Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.304.2022.3.RK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 3 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.304.2022.3.RK

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 31 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 31 marca 2022 r. (data wpływu 20 maja 2022 r.) oraz pismem z 30 maja 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca pełni stanowisko Prezesa Zarządu w Spółce Kapitałowej. W ramach powołania do Zarządu, Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

Reprezentowanie spółki zgodnie z zasadami zawartymi w Kodeksie Spółek Handlowych;

Uczestnictwo w posiedzeniach Zarządu;

Wykonywanie zadań w kierunku dążenia do maksymalizacji zysków spółki, kształtowanie strategii spółki i podejmowanie decyzji odnośnie jej realizacji;

Opracowywanie procedur wewnętrznych w firmie;

Podpisywanie umów w imieniu spółki z kontrahentami, pracownikami i innymi osobami trzecimi;

Reprezentowanie Spółki przy Aktach notarialnych dotyczących zakupu nieruchomości na rzecz Spółki lub innych czynności notarialnych;

Reprezentowanie Spółki na spotkaniach branżowych, branie udziału w pracach stowarzyszeń branżowych;

Składanie zeznań lub niezbędnych wyjaśnień w toku postępowań administracyjnych/postępowań sądowych/kontroli organów administracji publicznej;

Ponoszenie odpowiedzialności subsydiarnej za zobowiązania Spółki na zasadach wskazanych w art. 299 Kodeksu Spółek Handlowych.

Wnioskodawca pełni funkcję prezesa zarządu odpłatnie, otrzymując stałe wynagrodzenie miesięczne. Wnioskodawca nie zawierał w związku z powołaniem dodatkowych umów tj. umowa o pracę czy kontrakt menadżerski. Wnioskodawca pełni funkcję prezesa zarządu jedynie na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników powołującej go na to stanowisko. W uchwale wskazane jest należne Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu wykonywania czynności prezesa zarządu Spółki, które stanowi samoistną podstawę jego wypłaty.

Dodatkowo, Wnioskodawca prowadzi począwszy od 1 czerwca 2005 roku, pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie przedstawicielstwa handlowego, w szczególności w zakresie procesów handlowych. Przeważająca działalność gospodarcza (zgodnie z wpisem w CEIDG) zaklasyfikowana została pod kodem PKD - 46.12.Z - działalność agentów zajmujących się sprzedażą paliw, rud, metali i chemikaliów przemysłowych. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę o świadczenie usług przedstawicielstwa handlowego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ze Spółką, w której pełni stanowisko Prezesa Zarządu. Umowa zostanie zawarta pomiędzy Wnioskodawcą jako Usługodawcą a Spółką Kapitałową jako Usługobiorcą.

Zgodnie z ww. Umową, Usługodawca podejmie się świadczenia usług o charakterze pośrednictwa i przedstawicielstwa handlowego, obejmującego obrót wyrobami znajdującymi się w asortymencie Usługobiorcy po stronie zakupu oraz po stronie sprzedaży. Przedmiotem usług będzie w szczególności:

Pozyskiwanie informacji z rynku stali oraz prętów zbrojeniowych, jak również elementów zbrojarskich zarówno po stronie sprzedażowej o potencjalnych nowych kontrahentach lub możliwościach zwiększenia obrotu z dotychczasowymi kontrahentami - tj. nowych inwestycjach dotychczasowych kontrahentów w ramach których kontrahenci mogliby nabywać od Spółki stal lub elementy zbrojarskie;

Tworzenie prognoz zmian cen na rynku stali oraz prętów zbrojeniowych, jak również elementów zbrojarskich zarówno po stronie zakupowej jak i sprzedażowej oraz udział w opracowywaniu cenników dla poszczególnych kontrahentów;

Negocjowanie warunków zakupu stali z dostawcami zaopatrującymi Usługobiorcę, jak również prowadzenie rozmów z potencjalnymi nowymi dostawcami;

Negocjowanie warunków sprzedaży stali oraz elementów zbrojarskich z nabywcami, jak również prowadzenie rozmów z potencjalnymi nowymi odbiorcami, a następnie utrzymywanie relacji i udział w obsłudze pozyskanych kontrahentów/kontraktów.

