystą KW nr … (dalej: „Działka”) z informacją, że Gmina Miasta ..... zamierza przeznaczyć Nieruchomość na inny cel, niż określony w decyzji o wywłaszczeniu i że w związku z powyższym mogą oni wystąpić o jej zwrot. W zakresie innych wydzielonych działek wchodzących w skład Nieruchomości, jak na razie nie toczą się postępowania administracyjne w zakresie zwrotu również tych części Nieruchomości na rzecz spadkobierców poprzednich właścicieli.

W związku z powyższym, spadkobiercy Babci i Dziadka Wnioskodawczyni, w tym Matka Wnioskodawczyni, wystąpili z wnioskami do Prezydenta Miasta ....., o zwrot wywłaszczonej Działki. Matka Wnioskodawczyni złożyła przedmiotowy wniosek w dniu 10 stycznia 2018 r. Postanowieniem z dnia 28 lutego 2018 r., nr …, Wojewoda … na wniosek Prezydenta Miasta ....., wykonującego zadania starosty z zakresu administracji rządowej, wyłączył Prezydenta Miasta ..... od rozpatrzenia sprawy o zwrot Działki i wyznaczył do załatwienia przedmiotowej sprawy Prezydenta Miasta ......

Matka Wnioskodawczyni zmarła w toku postępowania o zwrot wywłaszczonej Działki (23 października 2018 r.). Na podstawie Aktu poświadczenia dziedziczenia z dnia 14 stycznia 2019 r. Repertorium A nr … spadek po Matce Wnioskodawczyni nabyli jej spadkobiercy, tj. mąż – C. A. (dalej: „Ojciec”) oraz dzieci – Wnioskodawczyni oraz córka R. W., z domu A. (dalej: „Siostra”) – każde z nich w 1/3 części spadku. W dalszej części wniosku Ojciec, Wnioskodawczyni oraz Siostra będą łącznie określani jako: „Wnioskodawcy”. Pismem z dnia 22 stycznia 2019 r. Wnioskodawcy złożyli do właściwych organów wniosek o zwrot Działki.

Prezydent Miasta ....., decyzją z dnia 23 lipca 2020 r., orzekł o zwrocie Działki na rzecz spadkobierców poprzednich właścicieli. Od decyzji odwołał się Prezydent Miasta ..... Organ II instancji (Wojewoda …) decyzją z dnia 25 marca 2021 r., nr …, uchylił zaskarżoną decyzję i w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. Od decyzji Wojewody … uczestnicy postępowania złożyli sprzeciw do sądu administracyjnego. Wyrokiem z dnia 23 czerwca 2021 r, sygn. akt II …,Wojewódzki Sąd Administracyjny w ..... oddalił sprzeciw.

Prezydent Miasta ..... ponownie rozpatrzył sprawę i w dniu 28 czerwca 2022 r. wydał decyzję, w której orzekł o zwrocie Działki na rzecz uczestników postępowania ze względu na niezrealizowanie celu wywłaszczenia oraz o zwrocie przez uczestników postępowania na rzecz Gminy Miasta ..... zrewaloryzowanego wypłaconego poprzednim właścicielom odszkodowania. Decyzja została wydana na podstawie art. 142 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 i 4, art. 136 ust. 3, art. 137 ust. 1 i 2, art. 140 ust. 1, 2, 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm., dalej jako: „Ustawa o gospodarce nieruchomościami”) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz.735 ze zm.). Decyzja uprawomocniła się w dniu 19 lipca 2022 r.

Na podstawie decyzji Prezydenta Miasta ....., Działka została zwrócona m.in. na rzecz Wnioskodawców, w udziale po 28/420 części Działki dla każdego z Wnioskodawców, jako spadkobierców po zmarłej Matce Wnioskodawczyni.

Wnioskodawcy wraz z pozostałymi spadkobiercami rozważają sprzedaż udziału w Działce.

