Obowiązki płatnika oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego przy sprzedaży premiowej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.658.2022.3.JŚ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.658.2022.3.JŚ

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego przy sprzedaży premiowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, uzupełniony pismem z 13 września 2022 r. Ponadto, uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 7 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest umożliwianie prowadzenia sklepów spożywczych na zasadach franczyzy. W zakresie swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje umożliwienie swoim klientom i potencjalnym klientom (dalej: Klienci), zbierania tzw. Punktów, których zapis będzie przechowywany elektronicznie w aplikacji mobilnej przeznaczonej do zainstalowania na urządzeniu mobilnym z systemem operacyjnym ... lub .... Wnioskodawca zapewni obsługę technologiczną programu punktowego. Celem wdrożenia programu punktowego, jest promocja sprzedaży asortymentu w sieci sklepów oraz związanie klientów z marką Wnioskodawcy (dalej Program). Istotą i celem Programu jest również zachęcenie klientów do nabywania oferowanych świadczeń poprzez przekazania punktów w ramach sprzedaży premiowej.

Opis funkcjonalności Punktów:

Klient korzystający z aplikacji Wnioskodawcy otrzyma unikalny kod kreskowy wraz z numerem, przypisany do danego Klienta i jego konta w ramach programu punktowego. Klient będzie mógł mieć tylko jeden kod kreskowy z numerem. Kod ten identyfikuje Klienta oraz jego indywidualne konto prowadzone w systemie Wnioskodawcy oraz udostępnione przez aplikację. Na koncie tym zapisywane są informacje o działaniach i aktywnościach Klienta w ramach Programu punktowego.

Punkty można będzie uzyskać w następujący sposób:

1.Zakup Punktów za środki pieniężne (według jednolitego dla wszystkich Klientów cennika, z tym zastrzeżeniem, że Wnioskodawca przewiduje również wprowadzenie okresowych promocji, w ramach których będzie możliwe zakupienie Punktów na korzystniejszych warunkach),

2.Otrzymanie Punktów za zakupy w sklepach będących w sieci franczyzowej Wnioskodawcy (Klient za zakup produktów w określonej ilości lub za zakup w określonej wysokości otrzyma Punkty na swoim koncie, przy czym Wnioskodawca przewiduje również okresowe promocje, polegające na tym, że w takim okresie promocyjnym za zakup określonych towarów lub usług Klient otrzyma większą ilość Punktów niż wynikająca ze standardowych warunków Regulaminu),

3.Otrzymanie Punktów między innymi w ramach bonusów/konkursów/questów (przy czym przez questy Wnioskodawca rozumie określone zadania/wyzwania, których wykonanie przez Klienta wiązać się będzie z otrzymaniem Punktów np. zebranie określonej liczby Punktów w określonym czasie skutkować będzie otrzymaniem dodatkowej ilości Punktów lub grupa osób kupuje określoną ilość produktów razem i otrzymuje Punkty),

4.Uzyskanie Punktów od innego Klienta w ramach aplikacji (inny Klient będzie mógł przekazać nieodpłatnie punkty innemu dowolnemu Klientowi).

Dodatkowo Wnioskodawca planuje w przyszłości umożliwić zakup Punktów swoim kontrahentom lub dostawcom, którzy mogliby je następnie przekazać innym osobom fizycznym jako nagrody we własnych działaniach promocyjnych. Przykładowo, kontrahent taki miałby możliwość zakupienia od Wnioskodawcy określonej puli Punktów, które stanowiłyby następnie nagrodę przyznawaną w konkursie organizowanym przez takiego kontrahenta, zgodnie z regulaminem takiego konkursu określonym przez jego organizatora. Nie będzie w takiej sytuacji możliwe dokonywanie przez nabywców Punktów (kontrahentów lub dostawców) dalszej ich odsprzedaży na rzecz innych podmiotów. Przekazywanie Punktów w powyższym mechanizmie na rzecz osób fizycznych będzie się odbywało za pośrednictwem aplikacji Wnioskodawcy, a ich wykorzystywanie będzie miało miejsce tak jak w przypadku każdego innego uzyskania Punktów. Zwycięzca tego rodzaju nagrody otrzymywałby więc Punkty poprzez ich przypisanie do swojego indywidualnego konta w Aplikacji Wnioskodawcy, a następnie Punkty te mógłby realizować na zasadach ogólnych obowiązujących Klientów.