Zgodnie z umową, poza wynagrodzeniem bazowym, Usługodawcy przysługiwać będzie wynagrodzenie dodatkowe uzależnione od wyników prowadzonych działań handlowych. Miernikiem skuteczności działań Usługodawcy będzie osiągana przez Usługobiorcę marża na klientach przy których pozyskaniu lub obsłudze handlowej uczestniczył Usługodawca. Nadto, wynagrodzenie dodatkowe będzie uzależnione od poziomu wynegocjowanych na skutek działań Usługodawcy cen zakupu stali przez Usługobiorcę.

Wnioskodawca w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług ponosił będzie odpowiedzialność wobec Usługobiorcy za = wykonywanie zleconych czynności, na zasadach wskazanych w Kodeksie Cywilnym. Dodatkowo także zgodnie z Umową, Usługodawca ma prawo do wykonywania czynności wynikających z umowy w ustalonych przez siebie godzinach pod warunkiem, iż tak ustalony czas wykonywania świadczenia zagwarantuje osiągnięcie wynikających z niniejszej umowy zobowiązań wobec Usługobiorcy, a także za pisemną zgodą Usługobiorcy, Usługodawca może zlecić wykonanie usługi podwykonawcom. Usługodawca odpowiadać będzie także za działania podwykonawcy jak za swoje własne działania. Wnioskodawca ponosi także pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i nie wykonuje umowy o świadczenie usług doradczych pod jakimkolwiek kierownictwem innych osób.

Wnioskodawca dokonał zawiadomienia o wyborze formy opodatkowania, w przewidzianej formie i terminie, wybierając opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na rok 2022.

Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, iż przychody podatkowe z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro.

Nie prowadził on w poprzednim roku podatkowym oraz nie będzie prowadził w bieżącym roku podatkowym działalności gospodarczej w formie spółki.

Nie zachodzą także w stosunku do Wnioskodawcy oraz jego działalności gospodarczej, ani nie będą zachodzić bieżącym roku okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalność Wnioskodawcy nie stanowi także wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, iż czynności wykonywane w ramach pełnienia funkcji prezesa zarządu oraz w ramach świadczenia usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tak jak zostało wskazane powyżej, będą rozbieżne.

Wnioskodawca, w związku ze świadczeniem usług przedstawicielstwa handlowego, opisanych szczegółowo powyżej, które zdaniem wnioskodawcy objęte są następującymi grupowaniem PKWiU tj. 46.12.12 Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej metali i rud metali w formach podstawowych, zamierza opodatkować osiągane przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15 %.

Mając na uwadze powyższe, w ramach niniejszego wniosku, Wnioskodawca zwraca się o interpretację dotyczącą sytuacji, gdy w przyszłości zawrze umowę na świadczenie usług zgodnie z przedstawioną wyżej umową o świadczenie usług handlowych w ramach działalności gospodarczej i jednocześnie zajmując stanowisko prezesa zarządu Spółki. W konsekwencji także, w zakresie możliwości stosowania w odniesieniu do usług wykonywanych w ramach działalności gospodarczej, opodatkowania przychodów z tego źródła ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15 %.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

W roku poprzedzającym rok podatkowy 2022, Wnioskodawca korzystał z opodatkowania podatkiem liniowym .

Wnioskodawca złożył oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowemu o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów z dniem 11 lutego 2022 roku.

Wnioskodawca nie jest powiązany kapitałowo ze Spółką, w której pełni funkcję prezesa zarządu.

Poza wskazanymi dochodami, Wnioskodawca uzyskuje jedynie dochody z najmu prywatnego. Nie osiąga dochodów z umowy o pracę czy też innych źródeł poza wymienionymi we wniosku.

Finalna decyzja w zakresie wyboru, podpisania umowy, jej wykonywania i rozwiązywania umów dla kluczowych klientów podejmowana jest w porozumieniu ze Zgromadzeniem Wspólników Spółki.