Pytanie

Czy w zaistniałym zdarzeniu przyszłym przychód ze sprzedaży przez Wnioskodawców nabytego w spadku udziału w Działce, będzie powodował konieczność zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawców, w zaistniałym zdarzeniu przyszłym przychód ze sprzedaży przez Wnioskodawców nabytego w spadku udziału w Działce nie będzie powodował konieczności zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców:

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm., dalej: „Ustawa o PIT”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku,

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-d) Ustawy o PIT, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy o PIT, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania PIT uzyskanego z tego tytułu przychodu ma moment jej nabycia.

W tym miejscu jednakże należy wskazać, że w dniu 1 stycznia 2019 r., w związku z opublikowaniem ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2159) – w Ustawie o PIT, wprowadzono art. 10 ust. 5, zgodnie z którym, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

Stosownie do art. 16 ww. ustawy zmieniającej, przepisy art. 10 ust. 5 Ustawy o PIT, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Wobec powyższego, od dnia 1 stycznia 2019 r. pięcioletni okres, po upływie którego nie powstanie obowiązek uiszczenia podatku dochodowego z tytułu sprzedaży nieruchomości nabytych w drodze spadku liczony jest od końca roku, w którym spadkodawca ją nabył lub wybudował, a nie tak jak w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. – od końca roku, w którym został otwarty spadek (w którym zmarł spadkodawca). Zmiana obejmuje zatem wszystkich, którzy dokonają zbycia nieruchomości po dniu 31 grudnia 2018 r., bez względu na datę odziedziczenia nieruchomości. Odnosząc się do analizowanej sprawy, wskazać należy, że wywłaszczenie nieruchomości jest instytucją, za pomocą której państwo wkracza w sferę indywidualnych praw obywateli dla osiągnięcia celów o szczególnej doniosłości publicznej. W świetle art. 112 ust. 2 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości. Zatem, w drodze decyzji dochodzi, m.in. do pozbawienia dotychczasowego właściciela prawa własności nieruchomości, z drugiej zaś strony przejścia prawa własności na rzecz Skarbu Państwa lub gminy.

Jednocześnie Ustawa o gospodarce nieruchomościami zawiera swoistą gwarancję, że wywłaszczona nieruchomość będzie wykorzystywana wyłącznie zgodnie z celem, na który dokonano wywłaszczenia. Gwarancją tą jest instytucja zwrotu nieruchomości w przypadku, kiedy nieruchomość stała się zbędna z punktu widzenia celu, na jaki dokonano wywłaszczenia.

Stosownie do art. 136 ust. 2 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, w razie powzięcia zamiaru użycia wywłaszczonej nieruchomości lub jej części na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu właściwy organ zawiadamia poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę o tym zamiarze, informując równocześnie o możliwości zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej nieruchomości albo części wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej części.

W myśl art. 136 ust. 3 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, poprzedni właściciel lub jego spadkobierca mogą żądać zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej nieruchomości albo części wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej części, jeżeli, stosownie do przepisu art. 137, nieruchomość lub jej część stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Z wnioskiem o zwrot występuje się do starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, który zawiadamia o tym właściwy organ gospodarujący zasobem nieruchomości. Warunkiem zwrotu wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej nieruchomości albo części wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej części jest zwrot przez poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę odszkodowania lub nieruchomości zamiennej stosownie do art. 140.

W myśl art. 216 ust. 2 pkt 3 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, przepisy rozdziału 6 działu III stosuje się odpowiednio do nieruchomości nabytych na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 6 lub art. 47 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości (Dz. U. z 1974 r. poz. 64 oraz z 1982 r. poz. 79).

Celem zwrotu jest więc przywrócenie stosunków własnościowych sprzed wywłaszczenia. Decyzja o zwrocie nieruchomości pełni zatem funkcję restytucyjną, przywraca bowiem prawo własności nieruchomości – w tym przypadku poprzedniemu właścicielowi.