Punkty mogą być wykorzystywane w następujący sposób:

1.Uprawnienie do otrzymania towaru wyłącznie w zamian za Punkty (poprzez wygenerowany w aplikacji Wnioskodawcy Kupon, bez dodatkowej odpłatności) w sklepie będącym w sieci franczyzowej Wnioskodawcy, z późniejszym odbiorem osobistym,

2.Zakup każdej pozycji asortymentu w sklepie będącym w sieci franczyzowej Wnioskodawcy (z wyłączeniem produktów sensytywnych, jak np. alkohol lub papierosy), po obniżonej cenie,

3.Nabycie asortymentu kwalifikowanego jako usługi elektroniczne (tzw. skórki do gier, dodatki do gier lub gry), oraz bony jednego przeznaczenia (np. doładowania portfeli elektronicznych takich jak ...), przy czym nabycie asortymentu kwalifikowanego jako usługi elektroniczne będzie mogło nastąpić również bezpośrednio u partnera Wnioskodawcy, w ten sposób, że Klient będzie miał możliwość wygenerowania za posiadane przez siebie Punkty kuponu uprawniającego go do dokonania płatności w sklepie partnera Wnioskodawcy lub do nabycia towarów lub usług w sklepie partnera Wnioskodawcy po obniżonej cenie,

4.Wymiana Punktów na kupon rabatowy do wykorzystania u partnera Wnioskodawcy lub na kupon uprawniający do otrzymania towaru u partnera Wnioskodawcy, innego niż asortyment kwalifikowany jako usługi elektroniczne w obniżonej cenie.

Realizacja uprawnień, o których mowa powyżej następuje z wykorzystaniem kuponów na niżej opisanych zasadach.

Klient może wymienić zgromadzone na swoim koncie Punkty na kupony, umożliwiające odbiór określonego towaru (dalej Kupony). Poszczególne Kupony posiadają swoją wartość punktową, widoczną w aplikacji. W celu zamówienia Kuponu Klient wybiera w Aplikacji interesujący go Kupon i potwierdza chęć jego zamówienia w zamian za wymaganą liczbę Punktów. Po potwierdzeniu chęci zamówienia danego Kuponu, z Konta Klienta zostają odliczone Punkty zgodnie z wartością punktową zamówionego Kuponu. Każdy Kupon posiada ograniczony termin ważności. Po upływie terminu ważności Kupon nie może zostać zrealizowany (przepada). Klient może bez podania przyczyny zrezygnować z zamówionego Kuponu za pomocą odpowiedniej funkcji dostępnej w Aplikacji, o ile Kupon ten nie został jeszcze zrealizowany i nie utracił ważności (zwrot Kuponu). Niezwłocznie po zwrocie Kuponu na Konto Klienta przywracane są Punkty wykorzystane na zamówienie tego Kuponu.

Klient będzie również miał możliwość uzyskania Kuponu po obniżonej wartości punktowej (przykładowo za jeden Punkt) w związku z wykonaniem określonych questów (zadań/wyzwań). W przypadku towarów będących towarami z asortymentu partnera lub sklepu prowadzonego przez Wnioskodawcę lub przez podmiot trzeci, który współpracuje z Wnioskodawcą (dalej: Sklep) w ramach umowy współpracy franczyzowej. Ważny Kupon uprawnia do odbioru takiego towaru w Sklepie bez ponoszenia przez Klienta odpłatności. W przypadku nagród innego rodzaju informacja o sposobie realizacji (odbioru) nagród, do których uprawnia taki Kupon, jest zamieszczania w Aplikacji. Przykładowo, w przypadku chęci nabycia przez Klienta w zamian za Punkty asortymentu kwalifikowanego jako usługi elektroniczne (np. skórki do gier, dodatki do gier), Klient będzie miał możliwość wymiany Punktów na Kupon, w ramach którego wygenerowany zostanie unikalny kod, akceptowany bezpośrednio w sklepie internetowym prowadzonym przez określonego partnera Wnioskodawcy sprzedającego tego rodzaju asortyment, uprawniający do określonego rabatu na taki zakup lub do otrzymania od takiego partnera towaru bez dokonywania dodatkowej odpłatności. W celu zrealizowania ważnego Kuponu dotyczącego towaru z asortymentu Sklepu, należy okazać ID do zeskanowania kasjerowi w Sklepie. W przypadku, gdy wśród towarów, które Klient nabywa w Sklepie, znajdzie się towar objęty Kuponem, Klient nie poniesie odpłatności za ten towar, zaś Kupon zostanie automatycznie wykorzystany. W ramach jednej transakcji w Sklepie można wykorzystać wiele Kuponów. Towary wydawane Klientowi w zamian za Kupony w zależności od konkretnego przypadku stanowić mogą własność Sklepu lub własność Wnioskodawcy.