Zawierana umowa nie będzie miała charakteru umowy o zarządzenie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego czy też umowy o podobnym charakterze.

W piśmie z 30 maja 2022 r. Wnioskodawca wskazał, że w zakresie przedstawionych we wniosku wątpliwości zgłoszonych w pytaniu nr 3, omyłkowo znalazło się wskazanie o świadczeniu usług doradczych zamiast usług przedstawicielstwa handlowego.

W związku z powyższym, Wnioskodawca przeformułował pytanie nr 3 następująco:

„Czy świadcząc usługi przedstawicielstwa handlowego zgodnie z umową w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, opisane w stanie faktycznym, sklasyfikowane wg PKWIU pod symbolem 46.12.12, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%?”

W odniesieniu do tak przeformułowanego pytania (w odniesieniu do usług przedstawicielstwa handlowego), Wnioskodawca przedstawił właściwy kod PKWiU oraz własne stanowisko w zakresie oceny zdarzenia przyszłego.

W związku z przeformułowaniem pytania, pozostałe zapytania tut. Organu przedstawionego w piśmie należy uznać za bezprzedmiotowe.

Pytania

1.Czy wynagrodzenie otrzymywane z tytułu świadczenia usług przedstawicielstwa handlowego w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, na rzecz spółki której Wnioskodawca jest Prezesem Zarządu, w przedstawionym stanie faktycznym na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, może być kwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej?

2.Czy świadcząc usługi przedstawicielstwa handlowego zgodnie z umową w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, opisane w stanie faktycznym, sklasyfikowane wg PKWIU pod symbolem 46.12.12, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%?

3.Czy świadcząc usługi przedstawicielstwa handlowego zgodnie z umową w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, opisane w stanie faktycznym, sklasyfikowane wg PKWIU pod symbolem 46.12.12, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%?

W związku z przeformułowaniem przez Wnioskodawcę pytania nr 3, pytanie nr 2 i 3 otrzymały tożsame brzmienie.

Pana stanowisko w sprawie

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) wyróżnia odrębnie źródła przychodów jakimi są działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie 5a pkt 6 ustawy o PIT wskazano, że przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Odnosząc powyższą definicję na grunt niniejszej sprawy, należy wskazać, iż Wnioskodawca prowadzi działalność usługową oraz prowadzona jest ona we własnym imieniu. Dodatkowo czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie mają charakteru incydentalnego, w związku z czym prowadzona działalność ma charakter ciągły.

Wnioskodawca podejmuje czynności charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu, wskazujące na zorganizowanie prowadzonej działalności. Działalność nastawiona jest także na osiągnięcie zysku przez co zrealizowany jest cel zarobkowy prowadzonej działalności. Wnioskodawca pragnie także wskazać, iż nie mają zastosowania przesłanki negatywne, decydujące o wyłączeniu określonej działalności z zakresu pozarolniczej działalności gospodarczej, gdyż Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec spółki oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie Umowy o świadczenie usług doradczych, nie wykonuje Umowy o świadczenie usług przedstawicielstwa handlowego pod jakimkolwiek kierownictwem, a także ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podkreślenia wymaga także fakt, iż zakres czynności wykonywanych w ramach świadczenia usług przedstawicielstwa handlowego a wykonywanych w ramach powołania do zarządu Spółki jest rozbieżny.

Zakres usług przedstawicielstwa handlowego nie pokrywa się z czynnościami prezesa zarządu, a dodatkowo odnosi się wyłącznie do przedstawicielstwa w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym, odrębnym od czynności wykonywanych jako prezes zarządu.

Mając na względzie, że zakres czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej (usług przedstawicielstwa handlowego) jest całkowicie odmienny od zakresu czynności świadczonych na rzecz spółki jako prezes zarządu, czynności wykonywane w ramach usług przedstawicielstwa handlowego, a w konsekwencji przychody osiągane z tego tytułu należy uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT. Na marginesie zauważyć należy także, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie nastąpi zlecenie Wnioskodawcy zarządzania przedsiębiorstwem, a usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter ściśle handlowy.