Decyzja o zwrocie nieruchomości powoduje przejście prawa własności na dotychczasowego właściciela, jednakże nie kreuje tego prawa; przywraca tylko wcześniej panujące stosunki prawnorzeczowe. W związku z tym, w momencie zwrotu nieruchomości nie następuje nabycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy o PIT. W takiej sytuacji ma miejsce restytucja stosunków sprzed wywłaszczenia, tj. zwrot prawa własności do nieruchomości na rzecz poprzedniego właściciela lub jego spadkobierców. Zwrot uprzednio wywłaszczonej nieruchomości, do którego dochodzi na podstawie decyzji administracyjnej, jest więc zdarzeniem prawnym, zmieniającym podmiotową stronę stosunku prawnorzeczowego odnośnie zwracanej nieruchomości, przywraca wcześniej panujące stosunki prawnorzeczowe.

Wskazać należy, że w kwestii ustalenia, czy zwrot nieruchomości na podstawie decyzji właściwego organu administracji dokonany w oparciu o przepis art. 136 ust. 3 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, stanowi nabycie w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy o PIT wypowiedział się także Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z dnia: 30 października 2014 r., sygn. akt li FSK 2372/12; 4 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 1420/17; 5 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 1368/17. NSA stanął na stanowisku, że zwrot nieruchomości na podstawie decyzji właściwego organu administracji dokonany w oparciu o przepis art. 136 ust. 2 i ust. 3 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie stanowi nabycia w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a Ustawy o PIT.

W sytuacji, gdy tytułem prawnym do nabycia uprawnienia do wywłaszczonej nieruchomości jest spadkobranie, wówczas za dzień jej nabycia uznać należy datę nabycia przez uprawnionego, tj. wywłaszczonego właściciela lub też jego spadkobierców.

Zgodnie z art. 922 Kodeksu cywilnego, spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

Zgodnie z art. 925 Kodeksu cywilnego, spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Powyższe oznacza, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Wskazać należy, że wydanie decyzji o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości spadkobiercy uprzedniego właściciela pozostaje bez wpływu dla określenia skutków podatkowych odpłatnego zbycia nabytej w ten sposób nieruchomości.

Jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Nieruchomość będąca własnością Babci Wnioskodawczyni, została przez nią zbyta na rzecz Skarbu Państwa w 1973 r. w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości (Dz. U. z 1961 r. nr 18 poz. 94), a Nieruchomość, zgodnie z decyzją Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w ..... z dnia ... 1972 r., przeznaczona była pod budowę lotniska.

Prawo własności rzeczonej działki gruntu Babcia Wnioskodawczyni nabyła do majątku osobistego na początku lat 60-tych ubiegłego wieku. Na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w ..... Wydział II Cywilny z dnia 19 marca 1986 r., sygn. akt …, stwierdzono, że spadek po Babci otrzymali spadkobiercy, w tym Matka Wnioskodawczyni oraz Dziadek Wnioskodawczyni. Matka Wnioskodawczyni nabyła spadek w wysokości 3/20 części spadku Babci, a Dziadek w wysokości 1/4 części spadku Babci. Na podstawie tego samego postanowienia sądowego, spadek po Dziadku Wnioskodawczyni nabyli zstępni Dziadka, w tym Matka Wnioskodawczyni w 1/5 części spadku Dziadka.

Pismem z dnia 25 października 2017 r., nr …, Kierownik Referatu Regulacji Stanów Prawnych Nieruchomości Skarbu Państwa i Miasta Wydziału Skarbu Urzędu Miejskiego w .... wystąpił do spadkobierców poprzednich właścicieli wywłaszczonej Nieruchomości w postaci Działki z informacją, że Gmina Miasta ..... zamierza przeznaczyć Działkę na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu i że w związku z powyższym mogą oni wystąpić o jej zwrot.