W przypadku chęci zakupu przez Klienta dowolnej pozycji asortymentu w sklepie będącym w sieci franczyzowej Wnioskodawcy (z wyłączeniem produktów sensytywnych, jak np. alkohol lub papierosy), po obniżonej cenie Klient również będzie miał możliwość wygenerowania odpowiedniego Kuponu i okazania jego ID do zeskanowania kasjerowi w Sklepie. Po zeskanowaniu Kuponu odpowiednio naliczony zostanie rabat w określonej w Kuponie wysokości.

Klient zebranych Punktów oraz Kuponów nie będzie mógł wymieniać na środki pieniężne ani u Wnioskodawcy, ani u Jego partnerów - Aplikacja wykorzystywana przez Wnioskodawcę nie będzie dawała takiej możliwości. Obrót taki będzie zabroniony przez regulamin Programu. Nie będzie również możliwy obrót polegający na wymianie Punktów za środki pieniężne pomiędzy Klientami i korzystającymi z Aplikacji i zbierającymi Punkty. Punkty są wykorzystywane jedynie w ramach Aplikacji Wnioskodawcy - żadna inna aplikacja (np. aplikacja partnera), nie będzie przechowywać punktów Klientów. Wykorzystane Punkty, niezależnie od formy ich wykorzystania, nie są przechowywane przez Wnioskodawcę ani Jego partnerów i nie służą dalszemu obrotowi - są usuwane z systemu Wnioskodawcy.

Regulamin Programu określa limit wartości Punktów, które możliwe są do uzyskania przez Klienta za zakupy w sklepach uczestniczących w Programie w ten sposób, że nie jest możliwe jednorazowe przyznanie Klientowi Punktów, których wartość przekraczałaby kwotę 2000 zł. Wnioskodawca nie będzie również przyznawał Punktów o wartości przekraczającej jednorazowo kwotę 2000 złotych za wykonane przez Klienta questy lub w ramach bonusów/konkursów.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca będzie organizatorem sprzedaży premiowej opisanej we wniosku (nie będzie więc wyłącznie podmiotem, który technicznie będzie się zajmował obsługą Programu).

Wnioskodawca będzie ponosił ciężar ekonomiczny (finansowy) uczestnictwa w programie punktowym opisanym we wniosku.

Uczestnikiem Programu punktowego opisanego we wniosku mogą być wyłącznie osoby fizyczne, co wynika z Regulaminu Programu. Mogą to być zarówno osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, jak i osoby, które nie prowadzą takiej działalności. Osoby prawne nie mogą uczestniczyć w Programie - będą mogły dokonywać zakupu Punktów od (…) w celu przekazania ich innym podmiotom, np. własnym kontrahentom w ramach nagród w konkursach (jak zostało to wskazane we wniosku) - jednak Uczestnikiem Programu wykorzystującym Punkty na nabycie towarów lub usług może być wyłącznie osoba fizyczna.

Realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż Punktów będzie opodatkowana w Polsce.

Nie jest możliwe wskazanie jednej stawki podatku od towarów i usług, którą miałaby być opodatkowana sprzedaż realizowana w zamian za Punkty. Każdy Uczestnik dopiero po nabyciu Punktów podejmuje decyzje, na co zamierza je przeznaczyć i w jaki sposób je wykorzysta. Jak wskazywał Wnioskodawca, w jego ocenie dopiero w momencie faktycznego wykorzystania Punktów powstanie obowiązek podatkowy, a tym samym wówczas możliwe będzie określenie właściwej stawki podatku - w zależności od towaru lub usługi, którą nabędzie Uczestnik w zamian za posiadane przez siebie Punkty zastosowanie mogą znaleźć stawki 0%, 5%, 8% lub 23%.

Sprzedawane Punkty będą miały określoną wartość kwotową.

Państwem, w który opodatkowana będzie sprzedaż dokonywana w związku z wykorzystaniem Punktów będzie Polska. Nie jest jednocześnie możliwe wskazanie konkretnych punktów sprzedaży, ponieważ wykorzystanie (realizacja) Punktów przez Uczestnika na zakup usług lub towarów będzie mogło nastąpić w dowolnym sklepie należącym do sieci franczyzowej Wnioskodawcy lub u partnerów Wnioskodawcy, za pośrednictwem przyjętych przez nich kanałów dystrybucji.

Wnioskodawca przewiduje również dokonywanie sprzedaży Punktów na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych i nie planuje w tym względzie ograniczać kręgu podmiotów, które będą miały taką możliwość.