Przedstawionych szczegółowo usług przedstawicielstwa handlowego, świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie sposób zakwalifikować jako świadczonych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. W związku z czym nie może być mowy aby wynagrodzenie otrzymywane z tytułu usług przedstawicielstwa handlowego stanowiło przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Powyższe stanowisko potwierdza także szereg interpretacji indywidualnych wydawanych w podobnych stanach faktycznych, wypracowując tym samym utrwaloną praktykę interpretacyjną Organów KAS w tym przedmiocie. W związku z czym powołać się należy m.in. na następujące interpretacje indywidualne:

Interpretacja Indywidualna Dyrektora KIS z dnia 23 września 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.620.2021.1.ID „Wobec powyższego nie zachodzi przesłanka wyłączenia przychodów ze świadczenia usług w ramach zawartych przez Członków Zarządu umów ze Spółką ze źródła przychodów działalność gospodarcza na podstawie art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług przez Członków Zarządu na rzecz Spółki na podstawie opisanych umów o współpracę nie może być zaliczone do źródła przychodu działalność wykonywana osobiście również na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podsumowując, Członkowie Zarządu świadczą usługi na rzecz Spółki na podstawie umów o współpracę w ww. zakresach, z których przychody zaliczają do źródła działalność gospodarcza na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, przychody uzyskiwane przez Członków Zarządu z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki na podstawie opisanych wyżej umów o współpracę (zawieranych w ramach prowadzonych przez Nich działalności gospodarczych), mogą być opodatkowane przez Członków Zarządu tzw. „podatkiem liniowym” na podstawie art. 30c w  w. z art. 9a ust. 2, art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...). Przychody Członków Zarządu z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, opisane w stanie faktycznym, są zaliczane do źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza. Wobec powyższego, na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.”

Interpretacja Indywidualna Dyrektora KIS z dnia 9 października 2020 r., sygn. 0114-KDWP.4011.69.2020.2.KP „Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że umowa o współpracy, której przedmiotem jest świadczenie usług w zakresie doradztwa gospodarczego i handlowego a także usług projektowych, wzorniczych i innych wykonywanych przez osoby trzecie oraz doradztwo w trendach modowych, dotyczy usług w ramach projektów realizowanych przez spółkę. Natomiast nie obejmują one czynności o zarządzanie spółką lub czynności o podobnym charakterze. Charakter wykonywanych czynności wskazuje także, że nie istnieją okoliczności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia tych usług można uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Tym samym, Wnioskodawca świadcząc w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz spółki usługi doradcze na podstawie umowy zawartej ze Spółką jest uprawniony do kwalifikowania przychodu uzyskanego z tego tytułu jako mającego źródło w pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami art. 5b w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Interpretacja Indywidualna Dyrektora KIS z dnia 8 grudnia 2017 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.373.2017.1.MJ „Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku należy wskazać, że w ramach Umowy o świadczenie usług doradczych nie następuje zlecenie Wnioskodawcy zarządzania przedsiębiorstwem (spółką). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter ściśle doradczy (szczegółowo wskazany w  stanie faktycznym). Tym samym, Umowa o świadczenie usług doradczych pozbawiona jest podstawowego elementu charakterystycznego dla umów wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT. Opierając się na opisie usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy zatem uznać, że przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako świadczonych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. Tak, więc wynagrodzenie otrzymywane z tytułu świadczenia usług doradczych nie stanowi przychodów z działalności wykonywanej osobiście, a w związku z faktem, że usługi te są wykonywane w ramach indywidualnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia usług doradczych należy uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. Odnosząc się natomiast do prawa do opodatkowania dochodu wynikającego z usług doradczych przy zastosowaniu 19% liniowej stawki opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że Wnioskodawca spełnił warunki uprawniającej do skorzystania do opodatkowania w tej formie”.