W związku z powyższym, spadkobiercy Babci i Dziadka Wnioskodawczyni, w tym Matka Wnioskodawczyni wystąpili z wnioskami do Prezydenta Miasta ....., o zwrot wywłaszczonej Działki. Matka Wnioskodawczyni złożyła przedmiotowy wniosek w dniu 10 stycznia 2018 r. Postanowieniem z dnia 28 lutego 2018 r., nr …, Wojewoda .... na wniosek Prezydenta Miasta ....., wykonującego zadania starosty z zakresu administracji rządowej, wyłączył Prezydenta Miasta ...... od rozpatrzenia sprawy o zwrot Działki i wyznaczył do załatwienia przedmiotowej sprawy Prezydenta Miasta .....

Matka Wnioskodawczyni zmarła w toku postępowania o zwrot wywłaszczonej Działki (23 października 2018 r.). Na podstawie Aktu poświadczenia dziedziczenia z dnia 14 stycznia 2019 r. Repertorium A nr …, spadek po Matce Wnioskodawczyni nabyli jej spadkobiercy, tj. Wnioskodawcy – każde z nich w 1/3 części spadku. Pismem z dnia 22 stycznia 2019 r. Wnioskodawcy złożyli wniosek o zwrot Działki.

Prezydent Miasta .... w dniu 28 czerwca 2022 r. wydał decyzję, w której orzekł o zwrocie Działki na rzecz uczestników postępowania ze względu na niezrealizowanie celu wywłaszczenia oraz o zwrocie przez uczestników postępowania na rzecz Gminy Miasta ..... zrewaloryzowanego, wypłaconego poprzednim właścicielom odszkodowania. Decyzja została wydana na podstawie art. 142 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 i 4, art. 136 ust. 3, art. 137 ust. 1 i 2, art. 140 ust. 1, 2, 3 Ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz.735 ze zm.). Decyzja uprawomocniła się w dniu 19 lipca 2022 r.

Na podstawie decyzji Prezydenta Miasta ....., Działka została zwrócona na rzecz Wnioskodawców po 28/420 części udziału w prawie własności Działki dla każdego z Wnioskodawców, jako spadkobierców po zmarłej Matce Wnioskodawczyni.

Wnioskodawcy wraz z pozostałymi spadkobiercami rozważają sprzedaż udziału w Działce.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany opis zdarzenia przyszłego, jak też i wskazane przepisy, zdaniem Wnioskodawców, dokonany na rzecz Wnioskodawców zwrot wywłaszczonej Działki w 2022 r. na podstawie Ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie stanowi nabycia w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy o PIT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz w związku z faktem, że prawo własności Działki wchodziło w skład spadku po Babci Wnioskodawczyni (zmarłej wcześniej niż przed 19 marca 1986 r.), a następnie roszczenie o zwrot udziału w Działce wchodziło w skład spadku po Matce Wnioskodawczyni, wskazać należy, że okres pięciu lat przewidziany w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 Ustawy o PIT minął.

Zgodnie z art. 10 ust. 5, termin pięcioletni liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym spadkodawcy nabyli nieruchomość. W opisanym zdarzeniu przyszłym termin ten znacznie przekracza okres 5 lat, ponieważ Babcia Wnioskodawczyni nabyła prawo własności Nieruchomości, w której skład wchodzi będąca przedmiotem zwrotu wywłaszczona Działka w latach 60-tych ubiegłego wieku, a spadek po Babci i Dziadku Wnioskodawczyni został nabyty przez Matkę w 1986 r. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawców, sprzedaż przez Nich udziału w Działce nie jest dla Nich źródłem przychodu.

Stanowisko Wnioskodawców znajduje swoje uzasadnienie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, tj.:

·z dnia 11 grudnia 2019 r., nr IBPB-2-2/4511-581/16-6/MM;

·z dnia 22 października 2021 r., nr 0115-KDIT1.4011.584.2021.1.MT;

·z dnia 13 czerwca 2022 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.392.2022.1.SR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Pani ..... (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.