Nabywcy Punktów będą mieli możliwość nabycia w zamian za Punkty towarów lub usług, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jak zostało to wskazane w uzasadnieniu złożonego wniosku, nabycie tego rodzaju towarów/usług w ramach wymiany Kuponów wygenerowanych w Aplikacji za posiadane przez Klientów Punkty będzie podlegało ewidencji na kasie rejestrującej w danym sklepie, w którym dojdzie do takiego nabycia.

Zapłata za Punkty będzie dokonywana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikało, jakiej dokładnie czynności taka zapłata dotyczyła.

Wnioskodawca w chwili obecnej przewiduje, że zakup Punktów będzie odbywał się za pośrednictwem Aplikacji, a więc zapłata za Punkty będzie dokonywana wyłącznie poprzez internetowe systemy płatności na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wyklucza jednak w przyszłości możliwości zakupu Punktów w sklepach stacjonarnych należących do Jego sieci franczyzowej - wówczas możliwa byłaby zapłata za zakupione Punkty w formie gotówki lub karty płatniczej.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

  1. Czy uzyskanie Punktów przez klienta za zakupy lub w ramach bonusów/questów będzie stanowiło dla Klienta przychód w rozumieniu PIT, w odniesieniu do którego na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne, jeśli wartość Punktów jednorazowo otrzymanych z powyższych tytułów nie będzie przekraczała 2000 zł?
  2. Czy wartość towarów lub świadczonych usług przekazywanych w zamian za Punkty lub Kupony (niezależnie od sposobu nabycia Punktów przez klienta) będzie stanowiła dla klienta przychód w rozumieniu PIT, w odniesieniu do którego na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne, jeżeli jednorazowa wartość otrzymanego towaru, świadczonej usługi lub rabatu nie będzie przekraczała 2000 zł?
  3. Czy uzyskanie Punktów przez klienta w wyniku nieodpłatnego przekazania od innego Klienta będzie powodowało po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązków płatnika lub obowiązków informacyjnych?
  4. Czy przychód Wnioskodawcy z tytułu nabycia Punktów przez klienta (w tym dostawcę lub kontrahenta) za środki pieniężne należy zaklasyfikować do tzw. przychodów z pozostałych źródeł?
  5. Czy sprzedaż Punktów przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, dostawcy lub kontrahenta będzie stanowiła w rozumieniu VAT emisję bonu różnego przeznaczenia (MPV) i w związku z powyższym nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu VAT?
  6. Czy sprzedaż Punktów przez Wnioskodawcę na rzecz klienta będzie podlegała rejestracji na kasie rejestrującej?

7.      Czy przekazanie towarów przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Punktów nabytych przez Klienta za środki pieniężne (ze względów technicznych przy użyciu wygenerowanych za Punkty Kuponów) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekazanie Klientom Punktów w związku ze sprzedażą premiową (w tym w ramach bonusów, konkursów lub questów) będzie stanowiło dla Klienta przychód na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm., dalej: ustawa o PIT). Punkty przyznawane Klientom będą posiadały określoną wartość pieniężną wyrażoną w złotych. Wynika to z faktu, że drugim sposobem ich nabycia będzie ich zakup za środki pieniężne przez Klientów.

W ocenie Wnioskodawcy, Punkty przyznawane nieodpłatnie Klientom w ramach Programu będą stanowiły nagrodę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, która będzie wolna od podatku dochodowego, o ile wartość nominalna Punktów nie przekroczy wskazanego w tym przepisie limitu. Późniejsza realizacja Punktów, polegająca na wygenerowaniu określonego, wybranego przez Klienta w Aplikacji Kuponu i jego realizacji w Sklepie będzie miała charakter wtórny i nie spowoduje ponownego powstania przychodu po stronie Klienta.

Punkty te Klient może w wybranym przez siebie momencie wykorzystać poprzez wygenerowanie i zrealizowanie Kuponu. Skorzystanie z Kuponu stanowi więc po stronie Klienta jedynie realizację przysługującego mu uprawnienia, które uzyskał w zamian za uzyskane wcześniej Punkty. Świadczy o tym także okoliczność, że Wnioskodawca przewiduje możliwość zrezygnowania z niewykorzystanego Kuponu na zasadach przewidzianych Regulaminem, co skutkuje przywróceniem Klientowi Punktów.