Interpretacja Indywidualna Dyrektora KIS z dn. 6 sierpnia 2015 r., sygn. IBPB-1-1/4511-216/15/ZK „Zakres czynności zarządzania spółkami i zakres czynności składających się na świadczenie usług doradczych będą od siebie całkowicie odrębne. W szczególności w zakresie świadczenia usług doradczych Wnioskodawczyni nie będzie zarządzała spółkami X i Y i nie będzie miała prawa do podejmowania wiążących dla spółek decyzji dotyczących przedmiotu usług doradczych. W ramach świadczenia usług doradczych Wnioskodawczyni będzie jedynie doradzała spółkom, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie, w tym przekazując spółkom analizy, raporty, projekty i inne opracowania. Spółki będą mogły wykorzystywać efekty usług doradczych Wnioskodawczyni po ich akceptacji i podjęciu odpowiednich decyzji przez właściwe organy spółek, w tym zarządy składające się w obu spółkach z więcej niż jednej osoby i podejmujące decyzje zarządcze kolegialnie, zgodnie z odpowiednimi przepisami i aktami wewnętrznymi spółek. W konsekwencji przychody Wnioskodawczyni ze świadczenia usług doradczych nie będą mogły być uznane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, ani na podstawie art. 13 pkt 7, ani na podstawie art. 13 pkt 9 ustawy. Przychody te należy zakwalifikować jako pochodzące z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, które co do zasady mogą być opodatkowane liniową stawką podatku dochodowego od osób fizycznych, na zasadach określonych w art. 30c ustawy. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe”.

W odniesieniu do możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%, zgodnie art. 6 ust. 1 w zw. z ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy (osoby fizyczne) mogą opodatkowywać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (Ryczałt), jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Warunkiem jest złożenie w terminie ustawowym oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy (oraz brak rezygnacji z tego wyboru i brak wyboru innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b tej ustawy).

Ponadto, nie mogą zachodzić okoliczności wskazane w art. 8 ww. ustawy. Wnioskodawca wskazuje, iż ww. przesłanki , na bazie opisanego zdarzenia przyszłego, uprawniające do wyboru tej formy opodatkowania zostały spełnione. W związku z czym przysługiwać będzie Wnioskodawcy prawo do opodatkowania przychodów z ww. działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne począwszy od 2022 roku. Właściwe stawki ryczałtu wskazane zostały w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy, stawką 15% opodatkowane są przychody z usług firm centralnych (....); usług przedstawicielstwa handlowego (PKWiU 46.12 oraz 46.12.1), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W związku z czym bez wątpienia należy uznać, iż niezależnie od przyporządkowania konkretnego PKWiU, usługi przedstawicielstwa handlowego przedstawione powyżej, należy zakwalifikować jako Usługi przedstawicielstwa handlowego związane z zarządzaniem. Dodatkowo, tak jak wynika wprost z opisu zdarzenia przyszłego, Usługi nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu (w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) oraz nie stanowią usług przedstawicielstwa handlowego związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym. W związku z czym wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jest uprawniony do opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%. Potwierdzenie powyższego stanowiska zawarte jest m.in. w Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 czerwca 2021 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.447.2021.1.MD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.)

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy:

źródłami przychodów są:

1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2) działalność wykowywana osobiście,

3) pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ponadto w świetle art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

b) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

c) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak wynika z treści art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 13 pkt 7 i pkt 9 ww. ustawy:

za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,

przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Należy zauważyć, że wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu należy również wskazać, że przychody członka zarządu spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stanowi o tym „wyłączenie” określone w art. 13 pkt 9 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że  pełni Pan („Usługodawca”) odpłatnie funkcję prezesa zarządu Spółki kapitałowej („Usługobiorca”) na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników. Dodatkowo, prowadzi Pan począwszy od 1 czerwca 2005 roku, pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie przedstawicielstwa handlowego, w szczególności w zakresie procesów handlowych. Przeważająca działalność gospodarcza (zgodnie z wpisem w CEIDG) zaklasyfikowana została pod kodem PKD - 46.12.Z - działalność agentów zajmujących się sprzedażą paliw, rud, metali i chemikaliów przemysłowych. Zamierza Pan zawrzeć umowę o świadczenie usług przedstawicielstwa handlowego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ze Spółką kapitałową, w której pełni Pan stanowisko prezesa zarządu. Przedmiotem usług będzie w szczególności:

Pozyskiwanie informacji z rynku stali oraz prętów zbrojeniowych, jak również elementów zbrojarskich zarówno po stronie sprzedażowej o potencjalnych nowych kontrahentach lub możliwościach zwiększenia obrotu z dotychczasowymi kontrahentami - tj. nowych inwestycjach dotychczasowych kontrahentów w ramach których kontrahenci mogliby nabywać od Spółki stal lub elementy zbrojarskie;

Tworzenie prognoz zmian cen na rynku stali oraz prętów zbrojeniowych, jak również elementów zbrojarskich zarówno po stronie zakupowej jak i sprzedażowej oraz udział w opracowywaniu cenników dla poszczególnych kontrahentów;

Negocjowanie warunków zakupu stali z dostawcami zaopatrującymi Usługobiorcę, jak również prowadzenie rozmów z potencjalnymi nowymi dostawcami;

Negocjowanie warunków sprzedaży stali oraz elementów zbrojarskich z nabywcami, jak również prowadzenie rozmów z potencjalnymi nowymi odbiorcami, a następnie utrzymywanie relacji i udział w obsłudze pozyskanych kontrahentów/kontraktów.

Okoliczności sprawy wskazują, że w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług ponosił Pan będzie odpowiedzialność wobec Usługobiorcy za wykonywanie zleconych czynności, na zasadach wskazanych w Kodeksie cywilnym. Usługodawca może zlecić również wykonanie usługi podwykonawcom. Usługodawca odpowiadać będzie także za działania podwykonawcy jak za swoje własne działania. Ponosi Pan także pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i nie wykonuje umowy o świadczenie usług doradczych pod jakimkolwiek kierownictwem innych osób.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że umowa, której przedmiotem będzie świadczenie usług w zakresie przedstawicielstwa handlowego, dotyczy usług obejmujących obrót wyrobami znajdującymi się w asortymencie Usługobiorcy. Natomiast wskazane powyżej czynności wchodzące w zakres świadczonych usług nie obejmują czynności o zarządzanie spółką lub czynności o podobnym charakterze. Charakter wykonywanych czynności wskazuje także, że nie istnieją okoliczności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia tych usług można uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Tym samym, wynagrodzenie otrzymywane przez Pana z tytułu świadczenia usług przedstawicielstwa handlowego w ramach indywidualnej działalności gospodarczej na rzecz Spółki kapitałowej, w której jest Pan prezesem zarządu może być kwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami art. 5b w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, Pana stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, ze zm.):

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z  działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do Pana nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi, które sklasyfikowane są PKWiU 46.12.12 Usługi pośrednictwa w  sprzedaży hurtowej metali i rud metali w formach podstawowych;

do wykonywanej przez Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego;

przychody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro;

w stosunku do Pana oraz Pana działalności gospodarczej nie będą zachodzić okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pana działalność nie stanowi wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy;

zawierana umowa nie będzie miała charakteru umowy o zarządzenie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego czy też umowy o podobnym charakterze;

czynności wykonywane w ramach pełnienia funkcji prezesa zarządu oraz w ramach świadczenia usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą rozbieżne.

Stąd stwierdzam, że właściwą do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 46.12.12 Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej metali i rud metali w formach podstawowych jest stawka 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym, świadczone przez Pana usługi przedstawicielstwa handlowego, zgodnie z zawartą umową, w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 46.12.12 Usługi pośrednictwa w  sprzedaży hurtowej metali i rud metali w formach podstawowych, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%.

Wobec powyższego, Pana stanowisko  w zakresie pytania nr 2 i 3 (tożsame brzmienie) należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).