Należy także tutaj przytoczyć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 lipca 2019 r. (sygn. II FSK 2478/17), zgodnie z którym realizacja przez klienta „kuponu rabatowego” otrzymanego w ramach promocji od podmiotu prowadzącego internetową platformę handlową, uprawniającego go do zakupu za pośrednictwem tej platformy w przyszłości dowolnego produktu po obniżonej cenie, nie stanowi dla niego przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 oraz art. 14 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

W ocenie Wnioskodawcy, wnioski płynące z powyższego orzeczenia znajdują również odniesienie do niniejszego stanu faktycznego, w szczególności w związku z możliwością wymiany Punktów również na Kupony uprawniające do nabycia towaru przez Klienta po obniżonej cenie i uzasadniają uznanie, że powstanie przychodu po stronie Klienta powinno być badane na moment otrzymania Punktów, bez względu na sposób ich późniejszego wykorzystania.

Otrzymanie Punktów przez Klienta w ramach bonusów, konkursów lub questów nie generuje jednocześnie obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy, a tym samym także obowiązków informacyjnych. Obowiązki płatników w odniesieniu do Klientów określa ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Na wstępie wskazać należy, że Wnioskodawca nie powinien rozpoznać obowiązków płatnika zgodnie z art. 31 ustawy o PIT, gdyż Klienci nie osiągną potencjalnego przychodu ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy względem Wnioskodawcy.

Uzyskane w ramach Programu przez Klientów Punkty (oprócz Punktów uzyskanych w ramach bezpośredniej sprzedaży), zakwalifikować należy jako nagrodę w systemie sprzedaży premiowej. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 68 ustawy o PIT, jeżeli jednorazowa wartość takich wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł, to są one wolne od podatku dochodowego. Przedmiotowe zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Biorąc pod uwagę powyższe, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, Wnioskodawca nie będzie obowiązany wypełnienia obowiązków płatnika, o ile wartość nagród wynikających ze sprzedaży premiowej nie przekroczy 2000 zł - przy czym Regulamin dotyczący Punktów przewiduje, że nie będzie możliwe jednorazowe przyznanie Punktów o wartości przekraczającej tę kwotę. Bez znaczenia będzie tutaj jednocześnie okoliczność, czy Klient będzie pozostawał z Wnioskodawcą w stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnym. Zgodnie bowiem ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji Dyrektora KIS z 23 kwietnia 2019 r. (0113- KDIPT2-3.4011.138.2019.1.PR):Odnosząc się do kwestii zastosowania zwolnienia przedmiotowego i pobrania podatku w odniesieniu do klientów niebędących pracownikami banku oraz klientów będących jednocześnie pracownikami banku w części dotyczącej organizowanych przez Wnioskodawcę sprzedażach premiowych stwierdzić należy, że wypełniają one przesłanki definicji sprzedaży premiowej, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego wartość nagród przyznanych Klientom niebędących pracownikami banku, jak i Klientom będących jednocześnie pracownikami banku, z tytułu sprzedaży premiowej stanowić będzie dla tych osób na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość nagrody przyznanej przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży premiowej nie przekroczy kwoty 2000 zł. W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako na płatniku, nie będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ww. art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Wnioskodawca nie będzie również obowiązany do wypełnienia obowiązków płatnika w sytuacji, gdy Klient osiągnie wskazany przychód w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności - Klient taki samodzielnie rozlicza wówczas podatek dochodowy wynikający z przychodów z działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca będzie obowiązany do wypełnienia obowiązków płatnika jedynie w sytuacji, gdy wartość nagród przekazywanych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (a więc w niniejszym stanie faktycznym wartość Punktów), wynikających ze sprzedaży premiowej przekroczy kwotę 2000 zł.

Ad 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wartość towarów przekazywanych w zamian za Punkty, przy wykorzystaniu wygenerowanych ze względów technicznych Kuponów (niezależnie od sposobu nabycia Punktów przez Klienta) nie będzie stanowiła dla Klienta przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, w odniesieniu do którego na Wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne.

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku otrzymywania przez Klienta Punktów w ramach nagród związanych ze sprzedażą premiową w ramach Programu, przychodem po stronie Klienta jest wartość Punktów otrzymanych przez Klienta i to na moment otrzymania tych Punktów należy badać, czy dany przychód jest opodatkowany czy zwolniony z opodatkowania ze względu na nieprzekroczenie limitu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o CIT (winno być ustawy o PIT). Należy podkreślić, że w opisanym stanie faktycznym to Punkty są nagrodą, stanowiąc w istocie substytut pieniądza, a sposób i termin ich wykorzystania pozostaje bez znaczenia dla określeniu obowiązku podatkowego. Z perspektywy momentu ewentualnego powstania obowiązku podatkowego istotne jest to, że z momentem otrzymania Punktów Klient ma możliwość wygenerowania Kuponu i jego realizacji (w postaci otrzymania określonych towarów w obniżonej cenie, uzyskania rabatów, lub otrzymania towarów wyłącznie w zamian za płatność Punktami, przy technicznym wykorzystaniu wygenerowanego w Aplikacji Kuponu). Zatem już w momencie uzyskania Punktów, po stronie Klienta powstaje przychód i to wartość nominalną przyznanych danemu Klientowi Punktów należy brać pod uwagę jako Jednorazową wartość nagród (świadczeń)” przy ocenie, czy przyznana Klientowi nagroda spełnia warunki dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o CIT (winno być ustawy o PIT).

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 maja 2015 r. (nr IPPB2/4511-285/15-2/MK1), w której organ uznał tożsame stanowisko za prawidłowe, w tym zgodził się z argumentacją, że: Zdaniem Spółki, zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 i 68a ustawy o PIT pojęcie „jednorazowa wartość nagród (świadczeń)” należy rozumieć jako wartość nominalną przyznanej przez Spółkę nagrody (karty paliwowej, punktów lojalnościowych). Przyznane nagrody (świadczenia) są bowiem wynikiem konkretnych wydarzeń - wygranych w konkursach bądź działań związanych z promocją i reklamą spółki. Przyjęcie odwrotnego założenia, tj. że za jednorazową nagrodę bądź świadczenie należy uznać wartość pojedynczego wydania nagród wypaczałoby charakter tych świadczeń oraz prowadziłoby de facto do unikania opodatkowania po stronie otrzymującego nagrodę (świadczenie).

Zdaniem Spółki dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako jednorazową wartość nagrody (świadczenia) wskazaną w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68, 68a ustawy o PIT, należy rozumieć każdą odrębnie wygraną nagrodę. Powyższe oznacza, że sama późniejsza realizacja nagród (poprzez wydanie paliwa bądź wydanie towarów lub usług w zamian za punkty lojalnościowe) nie może być rozpoznawana jako nieodpłatne świadczenie, którego jednorazowa wartość determinuje opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w trybie art. 21 ust. 1 pkt 68, 68a ustawy o PIT”.

Mając na uwadze stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę odnośnie pytania nr 1, wartość towarów wydanych w zamian za Kupony (Punkty) lub wartość udzielonych rabatów pozostawać będzie bez znaczenia dla określenia, czy w danym przypadku przysługuje zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Nagrodą dla Klienta, która jest przekazywana przez Wnioskodawcę w związku ze sprzedażą premiową w zamian za określone działania podejmowane przez Klienta, są przyznawane mu na indywidualnym Koncie Klienta Punkty. To ich wartość nominalna powinna zatem być punktem odniesienia dla oceny, czy przekroczony został określony w ww. przepisie limit 2000 złotych jednorazowej nagrody, powyżej którego po stronie Klienta powstałby przychód, a Wnioskodawca miałby obowiązki płatnika.

Późniejsze zrealizowanie Kuponu nie będzie skutkowało powstaniem przychodu po stronie Klienta, niezależnie od tego czy otrzyma towar lub usługę bez dokonywania dodatkowej płatności czy z częściowym rabatem oraz niezależnie od tego, czy Punkty otrzymane zostaną bezpośrednio w związku ze sprzedażą premiową prowadzoną przez Wnioskodawcę, zostaną przez Klienta zakupione czy też Klient otrzyma je w związku z wygraną w konkursie organizowanym przez kontrahenta Wnioskodawcy, w którym stanowić będą nagrodę.

Ad 3

 Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, Wnioskodawca zamierza umożliwić Klientom dokonywanie transferu pomiędzy sobą posiadanych Punktów. W ocenie Wnioskodawcy, tego rodzaju transakcje nie będą jednak skutkowały powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązków płatnika oraz obowiązków informacyjnych. Dokonanie przedmiotowego transferu będzie odbywało się za pośrednictwem Aplikacji dostarczanej Klientom przez Wnioskodawcę, jednak Wnioskodawca nie będzie stroną tego rodzaju transakcji. Punkty, zarejestrowane na Koncie Klienta będą własnością takiego Klienta, który ma prawo nimi dysponować w ramach możliwości przyznanych przez Regulamin. Z tego też względu jakiekolwiek przekazywanie Punktów pomiędzy Klientami, kwalifikowane jako nieodpłatne świadczenie czy też jako darowizna, nie będzie wiązało się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy ww. obowiązków.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy, tj.:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z ww. przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Za przychody należy natomiast uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Sposób ustalenia wartości świadczeń określa art. 11 ust. 2 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W myśl art. 11 ust. 2a ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Uczestnikiem Programu punktowego opisanego we wniosku mogą być wyłącznie osoby fizyczne, co wynika z Regulaminu Programu. Mogą to być zarówno osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, jak i osoby, które nie prowadzą takiej działalności.   

Zgodnie z powyższym wskazać należy, że stosownie do treści art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw.  z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Zatem nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanego przez Państwa programu punktowego – jeżeli osoby te uczestniczą w programie (sprzedaży premiowej) w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania przekazanych przez Państwa nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania).

Zgodnie bowiem z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

-obliczenie,

-pobranie,

-wpłacenie

podatku, zaliczki.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie natomiast z art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową.

Ustawa przewiduje przy tym dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

·tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

·obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

·określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

·określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji: udzielający świadczenia (płatnik) – uzyskujący świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest „zlecane”, „organizowane” przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

Żaden z przepisów nie nakłada jednak na dany podmiot obowiązków płatnika w stosunku do przychodów uzyskiwanych od tego podmiotu przez podatników z prowadzonej przez tychże podatników działalności gospodarczej.

Co więcej, ustawodawca wskazał wprost w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że:

Płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

W przypadku zatem podatników prowadzących działalność gospodarczą, fakt czy przychód powstanie, czy nie, pozostaje bowiem bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie w zakresie obowiązków płatnika (Spółki), jeśli ewentualny przychód powstanie i tak powinien zostać zakwalifikowany do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem do przychodów, co do których obowiązki płatnika nie mają zastosowania.

Przepisy dotyczące obowiązków płatnika – stanowiące wyłom od zasady samoopodatkowania – nie dotyczą przychodów ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Podsumowując, Spółka, jako płatnik nie będzie zobowiązana do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu przekazanych nagród osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy biorą udział w programie punktowym w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, i w konsekwencji nie będzie zobowiązana z tego tytułu do przygotowania i wysłania jakichkolwiek deklaracji, formularzy lub innych informacji dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych.

Skoro zatem w tym zakresie nie ciążą na Państwu obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, to kwestia sposobu rozliczenia ewentualnego przychodu z tego tytułu stanowi indywidualną sprawę osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy otrzymują od Państwa punkty w programie punktowym dokonują w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.

W złożonym wniosku powzięli Państwo wątpliwość, czy w związku z uzyskaniem Punktów przez klienta (osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej) za zakupy lub w ramach bonusów/questów będzie stanowiło dla Klienta przychód w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych, w odniesieniu, do którego na Państwu będą ciążyły obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne, jeśli wartość Punktów jednorazowo otrzymanych z powyższych tytułów nie będzie przekraczała 2000 zł.

Odnosząc się do tych wątpliwości należy w pierwszej kolejności wskazać, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnia do czego może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:

·nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową towarów lub usług,

·jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 2.000 zł,

·nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „sprzedaż premiowa”.

Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia. Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym.

Z definicji słownikowej internetowego wielkiego słownika języka polskiego (http://www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy.”

Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

W myśl art. 535 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego premia to: „dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy”; „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Zgodnie z art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić.

W myśl art. 353 § 2 ustawy Kodeks cywilny:

Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

„Sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii. Z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru lub usługi. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Zatem można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowy program punktowy organizowany przez Państwa spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Podstawowym celem wdrożenia programu punktowego jest promocja sprzedaży asortymentu w sieci sklepów oraz związanie klientów z Państwa marką. Istotą i celem programu punktowego opisanego we wniosku jest również zachęcenie klientów do nabywania oferowanych świadczeń poprzez przekazywanie punktów w ramach sprzedaży premiowej. Przyznawanie uczestnikowi punktów jest zatem ściśle powiązane ze sprzedażą, bowiem wystąpienie sprzedaży jest warunkiem przyznania uczestnikowi punktów za które może otrzymać kupony na zakup towarów. Co więcej, przyznawane punkty mają charakter gwarantowany – każdy uczestnik programu (Klient), który osiągnie zakładaną w regulaminie wielkość transakcji z użyciem kart płatniczych otrzyma od Państwa nagrodę.

Tym samym do dochodów z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową będzie miał zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także – jeżeli zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia – przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

W myśl art. 30 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Art. 41 ust. 4 omawianej ustawy wskazuje, że:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29,  art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 42 ust. 1a ww. ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Powyższy przepis reguluje w Państwa przypadku obowiązek ewentualnego przesłania do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR.

W Państwa sprawie program punktowy będzie stanowił sprzedaż premiową. Zatem wartość towarów oraz świadczonych usług przekazywanych w zamian za punkty lub kupony będzie stanowić nagrodę związaną ze sprzedaż premiową, których wartość podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 2 000 zł.

W przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy kwotę 2 000 zł, to od całości kwoty będą Państwo zobowiązani do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W opisanej przez Państwa sprawie – w sytuacji gdy beneficjentami nagród będą pozostali uczestnicy programu będący osobami fizycznymi (tj. osoby fizyczne, które uczestniczą w programie punktowym nie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą), zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przekazanych nagród.

Zatem Państwo – jako płatnik, zwolnieni będziecie z obowiązku naliczenia, pobrania i przekazania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przyznanych nagród, jak również przesłania do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR.

W analizowanej sprawie przewidują Państwo dokonywanie sprzedaży Punktów na rzecz zarówno osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, jak i osób, które nie prowadzą takiej działalności i rolników ryczałtowych. Nie planują Państwo w tym względzie ograniczać kręgu podmiotów, które będą miały taką możliwość.

Wobec powyższego, jeżeli jednorazowa wartość nagrody wydanej uczestnikowi nie przekroczy kwoty 2 000 zł, oraz nagrody otrzymywane są przez uczestników - osoby fizyczne, które nie nabywały punktów w związku z prowadzoną przez nich pozarolniczą działalnością gospodarczą to korzysta ona ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Określenia czy otrzymana przez uczestnika nagroda korzysta ze zwolnienia z opodatkowania należy odnieść do wartości tej nagrody w momencie jej postawienia do dyspozycji uczestnika, zatem w przedmiotowej sprawie będzie to, wartość wydanej nagrody rzeczowej, ustalona zgodnie z brzmieniem wyżej zacytowanego art. 11 ust. 2 lub 2a ustawy.

Jeżeli ustalona w powyższy sposób wartość uzyskanej przez uczestnika pojedynczej nagrody przekroczy kwotę 2 000 zł, wówczas będzie ciążył na Państwu obowiązek obliczenia i poboru podatku określony w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto powzięliście Państwo wątpliwość, czy otrzymana przez uczestnika nagroda korzysta ze zwolnienia określonego w wyżej zacytowanym art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak już wskazano wcześniej, stosownie do brzmienia tego przepisu, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:

·nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,

·jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł,

·nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

W analizowanej sprawie jak już wyjaśniono wyżej nagrody są wydawane przez Państwa pozostałym osobom fizycznym w związku ze sprzedażą premiową, zatem nagrody nie są otrzymywane przez uczestników w związku z prowadzoną przez nich pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego, jeżeli jednorazowa wartość nagrody wydanej uczestnikowi nie przekroczy kwoty 2 000 zł, to korzysta ona ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Określenie czy otrzymana przez uczestnika nagroda korzysta ze zwolnienia z opodatkowania należy odnieść do wartości tej nagrody w momencie jej postawienia do dyspozycji uczestnika, zatem wartości wydanej nagrody rzeczowej w tym nagrody – wyjazdu, tzw. przeżyciowego, ustalonej zgodnie z brzmieniem wyżej zacytowanego art. 11 ust. 2 lub 2a ustawy.

Jeżeli ustalona w powyższy sposób wartość uzyskanej przez uczestnika pojedynczej nagrody przekroczy kwotę 2 000 zł, wówczas będzie ciążył na Państwu obowiązek obliczenia i poboru podatku określony w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, wątpliwości Państwa budzi kwestia zawarta w trzecim pytaniu, tj. czy ciążą na Państwu obowiązki płatnika w sytuacji gdy klient uzyskuje punkty w wyniku nieodpłatnego przekazania od innego klienta.

Jak już wcześniej wskazano zauważyć należy, że podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji: udzielający świadczenia (płatnik) – uzyskujący świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest „zlecane”, „organizowane” przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

W przedmiotowej sprawie w sytuacji uzyskania punktów przez klienta w wyniku nieodpłatnego przekazania od innego klienta nie będą Państwo występować w roli płatnika i nie będziecie zobowiązani do poboru z tego tytułu zaliczki na podatek.

Skoro Państwo nie są podmiotem dokonującym opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazywania punktów przez klienta do innego klienta w ramach aplikacji, po Państwa stronie nie powstaną obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, Państwa stanowisko w całości uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie oceny Państwa stanowiska w podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.    

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).